[H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: [H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:57

Rubus B is wel echt een zeer mooie hengst. Ik ken hem in RL, hij staat bij mij op stal. Ect een zeer imposante hengst op te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:40

Rubus heeft wel een oc (afvlakking op de kogel), persoonlijk zou ik liever een hengst nemen zonder.....foto's worden gewoon steeds belangrijker vooral bij de verkoop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:01

InekeH87 schreef:
wat is het perecentage gelders bloed van alexandro. Ook over hem kan ik niets vinden. Ik heb al wel vaker van hem gehoord. Staat hij bij het kwpn ingeschreven ?

100% Hij is namelijk een Gelderse KWPN hengst uit Gelderse ouders. Zijn vader is Koss en zijn moeder is Ililde van Sateliet. Hij is vorig jaar goedgekeurd. Ik vindt Alexandro de moosite goedgekeurde KWPNhengst van dit moment (en heel lang was dat voor mij Manno Haha! )

Rubus vindt ik persoonlijk helemaal niets aan te geblokt, te gewoon en ik vind zwart wel zo'n beetje de minste kleur voor een paard.
Ik moet wel zeggen dat ik eigelijk geen nakomelingen ken van deze hengst.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:59

ik heb juist wat met zwarte paarden. Ieder zijn smaak natuurlijk.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:01

ik hoor trouwens iedere keer dat Koss een moeilijk karakter overerft ? Mijn merrie is namelijk behoorlijk dominant ze is een echte schat en ontzettend braaf met rijden maar als er een onzeker persoon met haar werkt dan weigert ze en is ze erg moeilijk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:04

Ik heb voor de liefhebber wel een heel leuk merrieveulen van hem foto's. Beestje is wel lekker eigenwijs, maar kan me toch eens ff lopen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:07

Ik zou een paard niet laten staan omdat ie zwart is hoor. Een goed paard heeft geen kleur. Maar bij een hengst vindt ik dat ie dan wel andere plussen moet hebben...

Ben je er al uit welke hengst je gaat gebruiken?

Als je voor zwart gaat zou ik eerder kijken naar Special D of Negro. Wel rijpaarden maar met veel Geldersbloed. Geen garantie op zwart.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:09

Koss kan een moeilijker karakter geven maar dat hoeft niet. Alexandro staat bekend dat hij erg braaf is. Halfbroer Parcival is veel heter maar staat ook hoger in de sport. Wat de nakomelingen van Alexandro gaan doen weten we uiteraard nog niet omdat de eerste veulens nog geboren moeten worden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:37

ik hoef ook geen zwart veulen maar ik had als klein pennymeisje de droom om ooit een pikzwarte hengst te berijden (dat was natuurlijk na de film black beauty.) Het innerlijk pennymeisje in mij heeft de droom nooit op kunnen geven denk ik.

Ik vind parcival wel een erg mooie hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:34

Ik zie trouwens dat ik bij Special d veel Gelders bloed heb neer gezet...mwoh das nie waar. Maar er zijn wel een paar echt mooie Gelderse paarden met als vader Special D.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:11

Parcival is zeker een mooie hengst, maar kijk dan wel uit voor het karakter.
Je schrijft dat je eigen merrie al dominant is, dat zal Parcival zeker niet minder maken.
De combinatie vrij dominante merrie met Parcival heeft hier een brutaal, nieuwsgierig, dominant, heet, kijkerig paard opgeleverd.
Die eigenschappen zijn op zich niet heel negatief, maar je moet er wel mee kunnen werken.
Als brutaal, heet en kijkerig samen gaat komen, krijg je soms toch wel erg rare fratsen, dat is een ding wat zeker is.
Hoewel brutaal soms ook verschrikkelijk handig is.

Kijkerigheid komt in ons geval ook een stuk bij de moeder vandaan. Die is ook niet geheel vrij van kijkerigheid.
Wil je gaan voor een braaf karakter, zou ik eerder voor een andere hengst gaan. Sirius of Alexandro staan bekend als braaf.

