Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
janderegelaa schreef:Pliensdream schreef:Hallo bokkers,
Ik wil volgend jaar mij merrie laten deken weet alleen niet welke hengst![]()
Info over mijn Merrie:
Geboortejaar 2006.
Johnson x Kroongraaf ster
Stokmaat ongeveer 1.62m.
Kleur zwartbruin
Wat wil ik verbeteren aan mijn merrie:
Ze zou wat mij betreft gespierder mogen in de bovenlijn (mooiere halsbespieren?)
Het is een enorme zenuwpees, qua karakter is het een ontzettend lieve merrie die graag wilt werken maar door
haar nervositeit vaak erg in de stress schiet. Verder zou de merrie een slag grover mogen, het is nu echt een poppetje.![]()
Het liefst een hengst met zo min mogelijk inteelt met mijn merrie.
hierbij de link met haar stamboom:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1481693
een foto van de merrie onder het zadel:
[ Afbeelding ]
een foto los (zijn niet de mooiste ik weet het)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen!
Ik zou op deze merrie geen zware, groot verervende hengst zetten. Het model zoals ze nu is vind ik prachtig. Halsaanzet is wat diep uit de borst en er moeten spieren op getraind worden. En dan moet je geen hengst nemen die een verticale hals geeft, je moet een hengst nemen die een correcte hals geeft. De ene fout compenseer je niet met de andere fout, je probeert te verbeteren door een hengst te gebruiken die het minpuntje van jouw merrie compenseert omdat dat bij hem een pluspunt is. Ik vind het halsgebruik tijdens het rijden wel weer heel functioneel. Je merrie is niet sabelbenig, vind haar wel vrij grof in de gewrichten.
Een zwaardere hengst zie ik niet zo zitten met Burggraaf in de lijn, dan krijg je zometeen een tank. Om dezelfde reden ook geen grote hengst, er zitten zoveel grote paarden in de lijn dat dat heus wel goed komt als je een hengst gebruikt die gewoon een goede maat vererft.
Ik zou zoeken naar een hengst met een correcte hals met een goede halsbespiering, correct beenwerk en die niet strooit in zn maat.
Dees schreef:Pliensdream schreef:Ik vind de hengst heel mooi, naast dat vind ik hem met zijn aanparingdadvies goed aansluiten op mijn merrie. Dat vind ik eveneens van sir oldenburg. Ik moet ook commercieel.denken mocht ik het veulen niet houden dat hij/zij zichzelf wel verkoopt door uitstraling en gangwerk die wij graag willen zien.
jorgkatwijk schreef:Als je commercieel wilt fokken, laat je Davino vanaf nu echt staan want die hengst is uitgeschakeld. Die gaat geen Pavo's lopen en geen Verden en waarschijnlijk ook geen jonge hengstencompetities want hoefbeen kapot. Tegen de tijd dat die herstelt is, is er alweer een nieuwe lichting modehengsten opgestaan.
Overigens, de vraag naar Sir Oldenburg veulens is niet zo heel erg groot omdat SO nogal eens een matig achterbeengebruik doorgeeft.
[naam verwijderd] ik wil mijn merrie ook dekken met davino v.o.d. maar waarom ben je zo negatief over davino v.o.d. ik vind het een heel goed paard
Dees schreef:jorgkatwijk schreef:Als je commercieel wilt fokken, laat je Davino vanaf nu echt staan want die hengst is uitgeschakeld. Die gaat geen Pavo's lopen en geen Verden en waarschijnlijk ook geen jonge hengstencompetities want hoefbeen kapot. Tegen de tijd dat die herstelt is, is er alweer een nieuwe lichting modehengsten opgestaan.
Overigens, de vraag naar Sir Oldenburg veulens is niet zo heel erg groot omdat SO nogal eens een matig achterbeengebruik doorgeeft.
dees ik wil mijn merrie ook dekken met davino v.o.d. maar waarom ben je zo negatief over davino v.o.d. ik vind het een heel goed paard
Ik vind het een 2-dimensionaal paard en zou hem daarom zelf niet gebruiken.
Maar los daarvan: die hengst is 'out of the picture'.
Uit het oog = uit het hart en daarom zal de hengst waarschijnlijk minder gaan dekken. Waardoor er dan vanzelf minder opvallende nafok zal zijn (wet van de grote getallen!) waardoor er opnieuw weer minder vraag zal zijn naar Davino.
Als de hengst niet gunstig herstelt, zie je hem nooit weer terug. Dan krijg je dat er over 6 jaar gevraagd wordt "Davino, wat was dat voor een"...
Nou hoeft dat in de fokkerij niet zo'n probleem te zijn (zie Padinus) maar als je wilt verkopen is het gewoon handiger om een hengst te kiezen die wél in het middelpunt van de belangstelling staat (en blijft staan).
jorgkatwijk schreef:en om niet te vergeten ook zo'n goede moederlijn heeft
Heb er wel nog geen nakomelingen van gezien. Hoe zijn die?
Umeo schreef:Ik ben ook fan van WupHeb er wel nog geen nakomelingen van gezien. Hoe zijn die?
Ik zou als ik jou was niet echt bij nederlandse hengsten gaan kijken (Uphill, Oscar, Briljant en nog enkele uitzonderingen daargelaten) maar eerder een duitse massale hengst kiezen.