[H] [KWPN-TP] Welke TP-hengst voor ster/keur merrie v. Ahoy?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:09

Ook bij tuigpaarden is teveel hackneybloed niet gewenst. Als er meer dan 50% hackneybloed in zit mogen ze niet meer in de aangespannen sport lopen. Persoonlijk vind ik deze regeling erg jammer, KWPN heeft wat hackney's goedgekeurd voor de bloedverversing maar die kunnen nu eigenlijk niet gebruikt worden, omdat er maar weinig Cambridge Cole vrij is en je dan direct over de 50% heen gaat. Dat is ook de reden waarom ik Plain's Liberator niet heb genoemd, dan zit je over de 50% heen. Persoonlijk lijkt me dat wel een prima match.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:41

Ideeen over Hengsten Stoffel?? IK blijf ook liever bij de TP...

Wat leuk dat je Or en Tat live hebt meegemaakt. Het is ook er fijn om met ze te rijden, hoewel dat voor mij alweer wat jaren geleden is. Ik heb voor Jan een heel aantal jaren de paarden gereden en geholpen met beleren. Ik heb Oriana nog in het damesnummer uitgebracht en Tatsiana samen met Jan beleerd. Hele fijne paarden allebij.

Helaas ben ik naar Limburg verhuisd. Nu heeft Melanie het stokje over genomen.

MariekeA

Re: [H] [KWPN-TP] Welke TP-hengst voor ster/keur merrie v. Ahoy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:43

@Neonlight: Plains Liberator is vrij klein. Mijn merrie fokt ook niet zo heel groot, dus dat kan dan een probleem worden.

De bovelijn zal ook niet direct verbeteren met hem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:53

Qua bloedvoering dacht ik meteen aan Nando maar heb net zijn afstammelingenonderzoek door gelzen en dat is nu net niet wat jij zoekt.
Wel jammer want hij heeft wel een vrije bloedvoering.

Sander zou ik niet doen als je van de onderhals af wil.

Wat vind je van Larix? is een klassieke (wel een fabricius) heeft een vrije moederlijn.

Van Larix werd een uniforme collectie goed ontwikkelde veulens getoond. Ze staan goed in het tuigtype en duidelijk in het rechthoeksmodel. De veulens hebben front, ras en uitstraling. De veulens draven met een goed front, veel zweefmoment en een opvallend goed achterbeengebruik.
Het hoofd is iets wisselend gevormd, van wat bol tot zeer fraai. De veulens hebben ruim voldoende nek. De hals is iets zwaar aangezet, maar heeft een goede lengte en een mooie bespiering van de bovenlijn en wordt goed gedragen. De schoft is voldoende tot goed ontwikkeld. De schouder heeft voldoende lengte en een goede ligging. Hoewel iets week is de rug goed gevormd en gespierd en de lendenpartij ligt goed aangesloten. De croupe is goed van vorm en lengte en is voldoende gespierd. De broekspier loopt lang door. Het voorbeen heeft een wat wisselende stand, van hol naar steil. Het voorbeen heeft voldoende lengte. Het achterbeen is meestal klein gehoekt. Het fundament is hard en droog, met correct gevormde gewrichten.
De stap is actief en voldoende ruim. De draf heeft veel ruimte en zweefmoment. De veulens gaan goed gedragen, met veel front en blijheid. Het achterbeengebruik is goed, het voorbeen wordt ruim weggezet, maar zou meer knie-actie moeten vertonen.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was gemiddeld goed.

Het vetgedrukte is misschien net niet wat je zoekt maar ik wilde je toch even wijzen op deze hengst.
Hengst heeft zich iig goed bewezen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 23:22

Nou, ik ga zaterdag iig naar Den Bosch. Eens kijken wat daar rond loopt... Kaarten zijn al gekocht :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:30

Je krijgt toch elk jaar van het stamboek een lijst met daarop de tuigpaardhengsten en de bloedvoering van je merrie? Dan kun je zowieso al zien welke hengsten er af vallen omdat ze samen teveel inteelt geven. Als je toch een veulentje wilt fokken voor de verkoop moet je commercieel fokken. Maar je hebt zo'n goeie merrie, volgens mij zijn die veulentjes altijd wel te verkopen. Hoewel het bij de tuigpaarden wel ietsjes minder is natuurlijk.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 23:27

Die heb ik inderdaad wel eens gehad, maar dit jaar nog niet...
Zal eens navragen. Heb in ieder geval nog geen advies binnen van het KWPN

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:48

Natasha: met zuiver Gelders bedoel ik paarden zonder rijpaard-vader. Dat zijn in mijn ogen de echte Geldersen. Het KWPN is in mijn ogen bezig een soort van zwaardere KWPN-er te fokken en da's nog geen Gelder....
Is er eigenlijk nog zaad van Fabricius, deze voert dan wel Hackney, maar hij gaf naast TOP-tuigers ook fijne rijpaarden (ik heb 'm in een ver verleden zadelmak gemaakt). Met gummie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:56

Maar hoogendroog. Vindt jij Goudsmid dan Gelders of eerder een rijpaard.
Want Ahoy vind ik eigenlijk niet een Gelders type hebben...Dat vind ik eerder een gelders tuigpaard.

