[H][pony] welke hengst past het beste bij deze bonte merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:06

[***] schreef:
Ik vraag me trouwens af wat er mis is met een schuine schouder.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
TS: waarom wil je een minder schuine schouder?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 12:58

Ik heb helemaal niet gezegd dat er iets mis is met een schuine schouder maar bij mijn merrie komt daardoor de draf er niet zo uit als ik hem graag zou willen zien.

Tot nu toe zijn de hengsten allemaal pony's en eerlijk gezegd vind ik n ponyhengst van 1.46m of 1.47m toch echt te klein voor mijn merrie.

Ik zit er nu aan te denken om n wat meer barokker type hengst erop te zetten, daarmee zou ik in elk geval n betere draf kunnen krijgen (en een iets minder schuine schouder) en heb ik een grotere kans dat het veulen niet zo rank/iel word als mijn merrie.

Wat voor mij al wel afvalt kwa hengsten zijn:
- tinkers
- friezen
- arabieren
- en alles wat 1.45 t/m 1.48m is want die vind ik toch echt te klein

Kom ik dus uit op de wat grotere E pony hengsten of kleine (barokke) paarden hengsten, maar ja ik heb nog tijd genoeg :D

Nicole288

Re: [H][pony] welke hengst past het beste bij deze bonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:48

Ik vraag me nu af of wij hetzelfde verstaan onder een schuine schouder, een schuine schouder geeft juist mogelijkheid voor ruimte en wat meer 'knietje', als de draf nu vlak is heb je juist meer aan een schuinere schouder?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:26

Precies :j , ik kan er TS's denkwijze ook niet volgen. Een schuine schouder geeft ruimte naar voren.
TS: bedoel je dat je merries draf weinig stuwend van achteren uit is en met weinig ruggebruik?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:19

Oke, anders gezegd dan....

De moeder van deze merrie had (voor mijn rug) teveel knie actie, deze merrie heeft dat dus helemaal niet en haar draf is krachtig en ruim genoeg maar ze komt er van voor niet zo uit als dat ik graag zou willen zien. Iedereen in mijn omgeving zegt dus dat ze n schuine schouder heeft en daarom er niet uit kan komen.

@gem: ze gebruikt haar rug voldoende en stuwen van achter doet ze ook.... dus dat is ook niet het probleem

Ik weet wat ik bedoel en zoek maar even niet hoe ik het het beste uit kan leggen.... zucht...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:28

CubaLibre schreef:
De moeder van deze merrie had (voor mijn rug) teveel knie actie, deze merrie heeft dat dus helemaal niet en haar draf is krachtig en ruim genoeg maar ze komt er van voor niet zo uit als dat ik graag zou willen zien. Iedereen in mijn omgeving zegt dus dat ze n schuine schouder heeft en daarom er niet uit kan komen.

Vreemd!? En wil je nu meer knie-actie of minder (vanwege je rug)? Als je meer wilt, en je wilt massa en maat fokken, kun je misschien een kijken naar een grote Welsh Cobhengst. Het veulen kan dan een papier van het WPCV krijgen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:34

Vreemd verhaal van die schouder...
We willen juist een goede schuine schouder fokken, zodat de beweging in het voorbeen beter word.
Een steile schouder geeft een beperkte bewegingsvrijheid van het voorbeen en is dus niet gewenst.

Wil je perse een paard hebben dat prettig loopt voor jouw rug, koop dan gewoon een volwassen dier met vlakke gangen.

Fokken met een mengelmoes als deze zou ik echt niet doen, er lopen al zoveel dergelijke kruisingen rond die naarstig een nieuw baasje zoeken...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:07

Ik denk idd ook niet dat jouw fokdoel te verwezelijken is. Als ik jou was zou ik (net wat CM zegt) ook een volwassen, ingereden dier kopen, waarop je kunt uitproberen of hij lekker aanvoelt voor jouw rug. O.a bij het doorzitten.
Overigens vind ik het opvallend dat m.n. de Tinkers en Friezen, die er toch om bekend staan dat ze "lekker zitten" op jouw lijstje staan. Ik heb totaal geen ervaring met Andalusiers of Lippizaners, maar het lijkt mij dat deze ook fijn uit te zitten zijn voor mensen met rugklachten. Maar om deze nu met jouw merrie te kruisen :? .
Laatst bijgewerkt door Gem op 04-12-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:09

Misschien zijn de hengsten van Stal Romantico wel wat voor je.
Die zijn in ieder geval iets groter, hebben een leuk kleurtje en geven voor zover bij bij bekend wel kwaliteit.

