[H]Gribaldi merrie x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Re: [H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:27

Neem het advies van Sarabande, Bramasole en vele andere ERVAREN fokkers eens serieus en doe er inderdaad je voordeel mee.... Ik denk wat wij er geen moeite meer voor moeten doen...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:38

ben het helemaal eens met de ervaring, en dat verdient alle respect, maar dat is geen reden om pedant te gaan doen :( . Niemand heeft de waarheid in pacht en naast de weg liggen nog meer wegen. TS heeft een merrie met een heel fijn papier Gribaldi*Lagoheidor*Damokles*Ramiro Z. dat zijn 4 prijspaarden op een rijtje, 4 topverervers, met een wat kleine stokmaat (ongeveer dezelfde als Ratina Z en net wat groter dan jap grote peloup, gewoon om het even in de context te plaatsen). Als jullie dan geen ander advies kunnen geven dan opeten: zielig. Dat er ondertussen nog niet gelachen mag worden is nog het ergste van al :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:34

Off topic maar Ratina's stokmaat lag ver boven de 155 stm.
Ratina was 169. Dat zowel Ludger Beerbaum als Pietje Raaymakers van die enorme latten hebben maakt van Ratina nog geen pony.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7149

Dat Japeloup de Luze een klein dier was doet overigens niet eens ter zaken.

TS vraagt om een hogere stokmaat...dus als je zelf je dan ook eens aan de vraag zou willen houden.

Dus: Geef eens een advies waar de TS iets aan heeft. Noem een hengst die aan haar wensen tegemoet komt. Heb ik al gedaan...

Dus:
Hengst moet vergroten
Goede rug hebben.
En Zwart zijn.

Over de 4 topverervers op een rij...dat maakt het nog niet een goed gefokt paard. Ik heb persoonlijk liever een iets mindere vader en een heel goed moederlijntje dan 4 stempelhengsten op een rij en een matige moederlijn.

BTW...ik heb maar zeer weinig ervaring met het fokken van paarden...Heb het ook niet van huis uit meegekregen. Ik probeer te leren van andere.

Proberen he...zeg nie dat het lukt :D

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:42

of de moederlijn weten we weinig omdat ze uit oldenburg komt, die kan heel goed zijn. Mijn advies, zie hoger is stedinger van sosath om de bloedaansluiting met landadel te krijgen. Als ratina 1,69 was dan loop ik morgen over de maan, maar dat ter zijde. Ze was geen 1,60 voor haar training begon, en mijn bron is zangersheide.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:07

merelhof schreef:
TS heeft een merrie met een heel fijn papier Gribaldi*Lagoheidor*Damokles*Ramiro Z. dat zijn 4 prijspaarden op een rijtje, 4 topverervers,

Om even met Natasja mee te gaan. Er bestaat ook nog zoiets als een combinatie. Die vier, volgens jou topverervers, zijn dat niet geworden omdat men ze in het wilde weg maar overal op zette.

Gisteren was er de vraag in een ander topic over het verleden van merries en toen ik daarna ging zoeken in de programma's van nationale keuringen van zon 12 to 15 jaar geleden, viel het me op hoeveel nu bekende merries, hengstenmoeders, moeders van topsportpaarden etc ik tegen kwam.
Hier wordt als argument gebruikt dat je helemaal geen predicaten in de moederlijn nodig hebt, maar die geven wel een of meer kwaliteiten aan. Dat zijn instrumenten die je gebruikt als serieuze fokker. Aan de andere kant geeft het totaal ontbreken van enige toevoeging (en Duitsland heeft ook predicaten) dus ook een duidelijke indicatie.

Verder is het een vervelende eigenschap om iemand die dingen zegt die jou niet zinnen een etiket op te plakken. Hou je bij het onderwerp en de inhoud, deze discussies gaan niet over personen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:36

sarabande: we weten niet of er al dan niet predikaten in de moederlijn zitten want we hebben het papier niet gezien en denk niet dat TS daar research naar gedaan heeft. Als serieuze fokker zou je dat toch moeten weten. Als Gribaldi, Damokles en Ramiro Z geen topverervers zijn, dan weet ik het niet meer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:40

merelhof schreef:
sarabande: we weten niet of er al dan niet predikaten in de moederlijn zitten want we hebben het papier niet gezien en denk niet dat TS daar research naar gedaan heeft. Als serieuze fokker zou je dat toch moeten weten. Als Gribaldi, Damokles en Ramiro Z geen topverervers zijn, dan weet ik het niet meer.

Je leest heel slecht, maar ik zal het nog een keer uitleggen. Goed x goed kan slecht zijn als het niet past.