Daarnaast zou ik persoonlijk met zo'n mooie vrije bloedlijn proberen om het Koss-bloed eruit te houden. Dat zou dus betekenen geen Koss, Parcival, Vitens, Alexandro, Zethar. Maar dat is natuurlijk persoonlijke keuze en ook maar net wat je wilt fokken. Om wat rijtypischer en toch Gelders te fokken zit je vaak wel aan deze hengsten.
Rubus zou ik om zijn bemerking op OC ook laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:27

Ineke ik heb het idee dat je eigenlijk alle Gelderse hengsten wel leuk vind maar dat je het nog moeilijk vind om een keuze te kunnen maken.

De Gelderse hengsten hebben stuk voor stuk wel een eigen bijzonderheid.
Het gaat er om wat jij belangrijk vind.
Als jij karakter erg belangrijk vind zou ik niet kiezen voor Koss of Parcival.
Ondanks dat dit geweldige bewegers zijn geven ze ook nakomelingen die sensibel kunnen zijn.
Vooral bij merries die dit zelf ook al zijn.
En wat vind jij een moeilijk karakter?
Heet hoeft geen probleem te zijn en dominantie op zich ook niet, het is maar net of je er zelf mee om kan gaan.

Rubus b zou ik om de afvlakking niet laten staan want als hij dit nog steeds zou hebben dan zou hij echt niet meer dekken bij het kwpn.
Het is een hengst die aan de maat is en heel mooi toont vooral onder het zadel.
Maar als ik eerlijk ben vind ik Sirius een betere keus.
Bij Rubus b heb je de kans dat de tuigpaard manieren die jou merrie aan moeders kant heeft aangewakkert worden.
Risico kan zijn wat meer een knietje. En het is maar net waar je van houdt.
Bij Sirius heb je niet zo last van het knietje en bovendien behoud je de vrije bloedlijn.
Sander is ook wel leuk maar ja dan heb je ook wel weer dat knietje Knipoog .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:54

Rubus is goedgekeurd met de bemerking over de OC. Hij heeft het echt Ilegra.
Ik zou ook voor Sirius kiezen. Zulke mooie nakomelingen van gezien Vingers aflikken
En euh knietje hou ik zelf wel van...is ook leuk voor de dressuur. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:59

Ilegra: weet je wat een afvlakking is? Die kan niet verdwijnen. Hij is goedgekeurd met vermelding van dit 'gebrek' en aan de fokkers dan de keuze om hem te gebruiken of niet. Ik dacht dat dit al algemeen bekend was, en anders staat het ook duidelijk op zijn rapport. En mede door de veulens die hij het eerste jaar liet zien, laten de fokkers hem massaal staan ondanks dat hij zwart is.
Als je een fokprodukt wil verkopen is het bovendien wel zo handig dat die goed op de foto zijn.

Patricia: één lastige merrie zegt niet iets over alle nakomelingen, er zijn er ook genoeg die gewoon braaf zijn.
Goed karakter is voor iedereen iets anders, ik vind een lui paard geen goed karakter hebben terwijl de eigenaar het een super paard kan vinden. Sensibel kan de één dus als negatief en de ander als positief zien. Mijn merrie van Parcival is sensibel, maar ook erg dapper en werkwillig. Ik stap er na 2 weken rijden zo zonder zadel weer op, maar tegelijkertijd is ze ook sensibel genoeg om het hogere dressuurwerk aan te kunnen.

Qua Amor/Koss bloed, niet alle paarden die gefokt worden zijn toekomstige dekhengsten of fokmerries. Aan de TS om de keuze te maken, als ze een allround sportpaard wil fokken kan ze heel goed een hengst kiezen met dat bloed erin. Het ligt aan het fokdoel of je dit bloed een nadeel of een voordeel vindt. Alleen voor de bloedspreiding bij een toekomstig fokprodukt is het een nadeel, verder brengen die hengsten heel wat voordelen met zich mee voor het fokken van gebruikspaarden.
En daarbij: Zethar en Vitens zijn al kleinzonen van Koss, dus zou de TS er wel mee verder willen fokken dan valt het de volgende generatie alweer van het papier af.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:18

mijn merrie is lui en bomproof. Voor mij is dat een fantastisch karakter maar en zijn een hoop mensen die niet met haar kunnen werken. Vooral ook omdat ze als mensen haar dominante kant niet aankunnen ze echt een heel gevecht met haar moeten hebben. Ik vind karakter belangrijk want ik weet dat als mijn merrie op een normale manege had gestaan ze binnen no time de schrik van de manege zou zijn geweest.

