Beoordeel je paard op stand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:42

Wat een leuk en interessant topic!

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden.

Het is een bijna 8 jarige merrie van Sambertino uit een grote new forest merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:10

lotte002 schreef:

Het is een bijna 8 jarige merrie van Sambertino uit een grote new forest merrie.

[ [url=m/6aFiWO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ySz4q0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DRU9CD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is de bedoeling dat je eerst andere paarden beoordeelt, voordat anderen jouw paard gaan beoordelen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:15

NoaHD schreef:
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar ik ga het proberen!

@Josien_: Hele gave pony! De hals zou misschien wel wat langer mogen, maar ik heb geen idee of dat bij een welsh mag? Ze heeft een mooie lange rechte rug.

@rochiril: Ik vind hem een wat korte rug hebben, hoge schoft en een wat korte hals. (zou door het scheren kunnen komen). Verder vind ik het een mooi paard om te zien, fijne uitstraling.

Hier mijn merrie :) New Forest d-pony, van Kantje's Carter (v. Kantje's Ronaldo). Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Zelf vind ik haar een korte rug hebben, buikje mag er nog wat meer af en nog heel wat meer spieren :)
[ [url=m/HKJssk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5j35Hk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/olYnf6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oke ik heb hier helemaal geen verstand van maar ik ga een poging wagen. Ik vind haar rug inderdaad wat kort. Haar schoft lijkt me wat lang? Verder erg mooie merrie met een mooie zware hals.

lotte002 schreef:

Aansprekende bonte met een wat korte hals met teveel onderhals. Ook is haar rug wat kort. Verder lijkt ze mij mooi gebouwd.

Sorry meer kan ik er niet van maken.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:22

Heel veel verstand heb ik er niet van, maar ik ga een poging wagen!
@Eline91
Vind hem een lange rug hebben, lijkt vrij zwak. Schoft is ook vrij hoog, maar dit kan ook zo lijken door de lange rug. De nek is ook vrij smal en lang. Wel een mooi hoofdje met mooie kleine oortjes. De achterhand ziet er mooi en krachtig uit. Achterbenen zien er ook mooi en sterk uit.
@Purrrfection
Paard staat hoog op de benen. Vind hem iets overbouwd met een vrij korte rug. Heeft een vrij stevige achterhand vergeleken met de rest van het lichaam. Vind de achterbenen ook vrij stijl. Mooi krachtig borst. Lijkt mij een paard wat veel snelheid kan maken.
@_Denise_
Mooie stevige bouw. Heeft wel wat smalle benen vergeleken met de rest van het lichaam. Mooi front. Een klein beetje overbouwd. Wel een mooie lengte in de rug en hals, hals had misschien iets langer gekund.
@savannah030x
Niet echt een duidelijke foto maar lijkt een vrij weke rug te hebben. Lijkt ook wat overbouwd te zijn. Wel een mooie dikke hals, maar vrij dik in vergelijking met het hoofdje.
@pol1
Mooi chique hoofdje. Mooie lange benen. Benen hebben een mooie stand. Mooie lengte in de hals en al mooie gespierde billetjes. Gaat een mooi paardje worden vermoed ik.
@Josien_
Gaaf dier! Mooi sprekend hoofdje. Wel iets overbouwd. Mooi krachtig front en mooie dikke nek. Hoofdje zit er mooi op. Rug ziet er ook goed uit, mooie lengte.
@Fennadev
Vind hem wat voorover neigen, maar dat kan ook aan de foto liggen. Hij is licht overbouwd en ik zie een klein onderhals. Hoofd is niet goed te beoordelen op de foto. Hals is wat diep uit de borst.
@Rochiril
Ik zie enorm korte rug, met een schoft die al vrij vroeg op de rug begint. Ook een korte hals met een zware hals-hoofd verbinding. Paard heeft ook een hele rechte rug/achterhand. Achterhand is smal vergeleken met de rest van het lichaam. Ook vallen de vrij grote oren mij op.
@NoaHD
Een korte rug met een smalle achterhand. Wel een hals met een mooie lengte en een matige hals-hoofd verbinding. Mooi fijn koppie. De voorbenen staan er goed onder. Achterbenen wat minder.
@ lotte002
Mooie tekeningen. Vind haar wat een dikke buik hebben, is ze drachtig? Rug had meer lengte mogen hebben. Hals lijkt wat onbespierd met een licht hals-hoofd verbinding. Schoft is vrij hoog. Vind de achterbenen er mooi onder staan. Voorbenen zijn ook mooi, maar hadden misschien een heel klein beetje langer gekund, maar dit kan ook vertekenen door de dikke buik.

