Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Donutje schreef:Ja maar jullie visie op kruizingen dan? Dan spreek je jezelf toch wel tegen of zie ik dat nu verkeerd.
Donutje schreef:Tanja was me dus net voor met haar bericht.
Donutje schreef:Oke, maar ik kan me zo voorstellen (misschien heb ik het verkeerd hoor) dat er in een ver verleden toch trekpaarden gekruist zijn met volbloeden om zo een rijtypischer paard te krijgen. Nu wordt de discussie pas interessant. Hier kan ik nog wat van leren, in plaats van elkaar de grond in te trappen omdat wij er voor kiezen met een niet goedgekeurde hengst te fokken.
Leorah schreef:Uhm.. wellicht ietwat ongenuanceerd uitgedrukt, maar als ik in de stamboom van mijn merrie kijk, en daar Gambo (Oud Groninger hengst) aantref, wil je mij dan vertellen dat dat geen "boerentrekpaard" was? En ondanks dat toch zeer belangrijk geweest voor het huidige sportpaard.
Pletje123 schreef:tanjaatjuhh schreef:gelders en groningers zijn in de loop van de jaren ook veredeld. Zijn lang niet meer zo grof als vroeger
Geldersen zijn nooit heel grof geweest.
Pletje123 schreef:Het KWPN bestaat nog geen honderden jaren hoorEn Geldersen en Groningers zijn wel iets anders dan een boerentrekpaard. Misschien is het wijs je eerst verder te verdiepen in deze materie voordat je nog meer minder slimme uitspraken doet.
Leorah schreef:Natasja, dus jij zegt dat de oud groninger paarden geen trekpaarden waren? http://www.zeldzamerassen.nl/Het%20Gron ... er%20Paard
Gambo was idd een Oldenburger, maar Oldenburgers en Groningers komen uit dezelfde lijnen van vroeger. Deze paarden werden wel degelijk als trekpaarden/landbouwpaarden gebruikt.