[EH][KWPN] Hengst voor Jetset D x Onyx x Hurricane

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jokano

Re: [EH][KWPN] Hengst voor Jetset D x Onyx x Hurricane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:34

Ja stil he... Ik had gisteravond een heel verhaal zitten typen, met foto's enzo. In de tussentijd was
ik even gaan eten en toen ik mijn verhaal wilde posten was ik uitgelogd en was al mijn tekst weg Frusty

Toen ben ik maar wat anders gaan doen...

Maar goed, hier dan toch nog de update voor Bambam (die een geweldig weekend heeft gemist Duivel )

De keuze gaat wat mij betreft nu tussen Dolany en zijn mooie zoon Di Chirico. Die heeft als voordeel dat hij iets korter in de rug is dan Dolany zelf. Van De Chirico is nog niet bekend hoe hij fokt, want zijn eerste veulens komen dit jaar pas. Dat vind ik een groot nadeel, mijn voorkeur gaat uit naar een bewezen hengst.

Weet jij iets over de bovenlijn van de paarden uit Rilotte haar moederlijn bambam? Kan ik het gokken met Dolany? Ik heb niet het idee dat hij die vrij lange rug heel erg doorgeeft (zie Dayano, Discovery etc.).

Kortom, het zal wel een Holsteiner worden, maar welke daar kan ik mooi nog 2 maanden over nadenken want ik ga pas in april beginnen Vork .

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:38

Oo dat meen je niet... ik ben even het spoor kwijt hoe ik foto's verklein...

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:53

Ik ben video's aan het uploaden, dus die kan je straks ook bekijken! Trouwens, ik heb geen idee welke hengst wie is op de filmpjes...

Jammer genoeg heb ik geen film van Dolany of De Chirico..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:01

Ik kan iedereen aan bevelen om de hengsten in levende lijve te zien Knipoog

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:27

Jokano schreef:
Weet jij iets over de bovenlijn van de paarden uit Rilotte haar moederlijn bambam? Kan ik het gokken met Dolany? Ik heb niet het idee dat hij die vrij lange rug heel erg doorgeeft (zie Dayano, Discovery etc.).

Als je kijkt naar het pedigree en afstammelingen van Herena (http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=1141) dan lijkt dat op het eerste gezicht een allergaartje van hengsten. Toch hebben ze allemaal een paar zaken gemeen. De Breuk fokte al heel vroeg paarden die iets meer in het vierkantsmodel stonden, of in ieder geval paarden zonder lange ruggen. Wilotte, Pexilia en ook Alexia waren merries die niet als erg langgelijnd genoemd konden worden. Liselotte van Hurricane was dat trouwens wel, maar in het positieve. Er staat mij nog een Afrikaner xx hengst van Herena op het netvlies; op de HK was dat een mirakel, zeer hoogbenig, kort in de rug (voor die tijd zeker) en kon gruwelijk draven. Hij viel ook op door 4 hele hoe witte benen Lachen. Wat ook opvalt is dat er regelmatig echte springers werden gebruikt; maar deze konden allemaal wèl lopen!

Als ik alles op een rijtje zet, hoef je imo niet bang te zijn voor een lange weke rug, tenzij dat in de moederlijn van de hengst echt verankerd ligt. In de moederlijn van jouw paard is dat in ieder geval niet zo.

Ben benieuwd naar video en foto's!!!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:27

In het nieuwe stammenboek komt straks een foto van Dolany's moeder. De fokker van Dolany had een cd gemaakt met foto's van de moederlijn, ik kan wel eens vragen of ze die al terug heeft.

Interessante informatie bambam!

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:59

Piep! I'm back!

kan alleen maar beamen wat hier wordt gezegd over De Chirico en Dolany.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:29

Bedankt bambam! Dat is nuttige informatie Slim

Pffff ik vind het ineens wel heel spannend allemaal.

En ik mag wel eens aan mijn duits gaan werken Bloos

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:25

Staat Dolany in Holstein? Hoe gaat het dan met verzenden van sperma? En wat voor kosten worden er in rekening gebracht? Voldoet hij aan de rontgenologische eisen? Hoe is de kwaliteit van het sperma?

Dit zijn allemaal dingen die je mee "moet" nemen om te komen tot een keuze. Niets is zo teleurstellend dat je een merrie niet drachtig hebt gekregen maar wel extreme kosten ( die automatisch verbonden zijn aan het halen van sperma uit het buitenland) te hebben en geen veulen.

Waarom niet gewoon naar een fijne hengst in Nederland kijken. Heb je ook geen moeilijkheden over de registratie van het veulen enz enz. Er staan er genoeg in Nederland om een goede keuze te maken en mocht je het veulen niet willen houden dan is het qua verkoop ook makkelijker.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:44

Verzenden kost ongeveer 45 euro per keer. Hopelijk pakt het snel, maar ik verwacht daarmee geen problemen omdat de kwaliteit goed is. Althans, dat zegt de man die in Holstein over de KI gaat. Ik ga ervanuit dat hij niet liegt.

