[H][KWPN] welke hengst op mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:03

Er zijn goede en bewezen NRPS-hengsten die altijd minder duur zullen zijn dan de KWPNers.
Natuurlijk is het papier van het veulen dan ook wel minder waard dan van een KWPN veulen. Maar daarom kan het nog wel een prima veulen zijn :-)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:54

wilmatj schreef:
ja daar heb je wel gelijk in.
maar een nog niet zo bewezen hengst is niet zo duur.
maar kan wel super veulens geven.

Dat kan, maar het kan ook maar zomaar niet zo zijn.
Goedkoop zal in dat geval duurkoop worden.

Je kunt jezelf ook de 500 euro dekkosten en daarboven op nog dierenartskosten en voerkosten besparen van dat geld een veulen kopen. Dan heb je een redelijke zekerheid. Tijdens de dracht en geboorte kan ook nog van alles misgaan met het veulen, maar ook met de moeder.

Wil je toch voor rond de 500 euro een dekking, dan kun je idd beter bij het NRPS gaan kijken.

wilmatj

Re: [H][KWPN] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:08

ik kan wel een veulen kopen.
maar ik wil gewoon eens kijken wat voor veulens mijn merrie brengt.
wat voor hengst er ook op komt :P
word vast een leuk veulen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:46

Dat is anders een dure nieuwschierigheid...
En je hebt het hier wel over een leven dat je op de wereld schopt niet over een theepot die je weg kan mikken als het je niet bevalt.. :roll:

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 12:06

`maar elk veulen bevalt mij wel hoor:P
als die beetje goed karakter heeft, dan vind ik het al prima :P
hoeft geen top bloed te zijn.
fokken = gokken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:36

Als elk veulen jou bevalt waarom koop je er geen een? En dat elk veulen jou bevalt wil niet zeggen dat een ander dat ook doet.. Als jij ooit gedwongen ben om te verkopen heb je maken met de wensen van een ander.. en die kunnen héél streng en strikt zijn..

En jouw beredeneringen vallen niet eens onder fokken, maar vermeerderen..

Fokken is geen gokken, fokken is het uitsluiten van onwenselijke eigenschappen in een paardenpopulatie en het behouden van de wenselijke eigenschappen.
Vermeerderen is van 1 2 maken..

Hoe lief en geweldig jouw merrie vóór jou ook is.. geniet van haar en wees er blij mee.. maar houdt het daarbij :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 15:36

ik ga haar wel laten dekken.
ik kijk echt wel naar de goeie en slechte eigenschappen.
daar zoek ik mijn hengst ook op uit

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:55

En als je nu geen geschikte hengst vind onder de 500? Dan 'fok' jij waarschijnlijk toch nog. Want voor jou is er maar 1 optie: je merrie moet gedekt worden.

Maakt mij verder niet uit, maar sta niet raar te kijken als je straks een voor jou te pittig, matig gebouwd veulen hebt met waardeloos papier, dat zeer slecht te verkopen is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:04

Ik zou eerder raar kijken als voor dat geld en die eisen er een interessant paard uit komt..

Wilma, je moet vooral zo egoistisch en stronteigenwijs blijven :j Kan ik straks een extra frikadel kopen :9

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:31

Sunliner (Sandreo X Goodtimes) is 500,- :+
Deze hengst is net goedgekeurd bij het NRPS. De meeste zijn toch wel "veel" duurder.
Als je een goed veulen wil fokken moet je toch echt naar +/- punten van je merrie en de hengst kijken.

Vergeet niet dat er ook nog het 1 en ander mis kan gaan. Is dat het waard? Stel het gaat goed en beide gezond na geboorte. Nu blijkt het veulen qwa extrieur en karakter erg tegen te vallen,wat dan?

Je hebt het over liever niet teveel geld uit te geven voor het veulen (dekgeld),kun je het wel opbrengen om deze een goede toekomst te geven?

