[H][KWPN] Hengsten met laag dekgeld gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:56

ik snap dat veulens heel leuk zijn en ergens denk ik dan van ja ok het is voor jezelf. maar je weet nartuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen. ik vraag me af hoe deze mensen denken? leuk een veulen of ik wil goedkoop een paard er bij?? maar denkt ze ook wel aan de kosten komen die naar de geboorte er nog bij komen??

ik zou zeggen laat je kennis nog lekker een paar jaar rond kijken en spaar wat geld op dan kan je na een goede hengst gaan want de hengstenkeurings zijn er niets voor niets.

MenB

Re: [H][KWPN] Hengsten met laag dekgeld gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:20

Ik ben het met bloempje08 eens, als je dan zo graag een veulen wil neem dan de tijd om het geld bij elkaar te sparen.
Ik heb 950,- betaald voor het sperma, 150,- voor het brengen met een courier, en 750,- voor de DA kosten tot nu toe.
Al met al geen goedkoop veulen, maar ik heb het er graag voor over gehad.
Als ik jou was zou ik veel geld bij elkaar gaan sparen, een jaartje wachten maakt dan toch niet meer uit?
Succes!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:23

ik ben het ook met hen eens, alleen goedkoop dekgeld kom je er niet mee, mijn veulen van vorrig jaar is dood en dood ziek geweest en heeft weken op de kliniek gestaan, nu ben ik duizenden euro s armer... dus het is maar wat je wilt ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:45

Een slecht paard vreet net zoveel als een goede, lijkt mij hier wel van toepassing :)

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:10

Hoewel ik alle reacties hier begrijp en ze grotendeels onderschrijf vind ik dit wel heel erg vanuit 1 perspectief gedacht.

Dat de kennis van de TS op zoek is naar een hengst in het 'goedkopere segment' (want wat is 'goedkoop' ?) wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze niet doordacht te werk gaat.
En het wil ook niet zeggen dat een lager budget voor dekkosten inhoudt dat er ook geen geld zou zijn voor eventuele dierenartskosten.
En tenslotte ben ik het ook niet eens met de stelling dat ze perse een veulen zou moeten fokken van een hengst met 'populair bloed' omdat ze mogelijk op enig moment in de situatie zou kunnen komen dat ze het veulen moet verkopen, en het anders onverkoopbaar zou blijken te zijn...
Dat is nog altijd een afweging voor de eigenaar van het paard zou ik zo zeggen.
Als je die redenatie door zou trekken dan kan er alleen nog maar gefokt worden met Ferro's, Flemminghs, Jazzen enz., want iedereen kan in de positie komen dat ie op enig moment zijn paard moet verkopen door onvoorziene omstandigheden.

Als zij graag een veulen wil fokken uit haar merrie waar ze dol op is, en niet bereid is enorme bedragen neer te tellen voor sperma omdat ze gewoon een leuke nakomeling wil voor eigen gebruik... dan kan ik me zo voorstellen dat je er andere normen op na houdt dan de schrijver in dit topic.

Het is misschien een vreemde gedachte voor sommigen, maar een veulen fokken is niet het exclusief recht van diegenen die financieel 'privileged' zijn volgens mij.
Als ik dan opmerkingen lees als 'wat maakte die paar 100 euro meer dan uit' o.i.d., dan vind ik dat merkwaardig.
Niet iedereen heeft onbeperkt geld tot z'n beschikking. En daarbij, afhankelijk van het doel wat je hebt met het fokken zul je al dan niet bereid zijn daar meer geld aan uit te geven.

Persoonlijk vind ik het niet ondenkbaar dat er mensen zijn die hobby-matig een veulen willen fokken voor eigen (recreatief of licht sportmatig) gebruik en daar bijv een fijne allround hengst voor willen uitzoeken in een wat lagere prijsklasse. Uit het bovenstaande is m.i. gebleken dat het niet de doelstelling is om er een toekomstige topper mee te fokken.
Dat wil helemaal niet zeggen dat ze zou fokken ten koste kwaliteit/ gezondheid etc. Volgens mij is er een beperkt aantal ggk hengsten in dit land en je kunt me niet wijsmaken dat alle andere paarden die rondlopen per definitie minder kwaliteit hebben.
Als je ziet wat er nodig is om je hengst ggk te krijgen kan ik me voorstellen dat niet iedereen in de positie is om een hele goede hengst naar de keuring te brengen (om maar een voorbeeld te noemen).
En daarbij... wat is goed? Is een gezonde hengst die leuk in de sport loopt en een mooie exterieur enz. heeft dan minder goed? In context van het hierboven geschrevene volgens mij niet...