Ik doel op Romantic Popcorn en Ricardo.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:22

CubaLibre schreef:
@cristinaa: Dat er hengstenhouderijen zijn die er meer hebben en dat daar de prijzen een heeel stuk hoger zijn kan ik me iets bij voorstellen maar ik zou in elk geval wel wat meer keuze willen hebben.

Oke dat ik zeg dat t n nadeel is voor mij is omdat ik het liefst iets meer keuze zou willen hebben, ik zeg niet dat het geen goede of mooie hengsten zijn hoor absoluut niet! Want persoonlijk vind ik Don cremello een ontzettend mooie hengst en die staat ook op mijn lijstje....

Maar je kunt toch gewoon gaan kijken bij verschillende hengstenhouders/hengsten? Je zit toch niet vast aan een hengstenhouder? Het lijkt mij dat je eerst kiest welke hengst je wilt, en dan pas waar hij staat. En dan maakt het toch niet uit hoeveel hengsten er bij dezelfde eigenaar staan?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:24

Even voor de duidelijkheid: Ik ga geen paard erbij kopen (heb er genoeg die ik kan en mag rijden) maar ga er zelf een fokken.... Dus op de mensen die zeggen: KOOP er maar een ga ik niet meer reageren. Ik vraag om meningen en ik weet dat dit ook meningen zijn maar dat is niet waarvoor ik dit topic geopend heb, niet om telkens te horen: Niet ermee fokken of koop er maar een!
Is dus niet aanvallend bedoeld van mijn kant maar gewoon hoe ik ertegenaan kijk!!!

@gem: De tinkers die ik ken (en nog steeds rijd) daarvan krijg ik alleen maar meer klachten, friezen zitten lekker en daarbij heb ik minder klachten maar n fries is meestal op de voorhand gebouwd (en zijn daar dus sterk) maar heeft dus vaak geen sterke achterhand.
De barokke types als andalusiers, lippizaners etc zijn forser en hebben ook fijne gangen, dus zijn ook erg geschikt voor mensen met rugklachten.

@VeerenAshley: iets meer knie-actie mag wel

@CM_: Met wat jij nu zegt lijkt het erop dat ik dus n steile schouder bedoel, aangezien ze er voor niet uit komt....
Dat er dergelijke kruisingen rondlopen die naarstig op zoek zijn naar een nieuw baasje kan wel zo zijn maar dat betekent niet dat die van mij daar bij hoort (of gaat horen).
En n mengelmoes kan net zo goed zijn als n raszuivere. Ik rijd namelijk niet op n papiertje en vind dat dus ook absoluut niet het belangrijkste (wil niet zeggen dat t niet mooi meegenomen is als er n papier bij zit)....

@paintlinger: ik ga daar ook eens kijken.... Bedankt!

@VeerenAshley: Ik ga ook wel kijken bij verschillende hengstenhouderijen en dus bij verschillende hengsten, de afstanden maken mij niets uit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:07

Naast kwaliteit is gezondheid ook een belangrijke factor bij het fokken.

Een goed fokker fokt met een GGK hengst , die rontchenologisch gekeurd is, en een merrie die liefst PROK is.

Dus het gaat niet alleen om de kwaliteiten van het aanstaande paard....

J_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:22

heey hoi
wat een ontzettend gedram omdat je dan toevallig geen stamboek merrie hebt.
mensen er loopt op het moment een merrie internationaal zonder dat de moeder bekend is, get a life...
maa goed je wilt dus verhogen in maat draf verruimen, meer tact?
de rest blijft of word dan zelfs verbeterd. maar als je denkt dat je merrie makkelijk de 1.50 haalt en je wilt er een paard uit halen, zou je er dan niet liever een paarden hengst opzetten?
heb niet zo heel veel verstand van nrps omdat ik er zelf niet mee van doen heb (die van mij is 1.72 :P)
maar wat dacht je eigenlijk van wup (welthit II x wolfgang x sultan)?
hij staat bij enterbrook in enter (is bij mij om de hoek) hij is ook opgenomen bij het nrps zie ik net, zijn hoogte weet ik niet precies geloof dat hij rond de 1.65 zit.
maar veel succes met een geschikte hengst vinden en heel veel plezier met je merrie :D
groetjes

