Bacardi II VDL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Bacardi II VDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:13

Inderdaad.. het ontstaan van het KWPN is niet te vergelijken met het kruisen van Bacardi II met een New Forest oid. Maar goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:15

Donutje schreef:
Ja maar jullie visie op kruizingen dan? Dan spreek je jezelf toch wel tegen of zie ik dat nu verkeerd.

Dat zie je inderdaad verkeerd. (niet rot bedoeld)

Het kruisen van de verschillende warmbloeds is langzaam gegaan en het waren paarden die llemaal ongeveer hetzelfde type hadden, een zelfde gebruiksdoel en vaak al dezelfde (soort)voorouders
Bovendien werd er, zeker tot 40 jaar terug, zeer streng geselecteerd. Alles wat niet goed was ging naar de slager.(tegenwoordig gaat een kreupele merrie nog onder de hengst)

Al sinds 1870 is er een zeer strenge selectie op de vaderdieren. Er kwamen nieuwe selectie eissen(rontgen) en er blijven punten die altijd zullen blijven bestaan.(een correct fundament)

Maar het was dus niet zo dat er twee totaal verschillende parden met elkaar gekruist werden.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:21

De geschiedenis van het KWPN
Het Nederlands Warmbloed is voor het grootste gedeelte gefokt uit inheemse rassen. In eerste instantie werd uitgegaan van paarden die geschikt waren voor het werk op boerenbedrijven.
Regionaal waren er verschillende typen, dit had vooral te maken met of werd mede bepaald door de zwaarte van de te bewerken grond. Het Groningse (zware) type kwam voor op bedrijven in de kleigebieden, het Gelderse (lichte) type trof men voornamelijk aan in de weidegebieden
Na de Tweede Wereldoorlog kwam daar verandering in, de mechanisatie verving de trekkracht van het paard. Juist in die tijd begon de ruitersport, voorheen was dit tot dan gereserveerd voor de gegoeden en de legerofficieren. De sport vroeg om een ander soort paard, daar werd met een ander fokprogramma op ingespeeld.
Met behulp van Volbloedhengsten en met hengsten uit de Franse en Duitse fokgebieden, werd het Gelderse en Groningse landbouwpaard omgevormd tot een modern sportpaard .
Tegenwoordig kent het KWPN 4 fokrichtingen, springpaarden, dressuurpaarden, tuigpaarden en het Gelderse paard. Het huidige Gelderse paard is een voortzetting van de oorspronkelijke uitgangs-populatie. Een kleine groep liefhebbers houd dit klassieke type in ere.

Begon als een mengelmoes boerentrekpaard.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:22

Oke, maar ik kan me zo voorstellen (misschien heb ik het verkeerd hoor) dat er in een ver verleden toch trekpaarden gekruist zijn met volbloeden om zo een rijtypischer paard te krijgen. Nu wordt de discussie pas interessant. Hier kan ik nog wat van leren, in plaats van elkaar de grond in te trappen omdat wij er voor kiezen met een niet goedgekeurde hengst te fokken.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:23

Tanja was me dus net voor met haar bericht. *D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:25

branka16 schreef:
Wij hebben een veulen van hem van 19 april en 20 mei.
Vorig jaar hadden wij ook een veulen van hem.

Heb je daar foto's van? En uit watvoor moeders komen die?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:26

Donutje schreef:
Tanja was me dus net voor met haar bericht. *D

Kwpn is geen ras maar een stamboek , ieder dier die aan de eisen voldeet werd toen dr tijd goedgekeurd.
Vroeger waren er zoveel nederlandse stamboeken in nederland dat ze samen gevoegd zijn om beter te kunnen fokken.

na de mobilisatie ( trekkers etc ) en de oorlog is het fokdoel veranderd naar sportpaard.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:26

anneliesdj schreef:
branka16 schreef:
Wij hebben een veulen van hem van 19 april en 20 mei.
Vorig jaar hadden wij ook een veulen van hem.

Heb je daar foto's van? En uit watvoor moeders komen die?