Ik vind de reacties in dit topic nogal vooringenomen eigenlijk.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:38

Jammer van al die reacties waar TS niks aan heeft. Er zijn best veel goede en (vaak oudere) minder populaire dekhengsten die wellicht goed bij de betreffende merrie passen. Misschien is het handig om wat info over de merrie te geven zodat er serieuze suggesties kunnen worden gedaan. Ik zou zelf overigens geen afgekeurde hengst gebruiken. Ik weet natuurlijk niet wat je goedkoop vind maar hier nog wat hengsten:

Democraat = 800 euro
Houston = 800 euro
Zidane = 750 euro
Kroonjuweel = 700 euro
Recruut = 600 euro
Optimist = 600 euro
Opan = 600 euro
Kimberley = 600 euro

Gelderse hengsten zijn vaak ook wat goedkoper.
Laurentz = 500 euro
Galant = 500 euro
Laatst bijgewerkt door Billy20 op 13-06-09 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:14

ik heb een veulen gefokt uit goedkope hengst (400 euro) en daaruit kwam een superveulen eruit die eerste plaats heeft gewonnen bij veulenkeuring van 1 jarigen. en op wedstrijden doet hij ook heel goed. ik denk dat sommige fokkers dekgeld laag houden om zoveel mogelijk nakomelingen van hun hengsten te hebben. ik weet het niet zeker maar ik denk dat. want die hengst van 400 euro heeft al veel nakomelingen.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:50

bij R tewis krijg je 100 euro korting op dekgeld als je een hengst van hem op het station gebruikt. Allen goedgekeurd

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:49

Equador is ook een heel goed paard. Waarschijnlijk doe ik mijn oude merrie er ook bij. Ze heeft al eens eerder een veulen van deze hengst gehad (vorige eigenaar) en dat paard is erg mooi uitgegroeid en goed ontwikkeld. Dat het dekgeld laag is, is mooi mee genomen. Het is een veelzijdige hengst die op veel merries wel zou kunnen passen.

En zoals gezegd; fokken is geen privilege voor de mensen met veel geld, mits je natuurlijk wel doordacht te werk gaat. Een veulen fokken kost sowieso al veel geld, ongeacht of het dekgeld een paar 100 euro goedkoper is of niet... Dat moet je wel incalculeren; met het dekgeld ben je er nog niet, je hebt ook 6% BTW, er komen nog DA kosten bij voor het scannen, reiskosten, stallingskosten hengstenhouderij, etc etc

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:50

CdC, ik heb bij fokkers gewerkt en daar werdt altijd gekeken naar het mooist haalbare, de rasstandaard verbeterend ed. Tuurlijk doet een particulier dat minder / niet, maar enigzins kennis van zaken van fokken kan geen kwaad. Want ook een pretveulen kost geld, en vermeerderen wordt al zoveel gedaan dat als ze dat zou willen ze beter gewoon een veulen kan kopen ipv alle kosten van dekgeld ed.op zich nemen. Hoeveel van die paardjes die vermeerderd zijn, papierloos etc. zijn geen stuiver waard later en eindigen in de salami expres?

Als TS kijkt naar laag dekgeld omdát ze een goedkoop veulen wil hebben ben je imho al verkeerd begonnen omdat je dan gaat voor geld ipv dat je kijkt welke hengst bij je merrie past. Inteelt? Verwantschap? Noem maar op, daar wordt dan geen rekening mee gehouden? Wat als er dan een veulen uitkomt met gebreken? (En jaaa ik weet dat fokken gokken is, alleen als je de bloedlijnen bestudeert en kijkt wat wel en niet een goede match is is de kans op een goed gezond veulen een stuk groter) Idd, op papier kan je niet rijden, maar als er uit dat veulen later nog eens een veulen gehaald zou willen worden zit je wéér met hetzelfde... Toch dan maar de hengst van de buren er weer op?

