[h] Welke hengst voor T.C.N Partout merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Re: [h] Welke hengst voor T.C.N Partout merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:02

ik ben een enorme fan van San Remo maar dan heb je een merrie met een goede bovenlijn, bloeduitstraling op het hoofd, lichte keeluitsnijding en een zeer goed verankerd achterbeen nodig.

Jouw merrie sluit in mijn ogen hier niet bij aan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:08

Wat denk je van Krack C?

Krack kan zeker maat, front en een goed voorbeengebruik toevoegen en met hem zal je ook het goede achterbeengebruik behouden. Hoe het met het karakter wat Krack doorgeeft zit, weet ik echter niet. We hebben wel twee Trento B en United-nakomelingen (Krack kleinkinderen dus) gehad, en die waren alle vier echt super fijn in omgang. In combinatie met een Partout-merrie gaf Krack ook United, dus denk dat het in ieder geval wel een interessante combinatie is wat dat betreft.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:07

lotte002 schreef:
Rhea : het veulen van de special D was niet mijn type paard kwa bouw.

liliputter :oke bedankt ik ken eerlijk gezecht niet veel nakomelingen van Oscar. dus zal is rond gaan kijken.

wat vinden jullie van San Remo voor deze merrie?

San Remo zou ik vanwege het achterbeen sneller laten staan. Je merrie moet wel een zeer sterk achterbeen hebben. De gok zou ik niet wagen...

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:41

Bomba : krack C zelf vind ik een geweldige hengat alleen het dekgeld gaat ver boven mijn buget.
nakomelingen van krack heb ik ook al zitten denken. Tuschinski spreekt mij in dat geval ook erg aan.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:45

Tuschinski zou ik niet doen. Daar heb je toch een spreekwoordelijk 'kast' van een merrie van nodig! Anders kom je al snel op een iel poppetje uit. Zou zeker vanwege de bovenlijn gaan voor een hengst die zelf iets meer massa heeft en zeker ook doorfokt :)

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:29

Tuschinski ; klopt dat idee had ik zelf ook en kwa karakters schijnen ze ook niet gemakelijk te zijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:55

Trento??
Ik heb toch wel best wat fijne beesten van hem gezien inmiddels en zijn ook fijn bewerkbaar onder het zadel.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:03

Klopt! Komen ontzettend werkwillige paarden van met een super karakter! Wel moet je merrie voldoende maat hebben.

Qua karakter durf ik niet te zeggen dat de Tusjes vervelend of lastig zijn...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:21

En United? Dan heb je wel wat inteelt met Partout, maar hij sluit wel mooi aan bij de dingen die je bij je merrie wil verbeteren. Ik vind dat Trento B wat eenvoudig vererft in beweging. Met het karakter van de United-nakomelingen zit het in ieder geval wel goed.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:23

United zou ik vanwege Partout niet doen. Er zijn zoveel andere hengsten, waarom zou je op inteelt gaan kiezen?

Trento geeft hele fijne bewerkbare paarden, vrijwel voor elke ruiter. Weet niet hoeveel belang de TS hierbij heeft...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:33

Ik zou voor United gaan omdat hij juist de punten die de TS aangeeft, kan verbeteren. Wat inteelt kan geen kwaad.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 09:42

liliputter : Trento ben ik zelf niet erg bekend mee kwa nakomelingen. wel vind ik het een fijne hengst om naar te kijken.

Bomba :United spreekt mij zeker aan. alleen weet niet of het kwaad kan aangezien die ook uit een partout merrie komt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:42

Denk niet dat het veel uitmaakt. Het zit dan nog redelijk ver weg bij elkaar. Bij een veulenveiling in Maren-Kessel was een Tango x Jazz veulen, dat zat met Jazz dus veel dichter bij elkaar. Zie stukje hieronder :D

'Huub van Helvoirt verkocht het zoveelste veulen via een veulenveiling en mocht 11.500 euro opstrijken voor Elia, een bruine merrie van Tango (v.Jazz) uit Zilea ster v.Jazz. Elia heeft hiermee tweemaal 's werelds beste dressuur-vererver Jazz als grootvader en heeft via grootmoeder Flicka en via Warmante (grootmoeder van Jazz) maar liefst drie maal (!) het bloed van de combinatie Amor - Pericles xx in de aderen stromen.'

