Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 06:34

tamary schreef:
Trekpaard is vierkantsmodel en daar zal je willen blijven. Meeste/alle rijpaardtypes vallen af, want rechthoeksmodel.

Omdat Kim veel massa heeft misstaat een langere ruiter niet, kleinere stokmaat is niet meteen een handicap bij een paard met genoeg massa. Grote hengst is dus niet noodzakelijk mits, genoeg massa. Mogelijkheid om rondje op toekomstige papa te stappen en kijken wat het plaatje wordt zou worden kan je altijd vragen.

Tussen vierkantsmodel, massa, korte en sterke rug zou een welshcob zoals al genoemd ook optie zijn? Ontloop je ook de hele ellende met cpl, e.d. wat nog wel eens samenhangt met veel behang.

Zijn zat welsh cob en freibers die de mt hebben,staat toevallig kruising trekpaard x freiberger te koop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 06:55

Sizzle, met luxer bedoel ik iets minder breed/zwaar gebouwd, zodat het later onder het zadel wat minder last zal hebben van zijn/haar gewicht en hierdoor een beter uithoudingsvermogen krijgt.

Tamary, Kim is een rechthoeksmodel, in ieder geval vergeleken bij de meeste andere Trekpaarden.
Wat betreft de stokmaat heb je gelijk. :j
Ik ben zelf 1.80m, met erg lange benen, en zo ziet dat eruit op Kim zonder zadel.
Afbeelding

Als ik echt mijn wens kon laten uitkomen, zou ik een paardje willen fokken die 5 a 10 centimeter kleiner is dan Kim.
Ik ga dan toch maar eens kijken bij de Welsh Cob dekhengsten. :j

Anorion, die is ook leuk om te zien inderdaad. :j

Keona, op Marktplaats?
Edit: Gevonden.
Hij is wel apart inderdaad.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:03

Drumhorse hengst? Check GCDHA.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:14

Bralindy, daar heb ik ook alle hengsten al bekeken. :j
Ik heb van iemand anders gehoord dat 60% van alle 'Tinkers' PSSM(?) heeft.

Sublime Sponte vind ik écht prachtig!Hij toont groot, maar ik kan geen stokmaat vinden op zijn site.
En zou zo'n hengst ook andere rassen dekken?

San_illegal

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:28

Wat vind je van Willem van Nassau of Bontfire?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:31

Ik denk dat beide rassen te ver bij elkaar vandaan liggen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 07:55

Sublime Sponte dekt sowieso andere rassen wel, hij is ook de vader van Fiore en TiSento hier op bokt. De eigenaar van Sublime zit ook op bokt :j Sublime Sponte is ergens tussen de 1.50 en 1.60

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:11

set_elkol schreef:
Sublime Sponte dekt sowieso andere rassen wel, hij is ook de vader van Fiore en TiSento hier op bokt. De eigenaar van Sublime zit ook op bokt :j Sublime Sponte is ergens tussen de 1.50 en 1.60

Geloof dat hij rond de 155/160zit zo iets en je krijgt met kim en hem papieren bij je veulen.hij dekt zeker andere rassen dat is bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:14

Ik heb gezien dat hij in België staat en dan ook niet net over de grens, maar echt een stuk verder.
Dat is helaas te ver om te reizen met Kim, anders had hij toch wel mijn voorkeur gehad.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:19

KoudbloedKim schreef:
Ik heb gezien dat hij in België staat en dan ook niet net over de grens, maar echt een stuk verder.
Dat is helaas te ver om te reizen met Kim, anders had hij toch wel mijn voorkeur gehad.

