[H]springhengst gezocht voor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

Re: [H]springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:05

Ik heb zelf even gekeken naar haar voorbenen, kon er helaas zelf geen foto van maken maar ze staat eigenlijk precies zo als op de foto van voor. Tong uitsteken

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:56

@ silly92,

ik zal proberen net uit te leggen Bloos

De bedoeling is dat het veulen de slechte eigenschappen/punten niet mee door neemt in zijn bouw/karakter.

Als je de foto's van mijn merrie bekijkt zie je een aantal punten die verbeterd moeten worden,
te zien aan haar bouw (standfoto's) en ze heeft te weinig vermogen en de techniek moet ook bijgeschroeft worden (filmpjes). Clown

Waar ik dus vooral naar opzoek ben is een hengst die : niet onderstandig staat, niet neerwaarts gebouwd is,steile achterbenen heeft, een lang kruis en dan ook nog eens veel vermogen en techniek bezitten ... hele waslijst dus met verbeter punten Tong uitsteken
Maar als de hengst dit leuk heeft moet hij dit ook nog eens doorgeven aan zijn nakomelingen. Pling

Dat is zo makkelijk van de kwpnstallion site daar staat een aanparingsadvies:
Neem nou de hengst Azteca VDL, zijn aanparingsadvies is :
kan bij springmerries die over formaat beschikken het model verbeteren en reflexen en springtechnieken toevoegen
zou dus een optie zijn voor mijn merrie Ja

terwijl je bij een andere hengst bijvoorbeeld heb dat de merrie ook over voldoende vermogen en techniek moet beschikken,
dan zou ik dus een veulen fokken die dus de "slechte eigenschappen" (om het zo maar te noemen) van zijn moeder behoud. Ach gut
Ik wil juisten een veulen fokken die qua model mooier wordt, maar waar ik ook meer aan heb in de sport Haha!

Tuurlijk is karakter en prestaties ook belangrijk heb je helemaal gelijk in, maar er komt nog meer bij kijken Knipoog

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegt Haha!

Ik wil jou hier niet mee afkraken hoor! Ik vind het harstikke leuk dat je ook een optie heb gegeven *LOL*
ik zal waarschijnlijk mee moeite moeten gaan doen om daar bij de Darius achter te komen :p en wie weet heeft hij
precies de eigenschappen die we zoeken Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:09

Ik ben inderdaad niet echt thuis in het fokken, maar mij zegt een standfoto gewoon niks, het beste is gewoon bij de hengst te gaan kijken, daar zie ik veel meer aan. Zeker bij deze hengst zit dat prima in de mogelijkheden, dan kan je ook gewoon de bouw het karakter en de beenstanden veel beter zien, een foto is een momentopname.
Maar altijd fijn om zo'n onderbouwd antwoord te krijgen, daar hou ik van Haha!
Het maakt mij totaal niet uit welke hengst je kiest, maar wilde deze gewoon onder de aandacht brengen, zeker omdat ik er zo'n ernorm fijn paard uit heb gekregen!

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:17

En ik ben heel blij dat je deze onder mijn aandacht brengt Haha!
De Darius was nog niet bij mij voorgekomen, dus ik ga zeker het een en anders over hem uitzoeken Tong uitsteken

En idd jou paardje ziet er geweldig uit, vind hem ook zeker mooi gebouwd en
zoals jij zegt een heerlijk karakter ook altijd fijn! Cool

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:19

Dank je wel, altijd fijn om te horen. als je wat meer weet over Darius altijd leuk om te horen hoe je over hem denkt, voor mij was hij ook nieuw. Mocht je mailadressen of tel. nr's nodig hebben stuur me gerust een pbtje.
Met welke hengst dan ook hoop ik dat je een superveulen fokt!
Pling

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:21

Bedankt! OK dan!

Ik heb het op het moment druk met school maar ik zal het laten weten wat ik vind Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:23

graag haha altijd leuk om nog meer te weten over de papa van mijn paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:41

Silly1972 schreef:
Ik ben inderdaad niet echt thuis in het fokken, maar mij zegt een standfoto gewoon niks, het beste is gewoon bij de hengst te gaan kijken, daar zie ik veel meer aan. Zeker bij deze hengst zit dat prima in de mogelijkheden, dan kan je ook gewoon de bouw het karakter en de beenstanden veel beter zien, een foto is een momentopname.
Maar altijd fijn om zo'n onderbouwd antwoord te krijgen, daar hou ik van Haha!
Het maakt mij totaal niet uit welke hengst je kiest, maar wilde deze gewoon onder de aandacht brengen, zeker omdat ik er zo'n ernorm fijn paard uit heb gekregen!

