[H][WB]GROTE en nuchtere hengst voor Gelderse ZelhemxSenaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Help:GROTE en nuchtere hengst voor Gelderse ZelhemxSenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:19

Maar rubus heeft er volgens mij geen last van. Aangezien ze gewoon traint, en hij nooit kreupel is. Vandaag heeft ie ook nog gedekt, en hij is goedgekeurd. Worden paarden goedgekeurd als ze oc(d) hebben?

(als vraag bedoeld, niet aanvallend)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:25

Normaliter niet, maar voor Rubus B hebben ze een (grote) uitzondering gemaakt. :) Staat ook in de pdf link die ik eerder geplaatst heb.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:27

Oja ik zie het :+
dat wist ik nieteens joh, haah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:11

Sammie schreef:
Je gooit alle paarden op elkaar qua stokmaat en kijkt dan waar hengst X blijft met zijn groepje nakomelingen. Gemiddeld stokmaat van alle Vitens bij elkaar komt dus uit op -1.24. Het gemiddelde van alle paarden ligt jaarlijks zo rond de 1.65/1.66. Gemiddelde van Vitens redt dat dus niet. Het gaat dus niet om -1.24 op een merrie, maar op het gemiddelde van alle paarden. En omdat het om gemiddelde gaat heb je vast nakomelingen van 1.70 en 1.58, maar het gaat in dit geval om het gemiddelde. Als jij bij voorkeur een nakomeling wil van 1.70 zou ík dus niet fokken met een hengst die op 1.65 al gemiddeld verkleind. Nadelen blijven dat het om een gemiddelde gaat (van over het algemeen 3 jarigen) en dat je geen idee hebt wat de merrie doet. Deze kan vergroten (heft het e.e.a. op) of verkleinen (versterkt effect) of helemaal niks doen.

Rubus vergroot met 0,98, maar hij heeft OCD

Je zou ook nog eens naar Rubiquil kunnen kijken, pas wel bij dat Gelderse en hij vergroot, nuchter karakter etc.

Sammie, je geeft wel een hoop info half.
Rubus heeft zoals Albert zegt OC en geen OCD. Daar zit een vreselijk groot verschil in want een paard met OC heeft nergens last van en met OCD wel.

Zowel Rubus als Vitens hebben nog geen of weinig volwassen nakomelingen, de hengsten staan pas 4 jaar goedgekeurd dus de eerste nakomelingen zijn 3. De fokwaarde voor stokmaat is dus een verwachtingswaarde en nog niet betrouwbaar, want er zijn nog geen feitelijke meetgegevens gebruikt. Pas als er een aanzienlijk aantal 3 jarige paarden is gescoord gaat dit cijfer waarde krijgen. Vitens is 1.72 en ik heb al veel goed ontwikkelde nakomelingen gezien, ik twijfel er niet over dat hij een vergrotende fokwaarde gaat krijgen.

Rubiquil vind ik overigens ook geen voorbeeld van een hengst die goed op Gelders past.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 13:16

bedankt voor alle reacties
om persoonlijke redenen zou het dit jaar (moeten) gebeuren

ik vind die Rubus B ook wel wat
ook zit ik aan Armani te denken. iemand ervaring mee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:28

[***] schreef:
want een paard met OC heeft nergens last van en met OCD wel.

Dit is kul... er zijn paarden met ocd die nooit ergens las van zullen hebben of alleen bij bepaalde oefeningen. Er zijn er die bij een kleine chipje al stokkreupel lopen en er aan geholpen moeten worden. Er zijn paarden met oc die nooit ergens last van hebben en er zijn er die heel snel bij een verstapping er kreupel op lopen (het ligt er in beide gevallen maar net aan waar het zit en in welke mate).

Wat betreft Rubiquil.. ik denk dat we van mening verschillen. Ik zou hem niet snel gebruiken bij deze merrie, dat dan weer niet, maar je ziet bij Rubiquil op een ouderwetse moeder(lijn) héél snel dat gelderse terug (en zo heel ouderwets bloed hoeft dat dan ook weer niet te zijn). Kijk bijv. maar naar Truppa.

Wat betreft de info over de vergroting.. die info is niet half.. die info is er nu gebaseerd op de nakomelingen die er nu zijn.. Ik heb er heel duidelijk bij gezet dat het om gemiddelden gaat, om 3 jarigen, dat de merrie ook nog invloed heeft en dat er ook nakomelingen zullen zijn die zeker1.70 zijn. Daar staan ook die van 1.60 tegenover.

