[H][KWPN]hengst voor mijn merrie van Osmium x Zeoliet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Re: [H][KWPN]hengst voor mijn merrie van Osmium x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:32

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:41

dat dacht ik dus al, dank voor je link Krackertje!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:51

tot nu toe is Unaniem nog steeds een optie, zijn er nog suggesties in de dressuurrichting?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:59

Hoe Alexandro precies vererft is nog niet bekend, want er zijn nog geen veulens van hem :)
Dan kan je het best dit voorjaar even afwachten ;)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:40

Pletje123 schreef:
Hoe Alexandro precies vererft is nog niet bekend, want er zijn nog geen veulens van hem :)
Dan kan je het best dit voorjaar even afwachten ;)

dat lijkt me een understatement voor een jonge net beginnende hengst :+

Maar eh, zijn er ook nog tips voor dressuurhengsten?

Ik heb langs zien komen:
Westenwind, leuke hengst, maar mogelijk iets te klassieke opdruk?
Tango, idem
Valdez, zou zeker optie kunnen zijn als diens nakomelingen inderdaad braaf zijn, geen extra heethoofd bij voorkeur

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:06

Iets helemaal anders, Scandic of zijn zoon Zambuka ?
Mooi bloed, en al leuke nakomelingen van gezien.
Ook sterk achterbeen, misschien een iets kort voorbeen, mar dat maakt zijn motor van achter ruimschoots goed.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 13:37

scandic ben ik zeker van gecharmeerd, korter voorbeen is niet handig bij deze merrie, zambuka ken ik niet, zal ik eens opzoeken
gevonden, ook niet vekeerd ;-)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:46

pantarhei schreef:
unaniem en wittiger zijn leuk. Sandreo kan me niet zo bekoren (met name de afstammelingen niet)

valdez en tango zal ik me nog eens in verdiepen.

En wat vinden jullie van die ALexandro? of zou dat te grof worden?

Dat blijft dus gissen.. daar doelde ik op :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:47

snoepie12 schreef:
Iets helemaal anders, Scandic of zijn zoon Zambuka ?
Mooi bloed, en al leuke nakomelingen van gezien.
Ook sterk achterbeen, misschien een iets kort voorbeen, mar dat maakt zijn motor van achter ruimschoots goed.

Scandic geeft wel wat klassieke modellen. Inderdaad een wat korter voorbeen en vaak ook wat lang in het lijf. Je moet ervan houden :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:36

Scandic gaat dan bij deze merrie niet zo passen, jammer want ik vind hem wel gaaf

Valdez vind ik toch wel echt een plaatje!

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:11

Westenwind is geen verkeerde optie; ik weet alleen niet of je dan niet nog meer bot toe gaat voegen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 08:32

Dat is ook een beetje mijn bezwaar tegen deze hengst, ik hoop er enkele veulens van te kunnen zien.

Unaniem en Valdez lijken tot nu toe de beste optie, waarbij ik dan af ga op de verhalen dat Valdez geen heethoofden vererfd, waar daar zit ik niet op te wachten bij deze merrie ;-)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 10:25

zou Zambuka nog een optie kunnen zijn voor haar? Ik vind het een onwijs gave hengst net als Scandic, maar van die laatste ben ik bang dat het een tank kan worden, Zambuka lijkt wat eleganter?

Unaniem is van Numero Uno, die laatste staat er om bekend (tenminste dat hoorde ik) dat die nog wel eens een strakke bovenlijn kan vererven, daar zit ik niet op te wachten. Wie heeft er ervaring mee?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:59

mischien vindt je Sir Oldenburg iets?

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:53

manueeltje84 schreef:
mischien vindt je Sir Oldenburg iets?

ik hoop het niet...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:40

Ik zou met een stamboekmerrie niet snel gaan dekken. Mocht je dit toch doen, kies dan in ieder geval voor een wat oudere 'bewezen' hengst waarvan de verervings kwaliteiten ruimschoots bekend zijn.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:39

Tja, ik denk dat als de merrie beter getraind is, dat ze sterwaardig is en mogelijk ook PROK, dus ik denk dat ze wel goed genoeg is om een leuk sportpaard uit te fokken. En wat zie jij dan als bewezen hengsten die de gevraagde kwaliteiten bezitten?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:38

Tot nu toe zijn Unaniem, Tango en Valdez als eventuele kandidaten genoemd.

Unaniem geeft leuke nakomelingen (niet alleen op springgebied)en komt uit een prima merrielijn. Enige nadeel kan zijn dat deze hengst bij de dressuurmensen niet zo bekend is, wat nadelig kan zijn voor een eventuele verkoop.

