[H]Hengst voor Keur sport merrie PolanskyXGlendaleXUbis.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:41

Don Schufro, schraap je spaarpotje maar leeg :$

Wat betreft liever een hete dan een die afslaat, deze merrie is écht niet makkelijk en als ze niet zoveel kwaliteit zou hebben zou ze denk ik het Z niet hebben gered (en dat bedoel ik echt niet banketstaaf of gemeen, maar heb haar een paar keer in het echt gezien). Heeft mijns inziens meer met het mentale te maken dan met het 'lijf voelen'.

Floortje_89

Re: [H]Hengst voor Keur sport merrie PolanskyXGlendaleXUbis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:48

Don Schufro heeft ook een stel ggk zonen.

Als het echt zo'n drama is qua karakter kun je er beter helemaal niet mee fokken, want dan wordt het risico op een veulen dat ook niet wil werken wel erg groot. Slaat ze af of kookt ze over qua heetheid?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:49

Lees even terug, Tooske legt duidelijk uit op pagina 6 wat het probleem is. het is niet dat ze niet wil werken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:02

Dat had ik al gelezen en dat zit mijns inziens wel tussen de oren en niet in het lijf/vermogen/kwaliteit. En ik vind dat je best kunt discussiëren of dat wel 'willen' werken is, want het zou namelijk niet 'on her terms' moeten zijn natuurlijk ;) . Ook dat beledigde en snel de grens over gaan qua wat je vraagt is gewoon super lastig om mee om te gaan. Overijverig, graag willen werken en daarin heet worden (voor de ruiter, en niet wanneer paard zin heeft) is allemaal ok en wel mee om te gaan, maar Utica heeft ook wel een paar trekjes wat haar een echt moeilijk paard maakt. Anders zou ze met de kwaliteit die ze heeft fluitend de subtop in kunnen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:06

Tja wie weet gaat ze dat nog wel ooit! Met of zonder mij... :P
Ik zie het toch anders dan jou hoor Mirjam maar dat komt vast omdat je er verder vanaf staat denk ik. Al zal ik nooit zeggen dat ze makkelijk is.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 03-05-12 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:07

Ik reageerde eigenlijk op Floortje_89 wb teruglezen. Verder weet ik heel goed hoe Utica in elkaar steekt, heb haar een aantal jaar van heel nabij meegemaakt en ben er op alle moeilijke momenten bijgeweest ;) .

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:21

Maar Shari, er zit toch iets in het koppie niet goed als ze op de hei hele series uit de mouw schudt maar het in de baan vertikt? Dat heeft mijns inziens niet met 'willen' werken te maken, want dan deed ze het in de baan ook wel voor je ;) . Ik denk ook echt niet dat het een rotkarakter is, maar ze balanceert wel op een gevoelig randje tussen het wél willen (als de condities naar háár zin cq neutraal zijn), overijverig worden als je daarop door borduurd en beledigd zijn als je daar over heen gaat. En dat laatste is het lastige eraan en de grote beperkende factor, waar je met een hengstenkeuze echt rekening mee moet houden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:26

Maar zodra Shari in het bos na die series een schouderbinnenwaarts vraagt kapt ze er gelijk mee. Die series kosten dat paard geen enkele moeite dat is domweg een kunstje. Die schouderbinnenwaarts herinnert kennelijk dat paard aan iets. Mogelijk flink verzuurd geweest? Zoals Shari zelf al aangeeft, er is ergens een grens overschreden en Utica stopt zodra ze daar maar aan herinnerd wordt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:35

Dat bedoel ik dus met dat laatste beetje. Prima als ze ergens een verkeerde herinnering aan hebben, maar dat moeten ze op een gegeven moment wel loslaten en vertrouwen hebben in de ruiter. Shari is altijd super netjes met haar om gegaan, heeft ook gas terug genomen, buiten geweest, lekker paard zijn, nagekeken en behandeld, noem maar op. Dan vind ik het toch een 'tekortkoming' in het karakter als je dat maar op je bord geserveerd blijft krijgen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:30

Dan is het een buitengewoon kwalijk nemend paard, en dat is toch echt een
Naar karakter trekje.
Ik ga wel echt met Mirjam mee.

Heb haar ook in het echt zien lopen op de clinic,
Ze is heet ik zou daar echt rekening mee houden.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:04

Misschien even helemaal terug naar het begin. Je wilt een braaf paard fokken en het liefst vos.

