Hengstkeuze C-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Hengstkeuze C-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:53

Ja vind bovenstaande commentaar een beetje apart.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:04

Ach ja als je iedereen te vriend wil houden kan je niets meer doen.
Ik denk dat je bewust hebt gekeken naar het gestel van Blue en hebt geconcludeerd dat dat er correct uit ziet. Daardoor kan je bewust opzoek gaan naar een passende hengst
Dat is al meer dan menig vermeerderaar (dat noem ik namelijk geen fokkers) doen.
Die fokken rustig met een merrie met kromme benen en de hengst van de buurman omdat hij zulke lieve oortjes heeft

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:53

set_elkol schreef:
Ja vind bovenstaande commentaar een beetje apart.

Doel je daarmee op mij?

Het is niet negatief bedoeld.
Eerder bedoeld als nadenker.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 23:17

Ja ik doel op jou :P haha. Ik snap niet helemaal waar je heen wilt. Wat is jouw mening hierin dan?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:28

Waarom wil je fokken?

Er zullen mensen zijn die Blue leuk en mooi vinden, maar er zullen ook mensen zijn die dit niet vinden.

Jij vind haar prima om mee te fokken. Dat is jouw persoonlijke mening.

Dus is mijn vraag alleen maar, waarom je het nodig vind om te fokken?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:25

Dat zegt ze toch?
Omdat zij Blue een correcte pony vindt.
De vraag waarom je het nodig vind om te fokken vindt ik persoonlijk heel verwijtend vinden.

Ik heb een merrie met vol papier en veel predicaten.
Ook daarvan zijn er mensen die zeggen dat je daar niet mee moet fokken.
Bij elke merrie en ook van elke hengst zullen er mensen zijn die vinden dat je daar niet mee moet fokken.

Ik heb dat bijvoorbeeld met Jazz.
Niets ten nadelen van het paard.
Maar qua karakter en het feit dat IEDEREEN met hem fokt maakt dat ik zeg NEE fok daar maar niet mee.
Hoe goed hij ook bij de merrie zou passen.
Zoek dan maar een andere hengst

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:25

Dus een correcte pony is een reden om te fokken %)

Wat is correct?

Het maakt mij niet uit en ik gun ts van harte.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:41

ThreeFingers schreef:
Dus een correcte pony is een reden om te fokken %)

Wat is correct?

Het maakt mij niet uit en ik gun ts van harte.
ja waarom niet.denk dat dat toch een van de belangrijkste dingen is,dat een pony correct is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:59

Een voorwaarde is iets anders dan een reden. :) TS en Threefingers praten volgens mij langs elkaar heen. TS blijft herhalen dat er geen redenen zijn om niet te fokken met deze merrie, terwijl Threefingers nu juist vraagt naar de redenen om dat wel te doen. TS geeft zelf aan dat ze eigenlijk nog niet weet wat ze met het veulen wil. Threefingers vraagt zich volgens mij af waarom je zou fokken terwijl je niet eens weet wat je met het veulen wilt doen. Er is immers bepaald geen gebrek aan pony's. Deze vraag staat los van het al dan niet correct zijn van het dier. Ik denk dat we het hier redelijk snel eens zullen zijn over dat je niet moet fokken met een dier wat niet deugt. Deze vraag gaat niet over dieren die niet deugen, maar of je moet fokken zonder concrete bedoelingen, zelfs al heb je een goede merrie. Met de opmerking dat Blue te leuk en te correct is om te laten staan lijkt TS te zeggen dat het zonde is om het niet te doen. De vraag die je volgens mij terecht kunt stellen is of dat werkelijk zo zonde is en zo ja, voor wie dan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:36

Volgens mij heb ik Katja op bokt zien vertellen dat ze waarschijnlijk een kleinschalige (kleur!) hobbyfokkerij wil beginnen in de NRPS branche. :j dan in Blue en perfect begin :) ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:01

Robynn schreef:
Volgens mij heb ik Katja op bokt zien vertellen dat ze waarschijnlijk een kleinschalige (kleur!) hobbyfokkerij wil beginnen in de NRPS branche. :j dan in Blue en perfect begin :) ;)

Kijk en van zo'n commentaar gaan mijn haren recht staan! >;)

Als je gaat fokken dan kan je dat niet als hobby maar met het nodige kennis. Er zijn genoeg 'hobby' (en daarmee bedoel ik achtertuin fokkers) fokkers. En kleur heeft daar niets te zoeken.
En ik denk ook niet dat het NRPS staat te wachten op papierloze 'kleur' ponies. Er zijn verschillende pony fokkers binnen het NRPS die wel kleur hebben maar die hebben er jaren er over gedaan om op een kwalitatieve niveau te komen.

Let wel ... ik keur Beau niet af ... zij is een dergelijke gebouwde pony die met een goede hengst een leuke veulen kan geven.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:15

Wie zegt dat het zonder papier is? Met een goedgekeurde AV hengst heeft Blue haar veulen voldoende bloedvoering voor het NRPS toch? En blue kan eventueel zelf ook bij het NRPS ingeschreven worden toch? En bijna elke fokkerij is toch kleinschalig begonnen lijkt mij?

