[E][KWPN] Merrie, keuringswaardig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Re: [E][KWPN] Merrie, keuringswaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:40

Ik heb het allemaal een beetje gezegt tegen me ouders en als ik haar wat langer heb gaan we het waarschijnlijk wel proberen maa rik wil eerst weten natuurlijk of dat wel zin heeft.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:36

het zal wel weer als onzin afgedaan worden maar op de foto's van gisteren is ze onderstandig en heeft ze onderhals.

Mocht het een spring talent zijn dan is het misschien een idee om spring foto"s te plaatsen.

beoordeeld aan de hand van deze foto's is de merrie in mijn ogen niet sterwaardig.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:50

Zij is geen spring talent maar dressuurtalent :+

suusantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:21

Vind het moeilijk te zeggen vanaf deze foto's of de merrie al dan niet sterwaardig is. Ik denk dat ze wel stamboekwaardig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:50

stoffel schreef:
het zal wel weer als onzin afgedaan worden maar op de foto's van gisteren is ze onderstandig en heeft ze onderhals.

Behoorlijk idd maar jij ziet dan vast ook wel dat ze daar niet bepaald voordelig staat.

TS, als je een serieuze beoordeling wilt moet je ook een paar goede standfoto's plaatsen.
Niet los in de weide maar haar even vast laten houden door iemand, op een vlakke ondergrond, ze moet min of meer vierkant staan en belangrijk is dat ze ontspannen is.
Dat is ze op de laatste foto's niet en dat maakt ze niet erg bruikbaar.

Maar vooralsnog heb ik mijn twijfels.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:56

Nee haar vriendjes ging net weg en ze had heel hard gerent dus ontspannen was zehelemaal niet!!!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:34

Ik vind haar hier op deze foto's niet mooi in de bovenlijn. Ze lijkt ook een onderhals te hebben. Wel heeft ze een mooie lange hals en een mooi hoofd, voor zover ik dit kan beoordelen en heeft ze best front.
Nu staat ze er ook niet op haar voordeligst op.
De spieren in de rug kun je trainen door goed over de rug te rijden/longeren en balkjes te draven, dat is hier al gezegd.
Het KWPN ziet bij een zesjarige toch graag wat spieren en dat is matig ontwikkeld.
Het is vrij kort dag om hier nu nog aan te gaan werken. Maar ik zou zeggen ga idd eens kijken op een regionale dag en laat deskundige het paard in levende lijve beoordelen, dat zegt toch meer dan deze foto's.
Met deze afstamming kun je ook best de springrichting in dat geeft misschien weer een heel andere kijk.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:45

voor een 6 jarige die gewoon goed gereden word vind ik haar niet al te best in haar spieren zitten.

Ik zou inderdaad eerst even naar een advies dag met haar gaan of je door een goede fokker in de omgeving laten adviseren.

Als ik haar met stermerrie's vergelijk die ik ken, vind ik dat ze daar niet mee overeenkomt.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:56

Volgens mij vraagt de topicstarter alleen of de merrie keuringswaardig is, niet sterwaardig. Als zij verder geen afwijkende beenstanden heeft of ongelijke hoeven kan ze best wel stamboekwaardig zijn. Natuurlijk wil je je merrie er altijd zo voordelig mogelijk op hebben, vandaar de tips. Mocht je naar de keuring gaan zou ik wel proberen iemand met kennis van voorbrengen te strikken.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 17:14

Het kan ook niet dat ze helmaal goed in de spieren zit want ik heb haa rnu pas 5 maanden daarvoor stond ze bij een jongen waar ze net een veulen had gehad en die jongen reed haar niet meer en in 5 maanden kan je niet een paard creeren met "perfecte" spieren.. toen ze bij mij kwam was ze mager en had ze helemaal geen spieren!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:35

snissje schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat.
Maar denken jullie dat ik zou scoren met dit paard bij de keuring?
Het is een merrievan 6 jaar oud en 1.70 hoog haar afstamming is Jetset d x havidoff x G.Ramiro Z

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LV7DRLJJ.jpg

Ik denk dat ze 7 is....

