Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:51

Je video staat op privé en daardoor kunnen we het niet bekijken.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:33

heb even gekeken maar zeker een heel mooi veulen! :)
jammer dat jullie hem niet meer hebben.
danser heeft veel aan leg voor dressuur hij leert ook heel snel.
moesten wel lachen op zijn wedstrijd papier stond onder aan. zeer interessant!! maar wat de jury er nu
mee bedoelde geen flauw idee :)

GJ9

Re: Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:37

Haha grappig.
Nou ik denk niet dat ze vaak een paard in de ring hebben met zoveel actie in de pootjes.

Jagger is verkocht naar een echte dressuurprikker dus die gaat nog wel de ring in!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:22

hahah _O- ja daar kon je wel eens gelijk in hebben met die pootjes.
en mooi dat Jagger naar een dressuurprikker is verkocht hoop dat hij het
goed gaat doen tegen die tijd :) .maar succes met het uitzoeken van de hengst voor je merrie :wave:

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 18:48

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:55

O:) ik zou toch danser weer doen en dan hopen op een merrie!!!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:00

Espie schreef:
O:) ik zou toch danser weer doen en dan hopen op een merrie!!!
Mee eens! :j

Wauw ! Aan lossigheid en een goed achterbeengebruik ontbreekt het je merrie niet !
Het front heeft Danser duidelijk verbeterd !

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 10:15

Ik wil liever iets nieuws proberen. Danser heeft aardig wat tp bloed, voor een rijpaard voor mezelf fok ik liever de rijtypische kant op, zodat ik daar zowel rijpaarden als Geldersen uit kan fokken.

Met front bedoel je dat ze de onderhals er uit kan drukken? Dat komt bij Elegant weg, maar tot nu toe is het bij de nakomelingen geen probleem.

Kwam nog een foto van haar Wilson zoon tegen (staat te koop):

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:17

Das een heel mooi paard die Wilson.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:39

Ik vind dat ze voor een GP wat weinig front heeft (niet wat lengte en opdruk betreft) ,maaromdat hij wat ''iel'' is.
Dat heeft Danser echt verbeterd :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 10:44

Ow, dat verbaast me. Ik vind juist dat ze veel hals heeft, helemaal voor een 17 jarige ongetrainde fokmerrie.

Maar Danser heeft zeker nog een schepje bovenop de halsvorm gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:19

Weinig hals?
Veel hengsten mogen al blij zijn met zo'n hals. Tegenwoordig zie je enkel stokjes ipv zo'n mooie vorm.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:39

ja ik weet niet wat zijn nakomelingen gaan doen in de dressuursport.
maar als ze van hun vader de soepelheid en de Souplesse mee hebben gekregen.
moet het goed komen toen danser 3jaar was werd er al gezegt dat het een heel goed dressuurpaard kon worden en dat uit de mond van johan hamminga jammer genoeg voor mijn hebben ze hem toen voor de menwagen gezet had er toen al graag mee aan het werk gewild maar ik heb nu mijn kans en die zal ik benutten om te laten zien wat een top hengst het is :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:48

Sizzle schreef:
Weinig hals?
Veel hengsten mogen al blij zijn met zo'n hals. Tegenwoordig zie je enkel stokjes ipv zo'n mooie vorm.

De vorm vind ik wel mooi ,de bespiering minder ...sorry , dat viel mij meteen op toen ik de fotos en filmpjes zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:33

Bij Elegant merries is de bovenkant van de hals niet zo'n probleem. Meer de onderkant.
Deze merrie zou vast veel kap krijgen als ze bijv. dressuur zou lopen

Ik vond Danser op de eerste bezichtigen echt een tuiger, hij draaft super, maar in het verrichtingsonderzoek was ik verrast door zijn goede galop en hij sprong ook netjes
Ik geloof best dat hij dressuurpaarden kan geven bij luxe merries en zou hem nog niet van het lijstje halen

Als je een Gelderse merrie hebt gefokt uit haar zou ik er wel eens een nakomeling van een chique dressuurhengst uit willen zien, type Ferdeaux of Apache :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:13

amaze schreef:
Sizzle schreef:
Weinig hals?

De vorm vind ik wel mooi ,de bespiering minder ...sorry , dat viel mij meteen op toen ik de fotos en filmpjes zag.

