[H][wb] Soepele, goedverervende springhengst gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:48

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven! Privé conversaties zoals hierboven kunnen prima via pb.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:40

Afbeelding

Afbeelding

2 foto's waarop de bouw van de merrie wat te zien is. Veulen is nog maar een maand oud, dus de tekenen van zwangerschap zijn er nog wel, en ze is ook totaal uit conditie :) !

Bouw van het veulen kan zo mss ook beter beoordeeld worden?

Ik wil echt vooral een hengst die een betere galop kan creëren voor mijn merrie, en vermogen en techniek kan toevoegen, maar die galop is echt wel heel belangrijk!

Cicero Z op deze merrie, wat denken jullie daarvan ?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:09

Steph1989 schreef:
Ik wil echt vooral een hengst die een betere galop kan creëren voor mijn merrie, en vermogen en techniek kan toevoegen, maar die galop is echt wel heel belangrijk!

Cicero Z op deze merrie, wat denken jullie daarvan ?

1: Leuk veulen :) Voor een maand oud lijkt het me geen heel groot? vertekent dit op de foto?
2: Cicero zal die galop zeker wel kunnen toevoegen denk ik, vermogen heeft hij ook op overschot. En maat zou normaal ook geen groot probleem mogen zijn.
Ook omdat je merrie (dacht ik) nogal sensibel was, lijkt cicero me wel geschikt omdat die vrij nuchter en koel is.

Steph1989

Re: [H][wb] Soepele, goedverervende springhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 10:27

Nee hij is idd nogal klein! Maar hij zet volgens mij eerst uit in de breedte en dan pas in de lengte ;). Bijgekomen is ie al wel, en eten doet ie als geen ander!

Vandaag begonnen met z'n halstertje enzo, en veearts moest ook nog langskomen. Man man, dat ging helemaal niet goed! In de stal gewoon tegen ons opsteigeren enzo!
Veearts moest hem verdoven, en hebben hem zo het halster aan kunnen doen!

Toen we het gisteren avond af wilden toen liep hij heel de tijd weg en heeft hij mijn vriend zelfs aangevallen (lees: ernaar stampen en willen bijten, met de oren plat).

Dus mja, lief karakter speelt dan mss toch wel een grotere rol dan ik dacht ;).

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:05

Steph1989 schreef:
Nee hij is idd nogal klein! Maar hij zet volgens mij eerst uit in de breedte en dan pas in de lengte ;). Bijgekomen is ie al wel, en eten doet ie als geen ander!

Vandaag begonnen met z'n halstertje enzo, en veearts moest ook nog langskomen. Man man, dat ging helemaal niet goed! In de stal gewoon tegen ons opsteigeren enzo!
Veearts moest hem verdoven, en hebben hem zo het halster aan kunnen doen!

Toen we het gisteren avond af wilden toen liep hij heel de tijd weg en heeft hij mijn vriend zelfs aangevallen (lees: ernaar stampen en willen bijten, met de oren plat).

Dus mja, lief karakter speelt dan mss toch wel een grotere rol dan ik dacht ;).

oei :P een klein draakje dan ;)
Misschien een beetje op karakter letten dan :) maar cicero is wel nuchter en toen we in de stallen van de roshoeve gingen kijken was het een kalme, vrolijke hengst, hij was toen maar een jaar of 4,5 denk ik. (inieder geval vrij jong ;) ) Maar het karakter verandert echt nog vaak over de jaren vind ik. Ons hengstenveulen was in het begin wat bang en afwachtend en nu een jaar later is het echt een stoer, sociaal paard. Bij het vosse merrieveulen van vorig jaar: was echt een heel lief sociaal veulentje, maar moet nu geregeld terecht gewezen worden want heeft echt heel veel lef en karakter. Die bruine van vorig jaar was ook bang en zou wel eens durven trappen ed. maar is nu echt een super eerlijke jaarling.
Omgang, omgeving doet echt veel! Ben je eigenlijk al zeker van je keuze voor Cicero? en weet je al wanneer je haar wil laten dekken?
Onze vosse merrie staat goed hengstig momenteel en wordt maandag wss geïnsemineerd met Chellano Z. :)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:05

Waarom je keuze voor Chellano Z? Dacht dat je ook aan cicero of aan adorado dacht?

Ik blijf gewoon twijfelen en het wordt steeds maar later!

Momenteel grote twijfel tussen Cicero en Diabeau voor op deze merrie... Was eerst echt geen fan van cicero, maar ben me ondertussen meer in hem gaan verdiepen, en wil echt een veulen van hem :). Op mijn andere merrie zou hij wsl echt veel goeds kunnen doen, maar dit jaar haar al dekken zit er ivm crisis enzo wsl niet in, mijn vader ziet twee veulens per jaar ook niet zitten aangezien we de paarden pas binnen 2 jaar ten vroegste aan huis kunnen zetten...

