Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 14:05

Als ik t lijstje helemaal ingekort heb kom ik uit op drie hengsten:
Just Wimphof
For Gribaldi
For Ferrero

Krijg een beetje het gevoel dat mensen zich aan mij ergeren hier. Snap ik helemaal, maar ik wil gewoon graag een goede match maken

Aimee

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:26

Prima lijstje. Gewoon die gaan bekijken en naar de HK gaan.

Misschien zit er tussen de jonge hengsten nog wat. Er is bijvoorbeeld een fijne Finest x Dresemann door en een Grey Flanell x Fidertanz. Of misschien zie je daar dat je de grote hengsten toch niet helemaal uit wil sluiten zodat een Incognito in beeld komt, of Hermès, of Easy game zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:40

Ik erger me niet aan je hoor, het is goed dat je een beter beeld hebt van wat je wilt.

Bij kracht en een betere bovenlijn denk ik niet aan For Ferrero maar wel aan For Gribaldi, en het dragen zit bij Gribaldi bloed sowieso wel goed.

Just Wimphof vind ik nog niet overtuigen qua nafok.

En wat Aimee zegt, duidelijk opschrijven wat je wensen zijn en met dat lijstje gaan kijken bij de hengstencompetitie's, bezichtigingen, shows.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 15:18

Ik ga sowieso naar de hk. Die Grey Flannel had ik via KWPN tv gezien, was ik super blij mee dat hij door was. Van Hermès zag ik ook een paar fijne hengsten bij de eerste bezichtiging, zit je wel gelijk met alle grote hengsten, maar heb besloten om met het veulen straks ook niet verder te fokken. Ik koop terzijne tijd wel een leuke merrie of merrieveulen, zoals geadviseerd hier. :)
Van Easy Game ben ik ook gecharmeerd (weet niet of die zelf nog dekt?)
Waren er überhaupt Just Wimhof's voorgesteld bij de hk? Heb niet alles gezien.
Fijn dat je je niet ergert aan mij Elisa, ik denk vaak teveel na (zoals is gebleken) :D

Offtopic: Ik steek heel veel op van het kijken van de eerste bezichtigingen en de discussies daarover hier op bokt, super!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:23

Nee de Just Wimphofs zijn nog niet oud genoeg, afgelopen jaar had hij zijn eerste veulens dus over 2 jaar komen ze op de eerste bezichtiging.

Easy Game stond afgelopen jaar in ieder geval weer ter dekking. (bij v. Uytert)

Teveel nadenken is niet erg, zolang je maar duidelijk krijgt wat je wilt en belangrijk vind. :-)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 15:27

Ja die duidelijkheid verwaast jammer genoeg vaak snel, blij dat ik het even op papier zet

Ik zat al te tellen met Just Wimphof, hij dekt natuurlijk niet vanaf dat ie 0 is :')

Edit: Easy Game staat idd nog ter dekking bij Van Uytert

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:29

Elisa2 schreef:
Ik erger me niet aan je hoor, het is goed dat je een beter beeld hebt van wat je wilt.

Bij kracht en een betere bovenlijn denk ik niet aan For Ferrero maar wel aan For Gribaldi, en het dragen zit bij Gribaldi bloed sowieso wel goed.

Just Wimphof vind ik nog niet overtuigen qua nafok.

En wat Aimee zegt, duidelijk opschrijven wat je wensen zijn en met dat lijstje gaan kijken bij de hengstencompetitie's, bezichtigingen, shows.

Het is duidelijk dat jij het nakomelingen rapport van For Gribaldi niet gelezen hebt.

- enkele malen een gezonken rug
- voorbeen is doorgaans frans
- de draf zou krachtiger moeten zijn waarbij het achterbeen meer tot dragen moet komen

Voor dragen moet je sowieso niet bij Gribaldi zijn.

Terwijl bij For Ferrero over de draf juist wordt gesproken over een mooie beentechniek met een bergopwaartse tendens. Die dragen dus wel.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 09-12-18 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:43

Voor gedragenheid moet je niet bij Gribaldi zijn 8)7 %) |o _O-

Je kunt er maar beter om lachen dan om huilen hè := Ik heb zo het vermoeden dat Elisa hetzelfde heeft gezien als ik, zowel bij de hengst zelf als bij nakomelingen en niet zozeer in een rapport.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:21

Aimee schreef:

Je kunt er maar beter om lachen dan om huilen hè := Ik heb zo het vermoeden dat Elisa hetzelfde heeft gezien als ik, zowel bij de hengst zelf als bij nakomelingen en niet zozeer in een rapport.