Als je dit op een rijtje zet wil je dan nog steeds een veulen fokken?
Ik wil je niet aanvallen maar je aan het denken zetten.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 19:57

Sammie dat laatste zinnetje met je kan ik straks een extra frikandel kopen slaat echt nergens op.
geen enkel paard laat ik naar de slacht gaan.
en al helemaal niet door jou laten opeten!

eldango:

dekgeld moet wat lager blijven omdat mijn paardje me al 1500 ongeveer gekost heeft aan operaties.
het hoeft niet persee dit jaar.
maar wil gewoon keer leuk veulen uit.

het was eigelijk al de bedoeling vorig jaar te dekken.
heb ook niet gedaan.
dus ga allemaal niet zeggen dat eigenwijs ben

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:17

Wilmatj het dekgeld kan wel laag liggen, maar wat als je merrie niet in 1 keer drachtig wordt? Dan heb je dus meerdere keren dierenartskosten. Scannen is ook niet gratis. Dus voordat je haar goed en wel drachtig hebt ben je zo 1000 euro verder.
En dan heb je dus nog geen levend gezond veulen. Daar moet je 11 maanden op wachten en dan met alle risico's van dien.

Echt waar een veulen kopen is net zo leuk en daar ga je dezelfde band mee krijgen als met je eigen gefokte veulen.
Ik ga dus met Sammie mee om te zeggen dat je niet moet fokken omdat het zo leuk is en omdat je perse een veulen uit je paard wilt hebben. Zo werkt het namelijk niet.
Een paard fokken moet je doen als je alles doordacht hebt, je merrie iets toe te voegen heeft aan de overmatige paardenpopulatie die er nu al is en dat doe je niet door de hengst van de hoek erop te zetten :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 09:04

misschien door al die extra kosten wil ik wel een wat goedkoperen hengst.
sorry ben geen miljonair.
en mijn papie en mamie betalen niet alles.

het gaat niet om de band die ik met het veulen krijg.
maar gewoon omdat mijn merrie nou eenmaal al op leeftijd is.
en omdat ik vind dat mijn merrie een top karakter heeft.
tuurlijk wel wat min puntjes.
daarom zoek ik een hengst die die puntjes weg kan halen.
en de goede dingen kan behouden.

denk niet dat ik maar gewoon wat doe.
want dat is echt niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:10

Een goede start is het halve werk of te wel bezint eer ge begint.

Denk er eerst heel goed over na want fokken kan duurder uitvallen dan je denkt.
Ik zelf zal niet ontkennen een echte koopjesfreak te zijn maar als het om fokkerij gaat dan kun je bijna niet voor een halve duizend uit de voeten.
Wees er honderd procent van overtuigt dat je veulen straks niet toch verkocht gaat worden want met deze recessie ben je dan zo een dief in je eigen beurs.
Kies een hengst uit die bij je merrie past en die de minpunten kan verbeteren en de pluspunten verankerd.
Ik zou dan als ik jou was idd bij de NRPS hengsten gaan kijken of bij de Gelderse hengsten.

Alexandro P lijkt mij w.b.t de Gelderse hengsten wel een goede match bij jou merrie.
Het is alleen wel zo dat hij nog geen bewezen nakomelingen heeft (de verwachting is wel dat hij goede nakomelingen gaat brengen).
Hengst kost 600,- euro aan dekgeld, bij verzend sperma 650,- euro.
Denk nu niet dat je dan goedkoop uit bent want daarboven op komt veearts begeleiding.
Als je de merrie thuis laat insimineren (bij verzenden) en je merrie is meteen drachtig dan heb je mazzel en kunnen de kosten onder de 1000,- euro blijven.

Dit is de link waar je de hengst kunt bewonderen.
http://www.arisvanmanen.nl/onzehengsten-detail.php?id=64#

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:25

Heb hier geen verstand van :P
Maar heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad (of heb ik daar overheen gelezen)
Ik vind de merrie nog wat aan de zware kant.
Ik zal nog wat voor je Zoeken op internet.

Groetjes en veel succes ;)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:53

Ik ben van mening dat jij je merrie niet moet laten dekken en al zeker niet omdat jij persé een veulen wil uit jouw merrie. Dat vind ik een egoïstische reden. Je vergeet denk ik een beetje wat een lichamelijke aanslag de dracht en de bevalling kan zijn voor een merrie en zeker niet zonder risico's. Bovendien vind ik dat áls je dan persé wil fokken, dat je het goed moet doen en dat niet alleen jouw budget de doorslag moet geven wat de keuze van een hengst betreft. Mijn mening is dat je dan beter je merrie met rust kan laten en er lekker mee gaan rijden en het geld uitgeven aan een ander leuk veulen (die er genoeg zijn!). Want besef wel dat met "even kijken wat voor veulen er uit jouw merrie zou komen" jij jouw merrie geen plezier doet hoor. Niet aanvallend bedoeld, maar ik vind jouw beweegredenen om met haar te fokken niet echt doordacht naar jouw merrie toe.