Haflinger x ??? Wat vindt bokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:30

Charaz schreef:
Ik heb ook een Appaloosa overwogen voor mijn Haflinger merrie, maar als ik de 2 Haffaloosa's hier boven zie denk ik niet dat dat de beste keuze voor mijn merrie was geweest.

Hoe bedoel je dat?
Mijn paard is een een lieve beer, 163 cm, heel eigengereid, maar goede afspraken mee te maken en hij houdt van afwisseling in het werk. Hij is erg populair en geliefd bij velen. :o :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:21

Jetta schreef:
Charaz schreef:
Ik heb ook een Appaloosa overwogen voor mijn Haflinger merrie, maar als ik de 2 Haffaloosa's hier boven zie denk ik niet dat dat de beste keuze voor mijn merrie was geweest.

Hoe bedoel je dat?
Mijn paard is een een lieve beer, 163 cm, heel eigengereid, maar goede afspraken mee te maken en hij houdt van afwisseling in het werk. Hij is erg populair en geliefd bij velen. :o :D

Mijn hafloosa is geweldig, ong 1,57hoog. Hardstikke sterk paard van de haflinger en je moet weten hoe je ermee om moet gaan. In de hand heel makkelijk maar onder het zadel niet. Lekker eigen karakter, word je boos komt de appaloosa naar boven. Kan super leuk lopen onder het zadel en is een heerlijk buiten rijpaard. Voor mij is het een goud paard!

Ook die van mij is erg polulair op stal vanwege haar karakter en koppie. Ook omdat ze in de hand zo braaf is.

Jetta, ik zie veel van jou paard in mijn paard terug!

DatBenIkNou

Re: Haflinger x ??? Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:33

Misschien bedoelde zij meer vanwege de bouw en niet de karaktereigenschappen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:40

Voor een eerste veulen met oudere merrie zou ik geen grotere of zeaardere hengst pakken TS. Misschien toch een Nrps? Tis niet barok maar krijg je wel een luxer type zonder te veel arabier. Of beter gewoon een Haflinger. Kun je het jaar daarop altijd nog voor wat meer maat gaan. Eerste veulens schijnen vaak toch wat kleiner te zijn.

Edit: typefouten

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:17

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:21

anjali schreef:
Freya6 schreef:
Een combi arabier x haflinger kan echt heel goed uitpakken.

De oorspronkelijke Hafliinger was een kruising van Tiroler landpaardmerrie met een Arabische hengst.Dus dan fok je niet buiten het ras. Al blijft er tegenwoordig niet veel tiroler landpaard over door een te hoog Arabiergehalte!

da,s niet waar binnen de rasfokkerij en het moderne type haflinger wordt juis geen arbisch bloed meer gebruikt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:37

@ff-stud: Is dat nu veranderd? Wat doen ze nu dan? Breng me a.u.b op de hoogte van het laatste nieuws hierover. Weliswaar heb ik zelf een ruin maar ik intersseer me toch voor de fokkerij vanwege de toekomst van dit mooie en bijzondere ras. /3

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:26

anjali schreef:
@ff-stud: Is dat nu veranderd? Wat doen ze nu dan? Breng me a.u.b op de hoogte van het laatste nieuws hierover. Weliswaar heb ik zelf een ruin maar ik intersseer me toch voor de fokkerij vanwege de toekomst van dit mooie en bijzondere ras. /3

Het klopt dat de haflinger 100% zuiver gefokt wordt, vroeger werd er nog wel eens een klein aandeel Arabisch bloed aangetroffen. Maar dat is er inmiddels helemaal uitgefokt. Bij het NHPS en in Oostenrijk zijn de haflingers echt 100% vrij van vreemd bloed!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:22

@mimp3: Dit kan ik bijna niet geloven,aangezien ik steeds meer luxe sporthaflingers zie die behalve de kleur echt absoluut niet meer op het oorspronkelijke type lijken. Wat is daar dan ingekruist om ze zo luxe te krijgen,als dat volgens jou geen Arabisch bloed is?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:31