Of je een ggk hengst neemt of eentje die afgekeurd is, zit ook verschil tussen. Waarop is ie afgekeurd? Hoe zijn zijn nakomelingen? mankeerd daar verder niets aan, gaan met die banaan! En fokken is echt niet alleen voor "The happy few", het is echter echt ten alle tijden een stuk beter als je weet wát je doet voor je gaat fokken. Dat ben je imho verplicht aan het leven dat je gaat creeeren.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:24

Volgens mij kun je beter een hengst gebruiken die laag is in het dekgeld maar die wel past op de merrie, dan een dure hengst die totaal niet op de merrie past. En helaas zie ik dat vaker gebeuren ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:25

janderegelaa schreef:
Volgens mij kun je beter een hengst gebruiken die laag is in het dekgeld maar die wel past op de merrie, dan een dure hengst die totaal niet op de merrie past. En helaas zie ik dat vaker gebeuren ;)

groot gelijk! die heb ik ook meegemaakt. een vriendin van mij heeft haar paard laten dekken door heartbreaker en daar kwam een veulen uit die zot is in hoofd en parcour afbreekt. was veel te hevig. wordt nu gebruikt voor endurance daar kan die zijn energie kwijtraken en is veel kalmer

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:59

Ja, maar Heartbreaker staat er ook nou niet om bekend brave recreatiepaardjes af te leveren...

Een dure hengst moet ook passen op het paard, dat is zo. Dus ze moet allereerst kijken naar de kwaliteiten van haar paard, dan naar de hengst die daarbij past en binnen die mogelijkheden verdere keuzes maken. Dekgeld mag gewoon niet het eerste criterium zijn. (maar hengsten van boven de 1000,- heb ik ook niet naar gekeken hoor!) Maar die paar 100 euro ben je bij de eerste de beste dierenartsrekening al kwijt als je pech hebt...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:06

janderegelaa schreef:

Heb je helemaal gelijk in, maar ik heb niet het idee dat men op zoek is naar een hengst die de merrie zou kunnen verbeteren.
TS reageerd trouwens al een poosje niet meer hoor.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:46

Klomphaar in Markelo heeft meerdere hengsten die niet duur zijn. Amulet is ggk en niet duur en zo zijn er nog wel een paar. Sommigen zijn gewoon niet populair, maar daarom nog niet slecht! En vaak kun je korting krijgen wanneer je op het dekstation waar de hengst staat de merrie laat insemineren. Dat kan omdat er dan geen tussenpersonen zijn.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:51

Als je op dekgeld moet bezuinigen dan ben je in mijn ogen niets bezig.
En als ze dan toch zo graag een veulen wil, laat er dan 1 of andere vuilnisbak op kruipen.

En een veulen van een niet goedgekeurde hengst kan altijd ingeschreven worden in het kwpn(het grijgt dan reg A papier. (blauw papier)

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:08

manueeltje84 schreef:
Als je op dekgeld moet bezuinigen dan ben je in mijn ogen niets bezig.
En als ze dan toch zo graag een veulen wil, laat er dan 1 of andere vuilnisbak op kruipen.

En een veulen van een niet goedgekeurde hengst kan altijd ingeschreven worden in het kwpn(het grijgt dan reg A papier. (blauw papier)

Nee, B.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:16

CdC schreef:
Hoewel ik alle reacties hier begrijp en ze grotendeels onderschrijf vind ik dit wel heel erg vanuit 1 perspectief gedacht.

