goed teken? 
Indoctro geeft ook niet altijd amateurspaarden, daar kan je best ook wat rekening mee houden.
laat ons zeker weten welke hengst het geworden is
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
goed teken? 
Patricia schreef:Veelzijdigheid is voor mij een pluspunt. Ik als amateur zie graag een paard wat leuk loopt, maar ook leuk springt. Als je in beide disciplines leuk mee zou draaien in de basissport is het voor mij goed.
Daarnaast vind ik het fijn als ze dan ook nog gewoon mee kunnen voor een rondje bos, strand oid.

Pinda_Dipje schreef:Veulen in in 1e instantie bestemd voor de handel, ik overweeg springgericht te fokken, en wellicht terug op het holsteinerbloed. Belangrijk vind ik dat het correcte karakter behouden blijft, doel is een fijn sportpaard te fokken voor de gemiddelde wedstrijdruiter.
Bij voorkeur een bewezen hengst, met meer kap & expressie, en sterke bewegingen. Merrie heeft een stokmaat van 1.68, en een behoorlijke onderhals van nature, en had wat meer expressie mogen hebben.

Karennnn schreef:Pinda_Dipje schreef:Veulen in in 1e instantie bestemd voor de handel, ik overweeg springgericht te fokken, en wellicht terug op het holsteinerbloed. Belangrijk vind ik dat het correcte karakter behouden blijft, doel is een fijn sportpaard te fokken voor de gemiddelde wedstrijdruiter.
Bij voorkeur een bewezen hengst, met meer kap & expressie, en sterke bewegingen. Merrie heeft een stokmaat van 1.68, en een behoorlijke onderhals van nature, en had wat meer expressie mogen hebben.
Casco lijkt mij erg goede hengst, maar niet voor de wensen van TS. Zij wil een veelzijdig paard fokken en zoekt een hengst met sterke bewegingen (buiten de galop, is casco niet echt een bewegingswonder).
Verder wil zij zeker het karakter van haar merrie behouden en Casco heeft toch wel wat karakter, welke hij ook door zou fokken. Verder denk ik ook niet dat je meer expressie gaat fokken met Casco, de nakomelingen die is zo ken en tegen ben gekomen in het 'opzoeken' missen naar mijn mening die expressie.
Maar desalniettemin vind ik Casco een heel erg fijn springpaard en als ik een merrie had met maat, lengte en een braaf karakter zou ik hem zéker overwegen!
Alikesflame schreef:Het gaat om de combinatie van genen. Als je daar niet op let kan je idd verrassingen krijgen.
Alikesflame schreef:Als je weet welke genen je gebruikt en wat er klinkt kan je een heleboel narigheid voorkomen. Hoe homogener het type hoe minder kans op strooien.
Pinda_Dipje schreef:Alikesflame schreef:Als je weet welke genen je gebruikt en wat er klinkt kan je een heleboel narigheid voorkomen. Hoe homogener het type hoe minder kans op strooien.
Mijn persoonlijke ervaring leert toch dat zelfs professionele fokkers, menig keer mis grijpen bij op 'genen' imo papiergefokte paarden. "Oh gutjes zulk mooi bloed" True... Maar de gebruiksaanwijzing van het dier mag je zelf schrijven. Voor mij als 'beginnend fokker' lijkt het me al helemaal niet verstandig me nu bezig te gaan houden met terugfokken, genenselecties enzovoorts. Waarom niet? Ik heb een jonge (onbewezen) merrie, er lopen al genoeg ezels rond die rijp zijn voor de worstenfabriek... Ik verwacht nu geen veilingtopper te fokken, die een olympische sportcarriére tegemoet zal gaan... Ik wil gewoon een fijn sportpaard fokken, met correcte mentaliteit.
Casco lijkt mij op het oog mooi, en ik waardeer je meedenken enorm, maar ik heb te weinig know-how om mijn hengstenkeuze in zijn geval te onderbouwen/klakkeloos aan te nemen dat het een passende combinatie zou vormen. Misschien voor later... Voor nu...
Unaniem in 2010
Alikesflame schreef:Hoe verschillender de types en genen zijn hoe meer kans je krijgt op strooien. Dus wat je nu zegt klopt niet helemaal. Dus nu zou je geen ezel kunnen fokken. Dat gaat niet op.
Ben het er wel mee eens dat je moeten weten waar je mee bezig bent.
ATTENTIE ATTENTIE