Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:23

En deze dan? Naar mijn bescheiden mening toch een goed gebouwd paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:25

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:44

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:51

anneliesdj schreef:
En deze dan? Naar mijn bescheiden mening toch een goed gebouwd paard.

Naar mijn mening ook een prima gebouwd paard, maar je ziet aan de manier van fotograferen dat hij niet zo opwaarts gebouwd is als de meeste mensen graag zouden zien, kijk maar eens naar de horizon, het loopt nogal schuin af.

Ik ken toevallig nog twee mensen met nafok van Roven, die allebei ook zeer te spreken zijn over het karakter van hun paard, maar dat zegt natuurlijk nog niet zo heel erg veel. Mijn paard is zelf gewoon heel kalm, meewerkend, maar echt rustig. Niet kijkerig, maar wel goed actief te rijden, echt heerlijk om mee te werken en bijzonder goede bewegingen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:13

Nog wel eventjes terugkomend op karakter en dan met name Abgar.

Ik heb een grote ruin uit een Abgar merrie en ik snap een beetje sommige dingen die ze over Abgar nakomelingen zeggen, maar het is volgens mij ook maar hoe je ermee omgaat. Van vaderskant is het een Krimh ox x zuidpool, dus ook nog een scheut Amor om het makkelijk te maken :+ . Op papier zou het dus een monster moeten zijn als ik sommigen mag geloven.

Zowel hijzelfs als zijn moeder zijn behoorlijk dominant, al is hij als ruin wat makkelijker te corrigeren. Dat moet je dan wel doen anders gaat hij heerlijk met jou aan de wandel.
Met rijden zijn ze vreselijk lief, zolang je maar niks van ze vraagt. Er kunnen met gemak kleine kindertjes op. Als je ze (hebben ze allebei) wel echt aan het werk zet is het een kwestie van doorhebben wanneer je moet stoppen. En ten alle tijden heel voorzichtig en eerlijk blijven met je hulpen, want ze zijn wel degelijk kwalijknemend en gepor met sporen en gehang in teugels wordt niet op prijs gesteld (en dan mag je gaan lopen).
Dat vind ik juist fijn, dat is karakter waar je wat mee kan en het heeft mij een stuk beter leren rijden. Dit zijn geen paarden waar je uit slof tegen kan schieten, maar ook geen paarden die je alle vrijheid moet geven.

Mijn paard is niet zo vergevingsgezind, hij kan bijvoorbeeld een week lang in een vreselijke bui zijn nadat de tandarts is geweest. Aan de andere kant heeft hij nooit bewust getrapt oid naar iets of iemand die hij niet leuk vond (wel dreigen, nooit trappen).
En hij is heel erg relaxt. Echt niet zo'n 'bloed'paard zoals je sommige KWPN eigenaren met van die heetzakken wel eens hoort roepen. Hij staat hier op stal bekent als de grote vriendelijke rooie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:19

Lijkt mij een fijn paard Ilse, zoals jij hem beschrijft. Ik ben zelf heel erg allergisch voor gesjor aan de teugels. Ik kan zelf niet rijden op een paard met een harde mond namelijk.

Maar even ter vergelijking.
Ik heb veel verschillende kwpn/ers gereden en ik rij nu ook op een PRE merrie. Maar dat is wel effe ander temperament! Zachter, toegankelijker en heel sensibel. Echt een ideaal paard. Zo´n paard waar ik niet te veel aan hoef te komen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:35

Er zit denk ik ook wel een verschil qua werkhouding...
Die van mij (en wat ik meer hoor over volbloeden) is dat ze best lui en lastig te motiveren zijn. Ik moet echt heel veel afwisselen tijdens het rijden. Kan niet vaker dan 3x in de week fijn dressuren in de bak, dan doet hij uiteindelijk niks meer en dat rijdt gewoon niet lekker.
Aan de andere kant is dat wel mede waarom hij zo relaxt is. Hij is eigenlijk gewoon een beetje te lui om zich druk te maken :+

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:59

Ilse_123 schreef:
Er zit denk ik ook wel een verschil qua werkhouding...
Die van mij (en wat ik meer hoor over volbloeden) is dat ze best lui en lastig te motiveren zijn. Ik moet echt heel veel afwisselen tijdens het rijden. Kan niet vaker dan 3x in de week fijn dressuren in de bak, dan doet hij uiteindelijk niks meer en dat rijdt gewoon niet lekker.
Aan de andere kant is dat wel mede waarom hij zo relaxt is. Hij is eigenlijk gewoon een beetje te lui om zich druk te maken :+

Zo was iones ook. En iones stond heel hoog in het bloed, volgens de horsetelex XX/OX percentage 68,95%. Zijn vader was Kaiserstern. Hij had behoefte aan veel afwisseling, was met dressuur een luie trapzak want daar vond hij niets aan. Met springen daarentegen..... je kon geen betere treffen. Hij sprong alles, bloedfanatiek. Hij weigerde nooit! Maakte niet uit hoe ik op de hindernis aanreed, hij loste het allemaal op. Maar hij kon zich wel opwinden hoor, vooral in het rijden met een hele grote groep anderen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:40

Dat heeft Kane inderdaad ook met springen, maar ook daar merk ik bij dat als we elke week 1x springen hij na een paar weken een stuk minder springt.

