[H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Re: [H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:05

Beenstanden kunnen vaak wel gecorrigeerd worden door de hoefsmid als je er maar op tijd bij bent.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:48

Jimbo schreef:
Beenstanden kunnen vaak wel gecorrigeerd worden door de hoefsmid als je er maar op tijd bij bent.

Voor het oog lijkt het dan heel wat ,maar wat als hij het sterk vereft?
Moet je alles dan maar gaan corrigeren?
Struisvogelpolitiek noem je dat.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:51

eilander schreef:
Jimbo schreef:

Voor het oog lijkt het dan heel wat ,maar wat als hij het sterk vereft?
Moet je alles dan maar gaan corrigeren?
Struisvogelpolitiek noem je dat.

Er valt voor de smid niets te corrigeren.. x-benen verdwijnen bij veulens bijna altijd vanzelf zodra de borst er wat meer uitgroeit en de benen sterker worden.. er is geen hoefprobleem..die zijn prima..
Als hij als 3-jarige niet recht op de poten staat heb je een probleem.. tot die tijd kan de natuur veel zelf wel oplossen..

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:42

Dat bedoel ik precies!!!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:36

Als je veulen veel op stal staat of je hebt inderdaad een hengst gekozen die een slechte beenstand vererft is het wel verstandig om de beenstand goed bij te houden. (meestal zijn die mensen al niet verstandig als ze zon hengst uitkiezen)
Als je zoals het hoort het veulen zoveel mogelijk buiten laat zal het meestal wel goedkomen.

Als een paard is volgroeid (3 jaar oud ong) is het veel moeilijker om een slechte beenstand te corrigeren dan als het nog een veulen in de groei is. dat is wat ik bedoel. Als je wil dat ie goed op zijn benen staat, dan kan je er beter vroeg bij zijn en niet zeggen: oohhh komt wel goed.
je moet wel bedenken dat veel veulens nauwelijks van het gras afkomen. om de hoeven van een paard goed te laten afslijten is het het beste om verschillende soorten ondergrond te hebben waar het paard overheen loopt. dan is een hoefsmid idd waarschijnlijk niet nodig.

Ik zou toch de gok nemen. misschien heeft het veulen dan een beetje aanleg voor een slechte beenstand (denk dat het niet zo erg is als gesuggereerd wordt) maar waarschijnlijk valt dat echt wel op te lossen. fokken is toch vaak wel gokken

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:52

Jimbo schreef:
Als je veulen veel op stal staat of je hebt inderdaad een hengst gekozen die een slechte beenstand vererft is het wel verstandig om de beenstand goed bij te houden. (meestal zijn die mensen al niet verstandig als ze zon hengst uitkiezen)
Als je zoals het hoort het veulen zoveel mogelijk buiten laat zal het meestal wel goedkomen.

Als een paard is volgroeid (3 jaar oud ong) is het veel moeilijker om een slechte beenstand te corrigeren dan als het nog een veulen in de groei is. dat is wat ik bedoel. Als je wil dat ie goed op zijn benen staat, dan kan je er beter vroeg bij zijn en niet zeggen: oohhh komt wel goed.
je moet wel bedenken dat veel veulens nauwelijks van het gras afkomen. om de hoeven van een paard goed te laten afslijten is het het beste om verschillende soorten ondergrond te hebben waar het paard overheen loopt. dan is een hoefsmid idd waarschijnlijk niet nodig.

Ik zou toch de gok nemen. misschien heeft het veulen dan een beetje aanleg voor een slechte beenstand (denk dat het niet zo erg is als gesuggereerd wordt) maar waarschijnlijk valt dat echt wel op te lossen. fokken is toch vaak wel gokken

precies, maar als je dan een hengst neemt met correcte beenstanden is de kans dat die "gok" ook correcte beenstanden heeft toch alweer een pak groter. Knipoog

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:59

Dat is zo. Maar als ze die hengst zo graag wil, dan is er nog geen ramp gebeurd.
Misschien is het handig even met de eigenaar van de hengst te bellen om te vragen of hij die beenstanden ook vererft. (misschien weet het KWPN het?)
Staat de merrie recht op de benen? Misschien compenseert dat nog een hoop.
We zullen het nog es vragen als het veulen 3 jaar oud is.... (als ze de hengst nog steeds wil gebruiken)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:17

Over welke hengst gaat het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:13