Misschien reizen ze ook met de hengst,in tongeren staat een mooie freiberger misschien dat ook een optie ik ga mee zoeken voor je hoe groot is kim eigenlijk en hoe groot moet de hengst minimaal zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:26

Bedankt!
Kim is 1.72m en ik zoek een hengst vanaf ongeveer 1.58m.
Ik vind hem echt heel erg gaaf en een garantie voor een mooi kleurtje is dan extra.
Hij heeft een mooie bouw en ik denk dat hij Kim goed aan kan vullen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:49

KoudbloedKim schreef:
Bedankt!
Kim is 1.72m en ik zoek een hengst vanaf ongeveer 1.58m.
Ik vind hem echt heel erg gaaf en een garantie voor een mooi kleurtje is dan extra.
Hij heeft een mooie bouw en ik denk dat hij Kim goed aan kan vullen.

En een fijn papier bij je veulen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:52

Ja, al is dat voor mij absoluut niet belangrijk. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:17

KoudbloedKim schreef:
Ja, al is dat voor mij absoluut niet belangrijk. :)

Dat begrijp ik maar als je het kan krijgen is het mee genomen,als je toch eens moet verkopen is het handig zo,n papier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:18

Dat is waar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:30

Ik had hem inderdaad gezien en vond hem vanaf de foto niet zo mooi, maar de filmpjes geven een beter beeld. :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:09

zimbabwe schreef:
Ik zou ze niet op een plaatje gaan uitzoeken hoor, gewoon eens een middagje langs, is nog leuk ook nog!. en de eerste twee hengsten staan, voor zover ik weet, nog altijd bij een en dezelfde eigenaresse...doen ook beiden KI voor transport.

En de derde (Prince) staat daar krap 40 min rijden vandaan, de eigenaren kennen elkaar vrij goed: Brownroyd Regal Prince

Afbeelding

Prince is een wat kleinere hengst onder de Shire's, echter geeft hij zijn nakomelingen een uitstekende maat door. Prince is erg vriendelijk van karakter, maar geen dooie dodo om het even zo te zeggen.

Op dezelfde locatie vind je ook nog DWS Danish Boy (Danny), hij is 3 jaar en onwijs braaf, wel wat afwachtender dan Prince. Hij heeft afgelopen weekend de klasse van de 3-jarige hengsten gewonnen. Zijn moeder is in bezit van dezelfde eigenaren.

Afbeelding

En dan staat hier ook nog de zwarte hengst EC Eugenic Connor. Connor is de grootste van de drie (nog wel), wederom een heel lief en nieuwsgierig paard. Ben zelf helemaal gek van hem, maar heb daar helaas toch echt geen merrie voor.

Afbeelding

Voor meer informatie kan je kijken op http://www.devonwood.nl/ Eigenaren zijn aardige mensen, zeer gastvriendelijk, dus als je eens vrijblijvend langs wilt gaan, dan ben je altijd welkom (bij voorkeur op afspraak wel :P )

KoudbloedKim schreef:
Inderdaad! <3
Het zou wel een grote gok zijn.
Vandaag met een vriendin gehad over een veulentje van Kim en zij zegt terecht dat je bij een kruising met een Shire nog steeds geen luxer type gaat krijgen.

Dat ben ik echt niet met die vriendin eens. Zoals je op bovenstaande foto's kan zien is een Shire heel anders gebouwd dan een Trekpaard; Shire's staan vaak hoger op de benen en zijn een stukje minder "gedrongen". Ik denk dat je echt naast beiden gestaan moet hebben om het verschil te ervaren.

grid schreef:
of DR Snuggles homozygoot is weet ik niet, maar dat zou je eigenaresse bokker Schimpje kunnen vragen :)

Snuggles is helaas niet homozygoot voor bont, maar wel een prachtige verschijning, en zeker potentie in de sport.

Afbeelding

KoudbloedKim schreef:
Bralindy, daar heb ik ook alle hengsten al bekeken. :j
Ik heb van iemand anders gehoord dat 60% van alle 'Tinkers' PSSM(?) heeft.