Ik wil een veulen met wat meer looplust fokken de moeder is namelijk erg lui onder het zadel. Maar wat ik ook belangrijk vindt is om de bloedspreiding zo groot mogelijk te houden zeker voor het behoud van het gelders ras. Mijn merrie zou als politiepaard ideaal zijn dus een wat hetere hengst is geen probleem. Maar het moet geen hengst zijn die erg dominant en moeilijk is.
Tuigersbloed heb ik op zich ook niets tegen wat meer knieactie is geen probleem bij deze merrie. Ik vraag me alleen af hoe het zit met verkoop van het veulen als er teveel tuigbloed inzit. Dan zijn ze toch al iets minder gewild als de rijpaard gefokte dieren.
Het is echt moeilijk om de juiste keuze te maken.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:19

[***] schreef:
Patricia: één lastige merrie zegt niet iets over alle nakomelingen, er zijn er ook genoeg die gewoon braaf zijn.
Goed karakter is voor iedereen iets anders, ik vind een lui paard geen goed karakter hebben terwijl de eigenaar het een super paard kan vinden. Sensibel kan de één dus als negatief en de ander als positief zien. Mijn merrie van Parcival is sensibel, maar ook erg dapper en werkwillig. Ik stap er na 2 weken rijden zo zonder zadel weer op, maar tegelijkertijd is ze ook sensibel genoeg om het hogere dressuurwerk aan te kunnen.

Qua Amor/Koss bloed, niet alle paarden die gefokt worden zijn toekomstige dekhengsten of fokmerries. Aan de TS om de keuze te maken, als ze een allround sportpaard wil fokken kan ze heel goed een hengst kiezen met dat bloed erin. Het ligt aan het fokdoel of je dit bloed een nadeel of een voordeel vindt. Alleen voor de bloedspreiding bij een toekomstig fokprodukt is het een nadeel, verder brengen die hengsten heel wat voordelen met zich mee voor het fokken van gebruikspaarden.
En daarbij: Zethar en Vitens zijn al kleinzonen van Koss, dus zou de TS er wel mee verder willen fokken dan valt het de volgende generatie alweer van het papier af.

Gelukkig had ik het hier ook alleen over onze eigen Parcival-merrie Knipoog
Sensibel is idd niet negatief. Ik zelf ervaar dat ook als positief. Punt is: Sensibel is niet voor iedereen hetzelfde en ook niet iedereen kan daarmee werken. Op deze manier bedoelde ik het ook te zeggen in mijn vorige berichtje.

Daarbij: Ik weet dat één lastige merrie niets zegt over alle nakomelingen. Daarnaast heb ik onze merrie niet lastig genoemd. Wel heb ik haar mindere punten wat naar voren gehaald. Ik wil de positieve ook wel even opsommen als het nodig is. Want die heeft ze zeer zeker genoeg. Laten we daar duidelijk over wezen.
Punt blijft dat ze een karakter heeft waar lang niet iedereen mee overweg kan. En het merendeel van dit karakter is toch echt wel Parcival die ik erin terug zie. De kijkerigheid, dat is een ding wat met zekerheid van moeder afkomt, maar verder vertoont ze toch maar bar weinig overeenkomsten met haar moeder.
Punten die jij noemt over Vidien, heeft Viev zeker ook, inclusief het na twee weken weer zonder problemen opstappen Knipoog

Verder eens wat betreft Koss/Amor-bloed. Ik geloof dat ik daarin wel vrij duidelijk was geweest. Ik geef ook duidelijk aan dat dit persoonlijke keuze is en afhankelijk van hetgeen je wilt fokken.

