Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:27

Hij is heel groot en heeft echt tijd nodig.
En als je ziet hoe bloederig zijn halfbroertje is, dan heeft hij wel de juiste genen mee te geven!

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:39

Ja, dat dacht ik ook. El Capone heb ik op een nogal grof fokkende merrie gebruikt. Rialita C fokt veel luxe door maar is wat klein. Dus ik hoop op meer maat en elegantie. Ik fok wel echt op dressuur. Ik heb ook Gelders gefokt in 2012 en 2013. Maar ik heb de Gelderse tak weer afgestoten. Moest een beetje inkrimpen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:43

Judith68 schreef:
Ja, dat dacht ik ook. El Capone heb ik op een nogal grof fokkende merrie gebruikt. Rialita C fokt veel luxe door maar is wat klein. Dus ik hoop op meer maat en elegantie. Ik fok wel echt op dressuur. Ik heb ook Gelders gefokt in 2012 en 2013. Maar ik heb de Gelderse tak weer afgestoten. Moest een beetje inkrimpen.

Ook (juist) voor de dressuur is een fijn bewerkbaar paard met kracht nodig. En maat. Ik heb niks met bepaalde ponyachtige hengsten met bijbehorende kleine voetjes.
Denk dat je met jouw verbeterpunten een goede keuze hebt gemaakt en ben dan ook benieuwd naar het veulen!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:37

GJ9 schreef:
Ik heb een nieuwe favoriet :D :D :D

Vanmiddag op stal wezen kijken bij Feel Good. Wat een gaaf dier!
Ontzettend braaf, echt heel nuchter, en heeft veel plezier in het werk. Hij heeft veel power maar ook heel veel lossigheid. Stond nog een hele mooie rassige jaarling van hem. En zijn moeder is ook een prachtige merrie, sterke bovenlijn, veel bespiering ook in de hals voor een paard dat alleen als fokmerrie wordt gebruikt.

Weet wel dat je niet alleen aan de hand van evenementen je hengstenkeuze moet maken.

Hey wat leuk ! :)
Heb je al beslist ...of..?
Ik vind de HC het minst belangrijk van alle fokkerij informatie . Zeker bij een jong (groot) paard .
En idd ,een goede moederlijn is best belangrijk !
Mijn merrie komt trouwens uit een Gelderse moederlijn; haar grm was een Theoloog .

Uit wat voor moeder kwam die jaarling ?
Omstreeks wanneer wil je beginnen met dekken ?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:10

Het is pas definitief als het rietje erin zit he ;)
Maar ik ga de hengstigheden in de gaten houden (tot nu toe nog niets getoond) en dan even de DA erbij halen om haar te checken en dan af op zijn advies.

De jaarling kwam uit een UB40.

En over de HC, eens! Niet alle paarden, en vooral zo'n grote laatbloeier, komen daar goed tot hun recht. Ik ben erg benieuwd naar de veulens van dit jaar, heb er wel verwachtingen van!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:14

Je bent iig welkom om hier straks te komen kijken ! :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:16

amaze schreef:
Je bent iig welkom om hier straks te komen kijken ! :D

Dat zou ik heel leuk vinden!
Keep me informed :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 18:44

Afbeelding

Aangezien bovenstaande knapperd dit jaar beschikbaar gaat zijn bij een professionele hengstenhouder, is uiteindelijk de keuze op hem gevallen!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:56

Ok , ben benieuwd ! Dat is wel heel wat anders als FeelGood !
Ik vind hem eerlijk gezegd wat ponyachtig lijken .. Is Henkie toch ?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:59

Nee dit is Henkie niet...

Dit is Casaron. Paar jaar terug aangewezen, moet zijn goedkeuring nog verdienen via de sport. En daar is nu net beweging in gekomen.
Hier was hij 2,5, inmiddels een stoer paard geworden (hij heeft maat genoeg hoor).

Dit is een modern Gelders paard uit een fantastisch presterende moederlijn (veel springen).
Inderdaad wat anders dan Feel Good. Ik blijf hem volgen en houd hem zeker op mijn lijstje voor een volgende kans!
Maar deze kans laat ik nu niet schieten! Een echte Gelderse hengst heeft uiteindelijk natuurlijk de voorkeur, maar kon bij de Kossvrije hengsten niet slagen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:03

Originele keuze. Leuk!
Mag ik vragen en weten natuurlijk :) bij welke professionele hengstenhouder hij beschikbaar komt?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:46

Ik ben heel, heel blij met dit nieuws! Casaron is zéker niet pony-achtig en gezien zijn prachtige dochter die ik in mijn bezit heb, kan ik je ook vertellen dat hij absoluut niet pony-achtige nakomelingen geeft

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:08

Olympia96 schreef:
Ik ben heel, heel blij met dit nieuws! Casaron is zéker niet pony-achtig en gezien zijn prachtige dochter die ik in mijn bezit heb, kan ik je ook vertellen dat hij absoluut niet pony-achtige nakomelingen geeft

Sorry, maar ik vind hem.op.de foto.ponyachtig ogen.. En 1 zwaluw maakt toch nog geen zomer? ;)
De tijd zal het leren toch?!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:13

Grappig,..hij lijkt vanaf deze foto inderdaad wel wat op Henkie :D

Afbeelding

^^ Henkie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 23:15

Inderdaad ook die twee witte achterbeentjes, actie in de pootjes en modern Gelders!