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:06

Dat was echt belachelijk!!! En dan van die fokkker ook nog... Heb er niemand enthousiast over gehoord, behalve degene die 11,500 euro had geboden. En daarbij; als van Helvoirt het doet wil niet zeggen dat we ineens hetzelfde moeten gaan doen...

Ik zou niet voor United gaan. Ga anders langs een hengstenhouderij in de buurt en vraag om een onafhankelijk advies. Kan je er eventueel wel een paar adviseren die ook hengsten van een ander kunnen adviseren.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:10

liliputter schreef:
Tuschinski zou ik niet doen. Daar heb je toch een spreekwoordelijk 'kast' van een merrie van nodig! Anders kom je al snel op een iel poppetje uit. Zou zeker vanwege de bovenlijn gaan voor een hengst die zelf iets meer massa heeft en zeker ook doorfokt :)

Inderdaad en veel nakomelingen zijn zeer sensibel en de bovenlijn is ook niet goed, tenminste je zal je merrie hiermee niet verbeteren. ;)

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:12

liliputter schreef:
Klopt! Komen ontzettend werkwillige paarden van met een super karakter! Wel moet je merrie voldoende maat hebben.

Qua karakter durf ik niet te zeggen dat de Tusjes vervelend of lastig zijn...

Ik ken er twee en ze zijn allebij zeer lastig.
Maar er zullen vast ook wel uitzonderingen zijn.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:29

Met pion erachter zal je wel een hoop karakter krijgen idd :)

Wat zou de toegevoegde waarde zijn om terug te fokken op partout?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:56

Met United combineren zou niet zo zeer om Partout gaan, maar voornamelijk om de punten die United kan verbeteren. Partout zelf heeft hele goede sportpaarden gegeven, dus waarom zou het kwaad kunnen ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:19

Als je zoveel aanbod hebt, waarom zou je dan intelen op Partout? United kan op deze merrie vast wat verbeteren, maar vanwege de inteelt zou ik het echt laten. Dat heeft absoluut geen toegevoegde waarde, dus kijk dan naar een hengst die ook op je merrie past maar geen inteelt veroorzaakt.
Ben benieuwd wat de TS hier eigenlijk van vindt...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:27

Ik ben het met liliputter eens, er zijn zoveel hengsten waaruit je kunt kiezen, waarom precies een hengst kiezen die inteelt veroorzaakt :?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:42

Omdat Krack C heel goed aansluit. De TS vind Krack C zelf te duur. Dus daarom dat ik naar nafok van Krack keek. Zoals jullie zelf al zeiden sluit Tuschinski niet goed aan bij de merrie, Trento B vind ik te 'eenvoudig' fokken, Redford staan niet meer ter dekking in Nederland, van Tolando vind ik dat hij geen mooie modellen geeft, van Velasquez ken ik geen nakomelingen, achter Vivaldi zit Jazz-bloed en dat wil de TS niet gebruiken, met Zhivago idem dito, dus dan blijven alleen United en Webster (aan wie ik eventjes niet gedacht had :)) over. En dit beetje inteelt kan geen kwaad.

TS: Zag dat ze in combinatie met Democraat al eens een nationaal dressuurpaard had gegeven?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:43

Het ligt eraan wat de TS wil... inteelt of niet. Ik zou dit altijd proberen uit te sluiten!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:14

Zo dicht inteelt zou ik dus idd ook absoluut willen vermijden. Je voorbeeld over wat van Helvoirt heeft gedaan vind ik dan ook geen voorbeeld wat gevolgd zou moeten worden.

Trento fokt misschien wat eenvoudig, maar wel hele fijne bewerkbare paarden. Die gaan echt nog wel in de sport komen ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:17

youngster schreef:
Zo dicht inteelt zou ik dus idd ook absoluut willen vermijden. Je voorbeeld over wat van Helvoirt heeft gedaan vind ik dan ook geen voorbeeld wat gevolgd zou moeten worden.

Trento fokt misschien wat eenvoudig, maar wel hele fijne bewerkbare paarden. Die gaan echt nog wel in de sport komen ;)

Ik kan niet anders dan me hier volledig bij aansluiten!!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:23

United gaat het voor mij zowieso niet worden. ik ben zelf absoluut geen voorstander van inteeld, vond het veulen van van helvoirt ook niks en kan me nauwelijks voorstellen dat zn beestje 100% gezond blijft.

ik ga over een tijdje zowieso advies vragen aan joop( van uyter) die zit vlakblij,

ik ben gewoon erg benieuwd naar adviesen enz van mensen om zoveel mogelijk info enz te krijgen.