Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:32

Ik denk niet dat de trap van een Shiremerrie of van een Trekpaard merrie nou zoveel verschil heeft in schade en een Tinkertje kan ook heel wat slopen aan een hengst. Bovendien zijn de hengstenhouders ervaren genoeg meestal. De hengsten van Devonwood dekken zowel natuurlijk als KI, afhankelijk van de wensen van de eigenaar en gedrag van de merrie.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:33

Ja, dat dacht ik al en beide reacties geven me wat meer rust. :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:40

Ik zou hoe dan ook voor KI gaan.
Ik zou alleen voor natuurlijk gaan als de hengst die ik perse wil niet via KI beschikbaar is.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:57

En waarom dan als ik vragen mag?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:01

Caily schreef:
En waarom dan als ik vragen mag?


Minder belastend voor de merrie, minder kans op infecties, meer kans op een dracht.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:07

Dat ben ik alledrie niet met je eens, en zijn ook zeker geen feiten. ND of KI is iets wat Tineke in overleg met HH zal besluiten, allebei heeft zijn voors en tegens. Naar mijn idee zou het ene niet beter zijn dan het andere, maar verschilt dat per combinatie.

Schimpje

Berichten: 2015
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Tweede Exloermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:14

NatasjavE schreef:
Caily schreef:
En waarom dan als ik vragen mag?


Minder belastend voor de merrie, minder kans op infecties, meer kans op een dracht.

Er zijn ook meer dan genoeg merries die op KI niet drachtig willen worden, waarvan het lichaam bijv. de verdunning die bij verzendsperma zit niet accepteert.. KI geeft niet per definitie meer kans op dracht.

Daarnaast moet een HH begin dekseizoen aangeven of hij KI of natuurlijk dekt en mag hij gedurende dat seizoen niet beide dekwijzes gebruiken ivm testen die aan KI verplicht zijn verbonden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:16

Caily schreef:
Dat ben ik alledrie niet met je eens, en zijn ook zeker geen feiten. ND of KI is iets wat Tineke in overleg met HH zal besluiten, allebei heeft zijn voors en tegens. Naar mijn idee zou het ene niet beter zijn dan het andere, maar verschilt dat per combinatie.


Ik zou even contactopnemen met de wageningen hogenschool. Want ik heb weldegelijk gelijk.

Met KI grotere kans op een dracht...is uitgebreid onderzocht.
Is ook logisch. Een hengst is niet elke dag even vruchtbaar. Denk maar aan een druk dekseizoen waar hiij misschien al 3 merries bedient heeft die dag. Of hij zal maar een keer een verkoudheidje opgelopen hebben. Via KI tellen ze eerst dan het aantal levende zaadcellen voor ze insemineren.

Je hebt minder kans op infecties. Niet alleen minder kans op CEM. Maar doordat bij natuurlijke dekking er vaak meerdere dekkingen nodig zijn heb je meer kans op een baarmoederontsteking.

Een natuurlijke dekking kan opzich al belastend zijn voor een merrie. Je hebt heren die het allemaal heel rustig en kalm doen met bij horende hengstenhouders maar ik heb ook wel eens een halve verkrachting van een maidenmerrie gezien.


De eerste 2 zijn dus zeker feiten...de 3e inderdaad mijn persoonlijke mening.

Dus,...als je KI kan doen...zou ik altijd daarvoor gaan. Het is niet om niks dat biij de grote stamboeken bijna geen een hengst meer via natuurlijke dekking beschikbaar zijn. (is nog slechts een handje vol)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:17

Schimpje schreef:
Er zijn ook meer dan genoeg merries die op KI niet drachtig willen worden, waarvan het lichaam bijv. de verdunning die bij verzendsperma zit niet accepteert.. KI geeft niet per definitie meer kans op dracht.

Daarnaast moet een HH begin dekseizoen aangeven of hij KI of natuurlijk dekt en mag hij gedurende dat seizoen niet beide dekwijzes gebruiken ivm testen die aan KI verplicht zijn verbonden.


Er zijn inderdaad ook merrie die reageren op de verdunningsvloeistof. Als dat zo blijkt te zijn moet je vragen om onverdund vers. Zit geen verdunningsvloeistof bij.

En uiteraard is het aan TS of ze wel of niet voor KI gaat....maar haar informeren over voor en nadelen van een KI of natuurlijke dekking lijkt mij wel op zn plaats.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:59

KI is mijn eerste keuze, maar als dit niet mogelijk is, wil ik het ook proberen om natuurlijk te laten dekken. :j

Jniena

Berichten: 585
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Nieuwleusen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:08

[quote="KoudbloedKim"]
Ik vond deze kruising, tussen een Shire en een Tinker.
Eigenlijk wil ik zo'n type paard fokken, maar dan groter en wat breder.
[ Afbeelding


Hee wat leuk dat je sam als voorbeeld neemt :) ( egoboost)
Ondertussen is hij meer paard dan op de foto's (1.75- 1.78)
Maar inderdaad een leuke drumhorse zou leuk op kim passen!
Zou me eens gaan verdiepen in een leuke drumhorse hengst zijn er in alle soorten en maten. Voor sam ben je net een jaar te laat ;)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:36

