Donutje schreef:Dit volg ik dus even niet. Mijn stamboek merrie heeft ook alleen maar goedgekeurde hengsten op haar papier staan, de hengst waar ze door gedekt is ook. Alleen de hengst zelf is (nog) niet goedgekeurd. Wie zegt dat mijn veulen later geen internationaal dressuurpaard wordt? We zijn niet helderziend tenslotte. Als dat zou gebeuren maakt het dus ineens niet meer uit? Beetje vaag deze redenering.
Agerrits zegt dat de AES/Z goedgekeurde hengst Marome niet goedgekeurde hengsten in de afstamming heeft zitten. Ik zeg dat dat, voor zover ik het gezien heb, niet het geval is.
Een goedgekeurde hengst is goed gekeurd omdat hij een goede afstamming heeft, een goede verrichting/eigen prestatie en en dat vergeten mensen keer op keer: correct gebouwd is.
Met een hengst die zelf aan zoveel mogenliijk punten voldoet heb je meer kans een paard te fokken dat goed is dan met een hengst die aan minder punten voldoet.
We kunnen niet voorspellen of jouw veulen een olympische kampieon wordt. De kans dat je een kampioen fokt met twee zeer goede ouderdieren is echter vele malen groter dan als je fokt met ouderdieren die niet goed zijn.
Er is echter in de fokkerij geen garantie. Best kans dat jouw veulen de beenstanden van de grootouders erft en dat er een zeer correct super paard staat. Die kans is dus echter vele malen kleiner.