Met buitenrijden ook, voor de endurance gaan we soms 3x per week het bos in en hoewel we hier een prima bos hebben moeten we soms gewoon ergens anders gaan trainen omdat hij het niet allemaal al kent en dan kan ik hem inderdaad 30 km vooruit trappen :'). Ander terrein en hij is weer helemaal fanatiek.

anneliesdj

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:10

Gemakkelijk verveeld ja, maar ik vind dat wat anders als lui of een trapzak zijn.
Ik had ook een paard die er geen hol aan vond om elke dag een dressuurproef te moeten lopen, maar ik houd zelf ook wel van afwisseling en een beetje spanning dus ik vind dat niet gek. Zij was wel een topper in het springen vooral in eventing, scoorde dan in de dressuur ook hoog. En zo bomvast heb ik nog nooit een paard gehad (en ik heb er velen gehad) ze was echt niet van de wijs te brengen maar toch heel heet onder het zadel. Vanaf onze eerste cross altijd alles foutloos uitgelopen, ook de kampioenschappen L tussen de paarden (ze was klein).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 10:43

anneliesdj schreef:
Himyar schreef:
Ik heb helaas geen goede, duidelijke standfoto.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MICKWYEB.jpg

Echt op de kop is hij niet, maar opwaarts ook niet.

Maar hoe bepaal je dat precies?

[F-AM] dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp
Citaat:
“En toch hoor je de romp richting te zien als je een lijn trekt van de zitbeenknobbel tot het midden van het schouderblad.
Althans dat heb ik begrepen op een exterieur avond.”.

Werd er niet bij verteld dat het paard daarbij vierkant dient te staan?

De lijn hoort overigens van de zitbeenknobbel naar het boeggewricht worden getrokken. Dat zijn de hoeken die de massa dragen. Het rompverloop is bij een vierkantstaand paard aan de onderzijde te zien. Buik- en rompverloop worden hier nogal eens door elkaar gehaald. De meeste mensen hebben er geen idee van hoever, of beter gezegd hoe kort, het borstbeen aan de onderzijde doorloopt.

http://www.behindthebitblog.com/2008/08 ... phill.html
The newbie method of eyeballing the horse croup-to-wither was debunked, and the method suggested by the experts -- the "stifle to elbow" comparison -- was advocated. Even Hilda Gurney says that your horse is downhill if the stifle is higher than the elbow, and uphill if the stifle is lower. I'm no Hilda Gurney, but I defy anyone to find any dressage stallion that meets that criteria. For example, the gorgeous stallion Riccione (below) looks uphill, does he not?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:58

Himyar schreef:

Citaat:
“En toch hoor je de romp richting te zien als je een lijn trekt van de zitbeenknobbel tot het midden van het schouderblad.

De lijn hoort overigens van de zitbeenknobbel naar het boeggewricht worden getrokken. Dat zijn de hoeken die de massa dragen. Het rompverloop is bij een vierkantstaand paard aan de onderzijde te zien. Buik- en rompverloop worden hier nogal eens door elkaar gehaald. De meeste mensen hebben er geen idee van hoever, of beter gezegd hoe kort, het borstbeen aan de onderzijde doorloopt.

Je kijkt naar 2 lijnen. Van de punt van de boeg naar onderzijde van de broek en midden schouder zitbeenknobbel.
Buiklijn en bovenlijn moet je niet naar kijken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:20

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:33

Deze komt direct van een volbloed. Zeer fijne gangen , super te rijden en meer als zat vermogen.

Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:15

NatasjavE schreef:
Himyar schreef:

Citaat:

Je kijkt naar 2 lijnen. Van de punt van de boeg naar onderzijde van de broek en midden schouder zitbeenknobbel.
Buiklijn en bovenlijn moet je niet naar kijken.

Ik heb altijd geleerd van boeg naar zitbeenknobbel.
Waar zitten volgens jou de onderzijde van de broek en het midden van de schouder? Klinkt alsof het nogal variabel is en ter eigen interpretatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:34

Het gaat erom twee denkbeeldige lijnen te trekken.

Zal morgen even kijken of ik een plaatje uit Selecteren om te presteren kan vinden en hier plaatsen.
Dat zegt meer denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:00

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 12:50

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 11:04

Lopshorn (van Loretto en met 16% Ethelbert bloed) ziet er in deze foto naar mijn mening ook niet bepaald heuvelop uit:
Afbeelding

Holst 210310637
stallion 1937 brown 1.64m
lic: Holst
stamm 253
XX/OX rate: 12,89%

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:24

Nee gewoon evenredig. Net zoals bij Gelderse tegenwoordig wordt gevraagd.( en springen en dressuur)
En deze vind ik hier juist erg onvoordelig neer gezet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:25

Wat een k*foto zeg.
Maar bergop is die idd niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:33

Vroeger werd er uiteraard ook niet gevraagd om een lang voorbeen. Paard moest een evenredig exterieur hebben. Er was geen selectie op springen of dressuur.

Je kan je uiteraard afvragen of het in de dressuursport echt nodig is dat opwaartse model.

Wat wel zo is is dat neerwaartsmodel, zeker in combinatie met een horizontale hals niet gunstig is.
Veel front is gunstig in de dressuur.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:44

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:07

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:02

Paard waarvan ik bovenaan de pagina een foto heb geplaatst heeft ook niet zo'n hals en is ook niet zo op de kop en daar zit ook echt een flinke scheut bloed in.