Dan ben ik nu benieuwd wat jullie van mijn Fries vinden. Zal later mijn KWPN'ner hier ook plaatsen maar dan moet ik eerst daar nog even goeie foto's van gaan maken. :Y)
De fries is nu 11 jaar oud, een ruin. Op de foto's was hij nog jonger (zijn toenmalige verkoopfoto's), maar duidelijker dan recente foto's, vandaag dat ik deze plaats.
Ik vind hem zelf vrij lang in de rug, en hij had wat mij betreft nog wel een wat langere en dikkere hals mogen hebben. En vooral veel meer manen.. :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:49

@Fenia, Friezen heb ik niet veel verstand van, maar dat lange in de rug lijkt mij een beetje friezen eigen te zijn. Staan eerder in het rechthoeksmodel. Gelukkig niet zo'n weke rug wat men veel ziet. Hoge schoft en de hals vrij verticaal. Achterbenen achter de massa.
Wel een mooi in verhouding vind ik, hals hoeft wat dat betreft niet zwaarder.

Afbeelding
Hier nog een foto van mijn ruin, waarschijnlijk lijkt hij hier iets meer in verhouding. Hij is kort (in het vierkantsmodel), maar niet extreem. Hier ligt gewoon een 17,5inch zadel op. Het uit zich helaas wat in zijn onvermogen zich te rekken op de sprong vermoed ik.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:40

Ik ga ook een poging wagen, om te leren, dus sorry als ik ernaast zit..
@Eline ik vind m erg onbespierd voor een 13 jarige. Hoofdhals verbinding is licht. De halsrichting mooi opgericht. Halslengte misschien een beetje lang. Vrij hoge schoft. Schouder neigt naar steil. Rug en lendenen ogen week.

@Purrfection Op de eerste foto lijkt hij heel erg overbouwd en op de tweede totaal niet. Ik heb de 2e genomen als beoordeling.
Romp is vierkant, erg korte rug in vergelijking tot zn benen. Romprichting licht neerwaarts. Hals oogt wat kort maar is lastig te beoordelen. Steile schouder, rug wat strak. Ook vind ik het achterbeen wat steil.

@Pol, een veulen valt lastig te voorspellen maar ik vind het een erg aansprekend veulen met een mooie aftekening :j

@Josien, Mooi rechthoeksmodel. Hals is mooi van lengte. Ik ben er zelf alleen niet uit of ze een onderhals heeft of een zwaardere hals diep uit dr borst. Ik twijfel door het scheerpatroon. Hogere schoft. Schouder vind ik netjes schuin. Rug vind ik een beetje week. Hoefgrootte mooi van verhouding.

@Rochiril, Rompmodel neigt vierkant, hoofd-halsverbinding zwaar, Halslengte kort, halsrichting horizontaal met zware bespiering. Vrij lange schoft. Rug en lendenen beide vrij strak en de koten neigen voor mijn gevoel naar week.