Verder ben ik, in tegenstelling tot anderen Clown , de mening toegedaan dat een goed paard beter verkoopt dat een commecieel papier. Het A-registerpapier neem ik voor lief want ik hou het veulen als het goed is toch zelf. Met betrekking tot de röntgenologische eisen neem ik inderdaad een gok. Rilotte is op OCD gebied in orde (althans voor zover ik weet natuurlijk) en als ik zorg voor goede opfok is het risico naar mijn mening aanvaardbaar.

In Nederland heb ik goed rondgekeken, maar op Oscar en Rousseau (weliswaar niet in Nederland maar ik ga ervauit dat je op een KWPN'ner doelt) na heb ik niet gevonden wat ik zocht. Uiteindelijk vond ik Dolany de beste keuze op papier en ben ik hem nog in het echt gaan bekijken.

Ik ben echt in mijn keuze niet over één nacht ijs gegaan en denk dat ik met Dolany echt een goede keus gemaakt.

Welke KWPN'ner zou jij me willen aanraden Liefhebber? Suggesties zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom. Ja

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:44

Nou, doe mij alvast een dikke optie op het Dolany veulen uit deze merrie! Sigaar

Liefhebber70: TS heeft zich uitvoerig geïnformeerd over deze hengsten en gaat echt niet over 1 nacht ijs. En natuurlijk zijn er hier ook prima hengsten. Als je het hele topic leest zijn er ook genoeg de revue gepasseerd.

Ik zie niet in waarom je persé de makkelijste weg moet kiezen; het hele avontuur op zich is al een geweldige ervaring, wat de uitkomst ook mag wezen. Wie niet waagt, wie niet wint. Knipoog En volgend jaar heeft TS weer een kans...

[edit] TS was me al voor, haha! Pling

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:52

En wat zijn het vreeeeeselijk eens zeg! Haha!

Optie staat hoor: voor €150.000 issie ongeboren van jou! Duivel Geld, geld! Whoosh! *LOL*

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:01

Get the f***** outta here!!! Verdrietig
Dacht dat ik met mijn adviezen en kennis van de merriestam wel ietsiepietsie korting mocht verwachten ??? Cool

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:02

Ik vroeg mij alleen af of je deze dingen ook al de revue had laten passeren. Het zou zonde zijn als het een grote teleurstelling wordt. Ik vind zelf gewoon dat je bij je eerste veulentjes die je gaat fokken niet te spannend moet doen en beter in het Nederlandse kan blijven.

KWPN zeg ik niet gelijk, maar er zijn genoeg hengstenhouders die bijv. Duitsgekeurde hengsten op stal hebben staan.

45 euro per keer is in 1 cyclus al 90 euro excl. BTW en veeartskosten.

Die kosten kunnen zo hoog oplopen dat het leuke er wel eens vanaf kan gaan.

Rhodium weleens bekeken trouwens?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:07

Volgens mij heeft TS haar keuze al gemaakt hoor... Clown

Citaat:
Verder ben ik, in tegenstelling tot anderen , de mening toegedaan dat een goed paard beter verkoopt dat een commecieel papier

Alsof er in Nederland geen geschikte hengst te vinden is voor jouw merrie Verward Lijkt me wel toch ...; maar goed ,respect voor je keuze hoor !

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:33

Tuurlijk is er voor het paard in Nederland een geschikte hengst te vinden. Maar ik heb bij Dolany meer gevonden wat ik zocht dan bij de door mij nader bestudeerde Nederlandse hengsten.

Ik lees zo vaak dat men een commecieel papier wil hebben maar daar geef ik niet zoveel om. Voor mij is het belangrijk dat ik er zelf een fijn paard aan over hou (wat natuurlijk heeeeeelemaal niet zeker is). Als het een goed paard is issie ook goed te verkopen, dan maakt het papier minder uit denk ik. Zeker bij ruinen.

Rhodium heb ik bekeken en qua type spreekt hij me wel aan. De nakomelingen die ik van hem ken hebben alleen als nadeel dat ik er niet op durf. Voor het karakter heb ik dus een beetje vrees. Washington (Rhodium x Jetset) was de keren dat ik hem gezien heb wel braaf trouwens.

edit: die verzendkosten kunnen erin hakken ja, maar Dolany zit behoorlijk onder mijn eigenlijk budget, dus een paar keer bestellen zou geen ramp zijn.

edit: bambam ik heb er nog eens over nagedacht, je krijgt 30% kassakorting Sigaar

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:23

Jokano schreef:
edit: bambam ik heb er nog eens over nagedacht, je krijgt 30% kassakorting Sigaar

Zoooooo... jij geeft makkelijk een halve ton weg Vingers aflikken Vriendjes worden ?

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 21:16

Ja ik ben de beroerdste niet hoor! Clown

Maar laten we eerst maar eens hopen dat het allemaal goed gaat!