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:28

wilde je ook een hengst van stoeterijdubois adviseren alleen kwa hoogte niet want het zijn echt pony's
welke je dan eventueel wel kan doen is don carino du bois zijn vader is 163 m
misschien als je mazzel hebt fokt de maat mee, ik heb die mazzel wel :P
Heb een veulen van dicaprio du bois en een veulen van don carino du bois

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:20

Lindy1982 schreef:
wilde je ook een hengst van stoeterijdubois adviseren alleen kwa hoogte niet want het zijn echt pony's

Kleine Correctie : de vader van Don Carino is de EK -goud dressuur pony Deinhard B (v Dornik B) die een stokmaat heeft van 1.47m. De moeder en de vader van Deinhard en van Don Carino zijn allen D maat. De veulens van Don Carino du Bois vallen in de normale maat pony's. Gebruik je Don Carino dus op een D maat, krijg je zeker geen groot paard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:27

J_Dance schreef:
heey hoi
wat een ontzettend gedram omdat je dan toevallig geen stamboek merrie hebt.
mensen er loopt op het moment een merrie internationaal zonder dat de moeder bekend is, get a life...:D
groetjes

jij leest niet goed, het gaat er niet alleen om dat er geen papier bijzit. maar als jij gaat fokken met een kruising tinker arabier haflinger. en maakt het niet uit welke hengste gebruikt, maar je weer van tevoren nooit hoe een veulen eruit gaat zien, kan zo dat er een veulen uitkomt met het lijf van een tinker en dunne pootjes van een arabier.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:47

of andersom :D .
J_Dance: Onze reacties zijn m.n. gericht op de onvoorspelbaarheid die uit welke kruising dan ook kan komen. Ik ken ook zo'n totaal mislukte kruising, uit een heel leuk Welsh-achtig merrietje van ca 1.50 m, met een mooie bonte hengst (weet echter niet niet meer of het Samber, Ed King Hill of ... was), dus leuk x mooi hoeft echt niet te worden wat je er van verwacht.

Ik heb altijd het gevoel dat je, als je perse wilt fokken met een kruising merrie, zo dicht mogelijk bij het "hoofdras" van de merrie moet blijven qua hengstenkeuze, voor de grootste kans op een geslaagde nakomeling.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:18

@J_Dance: dank je wel! Ik wil inderdaad de maat het liefst wat verhogen en de draf nog wat verbeteren zonder dat het karakter verandert word. Ben nu ook wat meer naar paarden hengsten aan het kijken (verschillende rassen), ga eens naar de hengst kijken die je noemt.....

@Linda1982 & cristinaa: Bedankt voor de info, maar ze zijn toch echt te klein en ik ga dus eens kijken naar wat grotere hengsten, heb er al wat op mn lijstje staan ondertussen en ga me daar dus maar eens wat meer in verdiepen.

@fokfanaat & gem: Mijn merrie is dus n tinker x new forest (moeder) X arabier (vader) en heeft eigenlijk alleen het bont van haar moeder gekregen, voor de rest is het net haar vader op haar hoofd na dan, die is niet zo edel als die van n arabier maar ook niet zo fors als die van haar moeder was.

Dus uit n kruising kan ook iets moois komen, nogmaals fokken is gokken en je hebt nooit 100% garantie dat t veulen je graag zou willen er ook daadwerkelijk uit komt. Ik heb met deze merrie en de hengst die het jaar ernaar kwam gewoon tot 2 keer toe 'geluk' gehad.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:01

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar berichten verwijderd, graag alleen serieuze reacties plaatsen.