Qua werkwilligheid zit je verder met Koss-bloed wel goed. Ja
Dus eigenlijk zoek je een hengst die werkwilligheid, braaf karakter in de zin van niet te dominant en looplust vererft?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:06

ja helemaal.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:26

Ik zit nu toch steeds meer te denken aan sirius. Amor zit bij hem al wat verder weg en zijn looplust is goed. Over de galop van hem kan ik niet veel vinden. Zijn karakter is volgens mij ook goed. Bovendien is er met deze hengst in combinatie met mijn merrie weinig lijnteelt dus dat zou ook nog kunnen. Zou hij passen bij mijn merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:25

Ik denk het wel, goed fokkende hengst met een braaf karakter. Je krijgt dan een echt gelders type denk ik Ja

Mijn merrie van Parcival is drachtig van Sirius en ik heb een 3,5 jarige ruin van hem.
Moet ik wel eerlijk bij zeggen dat die ruin niet het toonbeeld van looplust is. Lui wil ik hem niet noemen, hij doet zeker wat je van hem vraagt, maar vergeleken met de andere nakomelingen uit de merrie en de merrie zelf is hij minder heet. Maar ook onverstoorbaar en niet snel onder de indruk. In het koppel is hij haantje de voorste. (maar net als met Parcival: één nakomeling is natuurlijk niet gelijk het algemene beeld)
Zijn galop is ruimer dan die van de merrie met veel sprong. Als ik iets op hem aan te merken heb is het dat hij iets meer souplesse had mogen hebben en wat breder had mogen zijn (zijn moeder is trouwens ook niet breed) Maar verder vind ik het een compleet allround paard met een vrolijk karakter. Ik heb al best veel nakomelingen van Sirius gezien en ik moet zeggen dat ik zijn nafok over het algemeen goed vind, de hengst toont zelf wat gewoon maar dat vind ik van zijn veulens niet. Dit jaar was in Hengelo de kampioen een Sirius.

Rapport van Sirius
Citaat:
Afstammelingen 2003 (september; veulens)
Sirius toonde een uniforme collectie voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde veulens. De veulens staan ruim voldoende tot goed in het rechthoeksmodel.
Het hoofd is iets lang, maar wel sprekend. De nek is lang en goed gevormd. De hals heeft voldoende lengte, goede bespiering in de bovenlijn en de veulens zetten de halzen er goed op. De schoft heeft voldoende lengte en is voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van lengte, maar is iets steil van ligging. De rug is iets week. De lendenen zijn goed aangesloten. De croupe is goed van lengte en vorm en is goed bespierd. De broekspier loopt ruim voldoende tot goed door over de schenkel. Het voorbeen is doorgaans wat steil en meermalen steil gekoot. Het achterbeen is goed gesteld. Het fundament heeft veel kwaliteit, maar zou meer ontwikkeld moeten zijn.
De stap is zuiver, voldoende van ruimte en souplesse. De draf is ruim, heeft ruim voldoende tot veel souplesse, veel afdruk en houding en de veulens kunnen in draf goed schakelen. De galop is wisselend van ruimte, afdruk en souplesse. De veulens galopperen niet makkelijk aan.

Er werden 9 geprikte en 6 door de eigenaar geselecteerde veulens getoond. Eén op de dag van het Gelders Paard geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
De moeders waren wisselend van kwaliteit. Vier merries hebben een Gelderse hengst als vader, de overige merries stammen van tuigpaard- en rijpaardhengsten. Vooral bij Gelderse merries blijkt de hengst zeer goed in staat het Gelderse type door te geven.
Getoond: 15 (+1) veulens uit 36 in 2002 gedekte merries.

Afstammelingen 2007 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Sirius wordt één jaar uitgesteld vanwege onvoldoende (minder dan 10) nakomelingen op de keuringen.

Afstammelingen 2008 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Sirius voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Verrichting Ermelo 2002 (14-03 t/m 22-05)
Sirius is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken.
De stap is zuiver en heeft ruim voldoende ruimte, maar is iets traag. In draf heeft Sirius ruim voldoende ruimte. Hij heeft voldoende houding en voldoende souplesse. Het achterbeen zou beter ondergebracht moeten worden. In galop heeft Sirius een goede ruimte. Hij heeft ruim voldoende houding en ruim voldoende balans. Als dressuurpaard heeft Sirius voldoende aanleg en hij geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.
Als springpaard heeft Sirius voldoende afdruk. Hij springt met voldoende voorbeentechniek. Sirius zou beter moeten basculeren en maakt de sprong achter voldoende af. Sirius lijkt voldoende voorzichtig en lijkt over voldoende vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Sirius voldoende aanleg en hij geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.

