Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:38

Ze heeft voor een trekpaard inderdaad ruime gangen en veel souplesse in de beweging.
Ze heeft wel het voor een trekpaard functionele maar voor een rijpaard wat meer onhandige nakomende achterbeen.

Maakt dat je bij haar wat meer ruimte hebt om een hengst te kiezen die iets dragende beweegt.
Ik zou niet proberen in te leveren op het rechthoeksmodel.

Caily

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:45

De hengst op de vorige pagina is wel een maat kleiner dan Kim he, 1m51 om precies te zijn. Denk niet dat een korte rug het eerste is waar je je zorgen om moet maken. Falcon heeft zelfs voor een Tinker een uitzonderlijk korte rug, en bovendien staat hij nu in USA, dus ermee dekken zou wat lastig gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:49

NatasjavE, klopt, onder het zadel is dat nog iets meer.
Met goed rijden is dit wel te verbeteren, maar tot op zekere hoogte.

Caily, klopt. :j

Wat ik lastig vind, is dat er een aantal mensen zijn die vinden dat een Tinker een goede optie zou zijn en dan ook een aantal mensen die dat juist totaal niet vinden.
Zo met meerdere rassen.
Als ik dan bij mezelf na ga, lijkt me een Shire (hoogbenig, ranker) de beste optie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:54

Een Tinker is zeer divers, en een fokdoel zeer persoonlijk. Dus ik denk niet dat iemand anders daar zo over kan oordelen. Wat betreft meerder genoemde andere rassen heb ik te weinig kennis om goed te beoordelen. Shire denk ik dat prima uitpakt, maar wellicht zal het resultaat iets groter zijn dan Kim, of zeker even groot. Een Welsh Cob zou ik persoonlijk niet doen omdat het verschil in herkomst enorm groot is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:57

Eens met NatasjavE, ik zou niet gaan voor een hengst met een korte rug in de hoop dat je wellicht wel in het midden uit komt. Want stel dat dat niet zo is?

Ik denk wel dat een Tinker een goede match kan zijn, want de uniformiteit is natuurlijk niet zo groot. Je hebt verschillende types maar ook hele verschillende ruggen. Goed kijken naar wat past en dan denk ik dat je er wel een kan vinden die aansluit bij Kim.

BiancaKing13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:03

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:15

Op de helft van het topic dacht ik wat Pmarena op de vorige pagina zei: pas op dat je niet te kort in de rug wil met het gevolg dat er straks met geen mogelijkheid meer een voor jullie beide passend zadel op past. Zeker de foto van het paard wat pmarena post zie ik gelijk zadelproblemen.

Wat iemand anders al terecht aankaartte is: + en - is niet automatisch een gemiddelde. Een korte rug en een lange rug is niet ineens een gemiddelde rug. Het kan zomaar dat je met een hengst met een extreem korte rug op kim een veulen krijgt met ook een extreem korte rug. Ik zou dus sowieso een hengst uitzoeken waar zonder problemen een 19" zadel voor jou op kan.

(En geloof me, het is echt heel rot als je paard geen zadel past. Ik heb een haflinger met een extreem korte rug (voorhand lijkt wel aan de achterhand geplakt zonder romp... :') )en een kort 17" zadel met franse kussens past net. Daar pas ik met mijn confectiemaat 38 eigenlijk net niet lekker in...)

Ik vind kim op sommige foto's wat overbouwd tonen, daardoor kan ze ook al een wat weke rug hebben en meer moeite hebben met ondertreden. Als je dan kijkt naar een hengst die qua schoft beduidend hoger is dan het kruis kun je dat misschien wel corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:16

Nee, die ligt echt te ver weg bij Kim's type.

Ja, daarom gaan we dit weekend ook kijken. :j
Ik wil zelf graag zien hoe hun karakter is en hun bouw etc.

Nelleke, bedankt voor de tips!
Ik zal daar op gaan letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:19

Ik vond deze kruising, tussen een Shire en een Tinker.
Eigenlijk wil ik zo'n type paard fokken, maar dan groter en wat breder.
Afbeelding

Dit is een Belg x Shire.
Afbeelding

Edit;
En dit is een [ras] x Tinker(?).
Hij heeft bij ons op de manege gestaan en was in het echt nog mooier.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-14 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:26

Ik zou dit wel wat voor kim vinden:

Afbeelding

Afbeelding

Kruis lijkt net iets lager dan schoft. Schofthoogte 1.89 dus niet extreem voor een shire. Verder vind ik dit dier voor zijn leeftijd (10) een vrij luxe/slanke uitstraling hebben, maar wel nog een mooie korte hals en niet te smalletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:30

Die is inderdaad erg mooi. :j

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:36

KoudbloedKim schreef:
Bralindy, daar heb ik ook alle hengsten al bekeken. :j
Ik heb van iemand anders gehoord dat 60% van alle 'Tinkers' PSSM(?) heeft.

Sublime Sponte vind ik écht prachtig!Hij toont groot, maar ik kan geen stokmaat vinden op zijn site.
En zou zo'n hengst ook andere rassen dekken?

Wat is dat eigenlijk? PSSM?

