[E]exterieur mening NRPS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: [E]exterieur mening NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:58

NRPS keuringen starten pas vanaf eind juni tot half augustus (nat. keuring). NRPS keuringsjury is inderdaad streng kwaliteit gaat boven kwantiteit. Heb echt nog keuringen meegemaakt dat er geen enkel paard/pony of veulenkampioen werd uitgereikt die dag. Om kampioen te worden moeten de dieren een eerste premie hebben. Ze houden er natuurlijk wel rekening mee of het voorgestelde dier een pony of een paard is. Jou pony valt in de E-maat en dan is een arabieren uitdrukking veel meer toegelaten dan bij de grote rijpaarden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:01

Hmmm vergeleken met het KWPN vind ik de kwaliteit van de merries op de NRPS keuringen matig, als ik heel eerlijk ben...

KWPN keurt vele malen strenger, NRPS vind ik wel meevallen. KWPN merries de tekort komen voor de merriekeuring van het stamboek, adviseer ik altijd over te schrijven naar NRPS. Daar ontvangen ze dan vaak nog wel een 1e premie terwijl het KWPN ze bombardeerde tot stamboekmerrie...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:37

Tja ik merk nochthans de laatste jaren dat ze veel strenger gaan jureren zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:43

En nog steeds vind ik ze vele malen makkelijker als bij het KWPN.

Loop bijna jaarlijks beide keuringen en het verschil is aanzienlijk groot!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:00

Ik zou het gewoon proberen.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:26

Tja, je kan het natuurlijk altijd proberen, maar vind het raar dat je het Arabische bloed de "schuld" geeft over de houding van je paardje..
Ik zou mijn Arabisch volbloed absoluut niet met een slof rijden, hij loopt ook makkelijk naar beneden, voor mij is het meer een klus om hem hoger op te rijden.. Die van jou hangt ook op de voorhand, dus ik zou het persoonlijk niet zo doen als ze toch op 2 pinken te rijden is..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:24

Op de foto's heb ik het idee dat je paard op de voorhand loopt. En ik vind het kruis wat hoog.

Verder heb ik het idee dat je niet echt wilt horen wat we er van denken.
Tuurlijk als jij naar de keuring wilt moet je dat zeker doen, zo weet je ook wat je kan verbeteren aan je merrie bij het eventuele fokken.

Maar als je hier vraagt wat je van je paardje vinden, en je krijgt punten te horen die beter hadden gekund, luister daar dan ook naar. En schiet niet gelijk in de verdediging, want zo komt het op mij over op het moment.

Krijola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:48

Ik vind het een mooi paardje,en ik zou als ik jou was wel naar die keuring gaan.
Al is het maar voor de ervaring. *D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:59

ga gewoon lekker naar die keuring en geniet van de dag!
weer een ervaring rijker is nooit weg,en de vraag welk stamboek nou strenger of beter zou zijn is hier a de vraag niet en b niet belangrijk want wpn keurt geen arabisch bloed.
Wel valt t me op dat het wpn de laatste jaren vaker hengsten toevoegt aan hun hengsten bestand die door het nrps eerder goedgekeurd waren!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:59

Ach tussen nrps en kwpn is het vaak gekissebis. Ze hebben ook gedeelde hengsten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:22

NRPS is een leukere club :D

Terug op de merrie:

Pony met veel uitstraling die kwa front en romp best in het NRPS-plaatje past.
Mijn mening: de achterhand schiet tekort.
Merrie heeft een zeer kort kruis, hetgeen je ook terug ziet in vrjie beweging.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:35

[quote="Dees"]NRPS is een leukere club :D

daar ga ik in mee :o
.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:46

Ik vind het een leuke pony, maar zou haar niet direct naar de keuring brengen. Maar dat is mijn mening.

Ik vind dat ze een stekerig voorbeen heeft en weinig draagt achter. Daarnaast is haar hoofd wat lang en haar hals wat kort.
Uiteindelijk kan je pas een predikaat of iets halen als ze aan de hand zichzelf laat zien, een zadelproef kan daar niets aan veranderen.