Waarom laten de fokkers hem dan staan? 138 veulens in 5 jaar. For Ferrero gaat daar in 2e dekseizoen al overheen.

Overigens, als je de index van Gribaldi erbij pakt dan scoort hij niet bijzonder op kracht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:52

Aimee schreef:

Precies, ik kijk met mijn eigen ogen en niet naar rapporten en indexen.

Gribaldi heeft al zoveel goede nakomelingen gegeven die hoog presteren in de sport dat ik daar niet eens meer wat over ga zeggen verder.

For Ferrero heeft vrij bloed en was verrichtingskampioen..For Gribaldi fokt beter dan hij zelf is vind ik.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:18

Zoals Elisa zegt, Gribaldi is dusdanig bewezen als GP-paarden vererver dat ik er eigenlijk ook verder niets over wil zeggen.

Maar ik kan niet laten om twee punten aan te dragen.
1) Er is een groot verschil tussen kracht en draagkracht en draagkracht is niet hetzelfde als een achterbeen dat met veel buiging in de gewrichten hysterisch opgetrokken wordt. Apache is een goed voorbeeld: kan zich met veel kracht van het achterbeen afdrukken, groot gaan, veel buiging in het achterbeen, veel tritt in de benen wat hij ook doorgeeft. En dan moet hij piafferen.... als in.... draagkracht ontwikkelen..... blijft niets van over.
2) Maar hé, het verkoopt wel! De markt vraagt om grote, langgelijnde paarden met (te) veel tritt in de benen. Of eigenlijk: Helgstrand vraagt dat en hij controleert de markt. En dat is ook gelijk de verklaring waarom een hengst als For Gribaldi weinig dekt.

Nu wil het toeval zijn dat TS geen groot paard wil fokken en zoals ik begrijp voor zichzelf een fijn gebruikspaard wil fokken en niet noodzakelijk eentje waarvoor Helgstrand straks het hoogste bedrag biedt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:26

Kan ik me geheel bij aansluiten, en dat is ook vaak het verschil tussen keuringstoppers en paarden met GP potentie.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:27

Alle goede Gribaldi's komen uit een Holsteiner moederlijn en de kracht en gedragenheid komt vanuit Holstein en Gribaldi is puur ter veredeling gebruikt.

Als ik aan gedragenheid en kracht denk, denk ik ook niet aan Gribaldi.
Nakomelingen van For Gribaldi vielen niet mee trouwens.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:38

Malle1970 schreef:
Alle goede Gribaldi's komen uit een Holsteiner moederlijn en de kracht en gedragenheid komt vanuit Holstein en Gribaldi is puur ter veredeling gebruikt.

Ook dit is niet waar. Maar al zou hij wel alléén met Holsteiner bloed goed matchen, dan is dat voor TS toch perfect? Met Holstein via Krack-Flemmingh, via Ferro-Farn en via Ramiro :Y)

Wel frappant trouwens, dat GP-ruiters bij Gribaldi bloed juist wel aan gedragenheid en vermogen tot sluiten denken :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:57

Elisa2 schreef:
Aimee schreef:

Precies, ik kijk met mijn eigen ogen en niet naar rapporten en indexen.

Gribaldi heeft al zoveel goede nakomelingen gegeven die hoog presteren in de sport dat ik daar niet eens meer wat over ga zeggen verder.

For Ferrero heeft vrij bloed en was verrichtingskampioen..For Gribaldi fokt beter dan hij zelf is vind ik.

Gribaldi heeft een relatief hoog aantal nakomelingen die hoog in de sport lopen omdat hij alleen al bij het KWPN meer dan 3000 nakomelingen heeft.

For Ferrero heeft zo ongeveer bij ieder stamboek waar een veulen op de keuring aangeboden wordt de kampioen. En hij heeft (redelijk) vrij bloed én geeft veulens die wel echt dragen.

En misschien moet je wel wat meer naar rapporten en zeker indexen kijken want die zijn niet door een konijn gemaakt maar door verschillende mensen die er denk ik best wel kijk op hebben. En een cijfer liegt niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:03

Cijfers liegen wel. Iedereen die ooit iets over statistiek heeft geleerd, weet dat het puur interpretatie is en gestuurd kan worden zoals je wil.