Bekijk topics Hera en Picasso

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:27

Het KWPN bestaat nog geen honderden jaren hoor ;) En Geldersen en Groningers zijn wel iets anders dan een boerentrekpaard. Misschien is het wijs je eerst verder te verdiepen in deze materie voordat je nog meer minder slimme uitspraken doet.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:28

gelders en groningers zijn in de loop van de jaren ook veredeld. Zijn lang niet meer zo grof als vroeger

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:28

Uhm.. wellicht ietwat ongenuanceerd uitgedrukt, maar als ik in de stamboom van mijn merrie kijk, en daar Gambo (Oud Groninger hengst) aantref, wil je mij dan vertellen dat dat geen "boerentrekpaard" was? En ondanks dat toch zeer belangrijk geweest voor het huidige sportpaard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:29

Donutje schreef:
Oke, maar ik kan me zo voorstellen (misschien heb ik het verkeerd hoor) dat er in een ver verleden toch trekpaarden gekruist zijn met volbloeden om zo een rijtypischer paard te krijgen. Nu wordt de discussie pas interessant. Hier kan ik nog wat van leren, in plaats van elkaar de grond in te trappen omdat wij er voor kiezen met een niet goedgekeurde hengst te fokken.

Nee, echt geen trekpaarden. In Gelderland werden luxe Karrossiers gefokt.

In Groningen gingen de boeren op een goed moment wel de goede Groninger merries onder een trekpaard zetten maar daar heeft de fokleiding een stokje voor gestoken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-06-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:31

tanjaatjuhh schreef:
gelders en groningers zijn in de loop van de jaren ook veredeld. Zijn lang niet meer zo grof als vroeger

Geldersen zijn nooit heel grof geweest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:31

Leorah schreef:
Uhm.. wellicht ietwat ongenuanceerd uitgedrukt, maar als ik in de stamboom van mijn merrie kijk, en daar Gambo (Oud Groninger hengst) aantref, wil je mij dan vertellen dat dat geen "boerentrekpaard" was? En ondanks dat toch zeer belangrijk geweest voor het huidige sportpaard.

een trekpaard is een koudbloedtype.

Gambo was een Oldenburger. Hij was gruwelijk zwaar maar echt geen trekpaard.

Gambo is niet belangrijk geweest vanwege zijn eigen kunnen. Met hem heeft de fokleiding weten te voorkomen dat er nog meer goede Groninger merries onder een Bels gingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:33

Pletje123 schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Geldersen zijn nooit heel grof geweest.

Klopt het zijn altijd luxe rij en landbouwtuigpaarden geweest.
Ze zijn wel wat veredeld uiteraard. Maar ze zijn nooit zo zwaar als de groningers geweest.

Was ook niet nodig op de Gelderse en Utrechtse zandgronden.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:34

Pletje123 schreef:
Het KWPN bestaat nog geen honderden jaren hoor ;) En Geldersen en Groningers zijn wel iets anders dan een boerentrekpaard. Misschien is het wijs je eerst verder te verdiepen in deze materie voordat je nog meer minder slimme uitspraken doet.

Dit vind ik nu zo jammer he. Ik weet niet tegen wie deze opmerking bedoelt is maar waarom moet dat nu zo.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:35

Natasja, dus jij zegt dat de oud groninger paarden geen trekpaarden waren? http://www.zeldzamerassen.nl/Het%20Gron ... er%20Paard

Gambo was idd een Oldenburger, maar Oldenburgers en Groningers komen uit dezelfde lijnen van vroeger. Deze paarden werden wel degelijk als trekpaarden/landbouwpaarden gebruikt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:36

Afbeelding

Bekijk hier Gumbo die in 1928 in Nederland kwam en veel voor het Nwp gedaan heeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:36

Ik ben in voor een goede discussie, maar ik word flauw van de onwetendheid hier. Er worden onwaarheden aangedragen als zijnde argumenten. Dat discussieert toch niet? ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:36

tanjaatjuhh schreef:
[ Afbeelding ]

Bekijk hier Gumbo die in 1928 in Nederland kwam en veel voor het Nwp gedaan heeft.

En toch is dat geen trekpaard maar een warmbloed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:38

Afbeelding
Geen trekpaard? Vanwaar die staart?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-06-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:38

_/-\o_

ik kan er niet tegen reageren of een andere heeft het gedaan!
wel een heel leerzaam topic zo :j

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:39

een trekpaard is niet direct een koudbloed! begrijpend lezen..

NatasjavE

Leorah schreef:
Natasja, dus jij zegt dat de oud groninger paarden geen trekpaarden waren? http://www.zeldzamerassen.nl/Het%20Gron ... er%20Paard

Gambo was idd een Oldenburger, maar Oldenburgers en Groningers komen uit dezelfde lijnen van vroeger. Deze paarden werden wel degelijk als trekpaarden/landbouwpaarden gebruikt.

Een Landbouwpaard is niet hetzelfde als een trekpaard. Ze werden voor de ploeggebruikt maar dan ben je nog geen trekpaard.

Afbeelding

Dat is een trekpaard.

Gambo was een zwaarwarmbloed.

anneliesdj

Waar werd Gambo volgens jullie voor gebruikt dan?