[H][KWPN] 6 jarige Montecristo x Welt Hit II x Nurprimus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:31

Sir DOnnerhall is een tophengst die op veel merrie's past en veel merrie's kan verbeteren, maar zo ontzettend duur dat het bijna crimineel wordt :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:33

Jura schreef:
En deze?

Zambuka: Scandic x Biotop x Pappillion
http://www.wbrinkman.nl/index.php?optio ... &Itemid=55

Vind ik erg interessant! Ik zal niet zeggen dat het een luchtzuiger is want dat zou niet erfelijk zijn

Jura

Re: [H][KWPN] 6 jarige Montecristo x Welt Hit II x Nurprimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:49

alissamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:35

Zambuka geeft hele mooie en goede veulens. Correct en chique. Veel hals en ook nog goed kunnen lopen!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:14

Ik ben niet kapot van de bovenlijn van Sir Oldenburg.

Neem dan Special D...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:29

Of Rhodium :)
Gaat ook de maat behouden. Special wil nog wel eens wat maat drukken.

Met Uphill zit je denk ik ook aardig goed :j Vererft ook behoorlijk wat beweging.

SO zou ik laten staan. Heb al veulens gezien die ook zijn rug hebben en dat nakomende achterbeen. Daar wordt je niet blij van denk ik :n

Zambuka is intressant, maar idd luchtzuiger. Overigens wil OOseven dat ook nog wel eens meegeven ( ook al is het niet erfelijk..)

Westenwind zou ook best kunnen passen :j Al gaat dat idd niet veredelen, maar hij gaat wel hele bruikbare paarden fokken. Dat is ook heel wat waard.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:34

Bedankt youngster en rhea!

Na nog wat gesprekken met fokkers ben ik er nu voor mezelf uit dat ik niet met Duits bloed ga fokken. De Duitse paarden spreken me enorm aan, maar hebben vaak een wat minder snel achterbeen, en daarnaast wordt er in Duitsland minder streng beoordeeld qua rontgenfoto's. Ik wil echt een hengst die 100% in orde is, ook geruchten over hengsten met veel nakomelingen met problemen neem ik mee in het besluit. Ook al zijn het maar geruchten, ik ben gewoon erg voorzichtig. Zelfde geldt voor karakter.

Mijn lijstje voor nu is:

United; heb begrepen dat deze hengst een super sportpaard is en dit ook doorgeeft aan de nakomelingen.
Uphill; zelfde verhaal. Of Oscar zelf.
Westenwind; blijf ik ook nog steeds een optie vinden.
Amazing Star; ondanks dat zijn draf nu (nog) niet zo sterk is, komt hij wel uit een super presterende stam en het zijn laatbloeiers, daarbij denk ik dat als Edward Gal hem rijdt dit ook wel wat zegt. AS moet nog 4 jaar worden en je kunt hem dus ook niet vergelijken met oudere en bewezen hengsten.
Zambuka?

Rhodium en Tango wil ik me nog in gaan verdiepen.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:35

De bovenlijn van Sir Oldenburg spreekt mij ook niet aan.
Zambuka; heb ik al erg leuke nakomelingen van gezien, maar zou ik om de reden die al genoemd is niet nemen.
Westenwind lijkt me in combinatie met deze merrie niet de beste optie.
Met Tango behoud je wel maat, weet niet of dit bij Uphill ook het geval is. Veredelen doen ze allebei.

Moeilijk he, gewoon veel te veel keus! Succes!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:41

Als je twijfelt tussen Oscar en Uphill zou ik in combinatie met jouw merrie eerder voor Uphill gaan. Van Oscar vind ik van de nakomelingen de bovenlijn niet altijd even sterk.

United is een erg fijne hengst. Kijk even in mn profiel, daar staat een foto van een United veulen. De hengst vererft super karakters en zijn nakomelingen doen het op de keuringen ook super. Aandachtspuntje is wel het veredelen. Ik zou in combinatie met jouw merrie toch eerder voor een iets chiquer type gaan.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:19

Frenka schreef:
Als je twijfelt tussen Oscar en Uphill zou ik in combinatie met jouw merrie eerder voor Uphill gaan. Van Oscar vind ik van de nakomelingen de bovenlijn niet altijd even sterk.

United is een erg fijne hengst. Kijk even in mn profiel, daar staat een foto van een United veulen. De hengst vererft super karakters en zijn nakomelingen doen het op de keuringen ook super. Aandachtspuntje is wel het veredelen. Ik zou in combinatie met jouw merrie toch eerder voor een iets chiquer type gaan.

Bovenste sluit ik me bij aan, Oscar strooit met de maat.

TS wil niet veredelen.

United vind ik ook een goede keuze.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:22

Misschien is Armani ook nog een optie? :)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:21

Mijn merrie is net bekeken door fokkers en die denken dat United toch te 'gestopt' is voor mijn merrie, die moet een langergelijnde hengst. We zitten nu heel erg richting Uphill te denken.
Over Armani hadden ze het ook nog, ga ik ook nog naar kijken.

Frenka, waarom denk je dat Westenwind niet de beste optie is? Is hij iets te zwaar misschien? Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens. :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 01:09

Aimee schreef:
Misschien is Armani ook nog een optie? :)

Ja dat zou idd ook nog wel eens een fijne kunnen zijn :j

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 01:46

goeroe schreef:
Wat bedoel je met die laatste zin?