Dat de kennis van de TS op zoek is naar een hengst in het 'goedkopere segment' (want wat is 'goedkoop' ?) wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze niet doordacht te werk gaat.
En het wil ook niet zeggen dat een lager budget voor dekkosten inhoudt dat er ook geen geld zou zijn voor eventuele dierenartskosten.
En tenslotte ben ik het ook niet eens met de stelling dat ze perse een veulen zou moeten fokken van een hengst met 'populair bloed' omdat ze mogelijk op enig moment in de situatie zou kunnen komen dat ze het veulen moet verkopen, en het anders onverkoopbaar zou blijken te zijn...
Dat is nog altijd een afweging voor de eigenaar van het paard zou ik zo zeggen.
Als je die redenatie door zou trekken dan kan er alleen nog maar gefokt worden met Ferro's, Flemminghs, Jazzen enz., want iedereen kan in de positie komen dat ie op enig moment zijn paard moet verkopen door onvoorziene omstandigheden.

Als zij graag een veulen wil fokken uit haar merrie waar ze dol op is, en niet bereid is enorme bedragen neer te tellen voor sperma omdat ze gewoon een leuke nakomeling wil voor eigen gebruik... dan kan ik me zo voorstellen dat je er andere normen op na houdt dan de schrijver in dit topic.

Het is misschien een vreemde gedachte voor sommigen, maar een veulen fokken is niet het exclusief recht van diegenen die financieel 'privileged' zijn volgens mij.
Als ik dan opmerkingen lees als 'wat maakte die paar 100 euro meer dan uit' o.i.d., dan vind ik dat merkwaardig.
Niet iedereen heeft onbeperkt geld tot z'n beschikking. En daarbij, afhankelijk van het doel wat je hebt met het fokken zul je al dan niet bereid zijn daar meer geld aan uit te geven.

Persoonlijk vind ik het niet ondenkbaar dat er mensen zijn die hobby-matig een veulen willen fokken voor eigen (recreatief of licht sportmatig) gebruik en daar bijv een fijne allround hengst voor willen uitzoeken in een wat lagere prijsklasse. Uit het bovenstaande is m.i. gebleken dat het niet de doelstelling is om er een toekomstige topper mee te fokken.
Dat wil helemaal niet zeggen dat ze zou fokken ten koste kwaliteit/ gezondheid etc. Volgens mij is er een beperkt aantal ggk hengsten in dit land en je kunt me niet wijsmaken dat alle andere paarden die rondlopen per definitie minder kwaliteit hebben.
Als je ziet wat er nodig is om je hengst ggk te krijgen kan ik me voorstellen dat niet iedereen in de positie is om een hele goede hengst naar de keuring te brengen (om maar een voorbeeld te noemen).
En daarbij... wat is goed? Is een gezonde hengst die leuk in de sport loopt en een mooie exterieur enz. heeft dan minder goed? In context van het hierboven geschrevene volgens mij niet...

Ik vind de reacties in dit topic nogal vooringenomen eigenlijk.

_/-\o_

Ik kwam dit topic toevallig tegen, maar waar bemoeit iedereen zich mee. Het valt mij op dat er op wat je ook vraagt altijd ongewenst advies en bemoeienis mee komt. Ze vraagt gewoon advies qua hengst, punt! Als ze wou weten of het verstandig is dan had ze daar wel om gevraagt!

TS ik adviseer jou (of je vriendin ;) ) om een jonge hengst te gebruiken, deze zijn niet duur en wellicht krijg je toch een heel best (misschien wel uitmuntend) veulen. Dit omdat een oudere hengst niet voor niets 'goedkoop' is. Als je een exterieurfoto van de merrie hebt, kunnen we met z'n allen misschien eens kijken welke jonge hengst zou kunnen passen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:23

jonge hengsten zijn juist helemaal niet goedkoop, eerder de oudjes!

ik zou eens naar optimist kijken, die geeft ze allround en met een fijn karakter, alleen misschien niet zo groot,

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:27

Fokfanaat ik bedoel ook niet de 4 en 5 jarigen, maar de hengsten die echt net goed gekeurd zijn of die in het proces zitten... En dan niet perse de keuringstopper ;) Deze hengsten heb je vaak tot 750 euro wel!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:39

jonge hengsten vind ik juist duur tov jonge talenten ( 7-8 jaar )
dan liever 2-300 meer voor iets meer zekerheid
maar ik denk dat er inderdaad ook in het lagere segment een gepaste "goedkopere "hengst te vinden is ..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:03

Iorrr schreef:
Ze vraagt gewoon advies qua hengst, punt! Als ze wou weten of het verstandig is dan had ze daar wel om gevraagt!

