Marijkeeee schreef:jep .. de elegantie ontbreekt, bij de kids die ik van hem heb gezien
kwestie van de juiste merrie te vinden voor deze hengst. de match moet goed zijn.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marijkeeee schreef:jep .. de elegantie ontbreekt, bij de kids die ik van hem heb gezien
Citaat:hij fokt alleen geen springkanonnen.....das jammer....
en je laatste zin is echt geen verassing....
andersom wel..
een GP dres paard wat na de tijd 1.40 parcoursen of hoger gaat lopen
Quazzle schreef:niet iedereen wil een springkanon. Trouwens, de meeste van die toppaarden zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Veel mensen willen echter een makkelijk paard fokken voor eigen gebruik, zonder het risico te lopen op een rotkarakter zonder springcapaciteiten (want dat kan ook gebeuren). Kan het paard niet springen, dan nog heb je er een tof dier aan over met een leuk karakter. Hier gaat hier niet om fokken voor de topsport, dacht ik?!
) denk ik dat het ook niet reeël is om een paard voor de topsport te willen fokken. En dat wil ik ook helemaal niet... ik wil gewoon zelf de wedstrijden in en Z-dressuur met het paard worden en M-springen (Z misschien ook wel als ik erin kan groeien). Daarnaast zou het inderdaad wel handig zijn als het paard een nette verschijning heeft en dito afstamming gezien de handelswaarde van zo'n dier.
sigrid1182 schreef:de moeder van jou paard heeft nationaal gesprongen...
dus dat is een kwaliteit die mij meer zegt dan 4 ster predikaten in de pedigree....
ik heb liever wat meer prestatie in een lijn....
er is wel een bepaalde springaanleg in jou merrie en als je een goed hengst uitzoekt die gewoon goede springaanleg doorfokt...
is de kans groter dat je later een paard hebt wat een Z parcours kan lopen, en missch wel meer. das altijd handig als je later wil verkopen....![]()
ik bekijk het zo.....
de kans dat je bv met Tangelo er een goed springpaard uitfokt lijkt mij vele malen groter dan bv met Oscar , Rhodium of Kigali.
Ook is galop een belangrijke gang in dres...en de draf , als die correct en normaal van ruimte is, kun je die er een heel eind in rijden.....
Ik ben beneiuwd of van straaten nog wta heeft uit de lijn van jou paard...
op paardnefokken.nl heeft hij 3 veulens gefokt en daarna de moeder verkocht...
ga je ook de laatste fokker, die van Flexhorse, emaieln of bellen....??Puera?

Citaat:de kans dat je bv met Tangelo er een goed springpaard uitfokt lijkt mij vele malen groter dan bv met Oscar , Rhodium of Kigali.
Marijkeeee schreef:En ja uiteindelijk Puera, kun je tegenwoordig wel met elk paard of ras Z dressuurworden, misschien kost het bij de 1 meer tijd dan bij de andere.. maar bij elk paard is het haalbaar
Maar je ziet niet zo snel een dressuurpaard Z springen, oké nakomlingen van Flemming misschien wel...
Quazzle schreef:Marijkeeee schreef:En ja uiteindelijk Puera, kun je tegenwoordig wel met elk paard of ras Z dressuurworden, misschien kost het bij de 1 meer tijd dan bij de andere.. maar bij elk paard is het haalbaar
Maar je ziet niet zo snel een dressuurpaard Z springen, oké nakomlingen van Flemming misschien wel...
welke?
Pletje123 schreef:sigrid1182 schreef:de moeder van jou paard heeft nationaal gesprongen...
dus dat is een kwaliteit die mij meer zegt dan 4 ster predikaten in de pedigree....
er is wel een bepaalde springaanleg in jou merrie en als je een goed hengst uitzoekt die gewoon goede springaanleg doorfokt...
is de kans groter dat je later een paard hebt wat een Z parcours kan lopen, en missch wel meer. das altijd handig als je later wil verkopen....![]()
ik bekijk het zo.....
de kans dat je bv met Tangelo er een goed springpaard uitfokt lijkt mij vele malen groter dan bv met Oscar , Rhodium of Kigali.
Ook is galop een belangrijke gang in dres...en de draf , als die correct en normaal van ruimte is, kun je die er een heel eind in rijden.....
Ik had begrepen dat PR graag een allround paard wil fokken.. En niet specifiek een springpaard.
femmefatale1 schreef:Dat klopt volgens mij ook wel, maar.............
Een springen gefokt paard kan vaak wel goed dressuur, maar een dressuur gefokt paard kan meestal niet goed springen![]()
En als men dus een allround paard wil gaan, zou ik toch voor een springen gefokt dier gaan...
sigrid1182 schreef:de moeder van jou paard heeft nationaal gesprongen...
ik bekijk het zo.....
Pletje123 schreef:femmefatale1 schreef:Dat klopt volgens mij ook wel, maar.............
Een springen gefokt paard kan vaak wel goed dressuur, maar een dressuur gefokt paard kan meestal niet goed springen![]()
En als men dus een allround paard wil gaan, zou ik toch voor een springen gefokt dier gaan...
Specifiek voor springen of allround, volgens mij moet zit daar een verschil in. Althans, zoals ik het zie.
Als ik een springpaard zou willen fokken, zou ik het vaderdier sowieso selecteren op de kwaliteiten boven de sprong. Hoe het dier dan stapt, vind ik dan minder belangrijk.
Maar als ik een allround paard zou willen fokken, dan zou ik toch gaan voor een hengst die bewezen heeft om zowel kwaliteiten bij het springen als in de beweging te geven.
Een verschil in de selectieprocedure dus. Mijns inziens dan.
Pletje123 schreef:femmefatale1 schreef:Dat klopt volgens mij ook wel, maar.............
Specifiek voor springen of allround, volgens mij moet zit daar een verschil in. Althans, zoals ik het zie.
Als ik een springpaard zou willen fokken, zou ik het vaderdier sowieso selecteren op de kwaliteiten boven de sprong. Hoe het dier dan stapt, vind ik dan minder belangrijk.
Maar als ik een allround paard zou willen fokken, dan zou ik toch gaan voor een hengst die bewezen heeft om zowel kwaliteiten bij het springen als in de beweging te geven.
Een verschil in de selectieprocedure dus. Mijns inziens dan.

Je moet ook wel zover vooruit denken, dat hoort ook bij het fokken