Vainquer, het staat in zijn exterieuromschrijving en aanparingsadvies. Ik neem liever geen hengst die duidelijk verkeerde beenstanden vererft, al is dat bij deze hengst nog de vraag. Dat een hoefsmid die corrigeren kan is echt een sprookje, dan hadden alle paarden correcte voeten als 3 jarige en het tegendeel is waar. Mijn merrie heeft voor haar 21 jaar nog correct en super hard beenwerk, ze staat alleen achter wat koehakkig. Maar ik vind dat je pluspunten moet bevestigen en niet de hengst moet gaan compenseren.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:16

Jimbo schreef:

Dit topic ging dacht ik niet over beenstanden.. vandaar dat ik er hierna over op zal houden..

Mijn buurman is hoefsmid... al jaren... zowel hij als mijn dierenarts zijn van mening dat het beter is niet te gaan sleutelen aan dingen waar je de oorzaak niet van kent. Eerst de natuur maar een kans geven.. later kan je altijd nog zien. Ik gok niet met de benen van mijn veulen zonder noodzaak..
De merrie heeft gewoon goed beenwerk(iets sabelbenig), de hengst vererft voorzover bekend geen afwijkende beenstanden.. ik heb al veel veulens van hem gezien.. maar het blijft een net goedgekeurde dus wie weet..
Meest waarschijnlijk is de oorzaak verkeerd liggen in de baarmoeder.. het veulen was ook 3 weken te vroeg.. zal ook niet meehelpen..
De kans dat [***] van deze hengst een veulen fokt met afwijkend beenwerk is net zo groot als van elke andere imho..

nb. Als je geen weide hebt om merrie en veulen 24h/dag in te laten lopen moet je niet gaan fokken..

@Sammie Vainqueur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:47

Het staat niet in zijn afstammelingenrapport, beenwerk van de veulens wordt correct genoemd, maar het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe streng ze er bij jonge veulens naar kijken. De tijd zal het leren. Ik zou eerst wat meer nakomelingen willen zien.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:04

even bellen met kwpn?

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:09

Zethar zou misschien ook wel passen. Voor meer info www.jboeve.nl

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:10

Dat is een Parcival x Cabochon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:30

Ik ken hem, dan bevestig ik de moederlijn (vottie stam, komt Cabochon ook uit). Ik wacht zijn springcijfers nog even af. Dan zou het eind mei insemineren worden ivm verrichtingsonderzoek, weet niet of ik zoveel geduld heb met een merrie van 21, maar hij zit in mijn achterhoofd.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:25

zethar is het paard van mijn buurman

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:27

@[***]; welke hengst is het geworden als ik vragen mag?
Trouwens nog gefeliciteerd met de goede resultaten van Vidieni.
Kwam haar naam tegen in de paardenkrant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:37

Dank je wel.
Het is Elegant geworden, ik hoop (weer) op een gelders merrieveulen, maar ik heb geloof ik een abo op gelderse hengsten (ook leuk)
Helaas was na 18 dagen dracht het vruchtje wat aan de kleine kant en 2 weken later is ze opgebroken, dus nog een keer proberen en anders volgend jaar.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:15

Succes, hoop voor je dat het alsnog lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:05

Dank je wel, ze lijkt nu hengstig dus nog een poging.

italiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:46

Ilegra schreef:
Dat is idd waar, een ander stamboek is als je meer wil weten over de afstammingen niet altijd handig omdat bij sommigen niet aan afstammelingen keuringen word gedaan.
Je moet dan een hoop zelf uitzoeken wat betreft de nakomelingen van een bepaalde hengst.
WV Saron is een mooie hengst maar vind ik niet echt echt Gelders lijken.
Wat vind je eigenlijk van Erik T? hij heeft een heel mooi klasiek type
( Bloos mischien dat je hem te zwaar vind)

Do excuse me, am I an Italian girl and are they to the search of this mare:
Afbeelding
it calls Wv Saron, she’s born in 2003 and she is the daughter of the same father of my horse (Creool),I donj't understand Nederland, but doing look for on google I have found that here it spoke of a certain Wv Saron, I don't know if the same because I don't understand of thing you were speaking, but if the same one, could give me news on her, where is it found and who the owner now? Thanks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:33

Dat is een hengst.

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:59

Rubenstein! Top hengst! Staat bij ons om de hoek en super kwaliteit! Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:30

Zal wel stinken dan Nagelbijten / Gniffelen
Wel een oud topic hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:25

Ik had al getemd