En deze merrie wordt niet meer bereden, dus ja, keuze om haar terug te laten dekken is dan natuurlijk sneller gemaakt! Blessure van die andere blijkt dan ook weer mee te vallen (men dacht spierbevangen, maar momenteel is alles weer veel beter! wsl gewoon van te lang op de camion te staan :+ !).

Diabeau ben ik ook wat meer van gaan opzoeken, en dat karakter zou idd nogal meevallen!

Van dekgeld zijn ze beide ongeveer hetzelfde, ik vraag me nu alleen af welke het beste de negatieve punten van mijn merrie zou aanvullen!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:34

keuze voor chellano stuur ik door via pb ;)
Ik denk dat beide hengsten veel te bieden hebben, maar dat je van cicero al met net iets meer zekerheid kan zeggen wat hij juist en juist niet kan toevoegen als dekhengst. Diabeau is toch nog net wat groener op fokgebied.
Mijn voorkeur gaat dan meer naar cicero, maar ook daar verschillen de meningen in!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:58

Ik ga volledig mee met Karen, Diabeau doet het goed bij de 5/6 jarigen, Cicero springt intussen al 1.40-1.50 proeven.

En de nakomelingen van Cicero komen intussen al onder het zadel en terwijl Diabeau zijn nakomelingen vooral bij het vrijspringen te zien zijn.

Maar het zijn volgens mij allebei goeie hengsten.

Je kan ook gewoon es aan Dirk Demeersman, die ze allebei rijdt, advies vragen voor jouw merrie...

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:05

Ik denk dat Cicero best goed gaat passen op jouw merrie! Vooral ook omdat je zegt een goede galop in het veulen te willen. Ik heb een 3 weken oud veulen van hem en zij heeft een super galopje. Doet dat ook graag, changeert super snel, draait snelle bochtjes en dan weer plankgas. Echt 1 voor de barrages :D

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:32

Diabeau is mij ondertussen wegens het karakter toch echt wel afgeraden, dus voorkeur ligt momenteel bij cicero! Zou echt dit jaar nog een veulen van hem willen voor die 2000 euro kost!

Alleen wil mijn vader Epleaser (v. For Pleasure) omdat hij iemand van bij stoeterij boonen kent er wel een prijsje voor kan krijgen ... Moest ik mijn vader niet meer kunnen overtuigen, heeft iemand info over nakomelingen van deze hengst en vooral de galop van deze hengst?

Maar ben ondertussen mede door jullie reacties wel overtuigd geraakt van cicero! Hoop alleen dat ik m'n vader ook overtuigd krijg ;) !

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:43

Steph1989 schreef:
Alleen wil mijn vader Epleaser (v. For Pleasure) omdat hij iemand van bij stoeterij boonen kent er wel een prijsje voor kan krijgen ... Moest ik mijn vader niet meer kunnen overtuigen, heeft iemand info over nakomelingen van deze hengst en vooral de galop van deze hengst?
!

Ik denk inieder geval wel dat dit de betere hengst is van bij 'den boonen' (zoals we hem hier noemen :) )
hier een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=US_I14X4dfs
Ik heb hem toen in mechelen live zien springen en vond dat hij echt kwaliteit vertoonde.
De ruiter reed hem wel heel gesloten vond ik, tegenover sommige andere hengsten die echt in een hele galop het parcour aflegde. Ik ben niet vollop overtuigd van zijn galop, maar wel van de kwaliteit op de sprong! Ik zou proberen je vader te overtuigen voor cicero, misschien kan je proberen bij de roshoeve ook goede condities te krijgen nu met de 'crisis' :D

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:44

marije1987 schreef:
Ik denk dat Cicero best goed gaat passen op jouw merrie! Vooral ook omdat je zegt een goede galop in het veulen te willen. Ik heb een 3 weken oud veulen van hem en zij heeft een super galopje. Doet dat ook graag, changeert super snel, draait snelle bochtjes en dan weer plankgas. Echt 1 voor de barrages :D

HAHA :D die is zich al aant voorbereiden op zijn overwinningen van later ;)

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:48

en is het gelukt om je vader te overtuigen?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:32

Jep :), cicero z op deze merrie uit dit topic is al zeker :D wieha! Hij heeft hem gisteren zien springen in Lummen en was toen wel overtuigd van de meerwaarde die dat extra dekgeld toch kon bieden ;) !

Ik mag hem zelfs ook op mijn andere merrie zetten, uit mijn ander topic, maar dan moet ze ff uit de sport en daar twijfel ik nog over :) !

