Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:12

Himyar schreef:
Maar ik ben het topic in de eerste plaats begonnen om te horen of het paard uit mijn eerste bericht op de kop is gebouwd?!

Moet je even een goede standfoto plaatsen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:17

NatasjavE schreef:
Ik heb best een aantal Abgars gereden.

Waren geen fijne paarden. Stug in de mond en vaak kwalijk nemend. Veel daarvan waren wel op de kop gebouwd.

Ik kon er wel mee overweg. Maar de baasjes durfde er niet meer op..

Als men dit als een slechte eigenschap noemt begin ik altijd te twijfelen aan de kunde van de ruiter.
Men wil tegenwoordig maar rondjakkeren op een robot, hangt er van alles op en aan en als het dier het ook maar waagt het er een moment niet mee eens te zijn wordt er een zweep over gehaald. Doet hij het nog vaker dan is het maar een rotbok zonder meewerkend karakter.
Wat men tegenwoordig meewerkend noemt vind ik persoonlijk meer 'slaafs'.
Ik vind het wel fijn als je als ruiter op je fouten gewezen wordt en op gelijke voet staat met je paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:22

NatasjavE schreef:
Dit is Lucky Boy xx

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat me hier weer opvalt in de foto's, is dat het paard met de achterhand meer richting fotograaf is opgesteld, dat is ook niet voordelig. Vroeger hielden ze wel van een stevig achterwerk lijkt me.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:02

anneliesdj schreef:
Als men dit als een slechte eigenschap noemt begin ik altijd te twijfelen aan de kunde van de ruiter.
Men wil tegenwoordig maar rondjakkeren op een robot,

Ik ben het met je eens dat een paard niet alles hoeft te pikken. Dat doet mijn Geldersemerrie ook niet.

Maar ze is wel vergevingsgezind. De volgende keer dat je erop stapt begin je weer met een schone lei.
En is het niet dat ze nog dagen door de bak stuitert.

Het had bij deze Abgars juist tot gevolg dat er slofteugels om heen gehangen werden om dat het baasje er bang van was.

Als het paard met de kont naar de fotograaf opgesteld staat lijkt ie meer bergop te staan. In het geval van Lukcy Boy lijkt ie dus meer berg op dan ie werkelijk was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:29

Desiree schreef:
Via Naturel had Lucky boy nog een erkende hengst, Gouverneur, met in de moederlijn Saros xx.

Een van de hengsten waarvan het KWPN graag zou zien dat er meer mee gefokt wordt, Roven xx.
[ Afbeelding ]

Als onze merrie's geen ster worden als ze ongelijke voeten hebben dan snap ik niet waarom ze een hengst die zowel in de hoogte als in de breedte ongelijk is goedkeuren.

Himyar

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 11:01

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 11:33

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:31

En met aan moeder's kant ook nog het nodige bloed.

COR DE LA BRYERE Details Details
SF DE321210398168
hengst 1968 donkerbruin 1.69m
ggk: Holst
XX/OX percentage: 65,04%

Een nakomeling van hem uit een Marlon xx dochter:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1484857

M_D_H schreef:
Vergeet Cor de La Bryere niet.
Mooie hengst, heeft veel gedaan mbt de veredeling van het Holsteiner verband. Dacht ook dat hij gezien werd als een stempelhengst. Maar is ook een halfbloed, vader is Rantzau XX.

Veredeling is goed en was toen ook nodig. Maar de paarden van nu hebben iet per definitie meer volbloed nodig om luxe te blijven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:38

Hierbij dan.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2317
http://www.mariposasporthorses.com/Arogno.htm
http://timotheusstallion.com/CurrentSite/arogno.htm
http://www.hwfarm.com/history%20Trakehner.htm
Voor de tweede wereld oorlog hadden Trakheners vaak wel zo’n 80 tot 90% bloed, Arabisch en Engels Volbloed.
Deze:
http://www.rimondo.com/horse-pictures/5 ... xx/588009/
zit in de pedigree van deze:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/182404
Nog een voorbeeld:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/81115

Of bedoelde je de Apollonius xx achter Uphill?
https://www.google.nl/search?q=%22apoll ... hill+oscar

NatasjavE schreef:
Jullie zijn nog een volbloed vergeten wonderlijk genoeg.