1 zwaluw maakt geen zomer inderdaad.. 1 nakomeling geeft geen compleet beeld van de nafok en 1 foto geen compleet beeld van een hengst. Aan beiden gaan we wat doen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 23:23

Hier nog een paar plaatjes van Casaron:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste drie foto's zijn htk plaatjes die ik 5 jaar geleden met mijn eigen camera geschoten heb ;)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:31

Nee natuurlijk klopt dat van die zwaluw. Alleen was de mijne duidelijk de kleinste van de vier uit 2011. En van wat je er op dat moment verder nog van kon vinden, vond ik dat de andere drie iets moderner en minder zwaar aandeden dan die van mij. Niet heel gek gezien de moeder waar Floor uitkomt.

Leuk die htk foto's! Er is een chronisch tekort aan beeldmateriaal haha. Misschien moet mijn vriend eens wat promotieplaatjes schieten? ;-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:03

Casaron is iets anders in de halsvorm dan Henkie maar beide zijn zeker niet ponyachtig.
Casaron is ook een plaatje. Ben erg benieuwd hoe hij het gaat den in de sport.
Ben blij dat ie niet gecastreerd is.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:38

ik kom even binnen vallen. Ik kan je niet helpen met de hengstenkeuze maar het is ook wel duidelijk dat dat niet meer nodig is :D wat een knappert die Casaron.

ik ben gek op Gelderse en vind dit soort topics heel interessant want wie weet kan ik mijn droom ooit ook nog eens verwezelijke met een geldersemerrie om mee te fokken.

maar daarom heb ik een vraag.......

waarom zijn deze hengsten niet interessant?(eerste wat ik tegen kom als ik Gelderse hengsten intoets)http://www.geldersepaarden.nl/

Nickson en Galant snap ik maar Laurentz en Saron niet.
Of Floris?

ik ben een leek zoals ik al zei dus als het een domme vraag is sorry :x

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:08

Wat snap je daar aan niet? :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:38

Ik snap de vraag wel hoor. Want het zijn zeker mooie hengsten die van de site die je noemt.
Saron heb ik nog weinig driejarigen van gezien en degenen die ik heb gezien zijn aan de kleine kant. Dat vind ik een enge gok, ik kom wel graag boven de 1,65 uit. Roosmarie heeft zelf genoeg maat, maar haar moeder en oma zijn beiden ook maar 1,63. Saron zelf overtuigt me niet in beweging. Maar als zijn nakomelingen dat wel gaan doen zou ik hem best eens kunnen proberen in de toekomst.
Laurentz had ik ook wel graag willen proberen, maar de kenners zeggen mij dat Laurentz op een merrie met het Folio bloed zo dichtbij gegarandeerd een ramshoofd gaat geven. Mijn merrie komt uit ouderwetse lijnen en hij ook.
Floris overtuigt me niet qua kwaliteit en zijn veulens afgelopen jaar ook niet. Maar dat zou sowieso niet handig zijn gezien hij ook uit een Elegant merrie komt.

Olympia, leuk dat je de andere Casarons ook hebt gezien! En goed om te horen dat het moderne paarden zijn. Die van jou is ook super gelukt. Ik denk dat ik met Roos een mooi paard kan fokken met hem.

En plaatjes schieten is altijd leuk! Als hij lekker in training is, is er vast wel wat te regelen.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:40

Ah ik snap het!
Dank je wel voor het antwoord :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:09

Misschien gebruik ik Saron nog wel eens op mijn gigantisch springende, zeer sensibele, grote Florencio x Houston merrie. Rp-dres x Gelderse hengst is mij goed bevallen. Beweging en maat heeft zij genoeg, ook verderop in de lijnen. Een iets makkelijker karakter zou fijn zijn en allround inzetbaar is een pre!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:04

Ja ik vind het Saron aansprekende hengst.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:17

Leuk Lante, leuk uitprobeersel. Allround en een goed karakter ga je daar zeker mee fokken!
En die moederlijn spreekt voor zich natuurlijk.
De oma van Saron en Casaron bracht 3 internationale Grand Prix springpaarden op rij, niet te geloven toch.