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:18

wtf waarom denk je dat? Ze is toch echt 6 ;) Ze heeft een stamboek waar het duidelijk instaat beetje rare opmerking :+

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:14

Denk niet dat de merrie sterwaardig is. Mijn merrie zat totaal niet in de spieren toen ze naar de keuring ging, maar stak gewoon goed in elkaar. Haalde daarom ook haar voorlopig keur predikaat. Daarbij is ze voor het stamboek 7, ze komt uit 2003 als ze een echt W'tje is. dan zal ze misschien later geboren zijn, het stamboek vind haar 7.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:17

Ja in juli is ze 7 maa rnu dus nog 6 ;) maarja waaron is ze niet keuringswaardig iedereen om mij heen zegt dat ze zo naar de keuring kan! Ook mensen die er verstand van hebben..

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:23

misschien is het ook even handig om naar de afstamming te kijken... zitten er in de moederlijn veel predikaten? zoja zou het een voordeel zijn, zonee dan vraag ik me af of ze sterwaardig is... het is op de foto's moeilijk te beoordelen. misschien is een filmpje beter.

Nikkie_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:26

Misschien kun je de rij foto's van je profiel in dit topic zetten, dan zie je het paardje alweer heel anders.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:27

Ja maar het stamboek vind haar al 7, ieder paard wat in 2003 geboren is wordt op 1 januari 7.

Ze wordt wel opgenomen in het stamboek, daar twijfel ik niet aan. Alleen ik denk niet dat ze genoeg over heeft qua exterieur om het te redden als stermerrie. Ik kan de beweging niet echt beoordelen van een foto, dat vertekend altijd heel erg en souplesse e.d. kun je niet beoordelen, dan moet je een bewegingsfilmpje online zetten.

Als anderen, die er 'verstand' van hebben zeggen dat je moet gaan, dan moet het doen. Je krijgt dat alleen maar een eerlijk oordeel van je merrie. Alleen dan kun je zien of ze sterwaardig is of niet. Zo van de foto gezien zeg ik nee.

Maar dat betekend niet dat ze niet een fijn sportpaard kan zijn! Je moet gewoon veel plezier hebben met je dier, of het nu een stermerrie is of niet. Zolang je er niet mee wilt fokken voegt het niets toe, het zou alleen maar leuk zijn. Maar op een predikaat kun je niet rijden!

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:29

Hoeso kan je da rniet op rijden??

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:35

natuurlijk kun je wel op een paard rijden die een predikaat heeft! haha! Wat ik er mee bedoel is dat, wanneer je een paard hebt dat een predikaat draagt, er niet een wedstrijd mee wint. Of dat het een heel fijn sportpaard is!

Mijn Voorlopig keur merrie is niet zo'n makkelijke! Maar ja ze heeft wel een predikaat, maar daar win ik geen wedstrijden mee!

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:03

Mar een paard blijft een paard toch of je nou wel of geen predikaat heeft..

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:58

snissje schreef:
Het kan ook niet dat ze helmaal goed in de spieren zit want ik heb haa rnu pas 5 maanden daarvoor stond ze bij een jongen waar ze net een veulen had gehad en die jongen reed haar niet meer en in 5 maanden kan je niet een paard creeren met "perfecte" spieren.. toen ze bij mij kwam was ze mager en had ze helemaal geen spieren!!

Dat verklaart al een heleboel. Wat ik probeer te zeggen is dat ze op de keuring vergeleken wordt met andere 7-jarige (gaat per jaargang!) en dat er verwacht mag worden dat een 7-jarige dat ze al redelijk wat bespiering hebben. Waardoor dit nu in je nadeel werkt.
Maar er is dus al meegefokt. Dat zou kunnen betekenen dat de vorige eigenaar al met haar naar de keuring is geweest, dat hoeft natuurlijk niet.
Als het al een stamboekmerrie is dan zou ik dit jaar niet gaan voor graadverhoging.
Ik zou haar lekker eens eerst in de sport uit brengen als ik jou was, dan krijg ze automatisch wat meer bespiering.
Daar bereik je nu veel meer mee. Succes verder met deze merrie.