Met welke premie is ze opgenomen in het stamboek?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:50

petraaken schreef:
NRPS keuringen starten pas vanaf eind juni tot half augustus (nat. keuring). NRPS keuringsjury is inderdaad streng kwaliteit gaat boven kwantiteit. Heb echt nog keuringen meegemaakt dat er geen enkel paard/pony of veulenkampioen werd uitgereikt die dag. Om kampioen te worden moeten de dieren een eerste premie hebben. Ze houden er natuurlijk wel rekening mee of het voorgestelde dier een pony of een paard is. Jou pony valt in de E-maat en dan is een arabieren uitdrukking veel meer toegelaten dan bij de grote rijpaarden.

Ik heb juist het idee dat ze bij het NRPS van het "arabierenplaatje" af willen en gewoon goede sportpony's en paarden willen fokken. Dus een echte typische arabier houden ze, vaak, niet zo van en dan met name vanuit de bovenlijn en de manier van bewegen. Ook zie je bij het NRPS in de E maat vaak te klein gebleven paarden, daar zou een dergelijke pony als deze vaak niet aan kunnen tippen. Tuurlijk houden ze rekening met dat verschil, maar dat is niet doorslaggevend naar mijn idee.
Als ik zag welk commentaar bepaalde pony's op de Nationale kregen dit jaar......

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:15

chrisje_83 schreef:
Ik heb juist het idee dat ze bij het NRPS van het "arabierenplaatje" af willen en ......

Naar mijn idee wordt een rijdier met een beste scheut arabisch bloed en het juiste type, heel hard toegejuichd door het NRPS.
Zie voorbeeld Rumiranova - dat lijkt me toch wel een schoonheidsideaal voor het NRPS, zeker in combinatie met de bewegingen van dat geweldige dier.

Ze zitten niet meer te wachten op op de kop gebouwde arabiertjes met een kort hooggedragen kontje, dat mag duidelijk zijn.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:32

@ Dees, dat probeer ik nou ook te zeggen ;)

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:40

saskiab schreef:
BKS schreef:
Dat met die rug vindt ik wel meevallen hoor. Foto is een actiefoto en een momentopname.

Precies maar op de keuring is het ook allemaal spannend voor het paard. En daar moet ze zich juist onstpannen in de rug. Zoals op deze foto ziet de jury niet graag. Dus moet het paard zich wel kunnen corrigeren. Dus ik zou daar wel op oefenen.

Het kleurtje is idd echt heel mooi!

vind ik ook
Wel een supermooie kleur :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:59

Zoiezo heb je nog even tijd om een besluit te nemen om naar de keuring te gaan.
Aangezien je ook van plan bent om te fokken ( zie beginpost) denk ik dat je veel kan leren van de keuring.
Ze zullen op de keuring je pony kritisch beoordelen en zo krijg je dus duidelijk de zwakke en sterke punten van je pony te horen. Dit kan je meenemen om een passende match (hengst) uit te zoeken. Of uberhaupt nadenken of fokken wel een optie is. Verwacht geen kampioenslint, maar meer voor uitbreiding van je kennis.
Ik zou zeggen.... DOEN !

sammy jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:10

marjolein88 schreef:
Zoiezo heb je nog even tijd om een besluit te nemen om naar de keuring te gaan.
Aangezien je ook van plan bent om te fokken ( zie beginpost) denk ik dat je veel kan leren van de keuring.
Ze zullen op de keuring je pony kritisch beoordelen en zo krijg je dus duidelijk de zwakke en sterke punten van je pony te horen. Dit kan je meenemen om een passende match (hengst) uit te zoeken. Of uberhaupt nadenken of fokken wel een optie is. Verwacht geen kampioenslint, maar meer voor uitbreiding van je kennis.
Ik zou zeggen.... DOEN !

helemaal mee eens ;) en wat kan jou het schelen je hebt toch niks teverliezen, :P zolang jij het maar leuk vind *D

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:38

ik vind het echt een supergaaf kleurtje, maar waar ik echt naar zit te kijken is die achterhand. ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik vind de achterhand toch echt heel kort, op alle foto`s. maargoed misschien valt het mee, verder vind ik het een heel leuk beestje!