Armani vind ik zélf te bloederig voor deze merrie... Het is misschien ook maar net wat je verstaat onder groot, breed. Als ik naar jouw merrie kijk en dat type aan houdt denk ik dat Armani daar niet bijpast. Dan zou ik meer richting écht Gelders bloed kijken :)

(en snel want het seizoen is echt zo voorbij) In principe heb je eigenlijk nog maar 1 of 2 dekkansen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:33

Er zijn echt nog geen 3 jarigen van Armani :D, is zelf nog een puppy....
Daar kun je dus nog heel weinig van zeggen. Ook de moeder en opa van Armani zijn allemaal nog vrij jong. Dat wordt een beetje gokken dus.
Mocht je trouwens een paard willen met een nuchter karakter, dan lijkt Armani me geen voor de hand liggende keus - maar je weet het nooit.
Fokken blijft gokken, anders zouden we allemaal al lang ons ideale paard hebben gefokt. Pas na een paar veulens weet je hoe je eigen merrie fokt - en of ze überhaupt een zware stempel drukt op haar nakomelingen. Als ik jou was zou ik daarom voor de eerste keer kiezen voor een 'bewezen' hengst waar iets meer over bekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:36

Sammie: doe niet zo eigenwijs, je hebt geen gelijk
Er zijn nog geen 3 jarigen in de berekening van beide hengsten meegenomen, dus het zegt niks.
En nogmaals: Rubus heeft geen chips, alleen een afvlakking waar hij gewoon ZZ zwaar mee loopt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:43

De hengst kimberly is een heel leuke hengst , mijn vorige stalhouder was helemaal weg van die hengst ,zeker op een gelders type merrie .
Heb geen idee hoe hij doorfokt .
ik vindt rubus B een geweldige hengst , ook al hoor je van de bemerking die hij heeft gehad een oc, tje zal uiteindelijk allemaal wel meevallen anders had het KWPN hem nooit goedgekeurd .
Mijn merrie is van Ahoy , Ahoy is ook de vader van Rubus B . Ahoy zelf is ook een optie , maar weet niet of hij groot doorfokt , mijn merrie is toevallig 171 cm .

succes , ben benieuwd of je er nog een vindt, die je past

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:51

[***] schreef:
Sammie: doe niet zo eigenwijs, je hebt geen gelijk
Er zijn nog geen 3 jarigen in de berekening van beide hengsten meegenomen, dus het zegt niks.
En nogmaals: Rubus heeft geen chips, alleen een afvlakking waar hij gewoon ZZ zwaar mee loopt.

Wanneer zijn stamboekkeuringen? Als paarden 3 jaar zijn...? Wanneer worden ze gemeten op die stamboekkeuringen..Juist als ze 3 jaar zijn.. Van wanneer zijn dan de meeste gegevens die betrekking hebben op de stokmaat vererving?... Juist die van de stamboekkeuringen... als paarden 3 jaar zijn... Sommige zijn wat ouder... maar de meeste zijn dus 3 jaar :+ Verder blijf ik gewoon bij mijn eerdere info.. ik zie ook het probleem niet zo dat ik dat vermeld... is dat ijo negatieve info??? Ik zie het niet... het zijn gemiddelen van jonge hengsten idd.. en ja in de loop der tijd zal dat veranderen. Maar hoe dat weet niemand op dit moment...

Verder zeg ik helemaal niet dat Rubus chips heeft... dat heb ik al gezegd dat het idd oc is.. (waar paarden wel degelijk last van kúnnen hebben... net zoals dat paarden last van een ocd kunnen hebben.. of juist helemaal niet..)

Heeft niks met gelijk hebben of eigenwijs zijn te maken.. Als er iemand eigenwijs dit topic binnenkomt vallen ben jij het wel... Topic verliep nl. prima tot jij zo binnen komt stormen.. En ik zal er ook maar gelijk bij vermelden dat ik hier geen wellis nietus spelletje van ga maken, dus weer op zo'n dergelijke manier terugreageren is verspilde moeite.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:55

Saros is ook een geschikte hengst, is gelders, zwart. Nuchter karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:23

Hallo Sammie, de stamboekkeuring was afgelopen zaterdag. De fokwaarden daarvan staan in februari 2010 pas in het boekje.
Bovendien: van Rubus was er niet één en van Vitens slechts 3. Die cijfers zijn hoe dan ook (nog) onbetrouwbaar.
Een hengst als Vitens gaat gewoon vergroten.
Ik kom niet een topic binnen vallen, ik erger me er aan dat jij iemand info geeft die niet klopt en het zou jammer zijn als iemand een verkeerde beslissing maakt omdat jij onzin loopt te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:25

En van de 3 Vitensjes waren er trouwens ook 3 ster.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:01

Rubiquil heeft zelf nog een scheut Gelders bloed in zijn genen dus waarom zou die hengst niet bij deze merrie kunenn passen? Ik heb zelf een Rubiquil die naar het ouderwetse/Gelderse type gaat maar wel een wereldkarakter qua rijden en nuchterheid (zolang er geen waterplassen of water uit een slang komt. :+ Wat dat betreft is het wel een aanstelster :P .)

