Bacardi II VDL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:33

Donutje schreef:
Dit volg ik dus even niet. Mijn stamboek merrie heeft ook alleen maar goedgekeurde hengsten op haar papier staan, de hengst waar ze door gedekt is ook. Alleen de hengst zelf is (nog) niet goedgekeurd. Wie zegt dat mijn veulen later geen internationaal dressuurpaard wordt? We zijn niet helderziend tenslotte. Als dat zou gebeuren maakt het dus ineens niet meer uit? Beetje vaag deze redenering.

Agerrits zegt dat de AES/Z goedgekeurde hengst Marome niet goedgekeurde hengsten in de afstamming heeft zitten. Ik zeg dat dat, voor zover ik het gezien heb, niet het geval is.

Een goedgekeurde hengst is goed gekeurd omdat hij een goede afstamming heeft, een goede verrichting/eigen prestatie en en dat vergeten mensen keer op keer: correct gebouwd is.

Met een hengst die zelf aan zoveel mogenliijk punten voldoet heb je meer kans een paard te fokken dat goed is dan met een hengst die aan minder punten voldoet.

We kunnen niet voorspellen of jouw veulen een olympische kampieon wordt. De kans dat je een kampioen fokt met twee zeer goede ouderdieren is echter vele malen groter dan als je fokt met ouderdieren die niet goed zijn.
Er is echter in de fokkerij geen garantie. Best kans dat jouw veulen de beenstanden van de grootouders erft en dat er een zeer correct super paard staat. Die kans is dus echter vele malen kleiner.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:40

Overigens vergeet niet naar de moederliijn van je paard te kijken. Die is van zeer groot belang.

Vraagje aan diegene die bij een niet goedgekeurde hengst dekken.
Waar denken jullie dat al die keuringen bij de diverse stamboeken voor zijn? (dit is dus niet zeikerig bedoeld, gewoon als serieuze vraag bedoeld) En weten juliie welke keuringen er allemal zijn?

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:41

Bedankt NatasjavE voor al je informatie! Ik heb veel geleerd uit dit topic, er zijn veel dingen nu een stuk helderder voor mij. En ik denk niet alleen voor mij, maar voor een hoop bokkers en niet-bokkers.

Donutje

Re: Bacardi II VDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:51

Natasja, bedankt voor je uitleg. Er is inderdaad een hoop duidelijk geworden. Ik ga gewoon duimen dat ik goed gegokt heb met mijn keuze en dat er een correct gebouwd veulen uit komt. Mocht ik ooit nog een veulen willen fokken dan zal ik zeker overwegen een goedgekeurde hengst te nemen. Ik heb nog 1 vraagje: Vaak zie je dat mensen een goedgekeurde hengst kiezen voor een merrie die nog VB papier heeft. Is het dan ook niet logischer om eerst met die merrie naar de keuring te gaan om te kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:09

Donutje, dat is een goed punt! :j het zou het mooist zijn als ook de merries gekeurd worden alvorens ze ingezet worden voor de fokkerij. Al krijgt een hengst natuurlijk al gauw veel meer nakomelingen en heeft hij zodoende meer invloed op de populatie.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:18

absoluut! je merrie word daar beoordeeld op beweging en exterieur. en kan evt. predicaten krijgen!
en op de punten die dan verbeterd kunnen worden kan je een hengst bij zoeken die er op aansluit :j

ik zie ook het liefst een (fok)merrie die een predicaat of meer heeft :j en in de moederlijn ook `bewezen` is..

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:19

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:23

Super! dank je wel.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:27

Dan heb ik nog een vraagje wat niets met Bacardi te maken heeft maar waarvan ik toch hoop dat een van jullie daar antwoord op kunnen geven.

Op het papier van mijn merrie staat de volgende tekst: Dit paard is gerechtigd deel te nemen aan FSP_evenementen.

Ik heb geen flauw idee wat hier mee bedoelt wordt. Wie wel?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:31

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:35

Donutje schreef:
Is het dan ook niet logischer om eerst met die merrie naar de keuring te gaan om te kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben?