In het aangespannen werk beschikt Sirius over veel bereidheid om te werken. Hij heeft een evenwichtig en betrouwbaar karakter en ruim voldoende looplust. Hij heeft een ruime, voldoende krachtige, zuivere stap. In draf heeft hij een goede ruimte, ruim voldoende houding en wordt het achterbeen voldoende onder de massa geplaatst. In galop beschikt hij over een goede ruimte en voldoende tot ruim voldoende afdruk. Hij heeft ruim voldoende houding en een goede wendbaarheid. In de trekproef heeft hij een goede houding. Hij is gewillig bij het aanzetten en toont een goede inzet. Als aangespannen paard heeft Sirius ruim voldoende tot veel aanleg.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Verrichting Ermelo 2002: aangespannen proef
stap 7.5
draf 7.5
houding 8
wendbaarheid 7.5
trekproef 7.5
aanleg 7.5
totaal 45.5
plaatsing 1e van 2 (1)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:45

Citaat:
maar net als met Parcival: één nakomeling is natuurlijk niet gelijk het algemene beeld)

Haha!
Dat zal ik dan even bevestigen:
Hier een 3,5 jarige merrie van Sirius. Heeft juist veel looplust en is goed werkwillig.
Dit evenals haar moeder en haar eerder genoemde zus van Parcival. Haha!
Ze is bij nieuwe dingen wat onzeker en heeft dan een hoop vertrouwen nodig. Als ze het eenmaal doorheeft, is ze ontzettend braaf, werkwillig en niet makkelijk onder de indruk.
Over het algemeen dus minder heet dan d'r moeder en zeker veel minder heet dan d'r zus. In de groep is ze zeker niet haantje de voorste. Dat is Vivian (v. Parcival) namelijk al en die verdedigt haar positie met hand en tand. Alena (v. Sirius) is erg sociaal in de groep, maakt makkelijk vrienden met vreemde paarden, ze is absoluut niet dominant.
Je kunt erover twisten of dit karakter is of de omstandigheden waarin ze is opgegroeid. Ze heeft namelijk altijd, zowel thuis als in de opfok, een moeder/zus/maatje gehad die dominanter waren dan zij. Ze heeft dus ook geleerd om niet dominant te zijn.

Qua gangen hebben zowel Sirius als Parcival ontzettend verbeterd op de moeder. Beide kunnen goed gaan.
Alena galoppeert erg makkelijk en met veel ruimte en sprong. Qua souplesse: Daarin is verbeterd op de moeder, maar ze heeft bij lange niet zoveel souplesse als d'r zus.
Ze springt goed, zeker ook met meer techniek dan moeder. Moeder komt op wilskracht overal overheen, zeker niet op haar techniek.

Karakter van Alena is wat eenkennig. Ze vindt vreemde mensen in eerste instantie maar eng. Dit verbetert goed naarmate ze die mensen vaker ziet, ze moet even de kat uit de boom kijken en peilen wat ze aan iemand heeft.
Verder is het karakter vooral lief, eerlijk en blij met soms hier en daar wat zenuwen/kijken.

Hierbij weer één afstammeling meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:48

Eh, Attent is ook wel een beetje eenkennig. Vreemde mensen moet hij in eerste instantie niks van hebben en laat hij zich ook niet door pakken, maar dat slaat wel snel om omdat hij graag aandacht krijgt. Attent kan leuk springen, hij begint er zelf ook meer aardigheid in te krijgen.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:02

Die aardigheid in springen ging hier erg snel.
Even een keer samen met Viev in de bak laten losspringen. Viev vind het fantastisch, dus toen had ze zo door wat de bedoeling was en hoe dat ging. Nu doet ze het alleen ook heel goed.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 09:21

mijn merrie houd ook zo ontzettend van springen. Ik hoef maar een balkje neer te leggen en mevourw springt er uit zichzelf wel overheen. @[***] Mijn merrie is wel voldoende breed ze kan dus een wat smallere hengst zeker compenseren.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:24

hallo ,

ik ken 3 leuke gelderse hengsten en ken ook nakomelingen daarvan.

Elegant
Rubbus B
Koss

ze staan op de ab stal
ga naar google en typ ab stal in

Groetjes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 16:52

Rubus B en koss vallen af staat al eerder in het topic. Elegant geeft vrij veel massa door en aangezien mijn merrie al vrij breed is moet ik om het juiste type te houden daar niet een nog bredere hengst opzetten.