Oh.................... Zit het zo................ :)*

Dus als een klein meisje van 8 jaar aan mij vraagt of ze de straat over kan steken en ik zie dat ze een autosnelweg bedoeld waarde auto's met 120 km per uur voorbij raazen moet ik natuurlijk ja zeggen. Ze heeft immers 2 benen en kan al lopen... Ze vroeg immers niet of het verstandig is..... (en dan niet komen dat bedoel ik niet... het is precies hetzelfde.. wat niet gevraagd wordt mag niet op gereageerd worden)

Waar bemoeit de overheid zich dan mee met al die verboden op giftige gassen, roken en zeer vet en slecht eten waar je of wel kanker van krijgt ofwel hart- en vaatziekten.. We geven zelf wel aan of het verstandig is.... (als we dat willen weten)

JIj gebruikt het woord bemoeien... ik gebruik het woord advies.. Wat ts of wie dan ook er mee doet moet hij of zij zelf weten.

Dat er een leven op de wereld geschopt voor iemand z'n pleziertje en als dat 'pleziertje' na 5 jaar tegenvalt (omdat die persoon niet is geadviseerd) en vervolgens de worst in gaat.. daar maal jij niet om blijkbaar..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:07

Daar maal ik wel om en daarom lijkt het mij verstandig dat ze een foto van de merrie plaatst zodat we kunnen kijken welke hengst zou kunnen passen. Ik zeg niet dat deze manier van fokken mijn voorkeur betreft, maar ik ga er van uit, dan wij als volwassenen (en dus geen klein kind die over gaat steken) allemaal zelfstandig na kunnen denken. Als dan één iemand een opmerking maakt over het feit dat het misschien niet zo verstandig is lijkt dit mij meer dan voldoende.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:51

Er zou eigenlijk gewoon gekeken moeten worden naar een hengst die past. En dit kan heel goed een duurdere zijn of een goedkopere. Dát is denk ik gewoon feitelijk wat er gezegd wordt.. (of wat er bedoeld wordt)

En als iemand kiest voor de 'tweede' best passende hengst omdat die 500 euro goedkoper is zal niemand daar wat van zeggen.. lijkt mij... Maar wat er eigenlijk gezegd wordt in de OP is dat het niet uitmaakt of de hengst wel of niet past.. hij moet zo goedkoop mogelijk zijn. Lijkt mij dat daar best voor gewaarschuwd mag worden.. Als daar 'tegenin' gegaan wordt (overigs volgens mij niet door ts zelf) gaan mensen er op door. Dat is een logisch gevolg, wat helaas ook vaak volgt is dat mensen op kleine opmerkingen door gaan zagen en dat enorm opblazen. Terwijl dat in eerste instantie niet op die manier bedoeld was (en is) :)

Punt is dat iedereen hier een punt heeft. Jij, cdc maar ook diegenen die zeggen dat op die manier naar een hengst kijken (zo goedkoop mogelijk een hengst kiezen ongeacht of hij past/ggk is of wat dan ook) niet verstandig is. En dan vind ik ook dat er een punt zit in het feit dat als je niet veel geld uit wil geven aan een hengst die past (maar wel weinig geld aan een hengst waarvan je niks tot weinig weet) dat dekken misschien idd niet zo verstandig is, omdat een veulen/ twee paarden ook veel geld kosten (dat ook nog eens maandelijks terug komt en dekgeld geef je maar één keer uit).
Imo heeft dát an sich niks met kortzichtigheid te maken, maar met realisme. :)

En de eigenaresse van het paard kan idd veel beter geholpen worden als er foto's en meer info van het paard geplaatst wordt, zodat er gericht advies gegeven kan worden. In dit geval wellicht een wat goedkopere hengst die zoveel mogelijk passend is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:01

Het is inmiddels 24 dagen geleden dat pinda dipje voor het laatst gepost heeft, dus adviezen geven heeft denk ik niet zoveel zin.