Valdez, een hengst die nog jonge nakomelingen heeft, maar waarvan ik al enkele hele leuke heb gezien. Aandachtspunt is toch wel zijn Houston x Jazz afstamming.

Tango; ook weer met Jazz bloed. geeft erg leuke sportpaarden, aandachtspunt is de stap en de hoeven. Je geeft aan dat je merrie goed stapt, heeft ze ook mooi gevormde voeten, dan is Tango wat dat betreft geen probleem.

Begrijp me goed ik kraak je merrie echt niet af. Het is alleen zo dat in deze tijd de fokkers met merries met predikaten al minder veulens gaan fokken omdat ze bang zijn ze niet kwijt te kunnen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:52

dat begrijp ik wel Frenka, maar ik had er wel over nagedacht ;-)
en vermeerderen zie ik ook niets in. overigens is deze merrie in de springrichting aangeboden op de keuring en als ze nogmaals wordt voorgebracht dan weet ik nog niet in welke springrichting.

merrie kan erg goed gaan zitten in het vrijbewegen, onder het zadel nog niet zo zichtbaar omdat ze nog te gestresst is (is verreden), alle gangen zijn mooi ruim en gedragen mits er geen stress is, zowel los als onder het zadel. Voor bewegen had ze ook 70 punten. Exterieur niet zoveel, maar als 1.70m driejarige waarvan ik de trainingsconditie niet ken, vind ik dat niet zo gek. Ze komt nu met enkele maanden lichte training al heel mooi in de bespiering.

Inmiddels zijn de volgende hengsten nog in beeld:
- Valdez aandachtspunt karakter
- Unaniem aandachtspunt mogelijk strakke bovenlijn, maar ook veel leuke losse paarden is menige reactie
- Oscar qua type zou dit kunnen passen, echter aandachtspunt maat (te groot?); postuur (niet te grof)

Nog niet zeker over: Zambuka of andere jonge hengst

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:14

Ben blij dat we betreft dat vermeerderen op 1 lijn zitten!

Oscar heeft zelf natuurlijk veel maat, maar qua afstammelingen valt dat wel mee. Ook bij hem is de bovenlijn een aandachtspunt. Persoonlijk vind ik dat Oscar niet zo'n mooie hoofden doorgeeft.
Oscar's zoon Uphill heeft wat meer bloed aan moederskant. Als je de Oscar kant op wilt is dat misschien een optie.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:41

Oscar geeft zelf chique nakomelingen hoor. Ook al is hij dat zelf niet. Over de hoofden heb je gelijk, die willen nog wel eens grof worden.
Uphill is een fijne hengst, heeft ons al drie goede, chique nakomelingen gegeven. (merrie is weer drachtig van Uphill) Die allen goed kunnen bewegen, met veel veer en ruimte.

Ook Winningmood is een chique hengst, heeft formaat lengte (hals had wel iets langer mogen zijn) en goede bewegingen wat hij doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Vivaldi is natuurlijk ook geen gekke optie, geeft veel front, is hoogbenig en heeft een goed achterbeen. Bij hem moetje wel opletten wat halsvorm betreft.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:08

Vivaldi vind ik te duur
Uphill vind ik zeker fijne hengst, had ik mijn andere merrie van drachtig, maar is helaas mis gegaan. Wel vind ik dat hij zelf niet zo gaat zitten in de draf met name.
Mijn merrie heeft ook niet echt chique hoofd, maar ook niet echt grof
winningmood zou ik me eens in moeten verdiepen, ken ik niet zo en zou ik afstammelingen van willen zien, met name op gebruik achterbeen

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:20

Uphill geeft ze af en toe wat downhill, maar zeker het bekijken waard. Zambuka is een mooie hengst, maar ik zou voor deze merrie naar een hengst gaan waar wat meer bekend over is qua nafok. Winningmood heeft een wat klassieke opdruk natuurlijk en lijkt maat en massa toe te voegen.Vivaldi zou ik qua halsvorm geen optie vinden. Het goede achterbeen is er ingereden, van nature denk ik dat hij daarin tekort gaat schieten... (schiet me nu maar af ;) )

Vind Valdez en Westenwind nog steeds de betere opties.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:33

Bij mij staan derhalve de volgende hengsten nog op het rijtje:
Valdez, Oscar, Unaniem en Westenwind

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:45

United,die voegt wat bloed toe,heeft zelf merries nodig met kracht en massa.En hij heeft een goed achterbeengebruik en een fijn karakter wat hij ook doorfokt.