Apollonius XX
Laatst bijgewerkt door Himyar op 08-11-15 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:10

NatasjavE schreef:
Als het paard met de kont naar de fotograaf opgesteld staat lijkt ie meer bergop te staan. In het geval van Lukcy Boy lijkt ie dus meer berg op dan ie werkelijk was.

Dat ligt eraan hoe je het doet, zowieso lijkt de achterhand groter en het kruis blijft vaak op gelijke hoogte met de voorkant. Je krijgt dus een heel vertekend beeld en doorgaans niet in het voordeel. Dan is de greppel een betere manier.
Ik zou weleens vergelijkingsfoto's willen zien met de gebruikelijke (toen en nu) trucagefotografie en realistische foto's.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:17

anneliesdj schreef:
NatasjavE schreef:
Ik heb best een aantal Abgars gereden.

Waren geen fijne paarden. Stug in de mond en vaak kwalijk nemend. Veel daarvan waren wel op de kop gebouwd.

Ik kon er wel mee overweg. Maar de baasjes durfde er niet meer op..

Men wil tegenwoordig maar rondjakkeren op een robot, hangt er van alles op en aan en als het dier het ook maar waagt het er een moment niet mee eens te zijn wordt er een zweep over gehaald. Doet hij het nog vaker dan is het maar een rotbok zonder meewerkend karakter.
Ik vind het wel fijn als je als ruiter op je fouten gewezen wordt en op gelijke voet staat met je paard.

Ja, allemaal heel aardig wat je zegt, maar weet wel dat de meeste mensen niet de aanleg hebben om ooit het gevoel en de techniek dusdanig onder de knie te krijgen dat ze met zo´n paard om kunnen gaan.
Dus aan die praat heb je gewoon niets.

En als dan het paard bij gevolg inderdaad ook nog eens een slof omgehangen krijgt om hem een beetje in te tomen, is het einde al snel in zicht.

Paarden moeten gefokt worden voor de massa, niet voor die paar talentvolle Anky´s en Dubbeldams.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:42

Desiree schreef:
Paarden moeten gefokt worden voor de massa, niet voor die paar talentvolle Anky´s en Dubbeldams.

Dat geld niet voor racehorses, daar geldt alleen de winst, de snelheid en neemt men veel andere zaken voor lief. Ook dat een racehorse als 2 en 3 jarige zijn belangrijkste jaren heeft ipv 7 tot 15 voor bv een WB. iedere fokker wil graag een topveulen fokken, dus wel voor Ankie of Diederik.
te veel rijders die een volkswagen nodig hebben kopen een porsche en als ze het geld hebben een F1.

De volbloed is gefokt als F1, het is makkelijk en waarschijnlijk waar dat een heleboel volbloed ruiters tekortkomingen hebben in vergelijking tot het paard wat ze rijden. uiteindelijk altijd tenkoste van het paard ;( ;( ;(

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:52

Dat is niet helemaal juist, hier staan heel veel stukjes over Volbloeden die als rijpaard worden gebruikt (Amerika):
http://www.retiredracehorseproject.org/ ... dline-brag

BMHP schreef:
Desiree schreef:

Dat geld niet voor racehorses, daar geldt alleen de winst, de snelheid en neemt men veel andere zaken voor lief. Ook dat een racehorse als 2 en 3 jarige zijn belangrijkste jaren heeft ipv 7 tot 15 voor bv een WB. iedere fokker wil graag een topveulen fokken, dus wel voor Ankie of Diederik.
te veel rijders die een volkswagen nodig hebben kopen een porsche en als ze het geld hebben een F1.