Wat jammer dat zulke verhalen over PSSM1 rond gaan. PSSM1 wordt pas sinds een aantal maanden onderzocht onder de Tinkers dus er is nog weinig over bekend. Ten eerste ligt het positief geteste aantal (dus n/p1 en p1/p1 tesamen) momenteel op 25 - 30 %. Ten tweede zijn er nog nagenoeg geen Tinkers gevonden die daadwerkelijk last hebben van het genetische gebrek. Ik kan je meerdere voorbeelden noemen van Tinkers die positief getest zijn en (jarenlang) zeer succesvol in de sport lopen, tot de Z-klasse aan toe. Bij een trekpaard is het momenteel 74%, bij een Shire slechts 0,5%. Nu is het natuurlijk wel dat het de vraag is hoeveel dieren in praktijk getest zijn inmiddels. Maar heb voor de volledigheid even hier het lijstje

QH 22/335 6.6%
Paint 15/195 7.7%
Appaloosa 9/152 5.9%
Morgan 2/214 0.9%
Percheron 93/149 62%
Belgian 58/149 39%
Shire 1/195 0.5%
Clydesdale 0/48 0%
Belgian draught 34/37 92%
Trekpaard 17/23 74%
Comtois 70/88 80%
Breton 32/51 63%

Wat leuk, een veulen van Kim :) Je wilt dus eigenlijk de maat behouden, maar het geheel wat verfijnen als ik het goed begrijp?

Ik denk dat je dan met een Shire wel redelijk goed zit, al zal het veulen misschien wel iets meer maat krijgen, iets minder gedrongen maar wel met massa zou ik als resultaat gokken.

Een Tinker is zeer divers in type en hoogte. Daarmee kom ik een beetje een tweestrijd wat betreft jouw wensen. Je wilt een kruising gaan fokken, dus met paarden die in de basis al verschillen, en dan ook nog een aanpassing in type doen, ik vind dat best wel riskant. Het is kijken gewoon welk type jou aanspreekt.

Bijvoorbeeld de hengst Baggio is erg mooi aan de maat, maar wat minder zwaar (type grai heet dat bij het Nederlands Stamboek voor Tinkers).

Afbeelding

Terwijl de hengst ITS Bandit weer een stukje zwaarder is (vanner heet dat), maar net zo mooi in verhouding en een prachtige verschijning om te zien. Hij is ook homozygoot voor bont.

Afbeelding

De Tinkerhengst Bing is ook ingedeeld in bij de vanners, maar oogt een stukje lichter dan Bandit. Ook Bing is homozygoot voor bont.

Afbeelding

Wellicht zou de Tinkerhengst Boris (grai) ook interessant kunnen zijn met zijn stokmaat van 1.63m en grai type. Durf alleen niet te zeggen of hij homozygoot voor bont is. Eigenaresse is bokker zwanepol.

Afbeelding

Je hebt ook nog de grai-hengst Glen King Hill, hij meet 1.65m.

Afbeelding

Maar, persoonlijk vind ik een grai type Tinker en een trekpaard wel erg ver uit elkaar liggen, ik zou dan eerder voor een wat grotere, hoogbenige cob gaan. Mijn merrie is drachtig van de hengst Janesho SvG. Deze hengst heeft zeker massa, maar mooie lengte in de benen en kan dan ook bijzonder goed lopen.

Afbeelding

Een hengst die iets zwaarder is in de benen, maar tevens een goede beweger, is Nuadhu Nuage. Zowel Nuadhu als Janesho hebben een stokmaat van tegen de 1.60m. Helaas zijn zij beiden niet homozygoot voor bont.

Afbeelding

Een minder bekende Tinker is Robino. Robino is op 3-jarige leeftijd gemeten om 1.57m, maar zal dus nog groeien. Zijn vader is de welbekende hengst O'Malley. O'Malley was een hengst in de grote en zware categorie (vanner), maar een die erg opviel door de beweging en aanleg voor de sport die hij zijn nakomelingen mee gaf. Een andere O'Malley zoon is de bruine hengst Silas, die het behalve in de dressuur ook erg goed doet in het springen.