Zo, dat is inderdaad nog best groot!
Ik heb inderdaad naar Drumhorses gekeken. :j

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:49

Caily was me voor mbt weerleggen vd 60% positief?! Als ik het PSSM % lijstje zo zie ben ik persoonlijk nu eigenlijk ook wel erg benieuwd vanuit welke voorouders bij tinkers het dan eigenlijk gekomen is? Gezien Shires en Clydesdales een laag percentage hebben en tinkers voortgekomen zijn uit shires, clydesdales, fell, welsh cobs e.d ?! maar dat terzijde :+

Ze zijn nu idd pas net begonnen met testen van Tinkers (nav het geval in Zweden) en gelukkig zijn er ondertussen dus in ieder geval ook alweer genoeg Tinkerhengsten pssm vrij getest :j

PSSM vrije tinkers opgezocht oa via dit topic: Mister01 @ [TI] PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

v ITS PSSM vrij geteste:
Thunder
ITS Amadeus
Elvis
ITS Viper

Homozygoot bonte pssm vrij getest:
Shenco
Tolkien
Kasmir

verder nog vrij:
Stonewall Norbert
Deaglan svg
Forrest
Nuadhu
Collin van de Gorterstraat
Yellow Fellow vd G
Silver Cash van de G
Bowen

Mocht je interesse hebben in een hengst die hierboven niet vermeld staat en die ICS gekeurd is dan kun je ook nog bij "stamboek online" (via http://www.ics-nederland.com) checken of pssm-vrij getest is ;)
vb http://www.irishcobsociety.net/cgi-bin/ ... ishcob.dbw

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:50

Wat is PSSM?

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:54

O ja en naar mijn idee zou een tinker dus inderdaad wel ook zeer goed kunnen passen :j Zoals al meerdere zeggen zou ik niet al te veel gaan afwijken v Kim omdat er dan eerder kans is op rare verhoudingen enzo... maar zoals Caily ook al aangeeft heb je bij tinkers juist zeer veel variatie in maat, bouw, gangen, veel/ weinig sok enz enz dus ik zou bijna zeggen voor elk wat wils en dus vast ook een passende voor Kim te vinden :D 8-)
of Drumhorses idd wellicht ook een leuke optie :)

Zou gewoon diverse rassen/ hengsten die je aanspreken en bij Kim lijken te passen in het echt gaan bekijken en daarna pas echt een keuze gaan maken :)

alleen bij tinkers dus wel weinig op KI ;) die van ITS de meeste wel, maar verder?!
maar op zich ken ik ook wel genoeg dominante merries die zich door een stoere hengst wel braaf laten dekken, maar is natuurlijk wel een risico voor hengst als ze toch niet braaf blijkt... maar zou wellicht in overleg met hengstenhouder wel kunnen schouwen om te zien hoe ze dan reageert?!
Laatst bijgewerkt door grid op 15-09-14 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:56

NatasjavE schreef:
Wat is PSSM?


een erfelijke spierziekte, die vooral bekend is bij Quarters en waar TS dus over begon ivm dat ze gehoord had dat een groot percentage tinkers dat zou hebben ;)

http://www.bokt.nl/wiki/PSSM

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:35

Grid, bedankt voor het lijstje! :j

Ik kreeg inderdaad een pb over de PSSM.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:46

Schimpje schreef:
Daarnaast moet een HH begin dekseizoen aangeven of hij KI of natuurlijk dekt en mag hij gedurende dat seizoen niet beide dekwijzes gebruiken ivm testen die aan KI verplicht zijn verbonden.


Dit geldt alleen voor hengsten die dekken voor een NL stamboek. Shire's bijvoorbeeld geldt dit niet voor als ik het goed onthouden heb.

NatasjavE schreef:
Met KI grotere kans op een dracht...is uitgebreid onderzocht.
Is ook logisch. Een hengst is niet elke dag even vruchtbaar. Denk maar aan een druk dekseizoen waar hiij misschien al 3 merries bedient heeft die dag. Of hij zal maar een keer een verkoudheidje opgelopen hebben. Via KI tellen ze eerst dan het aantal levende zaadcellen voor ze insemineren.

Je hebt minder kans op infecties. Niet alleen minder kans op CEM. Maar doordat bij natuurlijke dekking er vaak meerdere dekkingen nodig zijn heb je meer kans op een baarmoederontsteking.

Een natuurlijke dekking kan opzich al belastend zijn voor een merrie. Je hebt heren die het allemaal heel rustig en kalm doen met bij horende hengstenhouders maar ik heb ook wel eens een halve verkrachting van een maidenmerrie gezien.


De eerste 2 zijn dus zeker feiten...de 3e inderdaad mijn persoonlijke mening.

