Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:39

Dat was als je voor 30 april had geboekt las ik op hun facebook pagina. Nu kost het vers 1200 euro staat in de mail die ik recent heb gekregen. En vanaf juni dus alleen diepvries nog en dat is 1400 euro.

Hij heeft nog helemaal geen nakomelingen ook! De eerste moeten nog geboren worden. Ben benieuwd hoe duur die nakomelingen zullen zijn :P

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:57

Deze vond ik vandaag op het net, volgens mij de eerste? :)
Nog geen spots? Of kunnen die ook later komen?

Afbeelding

Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:24

Is dat een veulen van spot on sa?? Lijkt een eenkleurig veulen. Kans op stippen bij een panterbonte is 50% dus kan altijd gewoon eenkleurig zijn natuurlijk :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:48

Ja volgens mij het eerste. Er werd gesuggereerd dat de spots later misschien zouden komen, vandaar mijn vraag?
Mij lijkt hij ook gewoon egaal.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:58

Hmmm ik ben wel benieuwd naar meer foto's, had een typischer veulentje verwacht maar de foto's zijn ook niet heel duidelijk natuurlijk ... uit wat voor moeder komt deze?

Met een appaloosa ouderdier kan een nakomeling natuurlijk altijd nog doorkleuren later, voor echt zekerheid zou je kunnen testen op appaloosa. Maar de kans is gewoon 50% dat het een eenkleurig veulen is. Hoezo denken ze dat ze nog gaat doorkleuren? Heeft ze witte haren door de vacht en/of kenmerken zoals gestreepte hoefjes, appaloosa ogen, gemarmerde huid bij billen/geslachtsdelen/ uiertje/ neusje? Heb je eventueel meer foto's?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:06

Nee stond op FB en moest aan dit topic denken. Dit waren de enige pics en sorry geen idee wat voor merrie. Waarschijnlijk een solid dan? Er werd in een comment aangegeven dat de kans er altijd is dat ze nog doorkleuren. Verder niks.
Misschien dat iemand anders beter heeft opgelet? :o

Appaloosa kan niet homozygoot zijn?

Lynn_FDA

Re: Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:11

Misschien een Du Bois hengst? Deze hebben mooie kleurtjes en geven lengte, verdunning en opgerichte hals vind ik :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:19

Ook als de moeder een (heterozygote) appaloosa is kan er een eenkleurig veulen uitkomen :), alleen met een homozygoot ouderdier heb je 100% appaloosa kans.

Panterbont is een voorbeeld van een heterozygote appaloosa, 50% kans op doorgeven van het appaloosa gen omdat ze 1 gen dragen.
Al mijn appaloosa's zijn heterozygote appaloosa's:

Afbeelding

Een fewspot (hele witte met misschien hier en daar een stipje of helemaal geen stippen) is een voorbeeld van een homozygote appaloosa, deze heeft 100% appaloosa nakomelingen omdat ze 2 genen dragen en dus altijd 1 doorgeven.
Hieronder een voorbeeld van een fewspot moeder met fewspot dochter:

Afbeelding

Maar het wil dus niet zeggen dat een appaloosa altijd volledig gestippeld zal zijn.... dit zijn ook appaloosa's:

Afbeelding

En dit veulen lijkt bruin maar is uit een fewspot moeder dus zekerweten appaloosa, die is later ook nog echt doorgekleurd.

Afbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:26

Dank je voor de uitleg! :)

Dus panterbont kan nooit homozygoot zijn?
Voor andere appaloosa "uitingen" zou je dus moeten testen om erachter te komen of ze homozygoot danwel heterozygoot zijn?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:42

Panterbont is nooit homozygoot nee :).
Alleen de fewspots zijn homozygoot (en ze zeggen ook dat schabrakbont zonder stippen op de deken homozygoot kunnen zijn).

Een homozygoot dier herken je eigenlijk altijd wel, dus dan is testen overbodig.
Andere uitingen zijn allemaal heterozygoot en hoef je dus ook niet te testen want dat weet je gewoon. Testen is meer als je twijfelt of het een appaloosa is, bijvoorbeeld bij een die eenkleurig lijkt en wel een of twee heterozygote appaloosa ouderdieren heeft.

Dit is mijn veulentje van dit jaar uit bovenstaande heterozygote appaloosa hengst x eenkleurige merie, ik laat haar ook testen op het appaloosa gen.

