[H] [KWPN] 10 jarige palomino merrie v. Burggraaf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: [H] [KWPN] 10 jarige palomino merrie v. Burggraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:35

Tja heb dan ook nog maar NRPS veulens gezien van hem. Al vind ik hem eigenlijk zelf niet zwaar maar misschien past hij gewoon beter op NRPS merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:17

Hij kan best op KWPN merries, maar niet op zware zoals deze.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:26

Lucky Boy geeft bloederige types ( voert 56,84% bloed!). Heeft zelf Grand Prix gesprongen.
Sam R (Roelofs) vergroot sterk en fokt zeer zeker niet slecht.
Verdi is ook een goede optie, ik heb trouwens sterke bewegers van deze hengst gezien!
Jammer dat Wender R hengst af is, dat was een hele beste geweest.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:34

Ik denk dat Vleut qua type erg goed bij mijn merrie past, hij fokt maat en leuke veulens. Ik heb afgelopen zomer een Vleut x Burggraaf gezien die me erg aansprak.

Ik vind Sam R een leuke hengst, maar ik vind het jammer dat er Burggraaf bloed in zit....
Verdi dat zou ook nog een optie kunnen zijn!!!!
Ik ga volgende week naar de hengstenkeuring in Den Bosch, kijken of daar nog iets leuks jong rond loopt.
Ik ga zeker naar de hengstenshow van VDL Stud en Stal Roelofs. Ik ga ook naar Eurocommerce en wil eigenlijk ook naar van Bommel. Ook van Uytert zal bezocht gaan worden :)
nog meer suggesties voor leuke hengsten???

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:38

Hou oud het bloed is is toch niet zo belangrijk? Als het maar goed past toch?
Chin Chin vind ik een goede keuze!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:55

Ik vind 3500 euro dekgeld erg veel.
Ik wil maximaal 2000 euro uitgeven voor het dekken, want ik moet ook nog de kosten voor de dierenarts mee rekenen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:03

Ik zag dat Harley wel goedgekeurd bij het KWPN is. Zijn afstammelingenrapport ziet er wel goed uit!
Die gaat voorlopig ook even op mijn lijstje

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:03

Harley is Heartbreaker, zou je dat wel doen met het oog op het heet worden van je merrie?
Chin Chin zou ik van af blijven, dan fok je vrees ik een tank.... (die waarschijnlijk wel kan springen!).

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:39

Dan zijn zoon Phin Phin, die fokt absoluut bloedveulens, kunnen nog goed bewegen en top springen.

cinderellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:44

Wij hebben een heartbreaker x burggraaf en heet is ze inderdaad!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 09:39

Haha oke Harley is weer van het lijstje af! Ik ga vandaag paarden kijken in jumping amsterdam, misschien loopt daar wel iets leuks rond :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:23

tamoreliefje schreef:
Dan zijn zoon Phin Phin, die fokt absoluut bloedveulens, kunnen nog goed bewegen en top springen.

MissHis op bokt had ook een Phin Phin gefokt bij een Burggraaf merrie, staat mij bij (vond de combi erg mooi) maar dat gaf een behoorlijke buffel, meen ik mij te herinneren...

Zou dus niet direct mijn eerste keuze zijn bij dit paard...

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:59

ah oke, ja kan zijn hoor. Maja 1 combinatie zo wil niet zeggen dat het allemaal zo is, maar het verhoogt idd het risico.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 07:31

tamoreliefje schreef:
ah oke, ja kan zijn hoor. Maja 1 combinatie zo wil niet zeggen dat het allemaal zo is, maar het verhoogt idd het risico.

Dat heb je mij ook niet horen zeggen, maar ik zou er met een dergelijk zware merrie toch niet zo snel op gokken als het een eenmalig veulen is ;)

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:11

Daar heb je wel een punt natuurlijk.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:01

Zag Zapatero ook voorbij komen.. Hij fokt totaal niet te klassiek, wij hebben een Zapatero uit een Indorado en is een hele verbetering van haar moeder, ze is luxer en heeft een hele mooie hals+kap en een heel mooi koppie. Daarnaast vind ik haar ook beter bewegen dan haar moeder met een knietje er in.

Harley fokt heel erg wisselend net zo als Heartbreaker(daarvan het karakter ook niet altijd makkelijk is) zo af en toe zit er wel een flink grove nakomeling erbij, maar er izjn ook genoeg rittige en luxe die goed kunnen bewegen en super springen. Harley komt wel uit een hele goeie moeder.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:11

Ik denk dat een volbloed zeer geschikt is voor jouw merrie.
Bijvoorbeeld Albaran xx.
kwpn gekeurd.
Beweegt en springt zelf ook goed.
Bij de watermolen in Haaksbergen.
Van Albaran xx hadden we uit onze grote zware merries zeer mooie veulens. Dat zijn veulens met een heel fijn karakter, ze zijn cool in de kop. Ik denk niet dat je met Albaran xx bang hoeft te worden dat de nakomeling te heet wordt. Foto's van veulens van Albaran met moeders te bekijken op: http://www.fokkerijbrouwer.nl > veulens 2009.

Roven xx fokt grote paarden met veel massa. Ik denk iets te zwaar voor jouw merrie.

De allerbeste volbloed is Favoritas xx, maar die is niet kwpn gekeurd, wel in Holstein, en er is momenteel geen vers sperma meer in NL. Geeft wel gifkikkers.