@Fenia, Ik ben warmbloeden/KWPN meer gewend maar ik doe een poging.
Rechthoekigmodel, kortere hals, verticaal en een beetje een onderhals. Korte schoft, steile schouder. Rug en lenden neigt misschien een beetje naar strak.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:09

Jammer dat het topic een beetje is ingezakt, ik las met veel interesse mee. Nu het er eindelijk op lijkt dat ik redelijke standfoto's van beide pony's heb, wil ik als exterieur-leek ook wel een poging wagen:

-NoahHD: mooi wat lengte in de hals, komt wel wat diep uit de borst en hoofd/halsverbinding is aan de zware kant. Rug is kort maar de lijn vind ik er fijn uitzien. Idd nog wat meer spieren op de kont en dan is ze al meer in verhouding voor< > achter.

- lotte002: Ik vind jouw foto's moeilijker te beoordelen omdat ze onder een hoek zijn genomen ipv echt precies recht van opzij. Ze lijkt me een korte rug te hebben.

- Fenia: Ik zie vaak bij Friezen dat hun voorbenen heel ver naar achter onder de massa staan ipv verticaal omlaag (als je snapt wat ik bedoel :o ), is iets wat ik zelf niet graag zie, maar ik weet eigenlijk niet of er nadelen aan zitten. Bij die van jou valt het mee. De buiklijn vind ik vrij lang en ondiep, ook wel typisch Fries. Hals zit er natuurlijk erg verticaal op, hoort ook bij het ras lijkt me :)

- Rochiril: mooi compact paardje! Kan er niet meer van maken :)

Dit zijn dan mijn Welsh A'tjes. Hopelijk lukt het om door al het haar (en spek O:) ) heen te kijken:
- De Merlenberg's Jula, vos 7jr (v DM Surprise mv Gulden Hoef's Amadeus)
- De Merlenberg's Gladys, schimmel 8jr (v Llannor Paddy mv Bolster Goldleaf)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen oordeel:
Jula is erg kort en propperig (15inch zadeltje past maar nèt), schouder vrij steil en lijkt een fractie overbouwd.
Gladys heeft wat meer ruimte in haar lijf en hals, schouder is ook net wat schuiner. Niet te zien op de foto's, maar ze staat heel licht frans voor.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:17

Ik ga ook eens een poging wagen..
Ben er wel heel slecht in.

@lotte002:
Eigenlijk leuk gebouwd. Wel een onbespierde hals en korte rug. Leuk koppie erop.

@fenia:
Inderdaad een lange rug. Hals is verticaal maar is niet abnormaal bij friezen. Kijkt lief uit zijn ogen.

@rochiril:
Goh deze vindt ik moeilijk.
Ik zie een leuk paardje met een goed gespierde hals die mooi horizontaal staan.

@klijntje:
Over de vos: korte rug en hals. Wel een goede achterhand.
Van voor precies een stuk smaller.
Schimmel: een weke rug. Korte hals. Op de foto's ziet ze er idd overbouwd uit.
Maar ik vind het moeilijk te zien op deze foto's. Wel 2 leuke pony's.

Dan de foto's van mijn paard.
Gaat om een 5jarige kruising fries waarme we nu pas bezig zijn met beleren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:06

Het topic staat al een tijdje stil. Jammer! Dus heb ik eindelijk een keer foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:57

@ierusju Typisch friese bouw, de lange verticale hals en de lange rug. Rechthoeksmodel. Een hoge schoft, schuine schouder. Een wat weke rug en lendenen. Aflopend kruis. Weke koot, en voorbenen lijken wat dun.
Ik denk een redelijke zware hoofd halsverbinding, en lichtbespierde nek (dus niet onderbespierd, juist wel spieren maar gewoon wat slanker)

ierusju

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:11

Ik ben het helemaal met je eens.
Wat bedoel je met zware hoofd hals verbinding?