Heb jij Fabricius ingereden...waar? Bij van der Maat?
Hij stond bij mij in de buurt. Net als Manno nu.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:32

Yep, ik heb heel vroeger bij Kees gereden. Heb daar toen ook mijn allereerste paard gekocht, een Rex x Marconi. Een zuiver Gelders gefokte tuiger.
Ik vond Goudsmid een prachtig Gelders rijpaard. Volgens mij heeft zijn zoon Zep ook nog in Houten gestaan. Kan mij nog herinneren dat ik die hengst stond te borstelen (uh, da's al wel heel lang geleden!).
Ik kan helaas geen foto inscannen van mij Rex. Dat was een echte tuiger, maar heel rijtypisch om te zien (met een best front en een schitterende croupe). Tegenwoordig is er een veel groter verschil tussen een tuiger en Gelders paard. Vroeger had je of een Gelders (tuig)paard of een halve Hackney-tuiger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:46

Zep is van Tinneke Noordergraaf geweest. Ik weet niet of ze hem ooit op de Zilvia's hoeve gestald heeft. Maar ik dacht het niet.Ze heeft hem ook als padhengst gebruikt(voor diegene onder ons die alleen het KI tijdperk hebben meegemaakt. Dan ging je met de hengst de merries langs) en kwam ieder jaar met hem in Wijhe waar mijn paard ook vandaan komt.

Ik heb nog een een Zep gereden(de moeder van die van mj) Als je naar die merrie kijkt zie je Zep. Die lijkt echt heel erg op Zep.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:46

Hmm, inmiddels naar Den Bosch geweest. Vind bij de tuigpaarden nog steeds eigenlijk geen enkele hengst bij mijn merrie passen. Of kwa exterieur gaat het wel goed, maar kwa bloedspreiding niet of andersom.

Ben toch geneigd om ook bij de Gelderse te gaan kijken. De types die ik daarvan mooi vind, komen wel inderdaad vaak bij Koss bloed uit. Die Alexandro P is wel echt een knapperd :).

Gelukkig hebben we nog even om over na te denken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:08

MariekeA schreef:
Ben toch geneigd om ook bij de Gelderse te gaan kijken. De types die ik daarvan mooi vind, komen wel inderdaad vaak bij Koss bloed uit. Die Alexandro P is wel echt een knapperd :).

Er is nu ook een Ginus en een Upperville aangewezen naar het verrichtingsonderzoek.
Als die er door komen heb je 2 Koss vrije opties.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:33

Waarom wordt Sirius trouwens niet genoemd in dit topic? Die heeft ook heel mooi bloed.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:20

Sirius net even vluchtig bekeken.
Hengst lijkt op de foto's wel een vrij rechte rug en kruis te hebben. Tevens lijkt Alexandro P een wat langer voorbeen te hebben.
Ik heb Sirius nog niet op bewegende beelden, of live gezien, dus misschien vertekenen de foto's iets, maar dat is mijn eerste indruk...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:27

Sirius is een gaaf paard hoor. Wel rechte rug en kruis ja, klopt. Verder oogt hij wel modern.

Ik zal ff kijken of ik nog foto's van hem heb.

Edit: foto's gevonden. Dit was hij in Hengelo van de zomer:
Afbeelding

Hier Alex:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 08-02-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:29

Als je Gelders wilt fokken, vergeet dan niet om ook naar Elegant te kijken. Nu kan het nog!
Hij geeft fijne veelzijdige gebruikspaarden, hij is ook Keur trouwens.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:30

Mee eens Linky. Weet iemand trouwens of Elegant ook veulens met onderhals heeft gegeven? Zelf heeft hij het iets, maar weet ook niet of hij het doorgeeft. Zo niet, dan lijkt het mij een prima combi.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:26

Ja...zie Bella :D
Iets hoor. maar hij staat er wel bekend om.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:15

Ik heb net een flyer via de mail gekregen, 19 februari is er een hengstenavond in Voorthuizen. De gelderse hengsten Wilskracht, Laurentz, Koss, Nixon en Toevallig worden daar gepresenteerd. Tevens de tuigpaardhengsten Wervelwind, Bakboord, Kowalski, Nando, Carpe Diem, Artiflex, Sander, Vaandrager en Patijn.
Misschien wel interessant om te gaan kijken, er komen veel tuigpaard en gelderse hengsten.
Naast dit alles komen er ook nog welsh hengsten, hackney hengsten, NRPS hengsten, jonge tuigpaardhengsten en merries. Ik heb het programma, bij interesse kan ik het je mailen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:19

Ja, graag Neonlight, heel erg bedankt. IK PB je mijn mailadres even.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:31

Graag wil ik even melden Wilskracht en Toevallig geen Gelderse gekeurde hengsten zijn maar Gelderse gefokte hengsten die voor het IHW gekeurd zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:51

Leuk die avond. En nog in de buurt ook. Volgens mij zelfs op de manege van de club waar ik lid ben. Ik ga ook! Met camera!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:17

Familie vrienden sterkte gewenst met dit verlies.
Zo onverwachts niet te geloven!
We zullen je missen in dikke buiken topic 2013!!
Rust zag zo jong nog