Ik bedoel gewoon dat er merrie's zat zijn waarvan er een erfelijk gebrek is geweten. Dat zou voor mij een punt zijn achter het 'fokverhaal'. Bij deze merrie is dat dus niet geweten.
Ik wou maar zeggen, het is niet omdat de merrie op korte tijd een aantal blessures heeft gehad, je daarom moet concluderen dat ze een erfelijk gebrek heeft, dat ze eventueel zou kunnen doorfokken. Daarvoor is gerichter onderzoek nodig. ;)

Persoonlijk blijf ik bij Tus. Maar da's dan persoonlijk. Ieder fokt naar zijn type paard he ;) Maar ik zou er niet bang voor zijn. Deze merrie heeft massa zat in de moederlijn.

Voor mij hoeft jouw merrie ook niet echt langgelijnder te zijn... Helemaal niet.

Ik zou zoeken naar een hengst met een correct model. Maar met actie in de gewrichten.

Ik opper even Santano. Zelf goede ervaringen mee. Massa zal hij zeker geven, en actie ook. Maar ik vermoed dat je dan een buffel gaat krijgen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:39

Santano geeft over het algemeen toch niet echt massa?

Wel een goede optie trouwens, had ik nog niet over nagedacht.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:49

wat dacht je van rubiquil. Heb je toch rubinstein bloed erin?
Ik heb zelf hele goede ervaringen met rubiquil. Mooie paarden, makkelijk in de omgang en met rijden. Langgelijnd en met maat. Misschien soms een tikje gewoon, maar het ligt er maar net aan wat je met het veulen wilt.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:13

Westenwind zal denk ik niet echt veredelen. Maar ik lees dat dat ook niet je doel is.
Armani is natuurlijk nog niet gigantisch veel over zijn nafok bekend, Santano heb ik geen ervaring mee.
Rubiquil was voor mij geen optie.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:45

Frenka schreef:
Rubiquil was voor mij geen optie.

voor mij ook niet ivm zijn kruis

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:36

Ikzelf vind de merrie meer dan genoeg bot hebben. Ik snap dat je de maat wilt behouden maar ik zou wel oppassen dat het geen "koei" wordt maar dat is mijn persoonlijk mening.
Ik denk dat zo'n merrie makkelijk een Tuschinski of Apache kan hebben. Geen Rhodium of Amazing star of Oscar... dat wordt veels te grof. (vind ik)

Uit jouw eigen lijstje vind ik Uphill nog de beste. Jouw merrie kan dat zeker wel gebruiken. Ze loopt te weinig in balans/bergop. Ze mag meer vanuit de schoft omhoog bewegen met meer schoudervrijheid en balans.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:27

Bedankt allemaal!

SuzanneF, wat zou jouw keuze dan zijn behalve Uphill? United spreekt me ook nog steeds aan, maar dat komt omdat hij zulke hoge cijfers heeft gekregen. Van beide hengsten weet ik niet hoe ze bewegen.

Bij Rubiquil vond ik zijn rug nooit zo mooi, die lijkt wel heel erg lang en inderdaad het kruis.

Ik heb laatst wel een Santano veulen gezien, maar ik ben niet goed in het beoordelen van veulens. Tuschinski spreekt me ook wel aan eigenlijk.
Armani vond ik zo vanaf de foto wat gewoon, maar ik heb geen idee hoe hij beweegt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:55

Armani heeft best een grof hoofd :D
Maar maat heeft hij meer dan zat, komt uit een zeer goede sportstam en met United en Jazz zou je toch denken dat hij niet heel grof gaat fokken :D

In ieder geval..... Zjengis Kahn en Winningmood al eens bekeken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:06

ik vind t raar dat er altijd gezegd word dat luchtzuigen niet erfelijk is.. alles is erfelijk zelfs poepen in de voerbak!! ik heb eens een veulen gekocht waarvan de moeder luchtzoog (was niet verteld en had haar nooit op stal gezien) ik had m thuis en het beestje begon alles al vast te pakken, daarbij hoor je vaak van 007 nakomelingen dat ze luchtzuigen dus tsja.. ik zou het risico niet snel nemen..

van je lijstje vind ik united heel gaaf, geeft goeie bewegers, mooie types maar niet veel mooie hoofden haha maar ja dat maakt niks meer uit als ze goed kunnen bewegen!! (vind ik) united zelf vind ik ook een klasse apart het beestje kan zooooooo goed schakelen en dat zie je terug in zijn nakomelingen! ook heb ik er weinig/tot geen gezien die de korte rug van papa mee krijgen

westenwind vind ik qua bloedopbouw ook heel mooi maar heb ik te weinig nakomelingen van gezien om daar over te oordelen

je eerdere opties van dreamcatcher zou ik ook niet! doen, op de afstammelingenkeuring was ik er absoluut niet weg van!!

rubiquil zou ik altijd laten staan op zijn stap! pffffff :roll:

en tus geeft iele paarden, mooi maar jij zei al dat je dat niet graag wilt.. heb er nog geen "grovere"van gezien

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:09

Santano zou ik dus laten staan :o
Die hengst kan me echt niet bekoren en zijn nakomelingen ook niet :n

Zjengis Kahn geeft wel bloed mee, ook erg mooi gefokt, maar die gaat het veulen denk ik niet apart laten bewegen of heel opwaarts laten worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:14

Dat dacht ik ook al, Youngster. Met Zjengis Kahn kun je bloed toevoegen zonder op maat en massa toe te geven, denk ik.

Ik weet nog wel een mooi optie :P
Alexandro P. Heel apart bewegen in alle drie de gangen, maat en massa. Lijkt in de Gelderse fokrichting erg rijtypisch te fokken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:30

Aimee schreef:
Alexandro P. Heel apart bewegen in alle drie de gangen, maat en massa. Lijkt in de Gelderse fokrichting erg rijtypisch te fokken.

nou ja.. heel apart... hihihihi :=