En omg Nelleke. Droompaard alarm. Eugenic Connor als ik mij niet vergis <3 Die wil ik misschien ooit ver in de toekomst voor Moor misschien gebruiken (of 2-jarige Shire). Ooit.. als ik meer geld heb :')
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 15-09-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:37

Ik las volgens mij wel dat iemand adviseerde dat je bij Kim wel op de hals moest letten.
Deze zwarte schoonheid heeft wel een hals die vrij diep uit de borst komt met een neiging tot onderhals.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:43

Dat is Connor, grote vriend :D

Afbeelding

Afbeelding

Hij is echt heel gaaf, maar ik ben misschien beetje bevooroordeeld :+ :o

Ik ben 1.77m trouwens. Hij is zeker het kijken waard Tineke (het knuffelen ook :P ), eigenaren hebben dus nog twee Shirehengsten, en ook nog tweetal Tinkers. Weliswaar geen hengsten, maar dan kan je qua bouw eens vergelijken. Tinkers zijn allebei cobtype (de merrie NL kampioen zelfs)
Laatst bijgewerkt door Caily op 15-09-14 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik zag je topic, en was benieuwd of je Cool Willow Spring ook vind passen, het is een Barockpinto, heeft niet zoveel sokkken, of eigenlijk helemaal niet, is wel barock qua type, maar misschien voor jou idee niet genoeg,
hij is helaas ook niet homozygoot, maar wel een super karakter en is 1.66

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:49

Caily schreef:
Bij een niet homozygote, maar wel bont gekleurde hengst, is de kans op een bont veulen 25%.

50% ;)

Baggio zie ik langs komen, maar kan vast verklappen, die staat in Zeeuws Vlaanderen op 50 hectare natuurgebied en die haal ik er niet uit voor een dekking ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:51

Ik weet het ook niet zo goed. :o

Zaterdag gaan we bij Devonwood kijken!! *\o/*
Net een aardige bevestigingsmail gekregen.

Iris, dat is inderdaad iets om op te letten. :j

Nuka, ik vind hem voor mijn merrie niet zo mooi. :o

Edit; Ooh, daar staat de Shire hierboven dus ook!

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:54

Zag dat mijn hengst Dr. Snuggles hier ook genoemd werd, leuk! :D Denk ook dat hij goed bij Kim zou passen. Hij is zwaar van type maar niet log, en is dressuurmatig echt heel fijn. Hij beweegt goed, heeft veel souplesse en is vanaf het beleren al enorm licht aan de hulpen. Hij staat mooi in het rechthoeksmodel met voldoende ruglengte. Qua beenwerk doet hij niet onder aan de gemiddelde Belg, ik heb ze de laatste keer op de Nationale in Den Bosch luxer zien staan dan hem. :=

Ben van mening dat je niet te ver van het bestaande type af moet wijken bij je hengstenkeuze, omdat anders de verhoudingen vaak te ver uiteen gaan lopen. Het kan natuurlijk lukken maar heb al vaak genoeg gezien dat er dan qua lichaam een Trekpaard uitkwam met een paar Haflinger beentjes eronder bijv. Dus een welshcob oid zou ik zeker afraden.

Snuggs dekt niet KI maar is braaf met dekken aan de hand, en staat wel aardig in de buurt. (in Tweede Exloermond, grens Groningen/Drenthe)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:56

Oh, I'm sorry, foutje. Uiteraard inderdaad 50 procent!
Dekking is niet vandaag of morgen gepland he, daarom durf ik Baggio wel te noemen om de veelzijdigheid van het ras te tonen ;)

Veel plezier zaterdag Tineke! Doe de eigenaren maar groetjes en paarden (Connor in het bijzonder :P ) een knuffel he. En niet stiekem Branagh mee smokkelen he, de clown.

Persoonlijk zou ik of voor een kleinere Shire gaan, zoals Prince van Devonwood, of voor een grotere Tinker, type Vanner, zoals Snuggles bijvoorbeeld. Dit zijn paarden die jouw Kim kunnen aanvullen, maar niet teveel verschil maken dat je straks met een veulen komt te zitten wat van geen kant klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:11

Schimpje, klopt, mijn 'angst' is ook het Trekpaardenlichaam met de Haflingerbeentjes.
Jij kent Kim een beetje, zou je niet bang zijn dat ze de hengst iets aandoet?

Caily, ik zal zeker de groetjes doen. :j
Is dat trouwens je echte naam?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:19

Caily is mijn paard. Ik ben Lotte, maar ik spreek de eigenaresse geregeld, ze weet t wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:22

Oke! :))
Aaah, ik heb er zin in!
Ben zo benieuwd hoe ze in het echt zijn en of het echt Gentle Giants zijn. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:25

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wil TS een natuurlijke dekking? Want ik kan me voorstellen dat een hengstenhouder dat niet aandurft met zo'n flinke merrie. Als ze uithaalt heeft de hengst hem flink te pakken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:27

Zoals eerder genoemd is er een grote kans dat het wel goed gaat als ze goed hengstig staat.
Een goede hengstenhouder heeft hier ook wel ervaring mee en mocht hij/zij de dekking afbreken vanwege gevaar, heb ik daar ook alle begrip voor.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:30

@TS: Daar ben ik niet bang voor hoor. Zowel de merrie als hengst worden aan de hand vastgehouden tijdens de dekking, als de merrie goed hengstig is komt dat in 99% van de gevallen wel goed. En geloof me, als de merrie echt heel fel is dan zijn mijn hengsten van zichzelf al wat voorzichtig om de klappen te ontwijken.. ~~}>