[H]springhengst gezocht voor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

Re: [H]springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 23:43

In Dronten, het wordt georganiseerd door leerlingen van het Cristelijke Agrarische Hogeschool en de toegang is gratis.
Letterlijke plaats staat op www.paardenplaatsdronten.nl

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:43

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:36

Dat is voor mij op zich ook wel te doen, eens kijken of ik wat kan fixen, vind zoiets ook altijd wel intressant Lachen
Alleen jammer dat het midden door de weeks is...

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 19:26

Ik had een e-mailtje gestuurd naar Gertjan van Olst en ik heb deze mail terig gekregen:

Beste Pauline,

Als ik de afstamming van jou merrie (v. Naturel) en de bijbehorende foto bekijk, dan denk ik dat Franco met name in zijn front en hals tekort gaat schieten als partner voor jouw merrie. Jouw merrie heeft een goede springhengst nodig met beweging en een mooie en royale voorhand, ik zelf zou daar bij denken aan Acapulco (v. Acorado I) of Arco (v. Acapulco). Beide hengsten staan uitvoerig beschreven op onze site www.vanolst-stables.nl

Met vriendelijke groet,

Gertjan van Olst

Hengstenhouderij Gertjan van Olst, Den Hout

Ik ga eens kijken om de site naar arco en arcapulco Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 03:09

Ik zie niet goed waarom Franco tekort zou schieten maar Arco lijkt me wel een leuke hengst, van Acapulco vind ik het kruis weer minder passend maar ik weet niet in hoeverre hij dat vererft.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 11:55

IK vind idd ook de Arco leuker dan de acapulco,
ik ga nu even het advies van dhr nijhof afwachten ben wel benieuwd Tong uitsteken

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:45

welke foto's zijn het beste om mee te nemen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 04:51

Het beste kun je de merrie zelf meenemen natuurlijk Knipoog. Ik zou zeggen zoveel mogelijk foto's, misschien heb je nog even tijd om een paar goede foto's te maken. Als iemand je kan helpen kan hij/zij de merrie goed opstellen zodat jij een paar goede foto's kunt maken.
Daarnaast zou ik erbij zeggen dat je graag een hengst wilt met meer ruimte en afdruk in de draf en galop en een hengst die zichzelf goed draagt. Daarnaast natuurlijk de voorbeentechniek en vermogen.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:33

Ga jij morgen nog kijken ? Haha!

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:57

Ik heb een paar nieuwe foto gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn deze denk je duidelijk genoeg?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:34

Om mee te nemen morgen naar die hengstenclinic bedoel ik

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:08

De bovenste wel, de laatste 2 zijn niet recht van opzij waardoor het heel moeilijk te beoordelen is.
Als je standfoto's maakt moet je opletten dat het paard zijn benen gelijk belast (iig de voorbenen) en een ontspannen houding heeft, zoals bij jou op foto 2. De fotograaf moet recht naast het paard staan, ter hoogte van de singel en met de camera op borsthoogte van het paard. (bij een kleine pony kun je dus beter ietsje bukken)

Op de eerste foto is het camerastandpunt wel goed maar staat je paard niet ontspannen, op foto 2 staat je paard keurig maar staat de fotograaf op de verkeerde plek.
Foto 1 is wel bruikbaar hoor, dat ze haar hoofd wat optilt kijkt een ervaren persoon wel doorheen. Neem zoveel mogelijk mee dan zit je altijd goed.

Wbt dat springen hoef je niet zozeer foto's te maken, je kunt ook gewoon zeggen dat ze niet zo'n goede voorbeentechniek heeft (dus de voorbenen onder zich vouwt), springen is moeilijk op een foto vast te leggen, het hele verloop is belangrijk en op een enkele foto kun je niet zien of ze snelle reflexen heeft, vlug is, krachtig afzet en van de achterbeentechniek kun je ook maar weinig zeggen.
Dat geld ook voor de gangen, zorg dat je weet wat er mankeert aan d'r gangen en springen en neem een paar standfoto's mee dan red die kerel zich er wel mee Knipoog

Maar ik moet wel zeggen dat je merrie op deze foto's minder grof aan doet dan op de eerdere foto's.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:52

Oke bedankt voor de tip, ik ga vanmiddag nog even gauw proberen nog meer foto's te maken en een filmpje van de gangen.

Ga jij vanavond nog kijken? Lachen

rayaa07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:39

hallo,

waarom zouden nakomelingen van solitair niet goed zijn? en indd waar baseert iemand dat op. ik heb toevaliig zelf een nakomeling van solitair x G ramiro Z. het is een ruin hij is op dit moment 3 jaar en ik rij hem nu 3 maanden en hij doet alles super heb nergens last van pakt alles goed op. heel erg koel in zijn hoofd en zijn gangen zijn ook goed. zoals hij draaft met zweef momenten en galopeerd de berg op vanuit zich zelf.
Laatst bijgewerkt door gomir op 10-12-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote met foto verwijderd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:18

Waar lees je dat solitair geen goede nakomelingen heeft?