De volbloed is gefokt als F1, het is makkelijk en waarschijnlijk waar dat een heleboel volbloed ruiters tekortkomingen hebben in vergelijking tot het paard wat ze rijden. uiteindelijk altijd tenkoste van het paard ;( ;( ;(

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:35

natuurlijk heb ik gegeneraliseerd, maar zoals de titel in jouw link al aangeeft zijn het ex race horses, dus in eertse instantie gefokt als racehorse. (tekst niet gelezen 116 paginas is mij te veel).
In engeland is een hoog percentage volbloed geliefd in de hunters, natuurlijk spelen ook zaken als karakter een rol. Het is dus niet moeilijk om voorbeelden van mijn gelijk of ongelijk te vinden, maar een volbloed is geen paard voor de massa en een met een heel specifiek fokdoel.

Himyar schreef:
Dat is niet helemaal juist, hier staan heel veel stukjes over Volbloeden die als rijpaard worden gebruikt (Amerika):

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:26

Dat karakter vind ik toch een lastig puntje, hoe komt het nou dat mensen er al vanuit gaan dat een volbloed een moeilijk karakter heeft? Ik heb namelijk zelf die ervaring totaal niet, maar er zit vast iets achter dat heel logisch is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:28

Ik denk dat volbloeden juist fijngevoelige brave dieren zijn. Maar met rijden gewoon erg voorwaarts en werkwillig. Dat moet je liggen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:01

Dat probeerde ik juist aan te geven, dat de volbloed in Amerika tegenwoordig alleen door de massa gebruikt, tot de invoer van warmbloeden begon, gebruikten springruiters op het hoogste niveau ook volbloeden.
http://www.sport-horse-breeder.com/show-jumpers.html

BMHP schreef:
natuurlijk heb ik gegeneraliseerd, maar zoals de titel in jouw link al aangeeft zijn het ex race horses, dus in eertse instantie gefokt als racehorse. (tekst niet gelezen 116 paginas is mij te veel).
In engeland is een hoog percentage volbloed geliefd in de hunters, natuurlijk spelen ook zaken als karakter een rol. Het is dus niet moeilijk om voorbeelden van mijn gelijk of ongelijk te vinden, maar een volbloed is geen paard voor de massa en een met een heel specifiek fokdoel.

Himyar schreef:

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:03

BMHP schreef:
Desiree schreef:

Maar de racepaarden komen soms in aanmerking om warmbloed sportpaarden te fokken. En ik denk dat je dan echt het karakter mee moet nemen. Ik vind het kwpn hier in achteruit gegaan. De taak hierin ligt ook niet bij de renpaardenfokkerij, maar bijvoorbeeld bij het kwpn die mogelijk zo´n hengst wil erkennen voor het stamboek.

En iedere fokker kan wel van alles willen, zoals het fokken van een topveulen, maar de kans dat dat ook lukt is uiteindelijk maar zeer gering. In de IDS stond ooit een keer de zeer terechte opmerking `fokkers zijn duidelijk geen gebruikers`. En dat sloeg op de karakters waar ze mee fokten.

Nikkay schreef:
Dat karakter vind ik toch een lastig puntje, hoe komt het nou dat mensen er al vanuit gaan dat een volbloed een moeilijk karakter heeft? Ik heb namelijk zelf die ervaring totaal niet, maar er zit vast iets achter dat heel logisch is.

Zoals ik al eerder zei, zijn er volbloeden met een superkarakter zoals destijds Laudanum, en Stornello, maar je hebt er ook bij met een veel moeilijker karakter zoals Abgar die dat via Pion doorgaf. Ik vind dat er nog meer gekeken moet naar karakter in de gehele fokkerij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:19

Desiree schreef:
anneliesdj schreef:

Ja, allemaal heel aardig wat je zegt, maar weet wel dat de meeste mensen niet de aanleg hebben om ooit het gevoel en de techniek dusdanig onder de knie te krijgen dat ze met zo´n paard om kunnen gaan.
Dus aan die praat heb je gewoon niets.

En als dan het paard bij gevolg inderdaad ook nog eens een slof omgehangen krijgt om hem een beetje in te tomen, is het einde al snel in zicht.