Sammie

Re: [H][WB]GROTE en nuchtere hengst voor Gelderse ZelhemxSenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:18

Janne... het ging om de uitleg van hoe dat werkt...Niet specificiek op die hengsten gericht. Wellicht was dat wat onduidelijk? De hele bups gemiddeld is gebaseerd op het gros van 3 jarigen die naar de keuring gaan... Waarom ik dat er specifiek bij vermeldde.. omdat 3 jarigen ook nog willen groeien :)

Ik zou Rubiquil niet zo snel op deze merrie zetten.. maar dat is meer mijn gevoel zonder echt een reden te hebben.. althans ik zou dan bijv. eerder gaan voor Oscar of een 'gewone' gelderse hengst denk ik :)
Verder voldoen hij idd wel aan de eisen. Karakter zit iig 100% snor :j

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:45

Rubus fokt wel zeker groot. Bij ons op stal staan 4 nakomelingen van hem, allemaal 3 jaar. Deze zijn allemaal rond de 170.

Dan heeft hij ook nog een nakomeling van 4 of nu 5. Zycha, zijn eerste. Deze is wel klein, aangezien deze uit een ponymoeder komt. 160 ongeveer

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 01:32

ik wilde er Armani opzetten, maar dat vind ik echt te duur
en omdat ik altijd al een bont paard wilde hebben ga ik Bonte Willem proberen!
eerst kijken of ze nog wel vruchtbaar is en dan sperma kopen :)

ik heb de fokkers gebeld en Rubus B vergroot, en bonte willem vergroot ook!

nooit garantie, maar iig dus ervaringen :)

bovendien vind ik de veulens van BW allemaal prachtig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:33

Zonde :=

Zou ik nog eerder voor Rubus gaan.. :j

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:47

Dat zou ook niet mijn keuze zijn nee, Bonte Willem. :n
Maargoed, als je een bonte wil is het zeker een goede optie en het blijft toch altijd een kwestie van smaak!
Zelf was ik ook voor Rubus gegaan maar ik ben natuurlijk ook niet echt onpartijdig, haha. Staat bij ons op stal en het is echt een geweldig dier! :j

In elk geval blij dat je je keuze hebt kunnen maken en benieuwd wat eruit komt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:18

bonte willem is toch de gekruiste bonte fries , of hoe je het noemen wilt , leuk paard ben benieuwd wat ie met je merrie doet :)
als ik kon kiezen voor Rubus had ik rubus gekozen , voor mijn merrie maar heb zelf een ahoy :D
waarschijnlijk is ze ook dragend , morgen ochtend scannen :)

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:33

ik vind die rubus B beetje iel ogen en vind dat OC toch wat eng...
maar het klikte niet toen ik die hengst zag, zeg maar
en bonte willem vind ik helemaal gaaf, vooral zn veulens zijn schitterend
en als ik dan toch bezig ben probeer ik gelijk mn wens van een bonte uit te laten komen
bedankt iig voor de hulp!

als ik het geld had had ik voor Armani gegaan :7

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:33

trouwens
ik mag ook DONNERWIND gebruiken van degene die nog sperma van hem heeft...
maar ik vind hem niet mooi... wat vinden jullie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:45

Donnerwind ken ik niet. Hoewel een hengst je wel enigsinds moet aanspreken qua type en/of uiterlijk je krijgt er een nakomeling van niet een kopie :) (Dit geldt natuurlijk ook voor de merrie) :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:59

Kimberly is al genoemd zie ik, daar zat ik ook aan te denken.

Armani lijkt me ook een optie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:01

Overigs.. ik zie dat je typt dat als je het geld had dat je voor Armani had gekozen. Dekgeld is een eenmalige (kleine) investering voor het later (grotere) plezier.

Twee paarden zijn ook tweemaal zo duur en een kostenpost die elke maand terugkomt. Heb je daar het geld wel voor? Misschien iets om over na te denken..