Welke hengst voor NRPS merrie Harmony x Krunch de breve?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:30

Als je sec indexen bekijkt is dat heel erg goed, als je gewoon regelmatig nakomelingen bekijkt en live in het wereldje staat weet je dat het beroerd is. Indexen zeggen bar weinig. Helemaal die van het Kwpn.

Er is namelijk een reden dat hij MAAR 450 nakomelingen heeft...........op zijn bijna 15de!!!!!!!! Het was zelf een zeepkist die niet goed genoeg was en zo ook voor zijn nakomelingen. Moederlijn is ook maar zozo en als je destijds op de HK was weet je dat het gros van de mensen niet begreep dat hij gekeurd werd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 01:14

R12312 schreef:
Als je sec indexen bekijkt is dat heel erg goed, als je gewoon regelmatig nakomelingen bekijkt en live in het wereldje staat weet je dat het beroerd is. Indexen zeggen bar weinig. Helemaal die van het Kwpn.

Er is namelijk een reden dat hij MAAR 450 nakomelingen heeft...........op zijn bijna 15de!!!!!!!! Het was zelf een zeepkist die niet goed genoeg was en zo ook voor zijn nakomelingen. Moederlijn is ook maar zozo en als je destijds op de HK was weet je dat het gros van de mensen niet begreep dat hij gekeurd werd.

Daarom zitten die mensen nou op de tribune en niet op het jury stoeltje. Ten eerste, hij is 14, geen 15. Daarnaast is hij al een aantal jaren geëxporteerd, veel nakomelingen krijg je er dan niet bij. Het aantal merrie's dat een predikaat heeft gehaald op de keuring is hoger dan gemiddeld. Hij heeft zelf 1.50 gelopen en zijn eerste nakomelingen beginnen dat nu ook te lopen.

Als een index ben zo "weinig" nakomelingen zo'n hoge betrouwbaarheid heeft betekent het dat hij heel uniform fokt.

Maar volgens mij wijken we wat af van het topic.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 04:48

Met dievriessperma is t ook vaak zo dat t dier op dekstation moet verblijven ivm scannen om de 8 uur, ivm met insemineren dicht bij eisprong.wat voor sommige merries nog wel Eens voor verandering kan zorgen in hun cycles, merries die relaxed en happy thuis staan, reageren soms bij paar dagen op hengstenstation negatief op hun vruchtbare Periode, ze zijn uit hun vertrouwde omgeving.

Wat ook dan nog een optie kan zijn is dat je kan wisselen van hengst, of na paar pogingen insemineert met diepvries en vers samen, dan heb je wel dna onderzoek nodig, maar heb je iig kans op dracht, als blijkt dat je merrie niet drachtig wil van diepvries sperma.

Dus vraag van te voren naar de evt mogelijkheden kwa kosten van het dekgeld , switchen en scankosten als paard op dekstation moet blijven Staan, bij de scankosten op dekstation is mijn ervaring dat die zomaar 100 euro meer kosten dan normaal verblijf op dekstation voor merrie die gewoon gescand word voor gewone ki.

To ik snap jou reactie, dat je. voor jou gevoel alleen maar bewezen hengsten noemt, ik reageer op wat ik lees, en heb soms andere mening dan jou betreffende bewezen hengsten. Ieder zn eigen mening ,ieder zn eigen manier van Fokken.

janderegelaa

Re: Welke hengst voor NRPS merrie Harmony x Krunch de breve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 07:13

Mijn idee is eigenlijk dat als je door de bomen het bos niet meer ziet en je vindt een bonte heel gaaf TS, pak gewoon Ceasar. Niet te duur, bontgarantie, fokt echt niet slecht, en je weet gelijk hoe jouw merrie fokt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:19

Er staat bijna 15 Jan en hij is bijna 15 en daarbij is hij pas 2 jaar geleden geexporteerd. Ik vind gewoon dat hij niet in het rijtje van Emilion en Cantos past.

Daarnaast denk ik dat je met diepvriessperma terwijl je niet weet hoe makkelijk de merrie drachtig wordt een exotisch en duur traject in gaat. Dat zou ik persoonlijk niet doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:25

Ik denk persoonlijk dat van het rijtje Ultimo - Emilion - Cantos het vooral Emilion is die daar ten negatieve tussenuit zou moeten vallen :D
(maar die komt ook uit een ander decennium).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:39

Nog even een vraag tussendoor, daarna ga ik de rest even lezen, maar wat zijn die indexcijfers?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 12:02

janderegelaa schreef:
Mijn idee is eigenlijk dat als je door de bomen het bos niet meer ziet en je vindt een bonte heel gaaf TS, pak gewoon Ceasar. Niet te duur, bontgarantie, fokt echt niet slecht, en je weet gelijk hoe jouw merrie fokt.