En wat was er met je foto en quote dat die verwijderd moet worden?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:28

Het was een quote van een foto van TS zonder tekst. Quoten van foto's is niet toegestaan daarom is de hele quote verwijderd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:49

Had je beter alleen de foto kunnen verwijderen...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:50

Dan was er een lege quote overgebleven.
Had ook niets neer kunnen zetten bij reden van edit, dan had niemand wat gemerkt Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:53

Ow ik dacht dat het een foto en een tekst was, ik zie nu dat het enkel een foto was. Sorry Knipoog

rayaa07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:39

dat las ik een stukje terug dat sommige mensen van mening zijn dat solitair een slechte rug door geeft en het een paard niet zou zijn voor de dressuur vandaar;)

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:00

Dinsdag avond was zeker een geslaagde avond en ik heb Henk Nijhof ook aangesproken. Ja

Nu hadden we het even snel over Tes en hij had naar de foto's gekeken en zijn mening geven, maar we gaan zeker nog verder discuseren en hij heeft mij dus ook bij hem thuis uitgenodigd om het er uitgebreid over te gaan hebben samen met zijn dochter. Lachen

De dingen die hij heeft verteld:

1 ding die belangrijk is die hij heeft verteld is dat wanneer er door "springbloed" "dressuurbloed" zit dat je daarna nooit meer een super springer kan terug fokken. Dat konden de Duitsers niet dus wij ook niet. Omdat ze dus de springpaard zo "stijf" vonden en er toen nog meer geld zat in de dressuur zijn ze dat gaan mengen met de springpaarden.
Het gevolgen voor Duitsland is dus ook dat ze haast geen goede springers meer hebben zoals Grannus was.
De hengst Naturel heeft hij zelf in zijn bezit gehad dat was wel leuk om te horen Haha! Hij vond Tessa hele mooie merrie met mooie stand van het achterbeen, mooie ligging van de schouder plus de lengte was mooi en hij vond dat ze een mooi fundament heeft.
Hij rade mij dus aan om met "dressuurbloed" verder te gaan fokken.
Met name de hengst Florestan vond hij een super combinatie met Tes als ik de naam goed heb onthouden. Bloos Die hengst heeft lengte en maat nodig en dat zou met Tessa mooi kunnen.
Ik ben dus gaan kijken bij hem op de site zo van hij heeft vast een hengst van zichzelf opgenoemd, maar tot mijn verbazing heeft hij alleen een zoon van deze hengst genaamd: Florencio

Ook heeft hij mij verteld het veulen zelf eventueel te willen over kopen, 80% van zijn (gekochte)veulens zijn van zijn eigen hengsten. Maarja daar moet ik eerst zelf over nadenken want de bedoeling is om het veulen te houden Knipoog

Anneliesdj ben jij nog gegaan? Pling

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:47

hey hartstikke leuk joh!

Ja nijhof sr is echt een man met verstand van paarden.
Zeker een keer langs gaan (neem filmpje mee), hadden wij ook gedaan. hebben echt veel paarden staan daar.
Hij kan je echt alles vertellen over de stamboom van je merrie welk gedrag waar vandaan komt echt heel interessant.
zijn dochter doet het lab. (toen tenminste) en zijn zoon doet eigenlijk alles (net als hij).
ik vond het echt een leerzame dag en erg leuk. kreeg zo een dekhengst in mijn handen geduwd (manhattan). ik was toen 18 (nu 24).

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:16

Hahaha ja ik wil er super graag heen gaan! Pling
Ik heb aan de Gertjan van Olst ook gevraagt om even lang te komen, dus daar moet ik nog even op wachten. Knipoog
En ik ga ook nog steeds naar de hengstenkeuring in den bosch! OK dan!
Ik heb me moeder helemaal enthousiast voor het fokken kunnen maken.. Go jij! Go jij!

Ik heb nog niets vernomen van Henk of gertjan maar ik laat het weten wanneer ik er heen ga!
biesje, ben jij alleen bij Henk nijhof geweest?
Met wat voor merrie ging je toen en wat voor advies gaf hij jou toen als ik vragen mag,
mijn moeder vind het nog al typisch dat hij precies met de duurste hengst aankomt vandaar mijn vraag Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:20

Dat hij met de duurste hengst aankomt zal mss enerzijds wel komen omdat hij wil verkopen maar denk dat dat bij Team Nijhof wel mee zal vallen, die kunnen van vrijwel alle hengsten wel sperma leveren.
Denk eerder dat het komt omdat dit een oudere hengst is die dus al nakomelingen heeft en hij niet kan inschatten hoe jouw merrie fokt, dan is een bewezen hengst safer om voor te gaan.
Als je een bepaald budget hebt of juist liever voor een jonge hengst gaat (kan ook voordelen hebben) moet je dat er gewoon bij zeggen, is heel normaal hoor.

Helaas ben ik niet geweest, had me wel intressant geleken.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:07

Ja dat denk ik ook.. Knipoog

Ja ik had hem gemeld dat een e-mail had gestuurd en hij zou zijn dochter er even naar laten kijken.
Daarna zou hij contact met mij opnemen dus ik ben echt benieuwd! Haha!
elke dag mijn mail chekken haha :p