Geen probleem, ieder z'n visie.
Sowieso val ik niet op hengsten met weinig bespiering in de hals, of met zo'n deuk voor de schoft, dus dat is iets waar ik automatisch wel rekening houd in de hengstenkeuze.

Ik vind Danser nog steeds tuigtypisch. Haar veulen was ook tuigtypischer dan de merrie zelf, al geloof ik zeer zeker dat hij aanleg heeft voor de dressuur. Ik moet een plan B hebben voor als ze niet wil pakken met KI, dus haar openknippen en voor een natuurlijke dekking van Danser gaan is wel een optie in dat geval.

Ik hoop nog een paar kansen te krijgen met deze merrie! Dus een chique dressuurhengst wil ik best eens proberen in de toekomst. Wil Henkie ook wel een keer proberen. En Wilson mag ook nog wel een keer. En ... en ... en... Haha.

De hengsten die momenteel mijn aandacht hebben:
Dorado: blijf ik een mooi type vinden, stoere vos (kan maar zo weer zo'n blonde worden met deze merrie, net als de ZK). Alleen jammer van Krack C met zn lage verwachtingswaarde voor het springen. Rousseau en Roemer van moeders kant vind ik wel heel interessant. En Krack C bloed kan wel een mooi ruim voorbeen geven.
Feel Good: ik twijfel aan de souplesse en rasuitstraling, maar het veulen hoeft geen eindproduct te zijn natuurlijk. Een scheut Contango bloed inbrengen in de Gelderse fokkerij kan geen kwaad, als ik daar een merrie van heb, heb ik wel een leuke om Henkie oid op te zetten. Voordelen zijn de veelzijdigheid (ook veelzijdige prestaties in de moederlijn) en het karakter.
Guardian viel mij op de HK positief op. Zit aardig vaak Formateur in. Maar je krijgt er ook gratis Gribaldi bij die ook niet kan springen, eigenlijk heeft hij best wat verschillende types op het papier staan, waardoor het wel een gok wordt.

Edit: misschien fok ik met Feel Good wel een beetje zo'n type (haar zoon van Koss):

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:13

Zou er eigenlijk nog wat van Inspekteur zijn?
Over betrouwbare paarden met genoeg front gesproken?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:24

Of Rubiquil?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:25

Ik heb een nieuwe favoriet :D :D :D

Vanmiddag op stal wezen kijken bij Feel Good. Wat een gaaf dier!
Ontzettend braaf, echt heel nuchter, en heeft veel plezier in het werk. Hij heeft veel power maar ook heel veel lossigheid. Stond nog een hele mooie rassige jaarling van hem. En zijn moeder is ook een prachtige merrie, sterke bovenlijn, veel bespiering ook in de hals voor een paard dat alleen als fokmerrie wordt gebruikt.

Weet wel dat je niet alleen aan de hand van evenementen je hengstenkeuze moet maken.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:32

Fijn dat je de moeder van de hengst die je interesse heeft, hebt kunnen zien! Helaas is er vaak geeneens een foto van zo'n hengstenmoeder te vinden.
En inderdaad, altijd zelf de hengst gewoon thuis gaan bekijken.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:01

Ik was ook gelijk enthousiast over Feel Good toen ik hem zag. Mijn merrie krijgt er een veulen van in April.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:05

Ow wat leuk! Ben je hem ook op stal wezen bekijken toen?
En wat voor merrie heb je er drachtig van?

Coloured, dat is inderdaad interessant! Vond het ook erg leuk om de moeder te kunnen zien.
Ben wel meer hengsten wezen bekijken, sommigen vallen gruwelijk tegen op stal zonder zadel en zonder show, en andere zijn juist veel beter als je ze thuis ziet.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:11

Nee, ik heb hem op de hengstenshow van de Dalhoeve gezien vorig jaar. Ik vond hem zo goed op mijn merrie passen. Mijn merrie heet Rialita C, een Flemmingh uit de Krack C stam. Wij hadden vorig jaar ook een heel fantastisch veulen van El Capone, die heeft dezelfde moeder als Feel Good.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:15

Ow leuk, dan is het interessant vergelijken tussen de twee halfbroers! Het zijn twee heel verschillende paarden, maar misschien fokken ze wel overeenkomsten met dezelfde stam daar achter, ben ik wel nieuwsgierig jaar.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:23

Ja, daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Feel Good deed het nog niet zo goed in de hengstencompetitie maar ik zag er wel hele goede stukken in. Ik heb er vertrouwen in!