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:45

Hoofd hals verbinding is een combinatie van de lengte van de nek en de afstand tussen bovenkant nek en onderkant keel. Dat laatste heet de keeluitsnijding en is dus eigenlijk waar het hoofd aan zit :P Dat ziet er op je foto's vind ik redelijk breed/hoog uit. Het totaal plaatje van de nek is dus een brede nek, dus daarom zei ik zware hoofd hals verbinding :)
Sommige friese paarden hebben een beetje zo'n arabieren nekje (arabieren hebben vaak een lichte hoofd hals verbinding) maar van de foto's die je liet zien lijkt het erop dat jouwe dat niet heeft

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:52

Hier net nieuw gemaakte foto's in de paddock, zelfde shet, maar dus vers van de pers foto's en niet in wintervacht. Onderhals heeft hij in elk geval niet, dat was vacht op de vorige foto en het overbouwd staan was vanwege de helling van het terrein daar waar zijn achterbenen wel op stonden en zijn voorkant niet.

Over Friezen weet ik niks, maar ze lijkt op de foto wel een beetje overbouwd, maar ik denk dat dat vertekend. En ze lijkt erg op de voorhand gebouwd.

Hier mijn nieuwe foto's, hij kijkt op beide foto's net een beetje weg van de camera:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind hem zelf erg zwak in zijn achterhand en een weke bovenlijn bespiering hebben. Verder voor een shet mooi op gewicht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:40

Die heeft voor een shetlander inderdaad een arme bovenlijn. Dat zie je niet vaak.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:19

Jammer dat topic zo stil ligt. ik vind het wel altijd interessant om te lezen.

Paar reacties hierboven al een deel paarden (geprobeerd te) beoordelen. Maar jammer dat niemand reactie gaf op mijn foto's daar.
Ik ga nog eens een poging doen of iemand deze paard kan beoordelen. Ben benieuwd.

Ze is nog maar net 3 jaar en in de groei waardoor ze nog wat overbouwd is.
1ste foto is van 2maand terug.
Afbeelding
Dit is een recentere foto
Afbeelding
En foto van voor
Afbeelding
;)

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:25

mutsiii schreef:
Jammer dat topic zo stil ligt. ik vind het wel altijd interessant om te lezen.

Paar reacties hierboven al een deel paarden (geprobeerd te) beoordelen. Maar jammer dat niemand reactie gaf op mijn foto's daar.
Ik ga nog eens een poging doen of iemand deze paard kan beoordelen. Ben benieuwd.

Ze is nog maar net 3 jaar en in de groei waardoor ze nog wat overbouwd is.
1ste foto is van 2maand terug.
[ [url=m/izuELM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een recentere foto
[ [url=m/Vl1IVb.jpg]Afbeelding[/url] ]
En foto van voor
[ [url=m/dDoGLZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
;)

Ze lijkt mij een wat iele hals te hebben voor haar lichaam, en een vrij lange rug.
Vanuit deze foto lijkt het alsof ze een stevig torso heeft met dunne beentjes.
Ook lijkt het alsof ze van achteren in een franse stand staat.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:31

lotte002 schreef:

Leuk dier! Bespiering in de bovenlijn vind ik wat matig, ze is op de voorhand gebouwd, en om heel eerlijk te zijn vind ik haar ook wat een de dikke kant. Aan de voorhand zal je niets veranderen, maar de bovenlijn en buik is prima te trainen :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:01

Leuk topic! Ik ga een poging wagen, neem mij niet kwalijk als er iets verkeerds word gezegd; ik wil dit graag leren!

ierusju: Paard heeft een wat hoge schoft en een weke rug. Vind haar wat weke voeten hebben maar dit kan ook komen door de vertekening van de sokken. ;) Ze lijkt een wat smalle hals te hebben. Ik vind haar wel erg mooi, sportief maar niet te sportief.

mutsiiii: Ik vind je pony een erg aansprekend hoofd hebben, leuk beestje. Ik vind hem inderdaad nog erg overbouwd en een wat hoge schoft hebben.