Als ik aan ''braaf'' denk denk ik aan Astrix. Ook heeft hij beste punten gescoord en een mooi model voor jou merrie. Ik hoop dat je er nog uitkomt!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:08

Ik zou eerder aan een Duitse hengst denken die de scherpe kantjes er vanaf haalt, eentje die wat minder snel onder de indruk is van fouten. Qua gangwerk moet je er een beetje op letten dat het niet te pony-achtig/hectisch wordt. Wat vind je van Sorento? Daar heb ik wel wat 'coole' paarden van gezien en dat is ook nog interessant voor de verkoop (en dan zou ik toch echt geen vos willen fokken, want er zijn er helaas nogal wat die niet eens komen kijken ;) )

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:25

Wat vind je van de hengst Furst Wilhelm van Sprehe. Ik heb hem op de hengstenshow gezien en wat kon dat dier heerlijk lopen. Was er heel erg van onder de indruk. Lijkt ook een heel fijn meewerkend karakter te hebben.
http://www.gestuet-sprehe.de/deckhengst ... t-wilhelm/

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:51

Sorry Marjolein en Mirjam maar ik ben het niet echt met jullie eens. Zoals ik al zei en Shari kan dat beamen, ik ben er jaar in jaar uit vrijwel dagelijks bij betrokken geweest en heb alles gezien, ook de bezoeken bij Laarakker etc. Het eventuele vertrouwen in de ruiter kwijt zijn is in mijn ogen geen kwalijknemen, dat gaat veel dieper op een ander vlak. En ik geloof ook eigenlijk niet dat ze het vertrouwen in Shari zelf kwijt is maar wel in de training. Het is niet zuiver niet willen. Meer een soort angst. Ik denk ook eigenlijk niet dat je er echt over kunt oordelen als je de hele nare momenten nooit gezien hebt, dat heeft op mij in ieder geval een diepe indruk gemaakt, een paard vecht zo niet om het vechten alleen.
Je kunt zo'n dier ook niet vertellen dat ze het maar moet doen omdat je er alles voor doet, zo werkt het nu eenmaal niet, dat is bij heel veel mensen, vind ik, een foute gedachtengang.
Het is in de omgang overigens een heel lief dier met eerder een melancholieke dan een heftige uitstraling.
Maar goed, dat is het laatste wat ik erover zeg hoor , van mij mag iedereen verder denken wat ie wil. Ik hoop dat er een leuk veulen uit komt voor Shari en dat Utica er gelukkig van wordt, dat is het belangrijkste.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:24

Absoluut Caroline, ik hoop ook op een leuk veulen voor shari.
Maar ze vraagt hier advies en dan krijg reactie, kun je je daar niet in vinden zul je een ander heel professioneel iemand in moeten schakelen, heb ik overigens al en keer gezegd ook.

Ik wens jullie heel veel plezier met kiezen van een leuke hengst
Voor die owh zo brave merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:03

Is er iets gebeurd met haar in het verleden in de training waardoor ze zo geworden is? ik herken namelijk een heleboel van een getraumatiseerd paard die ik train.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:38

Bij de oude eigenaresse heeft ze 2 jaar heel weinig hoeven doen en die verkocht ze uiteindelijk omdat het met opstappen 2 keer mis is gegaan. Ze is flink omhoog gegaan en toen is die vrouw er achterover af geknald.
Dus dat was al een fijn begin... Opstappen is altijd nog een probleem.

@Ullaatje.
Utica is idd heel braaf ja met buiten rijden en in het bos.
Ik vroeg advies over een hengst hoef niet het karakter van mijn merrie uitgelegd te krijgen denk dat ik dat zelf wel het beste weet. Je kan als je ze 1 keer gezien hebt niet over oordelen.
Overigens had ze zich in Lunteren toen prima gedragen.
En nu hou ik mijn mond erover. Ook ik hoop een fijn veulen te fokken en allemaal bedankt voor de tips.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 17:25

Zeker nu ik erachter ben dat ze het vos-gen heeft word het Charmeur!
Mooie afsluiting van dit topic.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:33

+:)+ veel geluk met je toekomstige veulen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:05

Gefeliciteerd met je keuze!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:34

super leuke keuze :D

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:50

logische keuze gezien de opmerking op pagina 1

"Vallen gewoon helaas allebei af wil er echt geen Jazz in."

Kies dan gewoon voor de vader.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:35

Keuzes/wensen kunnen gaandeweg ook bijgesteld worden :)*

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 17:52

Utica is drachtig gescand op 17 dagen!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:59

Gefeliciteerd, dat is goed nieuws!