[edit] kan best zijn dat For Ferrero ook prima geschikt is, maar dat is geen reden om Gribaldi-bloed hier weg te zetten op basis van onzin.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 19:21

Hoe kan je draagkracht dan afzien aan een jonge hengst?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:48

Aimee schreef:
Cijfers liegen wel. Iedereen die ooit iets over statistiek heeft geleerd, weet dat het puur interpretatie is en gestuurd kan worden zoals je wil.

[edit] kan best zijn dat For Ferrero ook prima geschikt is, maar dat is geen reden om Gribaldi-bloed hier weg te zetten op basis van onzin.

Daarom hebben we de beste koeien ter wereld. Daar komt die index berekening namelijk vandaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:49

denisesilver schreef:
Hoe kan je draagkracht dan afzien aan een jonge hengst?

Dat is moeilijk uitleggen. Maar als je onderstaande als 4 jarige al kunt, dan heb je kracht, balans en vreselijk veel talent.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:33

Ik vind de fokkerij van melkpaarden niet echt interessant :Y)

Guardian liet als jong paard hetzelfde zien onder dezelfde amazone, niet echt terug te zien bij de nakomelingen.... :7
Maar kennelijk is dit een wedstrijdje wie de beste hengst aandraagt :? Merkwaardig, ik schreef niet voor niets dat het lijstje wat TS zelf heeft gepost prima is. Aan TS om daar een keuze uit te maken.

Wat betreft het herkennen van draagkracht bij een jong paard: ik kijk bij een vrij bewegend paard naar hele kleine elementen. Hoe draait hij in de kooi bijvoorbeeld, hoe remt hij af, hoe vertrekt hij, wat gebeurt er in een lager tempo. Aan de hand: wat doet hij als hij een pasje terug wordt gezet, wat doet hij als hij gedraaid wordt in de kooi (meestal bij het vangen). Wordt hij hectisch of kan hij juist zweefmoment ontwikkelen, moeten ze hem echt aantikken met de zweep of zet hij zichzelf al terug op dat achterbeen. In de afgelopen dagen kwam er een jonge hengst in de kooi, het was niet echt wat, maar hij liet drie passen zien waarvan ik wist: dit is er eentje. Kennelijk had de jury het ook gezien, want hij werd ondanks verder weinig interessante presentatie wel doorverwezen. Ik weet overigens niet meer welke het was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:56

Ik vind For Ferrero ook een goede hengst, die voornamelijk het vermogen tot sluiten laat zien op het filmpje. Maar rijderij en los bewegen is ook belangrijk om dat apart te zien, met het los bewegen vond ik het een fijne hengst maar niet een waar ik direct aan denk bij draagkracht. Terwijl Grib bloed daar inderdaad juist om bekend staat.

Verder ben ik het wederom met Aimee eens.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:31

Aimee schreef:
Malle1970 schreef:

Ook dit is niet waar.

Niet waar? Alsof je de waarheid in pacht hebt.

Waarop baseren jullie dat Gribaldi vermogen tot dragen en kracht vererft?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:39

Elisa2 schreef:
Ik vind For Ferrero ook een goede hengst, die voornamelijk het vermogen tot sluiten laat zien op het filmpje. Maar rijderij en los bewegen is ook belangrijk om dat apart te zien, met het los bewegen vond ik het een fijne hengst maar niet een waar ik direct aan denk bij draagkracht. Terwijl Grib bloed daar inderdaad juist om bekend staat.

Verder ben ik het wederom met Aimee eens.

Hij laat het vermogen om te sluiten zien waarbij hij prachtig in balans blijft. En zonder kracht geen balans. Ze zingen niet voor niets this is power bij het begeleidende liedje.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 14:00

Maar ik vraag me dan af wat betreft een lang achterbeen dat dan moeilijker onder het lichaam gezet zou kunnen worden, toch zie je veel duits bloed, wat daar dan om bekend staat, hoog in de sport lopen. In hoeverre heeft dan dat lange achterbeen te maken met draagkracht, mogelijkheid tot sluiten en een ondertredend achterbeen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:28

Malle1970 schreef:

Ook dit is niet waar.
Niet waar? Alsof je de waarheid in pacht hebt.

Waarop baseren jullie dat Gribaldi vermogen tot dragen en kracht vererft?

Op zijn nakomelingen die allemaal veel GP potentie hebben, naast wat ik al uitgelegd heb.