Mocht je geen volbloed willen, Carambole geeft ook zeer luxe veulens. Kwpn gekeurd, springt zelf zeer goed.

Bij Applaus zitten in de moederlijn toch zeer veel ouderwetse zware paarden. Vleut heeft een heel slechte springtechniek en is geen vererver. Verdi geeft zeker weten een goed veulen, maar in combinatie met deze merrie waarschijnlijk veel te zwaar en te grof, (onze Verdi's zijn zeer groot en zwaar uit grote zware merries).

Wellicht is het interessant om te zoeken naar een hengst met een zeer hoog percentage volbloed.
Een voorbeeld is Concept: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=15482
Diepvries verkrijgbaar bij Enterbrook.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:38

Afgelopen jaar hebben wij ook een Zappatero veulen gehad, die hengst fokt duidelijk verbeterend!
Het was een luxe veulen met veel front en kon goed bewegen. Als je voor Chin Chin bloed wil gaan, zou ik zijn zoon Zappatero zeker nemen!

Uit mijn Burggraaf merrie heb ik 2x een Cantos gefokt, het hengstje was wat degelijk en mocht meer ras hebben. De merrie is een stuk moderner, maar mist wat lengte en is wat kortbenig. Ook heeft de hengst niet vergrotend gewerkt....

Met Vleut zul je denk ik geen maat gaan fokken, hij is ook maar 1.63m.

Up to Date geeft ook mooie nakomelingen!

nouky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:07

Vleut geen beste springtechniek?! Hij start inmiddels succesvol Grand Prix wedstrijden, gisteren was hij derde in Roggel.
En donderdag loopt een jonge Vleut x No Ski mee in de tweede bezichtiging, volgens mij is hij 1.69 m groot. Dus klein fokken doet hij niet echt.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:15

Volgens KWPN Stallion is de hengst 1.63 en volgens de website van Van Bommel is hij 1.64m....dat wil inderdaad niet zeggen dat hij klein fokt. Maar omdat er een Vleut x No Ski in Den Bosch meeloopt van 1.69 wil het ook niet zeggen dat de hengst groot fokt...er is ook nog een moeder!

maar hierbij het aanparingsadvies van het KWPN
Citaat:
Paringsadvies 2007
Naast springtechniek en atletisch vermogen kan Vleut ook het model verbeteren. De merries moeten over formaat en lengte in het lichaam beschikken
Het fokadvies is gebaseerd op het verrichtingsonderzoek en de veulenbeoordeling.

Ik zie nergens staan dat iemand beweert dat Vleut geen goede techniek heeft, of lees ik erover?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:26

Ik heb dit jaar enkele echt mooie veulens van Vleut gezien.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:04

Ik heb van meer mensen gehoord dat Vleut grote nakomelingen geeft (in ieder geval groter dan hij zelf is) Ik moet wel oppassen met de stokmaat, want Tara komt uit een ponystam.
Ik heb navraag gedaan bij iemand met veel kennis van KWPN, fokken en afstammingen.
Hij kwam met de volgende hengsten:
Boss VDL
Chello III VDL
Van Gogh
Zapatero VDL
Viceroy T

Wel leuk dat er hengsten tussen zitten, die ik zelf ook leuk vind en die al in dit topic voorbij heb zien komen.
Wat vinden jullie van deze hengsten?
Ik vind Chello III ook niet tegenvallen als ik hem zo op de video op de VDL site zie!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:14

ladydarkness schreef:
Vleut heeft een heel slechte springtechniek en is geen vererver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:33

Ja, zulke mensen moet je serieus nemen.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:56

Grand Prix wedstrijden zijn toch echt 1.60m hoog.
Vleut loopt net 1.40m, met moeite.
Ik zal morgen de nakomeling van Vleut bekijken in Den Bosch.
Wanneer je kijkt naar de moederlijn dan zijn de prestaties niet apart. Nog twee AES hengsten en weinig geklasseerde sportpaarden. Jikke, de oma, liep dan wel zelf internationaal, maar ze moest er altijd moeite voor doen, ze kwam te kort in het vermogen maar deed het op karakter. Quick Star was een paardje van 1.59m, maar kon het wel. De bloedopbouw van Vleut is frans, arabier, holsteins, hannoveraans, trakheens, volbloed, zijn nafok kan alle kanten op, hij zal behoorlijk strooien.
Op de sprong heeft Vleut een hangend voorbeen, hij komt te kort in vermogen, overtuigd niet in de beweging, hij had een 5 voor zijn aanleg als dressuurpaard. Jij wilt de stap van je merrie verbeteren, dat doe je dus niet met Vleut. Hij heeft nog geen enkele hengst gehad in het verrichtingsonderzoek tot nu toe, niets aangewezen, geen enkele stermerrie, geen stamboekmerrie niets. De merries moeten formaat en lengte hebben wil je Vleut er op zetten. Vleut zal zich eerst echt moeten bewijzen in de 1.60m wedstrijden en zijn nafok ook, tot die tijd heb ik het recht kritisch te blijven over deze hengst. Waarom zou je dan risico nemen met zo'n mooie Burggraaf merrie, alleen omdat je hem leuk vind?

Maar je mag natuurlijk ook iemand anders vragen om zijn mening, bel Egbert Schep, hij heeft veel verstand van paarden. http://www.egbertschep.nl/contact.html en dan vraag je hem om zijn mening over Vleut. Misschien dat jullie die wel serieus nemen.