Hier mijn 'projectje'. Ben heel benieuwd wat jullie van haar vinden. :) Ze heeft wel een staart, maar die zwiept zij net weg :') Het lijkt een beetje gek.

Afbeelding

Afbeelding

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:01

Ik ga ook (nogmaals) een poging wagen.

Ierusju: Je fries is ietwat overbouwd, maar aflopend kruis. En inderdaad een zware hoofdhalsverbinding. Verder vind ik je paard mooi in verhouding.

Fennadev: Ik ben het met je eens dat hij een beetje zwak is in de achterhand. Vierkantmodelletje. Maar hij is zeker voor een shet heel mooi op gewicht.

Mutsiii: Zwakke achterhand en hals, op de voorhand gebouwd. Aflopend kruis, vierkantsmodel.

Kiekeboefje: Ze je shet z'n linkerachterbeen altijd zo neer? Hoofd-hals-lichaam vind ik mooi in verhouding. Achterbenen achter de massa.

Mijn paard is tientallen pagina's geleden gepost, maar ik heb sindsdien een fatsoenlijke standfoto die niet vertekent.
Afbeelding

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:27

Purrrfection schreef:

Ierusju: Je fries is ietwat overbouwd, maar aflopend kruis. En inderdaad een zware hoofdhalsverbinding. Verder vind ik je paard mooi in verhouding.

Fennadev: Ik ben het met je eens dat hij een beetje zwak is in de achterhand. Vierkantmodelletje. Maar hij is zeker voor een shet heel mooi op gewicht.

Mutsiii: Zwakke achterhand en hals, op de voorhand gebouwd. Aflopend kruis, vierkantsmodel.

Kiekeboefje: Ze je shet z'n linkerachterbeen altijd zo neer? Hoofd-hals-lichaam vind ik mooi in verhouding. Achterbenen achter de massa.

Mijn paard is tientallen pagina's geleden gepost, maar ik heb sindsdien een fatsoenlijke standfoto die niet vertekent.
[ [url=m/zpddN2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje is ze nou zo kort en stijl bekapt?

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:40

Purrrfection schreef:

Oei, die hoeven zijn wel heel kort bekapt :oo

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:32

Purrrfection schreef:

Hij lijkt me een vrij korte rug te hebben, wel met een in mijn ogen prachtige halsaanzet en een mooi koppie. Ook vind ik dat hij misschien een wat zwakkere rug zou kunnen hebben? (zegt een ongelooflijke leek) En doordat hij kort bekapt is ziet zijn hoefstand er heel raar uit.
:')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:48

De vos hier boven lijkt ongelijke voorvoeten te hebben. (Een stijl een plat)

Wat is de afstamming van die vos? Springpaard gefokt of wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:08

Heb er niet heel veel verstand van maar ga het proberen.

De vos hierboven; de hoeven vallen mij ook als eerste op. Daarna de rug, lijkt me erg kort en week(?)
Vind de hals wel mooi breed en een leuk koppie (en leuk kleurtje!)

De Shet vind ik ook een wat kort ruggetje hebben en lijkt wat overbouwd, maar is wat lastig te beoordelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:28

Ik waag het er ook op:

Kiekeboefje: je shet lijkt een vreemde stand vanvan linksachter te hebben, voorbenen staan onderstandig op foto 1 en op foto 2 staan ze meer naar voren en dus niet mooi recht onder het lichaam.

Purrrfection:
Mooie vos, de rug viel me ook op als in kort, ook vraag ik me af waarom hij zo kort bekapt is?

Mijn paardje:
75% new forest pony 25% arabier
3 jaar oud dus nog in de groei.

Eigen beoordeling: korte rug en Franse stand vanachter vooral
Afbeelding

Op deze foto staat rechtsachter fel gedraaid, is niet altijd zo ;)
Afbeelding

Een goede standfoto heb ik momenteel niet. Dit is de best recente.
Afbeelding

Deze is van.april:
Afbeelding