En waarom gaan je haren dan van mijn reactie overeind staan? :) (pure nieuwsgierigheid, want imo zeg ik niks geks? )

Edits; typen op een telefoontje gaat mij schijnbaar niet best af :') )
Laatst bijgewerkt door Djoena op 29-08-14 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:21

Robynn schreef:

Ja plus setje haar veulentje <3

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:23

Noukie123 schreef:
Robynn schreef:

Ja plus setje haar veulentje <3

Ook ja :j die komt ook bij het NRPS :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:35

Als je wilt fokken prima , wat hebben wij daar nu over te zeggen.
Als het voor de verkoop is, zou ik idd goed bedenken waarvoor ik zou fokken en dat is hier echt wel gebeurd.met 10 pagina's vol overdenkeingen adviezen etc.
ik ben benieuwd naar de hengst keuze en gewoon hoe het veulen is geworden. :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:35

Citaat:
een kleinschalige (kleur!) hobbyfokkerij wil beginnen in de NRPS branche

Hiervan gaan mij haren overeind.
Waarom hobbyfokken? Omdat je een merrie hebt? Omdat zij cremello is?
Blue heeft geen papieren, dus veulen kan normaal altijd alleen hulp-register krijgen. Het zal immers nog 1 of 2 generaties verder (dan het veulen), afhankelijk van de Stamboek, voordat je met A-registers/Hoofd Boek bezig ben ... dus reken +/- 8-10 jaar verder.
Fokken is in generaties denken en dan valt het al lang niet meer onder 'hobby'.
Setje is nog steeds zelf niet zeker dat zij het veulen zelf gaat houden ... dus ik vertaal dit als zijnde fokken voor een andere en niet voor eigen gebruik. Laat ons tenminste eerlijk zijn ... er zijn genoeg halfbloedjes met halfpapieren, kleur of geen kleur, die nu al niet verkocht worden.

Wil je een veulen uit je geliefde merrie en deze is correct ... ben ik helemaal voor! En waarom niet! Het is ieder mens zijn recht!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:47

Je leest imo een beetje door de regels heen, want het is een "waarschijnlijke/misschien situatie. Daarbij heeft ze alleen gezegd dat het voor haar misschien een optie is voor de toekomst. Ze heeft niks gezegd over Blue haar aandeel in het idee. ;) dat was "mijn idee" :')
Misschien zoekt ze wel een prachtige NRPS met kleurtje en goed papier om te starten :') I don't know :D

Daarbij ben ik dan 1 van die mensen die interesse zou hebben in een veulen van Blue :j
Ik heb geen super luxe papiertje nodig bij een paard of pony

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:51

Ik denk dat jij een beetje door de regels heen leest.

In de openings post wordt weldergelijk aangegeven dat het om Blue gaat.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:56

Peterina schreef:
Ik denk dat jij een beetje door de regels heen leest.

In de openings post wordt weldergelijk aangegeven dat het om Blue gaat.

Aarrggg... neee :+ :+ :+
De aanname dat ze een hobbyfokkerij zou willen starten MET Blue... want daar gingen je haren toch van overeind staan?? :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:58

Ik heb wel een palomino halfbloedje te koop hoor. Vader ggk Duits en nrps erkend, moeder nas uit een papierloze moeder. Veulen is wel erg goed gelukt door de combinatie van kracht en swung te maken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:15

Peterina schreef:
Citaat:
een kleinschalige (kleur!) hobbyfokkerij wil beginnen in de NRPS branche

Hiervan gaan mij haren overeind.
Waarom hobbyfokken? Omdat je een merrie hebt? Omdat zij cremello is?
Blue heeft geen papieren, dus veulen kan normaal altijd alleen hulp-register krijgen. Het zal immers nog 1 of 2 generaties verder (dan het veulen), afhankelijk van de Stamboek, voordat je met A-registers/Hoofd Boek bezig ben ... dus reken +/- 8-10 jaar verder.
Fokken is in generaties denken en dan valt het al lang niet meer onder 'hobby'.
Setje is nog steeds zelf niet zeker dat zij het veulen zelf gaat houden ... dus ik vertaal dit als zijnde fokken voor een andere en niet voor eigen gebruik. Laat ons tenminste eerlijk zijn ... er zijn genoeg halfbloedjes met halfpapieren, kleur of geen kleur, die nu al niet verkocht worden.

Wil je een veulen uit je geliefde merrie en deze is correct ... ben ik helemaal voor! En waarom niet! Het is ieder mens zijn recht!

Bij het NRPS zou je het veulen van Blue met een goed gekeurde NRPS dekhengst een vol papier kunnen krijgen.
Kunnen krijgen omdat daarin nog wel de bloedvoering een grote rol speelt.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:33

Als TS met Blue wil fokken is dat haar keuze en jullie moeten je daar niet mee moeien haar vraag is welke hengst jullie zouden nemen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:35

Welkom op bokt Noukie123

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:38

ponyparadijs schreef:
Welkom op bokt Noukie123

Ja ik weet het op bokt zijn er nogal wat discussies maar dat is nu mijn mening en daarom zet ik ook niet veel op bokt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:41

Ik begrijp wat je bedoelt hoor.
Maar op bokt vraag je 1 ding en vervolgens ontstaat er een discussie over iets anders