Een algemene discussie over waar wel en n iet mee fokken kan evt in een apart topic gevoerd worden, beperk je posts hier graag tot je adviezen voor de merrie van de TS.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:15

cristinaa schreef:
Lindy1982 schreef:
wilde je ook een hengst van stoeterijdubois adviseren alleen kwa hoogte Piet want het zijn echt pony's

Kleine Correctie : de vader van Don Carino is de EK -goud dressuur pony Deinhard B (v Dornik B) die een stokmaat heeft van 1.47m. De moeder en de vader van Deinhard en van Don Carino zijn allen D maat. De veulens van Don Carino du Bois vallen in de normale maat pony's. Gebruik je Don Carino dus op een D maat, krijg je zeker geen groot paard.

dan is de overgroot opa zo groot...
Enneh die van mij word enorm groot..
Merrie was 158 en die gekruis met don carino ze word ong 160 a 165

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:48

Een barok type zou ik er nooit opzetten voor een eerste veulen. Barokke types zijn over het algemeen breed op de schouders, en komen daardoor moeilijker het geboortekanaal door.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:08

waarom vraag je eigenlijk advies?

Alle adviezen lees je als commentaar, je bent totaal niet bereid je mening te herzien.

Om een gegronde hengstenkeuze te maken moet je je verdiepen in de moederlijn. Wat is er wel verankerd en wat niet? Daar kun jij nooit antwoord op geven omdat er quote 'van alles bij elkaar geraapt is". In dit geval blijft fokken puur gokken. Je kan niet eens een kans op een zwaarder paard vergroten of verkleinen...

koop toch gewoon een veulen, dan redt je er een van de handel en slacht ipv er een voor te fokken...

als je al twee keer geluk hebt gehad moet je het lot niet tarten lijkt me

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:50

@neonlight: bedankt voor je advies, dit ga ik zeker meenemen in mijn keuze....

@Rhea: Ik lees niet alle adviezen als commentaar, het enige waar ik moe van word is van de mensen die zeggen: koop er maar een of hiermee MOET je niet fokken....

Dus daarop ga ik gewoon niet meer in.

Ik heb via pb al verschillende schitterende hengsten aangeboden gekregen en ik ben me daar nu over aan het buigen en zodra ik er 100% uit ben welke het gaat worden zal ik dat hier ook melden. (maar goed, ik heb nog tijd genoeg....)

Dat ik al twee keer geluk heb gehad wil nog niet zeggen dat ik geen geluk meer ga hebben, ik wil gewoon n veulen fokken bij mijn merrie en dat ga ik dan ook doen. Ik vraag hier alleen welke hengst iemand zou kiezen voor mijn merrie en waarom....

Dit is dus niet aanvallend bedoeld want ben blij met de adviezen en er zijn dus ook nog mensen die wel meedenken en daaraan heb ik iets, niet aan het waarom wel of niet fokken want daar vraag ik niet om....

sjakie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:12

Misschien is Unique wat je zoekt?
Mooie ruime gangen, loopt nu ZZ-licht.
Voor zover ik weet heeft 'ie ook een fijn karakter,
ken ook een paar nakomelingen van hem.
Maar als ik zo kijk fokt ie wel aan de grote kant.
Hij heeft een schofthoogte van 1.62m.
Afstamming is Pik Labionics x Rosenkavalier.
En zijn moeder is Fatinels, de volle zus van Rubinstein.
Zijn veulens spreken me wel aan.

hier een foto:
Afbeelding

ik kan ook nog wel aan een filmpje komen, meisje dat ik ken heeft hem laatst gefilmd. (hij staat op de stal waar ik weleens kom)
en ik kan ook nog wel aan foto's van nakomelingen komen.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:02

CubaLibre schreef:
@fokfanaat: die foto is van eind oktober ergens en daar was ze dus al 2,5. Daarnaast ben ik niemand tekst en uitleg verschuldigd en dus wil ik er ook niet meer over in discussie gaan hoe of waarom ik longeer.

Ik vraag alleen advies voor een hengstenkeuze, that's it!

@Paintlinger: thanks! Ik heb al zitten kijken naar Don Cremello du Bois, vind dat een mooie jonge hengst en die spreekt me wel aan.

Waarom zou je voor een Neron nakomeling gaan?

ik weet [uit ervaring] dat de karakters van de paarden du bios erg goed zijn. wij hebben zelf 2 nakomenlingen gefokt. aangezien dit ons erg goed is bevallen zijn we er erg trots op. 1 van de 2 is verkocht en de ander is nu dragtig. voor foto's kun je pb sturen en de hengsten die wij gebruikt hebben zijn: dicaprio du bios en Don carino du bios