Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneliesdj schreef:
Dankjewel, zulke tips heb ik iets aan!
anneliesdj schreef:http://www.stal-romano.nl/devitohome.htm
Of De Vito, ik kan alleen niet goed zien hoe zijn rug is maar verder lijkt het me een leuke hengst.
Ik wil hem zeker eens gaan bekijken en hopelijk bevalt hij me dan net zo goed.
Slaap lekker straks!
, allemaal spijkerharde alleskunners, vooral heel goede endurancepaarden. Kniazj zelf is, als hij nog leeft tenminste, dik in de dertig, maar hij heeft leuke goedgekeurde nakomelingen!
Ik krijg nu wel steeds beter een idee van wat ik wil en wat niet, maar ik ga proberen om er tot donderdag niet meer aan te denken.
Tot dan!
goeroe schreef:Wat een mooie pony had je.Mag ik vragen wat er gebeurd is?
Wat betreft de rug kreeg ik, afgaande op de afstammelingenrapporten, juist een iets ander beeld:
Idzard: "Zowel rug, lendenen als croupe zijn meestal goed van lengte en bespiering."
Isarco: "De rug is overwegend goed van lengte en bespiering. Een enkele maal is de rug wat lang en arm bespierd."
Ismar: "De rug en lendenpartij is goed met een mooie bespiering."
Kanshebber: "De rug is soms wat lang maar wel goed bespierd."
King Kadanz: "De rug, lendenen en croupe zijn mooi aangesloten en sterk bespierd."
King Kadanz lijkt in dit opzicht dus wel een goede keus te zijn. Kasanova heb ik nog nooit gezien, maar ik had hem juist nog niet serieus overwogen omdat hij zo klein is (1.42 meter volgens de website van het NRPS). Boy is volgens deze website met zijn 1.46 meter dus nog een stukje groter.Ik ben echter wel erg nieuwsgierig naar Kasanova, dus ik hoop dat hij naar de Hengsten Showdag komt. Als een hengst mij echt weet te overtuigen maken een paar centimeters niet meer uit.
Wie trouwens foto's heeft van NRPS-ponyhengsten en/of nakomelingen kan mij daar erg blij mee maken! Ik zal ze uiteraard alleen gebruiken voor mijzelf om te kunnen vergelijken, dus niet om ze verder te verspreiden of iets dergelijks.
Edit: die tip van het stamboekbureau bellen vind ik een hele goede, dat ga ik ook zeker nog doen als ik het ga doorzetten!

licorne schreef:Heb niet alles doorgelezen, maar je kunt 'ns kijken of Lobeke nog dekt, zal ondertussen geen jonkie meer zijn maar heeft heel wat gepresteerd! E-pony, heeft volop bij de paarden meegedaan in de hoogste klassen springen en SGW. Schimmelhengst, volbloed arabier, sporttype, oersterke alleskunner, in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd.
http://www.zenitharabians.nl/
Rianneke schreef:Dat sommige hengsten soms een lange en/of weke rug fokken hoeft helemaal niet te betekenen dat ze dat altijd doen in combi met een wat minder sterke merrie. En waar het bij andere hengsten niet bij staat bewijst niet dat ze nooit een weke en/of lange rug fokken...
Voor mij telt het bijv wel een beetje mee, maar ik zal een "ideale" hengst op 1 klein puntje niet laten lopen.
anneliesdj schreef:Er zijn hengsten zat, dus keus genoeg, er is echt wel een hengst te vinden die ook goed past en een goede rug heeft.
Rianneke schreef:Veel nrps hengsten fokken kwa rug niet altijd ideaal. (waar het bekend van is dan). En je moet ook verder kijken als alleen een rug. Ik vind bijv benen ook erg belangrijk en daar valt bij deze merrie ook wat te verbeteren. Het is en blijft keuzes maken

Lobeke is een fantastisch paard, maar als het om Arabieren gaat heb ik meer met Russen en Polen.
Jan Calis ken ik trouwens wel, hij weet zijn paarden altijd met erg veel spektakel te presenteren.
Maar goed, ik ben er dus vrij zeker van dat ik geen Arabische Volbloedhengst zal kiezen. Er zijn een aantal NRPS-hengsten die mijn interesse nog hebben en dan dus Now Or Never. Als ik binnenkort wat meer tijd heb zal ik sowieso nog wat verder rondneuzen op de website van het NWPCS. Als mijn ideale hengst (dus met goede rug en benen, maar toch ook een mooi hoofd
(en dat is heus niet te veel gevraagd
)) daar rond loopt doe ik dat gewoon.
King Kadanz is natuurlijk ook nog steeds een goede optie, maar wat wel een beetje in mijn hoofd spookt is de gedachte dat er daar al zoveel van rondlopen.
Citaat:Het wijd gaan lijkt mij meer een kwestie van bewegingsvorm dan van de benen zelf. (?) Het is namelijk niet echt iets vaststaands, ze doet het vooral bij grote opwinding
Veel arabieren doen dat en komt voornamelijk omdat ze naar verhouding een wat korte rug hebben en lange benen, daarbij draven ze vaak erg ruim en dan komen ze in de knoop met d'r benen (ze schoppen tegen de pees/koot/kogel/verzenen van het voorbeen) en daarom gaan ze wijd lopen. Is bv ook standaard voor dravers (en daar juist gewenst).
Bovendien zie ik niet wat de voordelen van nog meer bloed zouden zijn. De grootste verbeterpunten van mijn merrie zijn juist dingen die je bij veel volbloeden ook ziet. Daarom denk ik dat het veel gemakkelijker is om een passende ponyhengst te vinden.