Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Staat ook in de pdf link die ik eerder geplaatst heb. 
Sammie schreef:Je gooit alle paarden op elkaar qua stokmaat en kijkt dan waar hengst X blijft met zijn groepje nakomelingen. Gemiddeld stokmaat van alle Vitens bij elkaar komt dus uit op -1.24. Het gemiddelde van alle paarden ligt jaarlijks zo rond de 1.65/1.66. Gemiddelde van Vitens redt dat dus niet. Het gaat dus niet om -1.24 op een merrie, maar op het gemiddelde van alle paarden. En omdat het om gemiddelde gaat heb je vast nakomelingen van 1.70 en 1.58, maar het gaat in dit geval om het gemiddelde. Als jij bij voorkeur een nakomeling wil van 1.70 zou ík dus niet fokken met een hengst die op 1.65 al gemiddeld verkleind. Nadelen blijven dat het om een gemiddelde gaat (van over het algemeen 3 jarigen) en dat je geen idee hebt wat de merrie doet. Deze kan vergroten (heft het e.e.a. op) of verkleinen (versterkt effect) of helemaal niks doen.
Rubus vergroot met 0,98, maar hij heeft OCD
Je zou ook nog eens naar Rubiquil kunnen kijken, pas wel bij dat Gelderse en hij vergroot, nuchter karakter etc.
[***] schreef:want een paard met OC heeft nergens last van en met OCD wel.
, is zelf nog een puppy....[***] schreef:Sammie: doe niet zo eigenwijs, je hebt geen gelijk
Er zijn nog geen 3 jarigen in de berekening van beide hengsten meegenomen, dus het zegt niks.
En nogmaals: Rubus heeft geen chips, alleen een afvlakking waar hij gewoon ZZ zwaar mee loopt.
Verder blijf ik gewoon bij mijn eerdere info.. ik zie ook het probleem niet zo dat ik dat vermeld... is dat ijo negatieve info??? Ik zie het niet... het zijn gemiddelen van jonge hengsten idd.. en ja in de loop der tijd zal dat veranderen. Maar hoe dat weet niemand op dit moment...
Wat dat betreft is het wel een aanstelster
.)

(Dit geldt natuurlijk ook voor de merrie)