Helemaal mee eens :j

ja, eerst kijken wat de jury ervan vindt. Natuurlijk kan je zelf ook wel zien wat voor een merrie je hebt en hoe correct ze is. Maar het is altijd goed andere te vragen, het stamboek dus, wat ze van je merrie vinden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:36

Je eigen paard is altijd het mooist :) een objectieve blik is heel nuttig.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:37

pletje ook dat! :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:38

Donutje schreef:
Dan heb ik nog een vraagje wat niets met Bacardi te maken heeft maar waarvan ik toch hoop dat een van jullie daar antwoord op kunnen geven.

Op het papier van mijn merrie staat de volgende tekst: Dit paard is gerechtigd deel te nemen aan FSP_evenementen.

Ik heb geen flauw idee wat hier mee bedoelt wordt. Wie wel?

Dat de hengstenhouder van de vader van je paard geld in de pot van het fokkerij stimulerings plan heeft gestopt.
Het bestaat nu niet meer maar dat waren wedstrijden om te stimuleren dat er meer paarden in de sport werden uitgebracht dacht ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:40

lisch schreef:
ik vind dit> [EV] wat zijn FSP evenementen?

wat voor afstammeling heeft je merrie dan? linkje van paardenfokken? mag ook via pb

Nou mag ook hier wel :D
Tis toch al totaal off topic :o

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:41

als ze het liever niet openbaar heeft,.. ;)

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:52

Wil het best wel openbaar maken hoor! hoef me er niet voor te schamen al is de hengst niet zo heel bekend. Hij leeft trouwens niet meer.

De afstamming is Mistral x Polydox, spring gefokt dus. Wil best een foto plaatsen maar ik ben niet zo handig.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:00

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:41

NatasjavE schreef:
[
Agerrits zegt dat de AES/Z goedgekeurde hengst Marome niet goedgekeurde hengsten in de afstamming heeft zitten. Ik zeg dat dat, voor zover ik het gezien heb, niet het geval is.

Een goedgekeurde hengst is goed gekeurd omdat hij een goede afstamming heeft, een goede verrichting/eigen prestatie en en dat vergeten mensen keer op keer: correct gebouwd is.

De vader van Marome. Heeft in nederland gestaan lange tijd voor behandeling. hengst vond geen goedkeuring bij SF. Dit is zonder meer fout op paardenfokken.nl
Ze hebben de vader van Marome gebruik om toch te laten dekken. Marome is hier uit gekomen. Heeft kinderen die het nu heel erg goed doen, beste voorbeeld andrea. Marome heeft ook een aantal letters achter zijn naam officieel, daar komt hij weg, kan het niet meer navertellen ben het vergeten ;) vader van marome was volgens mij een italiaan. Hij heeft slecht enkele nakomelingen :D

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:52

Nu we toch off topic zijn: agerrits, wat is de reden dat Apollo niet goedgekeurd is bij het KWPN?

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:15

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar hoe kom je erbij dat deze hengst uit de moederlijn van Chinchidee komt?

*Edit: Heb t zelf al ff nagetrokken, en dat klopt wel. Leek me sterk maar wel dus.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:24

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:24

Donutje schreef:
Nu we toch off topic zijn: agerrits, wat is de reden dat Apollo niet goedgekeurd is bij het KWPN?

Welke Apollo?

Ik wist niet dat Starsky de Brix niet goed gekeurd was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:36

NatasjavE schreef:

En met correct bedoel jij? Wat is in jouw ogen correct?
Bedoel je daarmee zonder afwijkingen als scheve voeten? Bedoel je daarmee zonder erfelijke gebreken en ziekte's?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:02

anneliesdj schreef:
NatasjavE schreef:

En met correct bedoel jij? Wat is in jouw ogen correct?
Bedoel je daarmee zonder afwijkingen als scheve voeten? Bedoel je daarmee zonder erfelijke gebreken en ziekte's?

Voor zover dat mogelijk is ja.
En nee de KWPN hengsten(of van welk stamboek dan ook) zijn niet foutloos of perfect.
Ze moeten echter wel veel beter zijn dan hun andere mannelijke leeftijdsgenoten.