Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:07

de eerste twee shirehengsten lopen beiden mee in apassionata..als je zoekt op apassionata op g**gle en dan afbeeldingen bekijkt, zie je ze wel. Ze staan ca 10 km over de grens in nederland ter hoogte van oldenzaal (twente). Daarnaast doen ze ook beiden KI, dus kan eventueel opgestuurd worden naar huis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:09

Keona, je ziet op de 2de link dat het paard een vrij weke rug heeft, het 1ste paard heeft een kortere, rechtere rug.
Kortere ruggen zijn vaak sterker dan lange ruggen.
Kim heeft zelf een erg lange rug, dat wil ik graag compenseren.

MelissaYM, klopt! :j

Zimbabwe, daar kwam ik net achter inderdaad, in ieder geval van de eerste!
Dat is handig. :j

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:16

Ik zou ze niet op een plaatje gaan uitzoeken hoor, gewoon eens een middagje langs, is nog leuk ook nog!. en de eerste twee hengsten staan, voor zover ik weet, nog altijd bij een en dezelfde eigenaresse...doen ook beiden KI voor transport.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:18

Ooh, dat was ik ook zeker van plan! :))
Het is niet zomaar iets.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:37

Dat jou paard lang in de rug was viel me neteen op.maar op een foto onder het zadel kan ik dat niet 1 2 3 beoordelen.ik zou ook gaan kijken overal.succes in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:54

Bedankt. :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:13

Gaat al weg van het bonte en de speciale kleuren, maar wat denk je van een Vlaamse hengst?
Ieder jaar lopen bij ons een 20-tal Vlaamse paarden mee in de grootste processie in Brugge (vuurwerk, kermis, loslopende schapen, muziek etc etc) en ze zijn zó ontzettend koel in de kop en prachtig om te zien. Ze zijn erg groot, maar veel ranker en edeler van de zware Belgen of Nederlandse trekpaarden.
Ook hebben ze erg weinig sok.

Daarnaast is Maxamillion een erg gaaf dier :j
http://www.staltalpe.be/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=82

De jonge hengst Rodenbach van Diepensteyn is ook erg gaaf, maar is een Belgisch trekpaard en heel wat kleiner dan Kim denk ik zo.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:14

Ik heb lang niet alles gelezen maar mag ik je 1 tip meegeven? Ik lees veel over compenseren maar houd er rekening mee dat - en + niet automatisch + wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:20

Ik vind 2 en 6 erg mooie hengsten. Een lange rug is niet perse een zwakke rug hoor, zolang hij niet te week is en de schoft mooi ver doorloopt.
Ik zou wegblijven bij de hengsten die de onderhals er wat uitdrukken. Sommige shires staan wel erg in de omgekeerde rechthoek. Kies er een die minimaal even lang als hoog is en waarvan het pijpbeen niet te lang is. Dat is niet erg duurzaam namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:46

Quebelle, die zijn inderdaad ook gaaf, maar komen voor zover ik weet niet in Nederland voor.
Wij wonen in Groningen en dan is het niet zo makkelijk om met Kim naar België te rijden.

_Anneruth, daar ben ik me van bewust. :j
Het blijft ook altijd een gok.

Sizzle, klopt, maar bij paard 2 zie je onder het zadel toch echt wel een weke rug.
Bedankt, daar ga ik op letten! :j

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:52

Ik weet geen mooie hengst, maar gaaf een veulen van Kim.

Dit ga ik volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:06

Dankje!
Misschien gaan we volgend weekend bij Westwold Shires kijken.
Dat is hier niet zover uit de buurt en ik wil die machtige dieren weleens in het echt bekijken.
Als dat mogelijk is natuurlijk. :)

Deze hengsten staan daar:

Alhoewel ik het koppie echt geweldig vind, ben ik niet zo weg van de bouw, maar dit kan in het echt heel anders zijn.
http://www.westwoldshires.nl/pagina21.html

Deze wil ik ook heel graag van dichtbij zien. :j
http://www.westwoldshires.nl/pagina12.html en http://www.westwoldshires.nl/pagina11.html

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:41

Maar bij het tweede kinkje staat dat ze niet met K.I werken overigens vind ik de hengst wel heel erg mooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:53

Ik wil dan volgend weekend vragen of hij weleens met merries heeft gewerkt die ook zo dominant zijn. :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:56

De hengsten die je laat zien op blz 2 zijn niet bont he, die zijn sabino. Kan zijn dat iemand dat al heeft opgemerkt, ik val net in het topic binnen.
Heb je wel eens gekeken naar Sir Camelot? Ik weet zo 123 even niet uit mijn hoofd of hij wel of niet homozygoot is. Heeft in ieder geval wel een super karakter.
Mijn Drummie was leuk geweest, hoewel een paar cm te klein.
Je wilt een iets kortere rug, vergeet niet dat een merrierug wat langer is omdat er ruimte moet zijn voor een veulen in het lijf, dat een merrie dus wat langer is, is goed gepland van Moeder Natuur. En dominantie, tja, alphamerries moeten er ook zijn, en als Kimmetje als alphamerrie zijnde een veuligje krijgt, dan heb je grote kans de baby Alpha voorrechten krijgt en zich als Alpha ontwikkelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:20

Klopt, maar met de kennis van nu, weet ik hoe ik daar het beste mee om kan gaan en met een goede opvoeding, kun je een hoop bereiken. :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:28

Oh ja, dat is wel zeker, dat jij prima een veuligje van Kim kunt opvoeden. Is leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:34

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:32

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:42

Zo dan..die is wel prachtig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:20

Inderdaad! <3
Het zou wel een grote gok zijn.
Vandaag met een vriendin gehad over een veulentje van Kim en zij zegt terecht dat je bij een kruising met een Shire nog steeds geen luxer type gaat krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:28

Wat versta je precies onder luxer?
Want dit ras is zo zorgvuldig gefokt over vele generaties dat de kenmerken sowieso sterk verankerd zijn. Zelfs als je er een arabier op zou zetten blijft het waarschijnlijk gewoon een lomp type trek-arabier. Het gebrek aan halslengte bijvoorbeeld is ontzettend functioneel bij een trekpaard, dat fok je niet in 1 generatie weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:22

Trekpaard is vierkantsmodel en daar zal je willen blijven. Meeste/alle rijpaardtypes vallen af, want rechthoeksmodel.

Omdat Kim veel massa heeft misstaat een langere ruiter niet, kleinere stokmaat is niet meteen een handicap bij een paard met genoeg massa. Grote hengst is dus niet noodzakelijk mits, genoeg massa. Mogelijkheid om rondje op toekomstige papa te stappen en kijken wat het plaatje wordt zou worden kan je altijd vragen.

Tussen vierkantsmodel, massa, korte en sterke rug zou een welshcob zoals al genoemd ook optie zijn? Ontloop je ook de hele ellende met cpl, e.d. wat nog wel eens samenhangt met veel behang.

Anorion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:20

Gisteren op de Shirekeuring zag ik deze hengst.
http://www.nshs.nl/Grovemere%20Storm.pdf

Een redelijke nieuwkomer volgens mij maar wat een prachtdier, blijkt ook wel uit de resultaten, winnaar hengsten 4 jaar en ouder, en volgens mij ook dagkampioen.

Het zijn geen hele voordelige foto's in de link maar wie weet komt of is er al een topic over de keuring op Bokt.