Een foto is wel een momentopname maar je kunt met een enkele blik op een foto al zien of de hengst wel of niet bij je merrie past.
Stel dat je een merrie hebt die erg beknopt is in haar bouw, dan wil je dus graag een langgelijnde hengst die goed in het rechthoeksmodel staat, van een springfoto kun je dat niet zien, van een standfoto wel. Een paard kan op een springfoto wel heel leuk lijken maar als je vervolgens gaat kijken blijkt meteen dat hij qua bouw helemaal niet bij de merrie past en had je je de moeite kunnen besparen door eerst en foto te bekijken.

En omdat een foto een momentopname is zie ik graag meerdere standfoto's, TS heeft er een stuk of 4 geplaatst en daar blijkt bv duidelijk uit dat de merrie onderstandig is, als dat van een foto zo was geweest kun je denken is misschien een momentopname.
Overigens zorgen hengstenhouders wel dat hun hengst zo voordelig mogelijk op de foto komt, door toiletteren, opstellen, lichtval en camerapositie kun je een paard perfekt op de foto zetten en vaak ook mooier doen lijken dan hij eigelijk is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:31

Precies dat bedoel ik dus! Lachen

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:14

Om weer even terug te gaan naar een paar posten geleden,
anneliesdj denk jij dat wat er in de strengen staat qua aanparingsadvies aannemelijk is? Ik bedoel de hengsten hebben nog niet gedekt dus eigenlijk weten we niet of het aanparingsadvies wel juist is toch? Of zie ik dit verkeerd Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:38

Daar hebben wel proffesionals zich mee bezig gehouden natuurlijk, aanparingsadvies is gebaseerd op het paard zelf maar ook op voorouders en hoe die gemiddeld vererven.

Een aanparingsadvies bij een hengst die nog niet gedekt heeft geeft een indicatie maar is geen garantie, regelmatig blijkt achteraf dat zo'n hengst toch andere merrie's nodig heeft maar ja, dat kun je van tevoren niet weten.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:15

Moet ik nog steeds opzoek naar een hengst met ietsjes franse voorstand denk je?
zo nee, zou ik dan een hengst moeten zoeken met een langere en steiler kruis + steileachterstand?
Of misschien een hengst met een wat lagere schoft?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 23:01

of misschien een ander punt wat belangrijker/verstandiger is om op te letten? Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:59

Pliensdream schreef:
Moet ik nog steeds opzoek naar een hengst met ietsjes franse voorstand denk je?
zo nee, zou ik dan een hengst moeten zoeken met een langere en steiler kruis + steileachterstand?
Of misschien een hengst met een wat lagere schoft?

Zoals ik al eerder aangaf is het beter om geen extremen op te zoeken, volgens mij valt de voorstand van je merrie wel mee dus ik zou daar verder niet teveel aandacht aan besteden, hetzelfde geld voor het achterbeen, zoek een hengst met een goed achterbeen, dus niet steil of gehoekt. Qua kruis zou ik idd zoeken naar een hengst met een wat langer kruis, niet te steil want dat heeft je merrie ook en gaat vaak samen, dus liever een wat vlakker kruis(maar natuurlijk ook weer geen plank).

Schoft weet ik eigelijk niet, is die van je merrie apart hoog dan? Heb je er last mee met zadel?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 18:48

Ik verkijk mezelf er misschien op omdat ze neerwaarts gebouwd is, maar ik vind het zelf bij niet echt een mooi iets in haar bouw Tong uitsteken Komt misschien ook omdat ze alle spieren nog moet ontwikkelen, maar dan nog Duivel

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 18:55

Zou deze hengst qua aanparingsadvies het beste zijn? maat, model, springkwaliteit en vermogen?
Carthino z

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2007 (veulens)
Uniforme collectie goed ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is sprekend, soms lang. De nek is voldoende van lengte, de hoofd-hals aanzet soms zwaar. De hals is goed van vorm en bespiering en voldoende van lengte. De schoft is voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is lang en ruim voldoende van ligging. De rug is voldoende van lengte en goed van bespiering. De lendenen zijn goed bespierd. De croupe is voldoende van lengte en goed van ligging en bespiering. De broekspier zou langer moeten doorlopen. Het voorbeen is goed van lengte, correct gesteld en enkele keren ingesnoerd. Het achterbeen is overwegend correct gesteld, een enkele keer lang. Het fundament is goed ontwikkeld en heeft kwaliteit.
De stap is ruim voldoende van ruimte en souplesse. De draf is krachtig en goed van ruimte. Het achterbeen wordt actief gebogen en zou meer moeten ondertreden. De galop is krachtig en voldoende van ruimte. De veulens zouden met meer lichaamsgebruik moeten galopperen.