Zelfs de kleur van de moderne haflinger lijkt niet meer op die van het klassieke type, die veel donkerder is. En ze moderner fokken doe je door (kort door de bocht) de luxe paarden op keuringen vooraan te zetten en niet meer te fokken met het klassieke type. Daar is geen vreemd bloed voor nodig.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:14

anjali schreef:
@mimp3: Dit kan ik bijna niet geloven,aangezien ik steeds meer luxe sporthaflingers zie die behalve de kleur echt absoluut niet meer op het oorspronkelijke type lijken. Wat is daar dan ingekruist om ze zo luxe te krijgen,als dat volgens jou geen Arabisch bloed is?

Er word inderdaad niks ingekruist.

Afbeelding

Deze merrie is 100% vrij van vreemd bloed. het enige wat je aan Arabisch bloed terugvind is van de hengst Folie. Dan praten we over het jaar 1810. Het is inderdaad een gevolg van uitsorteren en doorfokken met de betere luxere paarden. Wat betreft de kleur, er zijn nog wel donkere haflingers te vinden,maar de donkere kleur is helaas niet heel gewild binnen de fokkerij. Ik vind het geweldig(mits ze wit in manen en staart zijn) maar de meesten houden er niet van. De donkere kleuren vind je vaak terug in de St lijn, deze paarden zijn niet heel kleurvast. daarbij heb je dan weer meer kans op stekelharigheid, edelvlekken, grijze manen en staart etc.

Ik denk dat je het moderner worden van een ras ook terugvind in de Friezen, deze worden ook groter en luxer. maar ook geen gebruik van vreemd bloed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:20

anjali schreef:

Er zit inderdaad (minimaal) Arabisch bloed in. Een kennis van mij heeft tientallen jaren haflingers gefokt en toen is dat Arabische bloed geprobeerd, maar was weinig succesvol en moest het er weer zo ver mogelijk uit. Zij heeft zelf overigens altijd het groffere type gefokt en is gestopt toen de merries met een mooi koppie en kromme poten voor de correct gebouwde minder deftige types werden geplaatst op de keuringen. Ieder z'n smaak natuurlijk, persoonlijk vind ik dat wat sportievere type wel mooi.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:30

Nies_ schreef:
anjali schreef:

Er zit inderdaad (minimaal) Arabisch bloed in. Een kennis van mij heeft tientallen jaren haflingers gefokt en toen is dat Arabische bloed geprobeerd, maar was weinig succesvol en moest het er weer zo ver mogelijk uit. Zij heeft zelf overigens altijd het groffere type gefokt en is gestopt toen de merries met een mooi koppie en kromme poten voor de correct gebouwde minder deftige types werden geplaatst op de keuringen. Ieder z'n smaak natuurlijk, persoonlijk vind ik dat wat sportievere type wel mooi.

Oh ja er lopen zeker wel haflingers rond met een percentage Arabisch bloed, maar dit zijn niet de keuringspaarden, Bij het NHPS is 0.0% vreemd bloed toegestaan en bij KVTH iets van 1.56 % dit is te verwaarlozen. In Duitsland hebben ze wel een aparte afdeling wat ze de edelbloedhaflingers noemen. Deze paarden hebben een max percentage van 6%. Deze paarden hebben te veel bloed voor de haflingerfokkerij, maar deze fokkers menen dat ze daarmee een beter sportpaard fokken. Ook dit aandeel is te verwaarlozen in het exterieur, je ziet nauwelijks verschil.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:34

dierfysio schreef:
[ [url=m/qRBb0z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sktMi9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7xyrqI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mcuDOc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Schwarzwälder Fuchs vader x Haflinger moeder. Plaatje toch?