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:58

DA is vandaag de merrie hengstig komen spuiten, en die vertelde mijn vader de procedure bij diepvries, en jah je raad het al... "neem maar een die ook vers verkrijgbaar is!".

Dusja... daar gaat cicero...
heb juist een mail gestuurd naar de stoeterij van adorade en crescend
wat zij me aanraden zal het worden...
ben het beetje beu aan het worden: dan wel dekken, dan niet, dan allebei, dan maar één, dan deze hengst dan deze... ! :(

ouders :( !

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 16:15

Ben gisteren naar de hengstenhouder geweest, en dekking voor adorado is besteld en getekend :). Nog twijfel met crescendo, maar uiteindelijk past adorado beter op mijn merrie.
In lummen heeft ie idd super gesprongen, 4e bij de 7-jarigen, en de eerste hengst!
Hij heeft sinds lang eens een balk geraakt!

Crescendo was ook super mooi en al zeer mooi ontwikkeld, maar ik vond hem wel heel erg groot ogen! En wil een gewoon middelmatig veulen, en aangezien we nog niet weten hoe die fokt... maar iig, twee super hengsten daar!

Heb adorado ook meteen in actie gezien ;), was wel eens grappig om te zien :+ !

Nu maar duimen dat ie op z'n vader gaat lijken :). Ben wel benieuwd nu, is totaal andere hengst dan flamenco, ook van bouw enzo...

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:49

Jammer dat het Cicero niet geworden is, maar Adorado lijkt me ook gave hengst om mee te fokken! Hopen dat ze snel drachtig wordt! :)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:26

Ik vind ze allebei ongeveer even goed, maar weet wel dat Adorado bij een "amateur" staat (pas op, die gast kan wel héél goed rijden), en Cicero bij een echte prof die ze kan klaarzetten.

Dus volgens mij ga je zeker en vast een superleuk & goed veulentje fokken! En makkelijk zelf aan te houden en te rijden :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:47

lientjeds schreef:
Ik vind ze allebei ongeveer even goed

Inderdaad, zo denk ik er ook over. Kwaliteit is te vergelijken, dus verder kan je het beste kijken naar wat je merrie nodig heeft.
Dan zou ik cicero sneller doen bij een bloederige, ielere merrie
en Adorado bij een klassiekere, grootramige merrie.
Veel succes inieder geval! en laat maar iets weten als ze drachtig is ;) We kijken al uit naar de fotos van volgend jaar :P

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:46

Steph1989 schreef:
DA is vandaag de merrie hengstig komen spuiten, en die vertelde mijn vader de procedure bij diepvries, en jah je raad het al... "neem maar een die ook vers verkrijgbaar is!".

Dusja... daar gaat cicero...
heb juist een mail gestuurd naar de stoeterij van adorade en crescend
wat zij me aanraden zal het worden...
ben het beetje beu aan het worden: dan wel dekken, dan niet, dan allebei, dan maar één, dan deze hengst dan deze... ! :(

ouders :( !

Het is nu wel te laat,
maar je kan toch ook vers sperma krijgen van Cicero.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 20:48

Nee hoor! Heb erachter gevraagd :).

Ben ook heel benieuwd wat adorado gaat geven (en ik hoop stiekem heel hard op een schimmel ;) !)

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:26

Cicero is nogthans beschikbaar met vers sperma xD
Diepvries is er ook,
maar er is altijd vers sperma,
tenzij hij in het buitenland op concours is natuurlijk :)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:52

Heb net op site van stoeterij van paemel gekeken en je hebt idd gelijk! Vreemd, want onze veearts (die niets anders doet dan merries insimineren) zei ons van niet, en ik had het ook al van iemand anders gehoord!

Maar ben er iig niet rouwig om, ben nu ook erg blij met adorado :).

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:25

en wanneer wordt ze geinsemineerd steph?

Ga je thuis laten insemineren, of staat de merrie op de Breemeersen?

Ik ben nl gisterenavond mijn Painted Black ginder gaan "droppen", ze is onmiddellijk opgevoeld en geïnsemineerd, en blijft der waarschijnlijk nog tot maandag staan.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:57

Ze wordt thuis geinsemineerd! Haar naar daar brengen met veulen zag ik echt niet zitten, en de merrie is op zo'n punten nogal stressgevoelig :). Vorig jaar ook thuis gedaan, en is allemaal perfect verlopen.
Vandaag komt de DA kijken hoe het met haar hengstigheid staat, maar normaal zou morgen mijn vader het zaad meebrengen, hij moest in de buurt van lotenhulle zijn, ideaal dus :).

Heb jij ook adorado gekozen? of een andere hengst van daar?