Kort samengevat: Uniforme collectie goed ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens bewegen krachtig met ruim voldoende ruimte en zouden in galop meer lichaamsgebruik moeten hebben.

De collectie bestond uit 20 door het KWPN aangewezen veulens, waarvan er twee afwezig waren, en vijf door de eigenaar uitgezochte veulens. De afwezige veulens zijn thuis geïnspecteerd en passen in het beeld van de rapportage. De door de eigenaar uitgezochte veulens passen eveneens in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was gemiddeld.
Getoond: 23 (+2) veulens uit 115 in 2006 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2007
Carthino-Z kan maat, model en springkwaliteit en met name vermogen toevoegen bij merries die goed in het rechthoeksmodel staan.
Het fokadvies is gebaseerd op het verrichtingsonderzoek en de veulenbeoordeling.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 18:57

Afbeelding

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:12

ow ik mis nu techniek.. Gestoord

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:55

Pliensdream schreef:
Ik verkijk mezelf er misschien op omdat ze neerwaarts gebouwd is, maar ik vind het zelf bij niet echt een mooi iets in haar bouw Tong uitsteken Komt misschien ook omdat ze alle spieren nog moet ontwikkelen, maar dan nog Duivel

Dat neerwaartse vind ik wel meevallen, je moet je ook niet blindstaren op een enkel foto'tje. Jij bent geen prof die haar perfekt op de foto heeft gezet. Veel hengsten zijn ook neerwaarts gebouwd en sommigen zelfs iets overbouwd, kijk maar eens goed naar de horizon of de lijn waarop het paard staat, die loopt vrijwel nooit vlak.

Wat ik zelf het meest storend vind aan je merrie is dat ze erg grof aandoet en weinig uitstraling heeft.

Hoezo mis je techniek? Bij Carethino Z?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:52

Ik zat al te denken wat ik nou storend vind, maar misschien heb je idd wel gelijk met de grof

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:54

Zo had ik het nog niet bekeken Tong uitsteken

Bij carthino Z is het niet dat hij de springtechniek kan verbeteren bij het aanparingsadvies, of gaat dat eigenlijk "vanzelf" (springtechniek verbeteren) als je een springhengst erop zet? Clown

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:56

Ik had een dvd aangevraagt van Carthino z en ik moet zeggen dat ik de nakomelingen die daarop te zien zijn behoorlijk grof vind, is dat altijd bij deze hengst?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:14

Pliensdream schreef:
Zo had ik het nog niet bekeken Tong uitsteken

Bij carthino Z is het niet dat hij de springtechniek kan verbeteren bij het aanparingsadvies, of gaat dat eigenlijk "vanzelf" (springtechniek verbeteren) als je een springhengst erop zet? Clown

Nee, dat gaat niet vanzelf helaas, elke hengst geeft natuurlijk zijn eigen portie door en bij de een is dat techniek, de ander afdruk en de derde vermogen en ga zo maar door. In zijn aanparingsadvies staat; kan maat, model en springkwaliteit en met name vermogen toevoegen bij merries die goed in het rechthoeksmodel staan. Bij springkwaliteit hoort imo ook de techniek.

Of hij vaker 'grof' fokt weet ik niet, heb geen ervaring met hem maar volgens zijn aanparingsadvies zou hij het model kunnen verbeteren dus dat vind ik dan wel weer vreemd.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:34

Ik zal wel eens even kijken of ik van zijn nakomelingen foto's op internet kan vinden en die zal ik dan even plaatsen. Lachen

Ik ga trouwens volgende week naar een clinic hengstenkeuze,
daar worden de hengsten Johnson en Verdi getoont.
Maar een komt een lezing van Team Nijhof over het beoordelen em kiezen van een geschikte hengts.
Denk je dat ik hem dan ook aan zou kunnen spreken en om advies vragen? Tong uitsteken

Dhr Bontjer Inspecteur KWPN regio Groningen komt ook een praktijk demonstartie geven over het beoordelen van verschillende spring/dressuur merrie en het kiezen van je juiste hengst.
Misschien hem ook om advies vragen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:50

Ja natuurlijk, moet je doen! Neem een paard goede foto's mee en zorg dat je weet wat je wilt verbeteren aan je merrie dan kunnen ze daar vast wat mee.

Mag ik vragen waar dat gehouden wordt?