Jeee wat een tank van een paard.Fantastisch mooi dier

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:34

hey leuk topic.
Ik volg even aangezien ik dit voorjaar mijn merrie (haflinger) laat dekken door een Schwarzwalder fuchs.
Puur en alleen omdat ik het tegenwoordige type haflinger gewoon echt niet mooi meer vind. Ik hield zo van het robuuste. Maar dat zit er niet meer in. Scheer ze de sokken af en je hebt een sportpony palomino.
zonde zonde zonde (vind ik)
Ook al is het puur bloed, na jaren en jaren selecteren op de rankere types is er geen 1 (snik snik) echt orginele haflinger hengst meer te vinden. Je weet wel , zo eentje met stevige stampers en brede borstkast.
Vandaar mijn keus te gaan kruisen. Ook al had ik ook graag een mooi papier erbij gehad.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:43

Gillbo schreef:
dierfysio schreef:
[ [url=m/qRBb0z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sktMi9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7xyrqI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mcuDOc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Schwarzwälder Fuchs vader x Haflinger moeder. Plaatje toch?

Jeee wat een tank van een paard.Fantastisch mooi dier

Dankjewel! Ja hij is prachtig hè? Gelukkig ook een heel lief karakter, het is echt al mijn vriendje aan het worden. Heb hem nu een kleine maand.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:58

anjali schreef:

tegenwoordig is binnen de rasfokkerij iedereen bezig met zg Reinzucht, om n het stamboek ingeschreven te kunnen worden is er een max bloedpercentage van 6%

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:26

ff_stud schreef:
anjali schreef:

tegenwoordig is binnen de rasfokkerij iedereen bezig met zg Reinzucht, om n het stamboek ingeschreven te kunnen worden is er een max bloedpercentage van 6%

Stamboek KVTH ja, maar niet bij NHPS. Daar is alleen 0.0% vreemd bloed toegestaan.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:36

Als ik die afhangende kruisjes zie van die moderne haflingers, zouden ze best wat arabisch bloed kunnen gebruiken, want de degelijkheid en souplesse is vaak ver te zoeken

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:06

Ik zie wel eens Haflingers die een gespleten kruis hebben (is dat de juiste term? ik bedoel appelvormig) en andere die dat niet hebben.Heeft dat ook een betekenis qua bloedlijnen of zo?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:10

newmom schreef:
hey leuk topic.
Ik volg even aangezien ik dit voorjaar mijn merrie (haflinger) laat dekken door een Schwarzwalder fuchs.
Puur en alleen omdat ik het tegenwoordige type haflinger gewoon echt niet mooi meer vind. Ik hield zo van het robuuste. Maar dat zit er niet meer in. Scheer ze de sokken af en je hebt een sportpony palomino.
zonde zonde zonde (vind ik)
Ook al is het puur bloed, na jaren en jaren selecteren op de rankere types is er geen 1 (snik snik) echt orginele haflinger hengst meer te vinden. Je weet wel , zo eentje met stevige stampers en brede borstkast.
Vandaar mijn keus te gaan kruisen. Ook al had ik ook graag een mooi papier erbij gehad.

Je krijgt van een haflinger nooit een palomino sprortpony :o
Haflingers zijn namelijk mealy zweetvos. Dat heeft niks met het cream gen te maken.

Er zijn trouwens nog echt wel robuuste hafjes te vinden hoor :) Maar zo robuust als een Schwarzwalder wellicht niet.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:44

MAriett... t was bij wijze van spreken.. hahah ik weet dat je geen palomino met een haflinger kan fokken.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:47

newmom schreef:
MAriett... t was bij wijze van spreken.. hahah ik weet dat je geen palomino met een haflinger kan fokken.

Dat kan dat wel weer :) als je er een palomino of cremello op zet.
Alleen als je een haf scheert krijg je niet ineens het uiterlijk van een palomino sportpony, maar van een mealy zweetvos sportpony :) dus dat meer. Aangezien veel mensen denken dat Harlingers palomino zijn, en ze dit dus niet zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 08:31

Muggenziften.. Neem toch aan dat ze wel snapt dat de kleur niet ineens anders is :') Maar het ziet er wel ongeveer hetzelfde uit.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:51

Hahaha ja ik weet :') :')