Dus,...als je KI kan doen...zou ik altijd daarvoor gaan. Het is niet om niks dat biij de grote stamboeken bijna geen een hengst meer via natuurlijke dekking beschikbaar zijn. (is nog slechts een handje vol)


Staat dat onderzoek online? Onder de Tinkers dekt toch nagenoeg iedereen natuurlijk en ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een merrie niet drachtig is geworden (oké, ik ken er een maar die heeft een gedeelte van de geslachtsorganen niet meer). Weliswaar niet altijd in een keer of van de hengst die in eerste instantie gekozen was, maar dat gebeurd bij KI ook. Sterker nog, meerdere ervaringen uit de Friezenwereld met lastig drachtend krijgende merrie's, en dan gaan ze natuurlijk dekken en is het probleem opeens over.... Hoe kan dat dan? Voor het NSvT moeten hengsten uiteraard een spermatest doen, maar om nou te zeggen dat de eis daar hoog ligt, echt niet....


grid schreef:
maar op zich ken ik ook wel genoeg dominante merries die zich door een stoere hengst wel braaf laten dekken, maar is natuurlijk wel een risico voor hengst als ze toch niet braaf blijkt... maar zou wellicht in overleg met hengstenhouder wel kunnen schouwen om te zien hoe ze dan reageert?!


Juist dominante merrie's zullen zich goed laten dekken. Die zijn het "sterkst" en zullen dus het "beste" nakomelingen kunnen krijgen. Onzekere merrie's (lager in rang dus vaak) kunnen bang zijn en daardoor slaan. Als een merrie goed hengstig is, en niet bang is, maar zich niet laten dekken zou ik me als merriehouder al flink achter de oren krabben of de merrie wel geschikt is voor de fokkerij, en als hengstenhouder al helemaal. Een hengst voelt dat ook wel aan, bovendien, geen nettere heer dan eentje die wat voorzichtig is omdat hij snapt dat een merrie ook gevoel heeft...

(Mijn merrie (14) is een rasechte alfamerrie en liet zich los in de wei met veulen erbij prima dekken door een 4-jarige hengst die dus pas net in de fokkerijwereld komt kijken. Terwijl ze voor de rest met veulen aan de voet genoeg klappen uitdeelt aan soortgenoten :o )

Er zijn nog meer Tinkerhengsten pssm vrij
Baggio
Billy Blue van de Tukker
Benson
Bing (homozygoot voor bont)


Tinkerhengsten Sjakie uit Hof van Ede Glen King Hill dekt via KI dacht ik, en die van ITS, voor de rest zou ik het niet weten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:10

Ik weet niet of dat onderzoek online staat. Maar het KWPN heeft hier uitgebreid onderzoek naar laten doen.

In de jaren 80 was CEM een enorm probleem en toen heeft KI een enorme vlucht genomen. Het KWPN wilden uiteraard graag weten of dit een nadeel zou zijn voor de merriehouder.

Het heeft in de In de Strengen gestaan(het fokerijblad van het KWPN)

KWPN heeft ook een spermatest. Wordt ook bij het verrichtingsverslag genoemd.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:19

@caily ik gaf dat mbt dominante merries alleen aan mbt dat dat de reden is dat TS graag KI wil ;) soort van geruststelling dat het best goed kan gaan :) en in overleg met hengsthouder er vast wel gekeken kan worden of het een optie zou kunnen zijn :)

Verder ben ik het niet eens dat alleen onzekere/ lager in rang merries kunnen gaan slaan.
Er zijn ook situaties dat een dominante merrie de hengst afkeurt ;) :j en ik vermoed dat dat voornamelijk gebeurd ivm zijn (kudde)gedrag, dat hij zich bv (te) onderdanig toont ipv een leidende hengst te zijn...
Net zoals soms ook een hengst een bepaalde merrie niet wil dekken. Wil een leidende merrie sommige hengsten ook niet ;) :+

In de natuur zijn er ook hengsten die nooit leidende hengst zullen worden en dus ook niet in situatie zouden zijn gekomen om een leidende merrie te dekken :Y) Maarja nu bepalen wij als mens wie er mag dekken en dan kan het dus ook echt wel aan de hengst liggen of de dominante merrie zich wel of niet wil laten dekken :j

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:40

Ik weet niet of ik dat met je eens kan zijn. Qua theorie zit er zeker wat in, maar in praktijk maak in anders mee. Maargoed, we dwalen een beetje af. Even weer ontopic.

Tineke, ik ben wel benieuwd of je inmiddels een top 10/top 5 hebt van hengsten die je aanspreken?

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:45

Ik denk dat ik die sowieso na het weekend zal hebben. :j
Maar heb er nu ook al een paar.
Morgen ga ik er de tijd voor nemen om ze weer even op te zoeken en hier te posten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:45

Je hebt de tijd nog hoor. Pas van het voorjaar wordt er weer gedekt.

Mando

Berichten: 15768
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:00

Ahhh leuk n mini Kim.
Gewoon lekker doen Tien.
Het gaat super bij jullie dus nu je het kan doen moet je de kans ook nemen.

Ben erg benieuwd wat eruit gaat komen dan.
Zelf zou ik voor of n trekpaard gaan of iets van n shire.
Maar je denkt er goed over na en dat is al meer dan sommige mensen doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110958
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:54

Je zet er idd wel vaart achter :P Ik zou eerst eens gewoon rustig om je heen kijken, een mooi lijstje maken met voors en tegens van hengsten en van de winter eens gaan bezoeken. Tijd zat toch? :)