Ik heb nergens gezegd dat iedereen talentvol moet zijn.
Alleen moet de gemiddelde ruiter wat meer geduld hebben om zijn eigen rijkunst te willen verbeteren ipv te willen dat het paard perfekt loopt zodra ze erop stappen (en zo niet, dan met dwang).
Paardrijden hoort samenspel te zijn en dat kan ook prima bij een minder getalenteerde ruiter.

Starbreeze schreef:
Ik denk dat volbloeden juist fijngevoelige brave dieren zijn. Maar met rijden gewoon erg voorwaarts en werkwillig. Dat moet je liggen.

Dat is ook mijn ervaring.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:45

anneliesdj schreef:
Ik heb nergens gezegd dat iedereen talentvol moet zijn.
Alleen moet de gemiddelde ruiter wat meer geduld hebben om zijn eigen rijkunst te willen verbeteren ipv te willen dat het paard perfekt loopt zodra ze erop stappen (en zo niet, dan met dwang).
Paardrijden hoort samenspel te zijn en dat kan ook prima bij een minder getalenteerde ruiter.

Mits ruiters ook de goede begeleiding daarbij krijgen.
Ik denk dat veel mensen best van goede wil zijn. Maar sommige paarden vergen gewoon te veel van een ruiter, de ruiter leert dan wel bij, maar het is nooit goed genoeg. Rijden moet ook leuk zijn he. Tenminste, voor ons hobyisten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:55

Dat kun je als hobbyist gewoon voor zijn door een paard met een makkelijker karakter te kopen ipv die rille dressuurtopper.
Maar wat dit nog met volbloeden te maken heeft ontgaat me.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:56

Moeten we door blijven gaan over Abgar? Op deze ma ier gaan mensen juist weer denken dat alle volbloeden heel moeilijk zijn! Een vooroordeel dat al veel te veel leeft!

Ik weet dat het paard uit mijn eerste bericht geen moeilijk paard is.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:03

Ik heb persoonlijk veel meer warmbloed sportpaarden gehad die echt moeilijk waren dan volbloeden die echt moeilijk waren, maar dat zal per paard en per persoon enorm verschillen. Ik vind werkwilligheid niet negatief, ik denk dat het er ook maar net aan het paard ligt. Het paard dat ik op dit moment rij is echt verschrikkelijk makkelijk en dat is een Roven XX, ik heb echt nog nooit zo'n makkelijk, meewerkend paard gehad.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:12

Lang niet alle volbloeden zijn moeilijk! Gevoelig en slim, ja. Ik fok zelf met twee halfbloeden en een volbloedmerrie. Maar niet voor het KWPN. Want hoe hard ze ook roepen dat ze graag willen dat er volbloeds gebruikt worden, het gebeurt gewoon niet in NL.

Qua slechte beweging, mijn staatspremie merrie van Willawander xx had een 10 voor haar draf, 9 voor galop. En ook nog een 10 voor haar rijdbaarheid.
Dit is overigens mijn fokproduct uit een volbloedmoeder. Super fijn karakter en loopt naar mijn bescheiden mening niet als een krant ;-) https://www.youtube.com/watch?v=zx1MdGzhLbo

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:16

Nikkay schreef:
Ik heb persoonlijk veel meer warmbloed sportpaarden gehad die echt moeilijk waren dan volbloeden die echt moeilijk waren, maar dat zal per paard en per persoon enorm verschillen. Ik vind werkwilligheid niet negatief, ik denk dat het er ook maar net aan het paard ligt. Het paard dat ik op dit moment rij is echt verschrikkelijk makkelijk en dat is een Roven XX, ik heb echt nog nooit zo'n makkelijk, meewerkend paard gehad.

Ik benoem ook het kwpn dat niet let op karakters bij het fokken. Ik heb het dan niet over de volbloed. Ja, Abgar werd genoemd, maar ook andere met een fijn karakter.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met afstammelingen van Roven, en hoe die de nakomelingen ervaren. Ik vind dat wel interessant om te weten. Want het is niet gezegd dat ik niet nog eens een veulen fok....