Link naar paardenfokken heeft hier gestaan, daar staan doorgaans de predicaten op vermeld.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:04

oei ik dacht dat we niet persoonlijk mochten zijn, maar je doet het zelf constant.
ik ben het volkomen met je eens dat goed X goed slecht kan zijn. paardenfokken is een d-base die gebasseerd is op wat mensen (particulieren) erin zetten dus om je daar nu op te baseren om een merrielijn die in nederland heel klein is te basseren....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:11

merelhof schreef:
of de moederlijn weten we weinig omdat ze uit oldenburg komt, die kan heel goed zijn. Mijn advies, zie hoger is stedinger van sosath om de bloedaansluiting met landadel te krijgen. Als ratina 1,69 was dan loop ik morgen over de maan, maar dat ter zijde. Ze was geen 1,60 voor haar training begon, en mijn bron is zangersheide.

die snap ik ff niet... omdat ze uit oldenburg komt, weet je van de moederlijn weinig :S ook daar hebben ze een stamboek waar je alle info kan navragen en ook daar doen ze aan pedigree op een blaadje in het paspoort ;)
hahahah heb je je reis over de maan al gemaakt ? hihhii :D geinig

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:19

essie: klopt wat je zegt, heb ook aan TS aangeraden om via Oldenburger verband na te gaan wat er achter haar merrie zit. Ik denk dat dat haar zou kunnen helpen om de juiste beslissing te nemen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:21

ja :) moet ze wel even der duits oefenen want engels praten ze niet daar haha (althans tegen mij niet)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:38

:D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:32

Ik lees hier dat men moeite heeft omdat deze merrie een pony zou zijn..
Dit wil nog niet zeggen dat er uit deze merrie een pony uit komt..

Gribaldi kwam ook uit een pony en dat wordt altijd het excuses gegeven het was er 1 van een 2 ling.
Grote heeft nog altijd te maken met erfelijkheid en daarna voeding.

Als de TS nooit verteld had over de maat had dit topic een geheel andere wending gekregen..

Verder bezit de TS toch wel over een dier die over kracht bezit met een mooie halslengte..
en aan die rug zie ik alleen maar dat er mooie lendenbespiering aanwezig is..
TS laat je niet gek maken door opgedrongen vooroordelen en volg je eigen kop.

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:41

Ook weer slecht gelezen
Moeder van Gribaldi was idd van een tweeling en 1.54, haar moeder was 1.64. en was absoluut geen pony type

Maar dat is niet het enige punt, hoofdmoot is fok niet met een merrie zonder enig predicaat, dat is in deze tijd niet aan te raden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:47

sarabande schreef:
Maar dat is niet het enige punt, hoofdmoot is fok niet met een merrie zonder enig predicaat, dat is in deze tijd niet aan te raden.

Daar ben ik het mee eens..Maar volgens de "experts" hier zit er wel degelijk een papier bij...waarbij de fokkerij van de gebr. Verhoeven ( bejubeld in de IDS :D ) een deels goede basis meegeeft..Het gaat nog steeds over genetica.. Zelfs van Painted Black komen nog pony's, waar zou dat van weg komen ?

Of hebben we het hiet over een andere Damocles..ook niet de minste.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:32

We hebben het hier over de hanoveraanse Damokles en niet over de KWPN Damocles. Tenminste..volgens het linkje naar paardenfokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:47

NatasjavE schreef:
We hebben het hier over de hanoveraanse Damokles en niet over de KWPN Damocles. Tenminste..volgens het linkje naar paardenfokken.

Des te beter..was een stempelhengst in Westfalen.. :D

Hier nog wat eventueel familie...1.76 vlgs opgave.

http://www.allbreedpedigree.com/fajdralys

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:34

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:40

caesario: je hebt het niet begrepen als sarabande zegt dat het geen goede stam is is dat zo, anders heb je niet goed gelezen :D Knap opzoekwerk, merci, hier kan TS wat mee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:26

merelhof schreef:
caesario: je hebt het niet begrepen als sarabande zegt dat het geen goede stam is is dat zo, anders heb je niet goed gelezen :D Knap opzoekwerk, merci, hier kan TS wat mee.

Voor jou is een stam met een paar merries zonder enige toevoeging die na 4 generaties ophoudt een goede stam????

Als het paard op de foto je droompaard is zou ik zeggen fok maar lekker door, ik hoop dat je wat centen achter de hand hebt om dat te bekostigen, want veel opbrengen zal het niet.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:36

lezen sarabande lezen :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:40

merelhof schreef:
lezen sarabande lezen :)

Wat vind jij aan alle onzin die je in dit topic toegevoegd hebt, alleen om je gelijk te halen nu eigenlijk lezenswaardig. Door mensen zoals jij verzanden topics in ruzie, niet omdat er verschillende meningen zijn, maar omdat je kostte wat kost het laatste woord wil hebben terwijl je niets meer te vertellen hebt buiten het afzeiken van een ander.

Leer eens je gewoon op het onderwerp te concentreren en richt je niet zo op een persoon.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:55

Zelf zou ik ook niet zo gauw met deze merrie fokken. Ik vind haar niet zo mooi uitontwikkeld. Maar: zoek niet een al te grote hengst voor deze merrie, het risico dat ze het veulen er niet af kan krijgen is anders veeeel te groot. Ik zou eerder kijken naar een kleinere hengst want een hengst die 10 cm en meer groter is zou best problemen kunnen geven als het veulen een stuk groter is. Dat betekent dus concreet ook nog eens dat je wellicht niet vergrotend gaat fokken ten opzichte van je merrie.
Verder denk ik dat het vooral jouw keus is.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:06

@sarabande: mijn bijdrage was het vinden van de moederlijn

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:49

TS, als je echt overweegt om te fokken: mijn Painted Black (=Gribaldi) merrie is gedekt door Crescendo van de Breemeersen, maar ik zal het veulen toch inschrijven in het BWP stamboek, dus dat ik voor mij geen probleem, misschien voor jou wel.

Misschien kan je es naar die hengst kijken.
http://www.breemeersen.be/all/paarden.p ... 01&taal=nl
maat = OK, homozygoot op zwartfactor, degelijke Duitse lijnen.