Fokt deze nog een beetje maat?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:04

Als lid bent van het KWPN krijg je vrij toegang tot de database van alle KWPN paarden. Hier kun je van alles in opzoeken zoals sportprestaties nakomelingen etc.

Hieronder een uitleg over fokwaarde indexen en daaronder de index van Ultimo.

Iedere prestatie van een paard kan worden gezien als een optelsom van aanleg (genetische aanleg van het paard) en omgevingsinvloeden (training, ruiter, gezondheidszorg, etc.). Voor de fokkerij gaat het om de aanleg, want alleen dat wordt doorgegeven aan de nakomelingen. Een fokwaarde is een schatting van die genetische aanleg. Het KWPN berekent fokwaarden voor sport-, bewegings-, exterieur en gezondheidskenmerken.

Vergelijking met het gemiddelde
Bij fokwaarden wordt de genetische aanleg van een individueel paard vergeleken met de gemiddelde genetische aanleg van alle KWPN-paarden. Daardoor kan in één oogopslag worden gezien welke positie een paard inneemt in de populatie. Dat gemiddelde van de gehele populatie wordt jaarlijks op 100 gesteld. Dat gebeurt voor ieder kenmerk zo. Voor het hoofdkenmerk sport geldt dat tweederde van alle paarden zich tussen de 80 en 120 punten bevindt (de spreiding bedraagt voor deze kenmerken 20 punten). Een fokwaarde boven 120 mag dus bovengemiddeld genoemd worden. Voor de exterieur-, bewegings- en gezondheidskenmerken is een spreiding van 4 punten aangelegd. Een paard met een exterieurfokwaarde lager dan 96 of hoger dan 104 wijkt dus met zijn genetische aanleg duidelijk af van het gemiddelde in de populatie.

Drie informatiebronnen
Bij de berekening van de fokwaarden van een paard worden drie verschillende groepen informatie gebruikt: informatie gemeten aan de ouders van het paard (inclusief alle familieleden), informatie gemeten aan het paard zelf en informatie gemeten aan de nakomelingen. Deze laatste informatiebron is veruit de belangrijkste informatiebron voor een fokwaarde, dan wordt namelijk pas echt duidelijk wat een ouderdier door kan geven aan zijn of haar nakomelingen voor wat betreft de genetische aanleg.

Als van een paard alleen ouderinformatie bekend is, dit is meestal het geval bij jonge paarden, dan wordt een verwachtingswaarde berekend. De verwachtingswaarde van een paard is het gemiddelde van de fokwaarden van de vader en moeder. Als blijkt dat ook van de moeder geen fokwaarde bekend is dan kan in de meeste gevallen worden teruggevallen op de stamboomindex. Met behulp van de fokwaarden van vader, moedersvader en moedersmoedersvader wordt dan de genetische aanleg van het paard ingeschat. Zodra drie jaar en oudere paarden eigen prestaties hebben behaald of er informatie gemeten aan nakomelingen beschikbaar is, worden de fokwaarden berekend. De fokwaarden voor sportkenmerken zijn gebaseerd op sportstanden afkomstig van de Nederlandse sportbond (de KNHS), en de internationale sportbond FEI, en daarnaast cijfers uit aanlegtesten en stamboekopnamen. Fokwaarden voor exterieur-, bewegings-, en springkenmerken zijn gebaseerd op de gegevens van de lineair scoreformulieren die opgemaakt worden voor een paard tijdens de stamboekopnamen. De fokwaarde voor OC-gezondheid is gebaseerd op het OC-nakomelingenonderzoek voor hengsten en wordt berekend op basis van de prestaties van de 20 a-selecte gekozen jaarlingen.

Betrouwbaarheid van de schatting
Hoe meer informatie beschikbaar is hoe beter de genetische aanleg (= fokwaarde) van een paard kan worden ingeschat: vooral nakomelingeninformatie zal de betrouwbaarheid van de fokwaarde ten goede komen. De betrouwbaarheid, die bij iedere fokwaarde wordt afgedrukt, is een maat voor de hoeveelheid gebruikte informatie. Als de betrouwbaarheid rond de 55-60% ligt kan de betrouwbaarheid van de fokwaarde als voldoende tot behoorlijk beschouwd worden. Haalt de fokwaarde een betrouwbaarheid hoger dan 70%, dan mag daaraan de classificatie goed tot zeer goed gekoppeld worden. Fokwaarden zullen naarmate de betrouwbaarheid hoger wordt minder fluctueren. Hoe hoger de betrouwbaarheid, hoe dichter je de daadwerkelijke fokwaarde van een paard benadert.