Afbeelding

Ik zie Welsh Cob voorbij komen. Welsh Cob zitten vaak rond de 1.50m en dan ook nog met invloeden van de andere secties Welsh, oei. Zou ik persoonlijk nooit aandurven. Straks krijg je een paard met Kims hals en een typisch Welsh hoofdje, of Welsh benen een Kim-lijf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:26

Jeetje, wat een enorme post! _O-

Ten eerste; ik heb een email gestuurd naar Devon Wood met de vraag of we dit weekend een kijkje mogen nemen.
Gewoon om te kijken, ik hoef nog niet te beslissen.

Het lange in de benen van een Shire vind ik inderdaad een pluspunt.
Ik ben bij de andere rassen die genoemd zijn een beetje bang dat ik straks een superbreed paardje met zeer korte beentjes krijg. :+
Al heeft Kim op zich niet echt korte benen.

Over dat PSSM1 heb ik weleens gehoord, maar ik weet verder niet wat het inhoudt.

Klopt, de maat behouden, maar er mag ook wel wat af of op, maar liever niet veel groter.
Ik wist helemaal niet dat er in de Tinkers zoveel verschillende types waren. :o

Boris vind ik ook een mooi dier, wat slanker, niet te Tank-achtig... :j
'Jouw' hengst is ook een plaatje!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:34

Het NSvT maakt onderscheid in drie types; het cobtype komt het meest voor, voorkomen spreekt denk ik voor zich. Dan heb je de vanner, simpel gezegd en de grote bonken, en als laatste de grai, beetje meer richting een sporttype. Maar zoals je in mijn bovenstaande post kan zien, zit binnen de type's ook nog behoorlijk wat verschil. Voor meer info en een fotolijst van de hengsten gesorteerd op type kan je kijken op http://www.nsvt.eu.

Wat ik jou echt op het hart wil drukken, maak het verschil in type niet te groot, en ga indien mogelijk kijken naar nakomelingen. Sommige Tinkers vererven heel anders dan ze zelf zijn. Boris heeft dit jaar een prachtig hengstveulen gegeven bij een Fjord bijvoorbeeld. Veulen was trouwens effen, dus Boris is niet homozygoot voor bont.

Bij een niet homozygote, maar wel bont gekleurde hengst, is de kans op een bont veulen 25%.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:56

Djeenie schreef:
Waar gaat de merrie bevallen? Gewoon waar ze nu staat? Onder begeleiding van een dierenarts? Kim is een zwaar type, als je er een grote (zware) hengst opzet, dan zou ik ze onder begeleiding laten veulenen... Ik zie het helaas te vaak misgaan met zware trekpaarden bij de geboorte, het houdt bij hen toch een hoger risico in. Succes! :)

Dat is inderdaad een belangrijk punt wat je aangeeft... ik ken ook een koudbloed waarbij het 2x misging... die merrie is daarom verkocht aan iemand met het advies er niet (meteen) mee te willen fokken.
Als het een moeilijke bevalling wordt, heb je echt meer mensen nodig om te helpen, in je eentje kun je het wel vergeten dat je iets kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:07

Caily, ik zal eens op die site kijken. :j

Zoolgangster, ik heb op die vragen ook antwoord gegeven. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:11

Even vluchtig doorgekeken, maar praktisch gezien zou ik toch vooral opletten om het risico te beperken dat je een paard fokt met een rug waarop je amper ruimte voor een zadel hebt...

Ik zie er een paar langskomen die er wat dat betreft toch echt problematisch uitzien.
Zoals de eerste die je post. Schitterende kleur hoor, maar moet je hierop eens een zadel denken...waar ga je dat leggen?? :=

Je bent ook geen uitgemergelde dwerg van 1 meter 50 :P

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:26

Haha, ik weet het! :D
Maar Kim heeft zelf een lange rug.
Ik heb even geen goede foto van de zijkant, maar ik heb een zadel van ruim 19 inch en ze heeft daarachter nog veel ruimte over.

Ze is op zich ook best ruim in de bewegingen.
[ITP] [naam] ~ wat een POWER!!

Maar het blijft gewoon altijd een gok. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:32

Een foto gevonden waarop het wel zichtbaar is.
Afbeelding