Afbeelding

Nu enorm aan het verharen :P, dus ben benieuwd of er nog een verrassing onder het vachtje vandaan komt maar verwacht het niet. Maar ik test ook graag omdat ik het zeker wil weten :D.

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:51

Weer wat geleerd! :D

Mooie kinders met mooie typische hoofdjes! <3

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:56

Ik ben gek op typische hoofdjes <3 die fokt mijn eigen hengstje echt mooi door!

Mijn plan is eigenlijk ook dat ik een merrie met arabisch bloed hoop te fokken (of te kopen...), wat grotere maat merrie krijg en die dan kruisen met mijn hengstje (75% welsh bloed, 1ste premie levensgoedgekeurd hengstje). Die veulens zullen dan hopelijk precies zo zijn als dat ik hoop en verwacht <3
Mijn hengstje lijkt ook een beetje op een mini arabiertje:

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:26

Ik vind dat jou hengst een prachtig welsh hoofd heeft ik vind hem geweldig.ik hou juist niet van die arabieren hoofden met enorme dish.de dish kan ook de luchttoevier van uit de neus belemmeren.ik ben daar zeker niet voor.jou hengst is geweldig. Waarom overweeg je geen welshcob merrie met jou hengst.welsh pony,s zijn enorm veelzeidig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:37

En vergeet niet dat er ook wat hengsten rond lopen waarbij dingen gemaakt zijn ipv genetisch dmv operaties ed.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:55

welsh cob wordt binnen het appaloosa niet toegestaan, maar alle overige welsh wel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:29

Donja schreef:
welsh cob wordt binnen het appaloosa niet toegestaan, maar alle overige welsh wel

En wat is dan het verschil? Waarom een cob niet en een andere wel.
het is een open stamboek dus een appaloosa merrie zoals die van ts bv kan ook cob bloed dragen.dus beetje vreemd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:59

Tja vreemd maar anderzijds het zijn de richtlijnen, je kan ze nalezen en er rekening mee houden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:14

keona schreef:
Donja schreef:

En wat is dan het verschil? Waarom een cob niet en een andere wel.
het is een open stamboek dus een appaloosa merrie zoals die van ts bv kan ook cob bloed dragen.dus beetje vreemd

Zo open is het stamboek niet hoor. Ze laten maar een paar stamboeken toe.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 23:37

Wordt er serieus plastische chirurgie toegepast bij paarden???

Ik hoorde dat bij het NAS wel meer stamboeken worden toegelaten als dat er in die lijst staan, dat schijnt maar een voorbeeld lijst te zijn, je kan altijd mailen en aanvragen of ze een bepaalde stamboek ook toelaten.

Ik denk dat ze het type welsh cob liever niet hebben ofzo? Geen idee waarom die specifiek is uitgesloten.... Appaloosa's met onbekende afstammingen komen ook niet in het hoofdstamboek hoor, er kan denk ik best wel een appaloosa met als vader een welsh cob worden ingeschreven en meedoen met keuringen en ook kampioen worden maar in het hoofdstamboek zal die dan niet komen.

Bedankt Keona! :-)

Nou ik ben nog aan het nadenken hihi, ik heb nog tot de eerste week van juni, dan zou ze weer hengstig moeten worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:13

Succes ts

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:38

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:43

Wil je beweren dat Magnum Psyche onder het mes is geweest? :oo

Deze lijn fokt extreme hoofdjes. Daar kun je van houden of niet.
Chirurgie? Neeeh, al wordt er in Amerika wel wat af gephotoshopt. Dat is goedkoper. :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:49

Ik weet het niet maar daar staat het, ik zou daar wel rekening mee houden en de nakomelingen inspecteren en uit wat voor moeders die komen, of het nu wel of niet waar is...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:52

Je moet niet alles geloven wat op Bokt geroepen word.. Magnum Psyche is een kribbenbijter en zou daarom een operatie hebben ondergaan (dus in principe dezelfde operatie als Aquido van Adelinde Cornelissen.) Of het waar is, tja.. Het klinkt in ieder geval aannemelijk dan de horrorverhalen uit dat vage topic.
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnum_Psyche

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:00

Ik vind het overdreven en onnatuurlijk.dit is net zo als bij honden dat mensen doorslaan in bepaalde dingen.
De show arabieren met de iele benen en ielle nekjes vind ik zo wie zo niks,vind deze ook zeker weinig toevoegen in goed sportpaard.ik zou bang zijn om er op te gaan zitten.
ik ben wel benieuwd wat ts nu gaat doen