Genetisch Profiel
Alle fokwaarden en betrouwbaarheden van de belangrijkste kenmerken per fokrichting, zijn overzichtelijk samengevat in het genetisch profiel. Hieruit is dus in één oogopslag waar te nemen hoe een hengst of merrie vererft ten opzichte van de populatie. Het belangrijkste kenmerk in dit genetisch profiel zullen respectievelijk het hoofdfokdoelkenmerk sport-dressuur, sport-springen en aangespannen sport zijn voor de fokrichtingen dressuurpaard, springpaard en tuigpaard. Voor Gelderse paarden zullen zowel sport-dressuur als sport-springen weergegeven worden, gezien het veelzijdige karakter van dit type paard.

Daarnaast wordt dit hoofdkenmerk vergezeld van een aantal ondersteunende kenmerken zoals exterieur, beweging, vrij springen en OC-gezondheid.

Ook het kenmerk stokmaat is terug te vinden in het genetisch profiel, alhoewel het niet direct een fokdoelkenmerk is, zijn veel fokker wel geïnteresseerd in de vererving van dit kenmerk.

De fokwaarden voor de overige kenmerken, de diverse exterieur-, bewegings- en springkenmerken van het lineaire scoreformulier, worden overzichtelijk samengevat in de fokwaarden voor detailkenmerken.

Publicatie
De fokwaarden van hengsten zijn gepubliceerd in de online KWPN Hengstendatabase onder het tabblad ‘Genetisch Profiel’. De fokwaarden van merries en overige paarden zijn terug te vinden onder het kopje Genetisch Profiel in de KWPN-database. Voor alle paarden moet de betrouwbaarheid van de fokwaarde 30% of hoger zijn om voor publicatie in aanmerking te komen.

Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:05

Silly1972 schreef:
janderegelaa schreef:

Fokt deze nog een beetje maat?

Ceasar fokt groot.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 12:08

Thanks Jan! PD je link in je onderschrift doet het niet.

Ik ben geen lid van KWPN, maar de indexcijfers zie je vaak wel terugkomen, nu kan ik ook zien wat het inhoudt, dank je!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:02

Silly1972 schreef:
Thanks Jan! PD je link in je onderschrift doet het niet.

Ik ben geen lid van KWPN, maar de indexcijfers zie je vaak wel terugkomen, nu kan ik ook zien wat het inhoudt, dank je!

Dat rechtvaardigd ook wel het verschil in contributie met het NRPS vind ik. Je kunt online zoveel dingen vinden bij het KWPN maar ook dingen regelen. Alles gaat digitaal.

Die link is van een advertentie voor DV sperma van een bonte Krack C hengst op Marktplaats maar die is verlopen.

Mag je ook gebruiken hoor. € 50,- + dierenartskosten. 1.84 groot maar niet goedgekeurd.

Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 13:19

Haha, nee dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Ceasar, maar was gewoon eens nieuwsgierig :-)

Geen idee wat de contributie van KWPN is

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:24

NRPS is €99,75 incl. 12 x NRPS magazine. KWPN is €111,- incl. 23 x IDS en vrij toegang tot de database en KWPN TV.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 13:25

ahh oke

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:34

Silly1972 schreef:
ahh oke

Dat is ook wel onderdeel van mijn motivatie om voor het KWPN te kiezen. Qua prijzen houden ze elkaar aardig in evenwicht, ik krijg alleen meer voor mijn geld bij het KWPN.

Daarnaast is een paard door een KWPN papier beter verkoopbaar. Zeker naar het buitenland. Niet omdat het desbetreffende paard dan beter is maar omdat het stamboek veel bekender is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 13:44

Ceasar is dan toch niet bij KWPN in te schrijven neem ik aan

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:56

Silly1972 schreef:
Ceasar is dan toch niet bij KWPN in te schrijven neem ik aan

Jazeker wel. Hij is "approved" bij het AES. Daardoor zowel door het NRPS als KWPN erkend.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:59

En bij het KWPN krijg je dan een register A papier Jan?
Net als bij het NRPS?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:14

ponyparadijs schreef:
En bij het KWPN krijg je dan een register A papier Jan?
Net als bij het NRPS?

Ja inderdaad. Ik zal er even een screenshotje bij doen van een nakomeling anders word ik weer door sommigen in twijfel getrokken ;)
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:56

Nadeel van een register A KWPN papier is dat je voor stamboek opname zoveel moet doen.
In de zin van röntgen en cornage onderzoek.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 15:59

Is dat met veulen al?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:16

Dat is op 3 jarige leeftijd (of ouder) als ze voor stamboek opname worden aangeboden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 16:18

ohh oke, wilde al zeggen, als veulen laten keuren bereik je niet zo veel mee ;-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:20

Vindt het wel iets om mee te nemen in de overweging mocht je in het KWPN inschrijven.
Wat ik overigens ook zonde zou vinden voor je merrie.
Gezien ze ook op haar nakomelingen een predicaat zou kunnen halen.
Mits de nakomelingen uiteraard in het NRPS worden ingeschreven
Daarnaast neem ook het KWPN niet de eventuele predicaten over van de merrie als ze die bij het NRPS heeft behaald.