[H]springhengst gezocht voor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biesje

Re: [H]springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:19

anneliesdj schreef:
Ik ga er vanuit dat TS werkt zoals de meeste mensen en dus niet door de weeks naar Den Bosch kan afreizen Lachen

ik werk ook zoals de meeste mensen, maar neem gewoon een dagje vrij

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:19

Pliensdream schreef:
Ja daar was ik ook al bang voor met de Tangelo.. Nagelbijten / Gniffelen helaas blijft een pracht hengst! Knipoog

Zaten we ondanks de foto's toch al goed Pling haar voorbeentechniek tsja die had ik niet verwacht, omdat ik zelf een keer de dierenarts erbij heb moeten halen omdat ze ineens met een enorme pus bobbel tussen haar voorbenen had.
Enige verklaring dierenarts dat ze met haar voorbenen erlangs schaaft en waarschijnlijk tijdens het springen, dus toen dacht ik zit wel goed met die voorbeentechniek.
totdat ik vanmiddag het filmpje zat waarbij ze ze toch laat hangen Slapen haha so sta je altijd weer voor een verrassing Tong uitsteken
Zo zie je maar altijd goed om je paard terug te zien en je zelf op video Knipoog

Dat heb je verkeerd geinterpreteerd, als ze namelijk een goede voorbeentechniek heeft zal ze, als ze de balk raakt, met haar kroonrand of in een extreem geval de kogel de balk raken. Die pusbobbel krijgt ze omdat ze de balk met de knieen raakt, ze vouwt de benen onder zich ipv voor de borst.

Met stokmaat + .. wordt bedoeld dat de nakomelingen van de hengst gemiddeld ... cm groter zijn dan de gemiddelde kwpn'er. Heeft niets te maken met de grotte van de hengst en merrie maar de gemiddelde grootte van de paarden die dat jaar in het stamboek zijn opgenomen.

Stel; hengst is 1,70, de gemiddelde kwpn'er is 1,65. De hengst fokt + 1.0, dan zijn zijn nakomelingen gemiddeld dus 1,66.
Als een hengst van 1,75 + 0,5 fokt dan fokt hij dus eerder klein dan groot, ervan uitgaande dat de gemiddelde kwpn'er 1,65, een hengst van 1,62 fokt met + 1.0 dus wel vrij groot.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:15

Oke bedankt voor je uitleg! weer wat geleerd Cool

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:49

ben nog even aan het rondzoeken geweest naar hengsten en naar de verschillen tussen de regilio en de viceroy-t.
Wat ik als verschil kan vinden is in de verrichtingcijfers:

viceroy-t: Afbeelding

Stap 7.5
Draf 7
Galop 8.5
Aanleg dressuur 6.5
Subtotaal dressuur 29.5
Plaatsing dressuur 10e
Afdruk 8
Techniek 7
Vermogen 8
Aanleg springen 8
Subtotaal springen 31.0
Plaatsing springen 6e
Puntentotaal 60.50
Plaatsing 3e van 19 (15)
Jaar verrichting 2005
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2007 (veulens)
Uniforme collectie goed ontwikkelde hoogbenige en rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is sprekend. De nek is net voldoende van lengte. De hals is goed van lengte en bespiering en verticaal aangezet. De schoft is goed van lengte en ontwikkeling. De schouder is ruim voldoende van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en bespiering en licht gezonken. De lendenen zijn goed bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. Het voorbeen is goed van lengte en correct gesteld. Het achterbeen is lang en staat achter de massa. Het fundament is hard, teer en bij enkele veulens zou het spronggewricht beter afgewerkt moeten zijn.
De stap is voldoende van ruimte en souplesse. De veulens draven met voldoende ruimte waarbij het achterbeen goed wordt gebogen maar meer moet ondertreden. De galop is krachtig, ruim voldoende van ruimte en heeft een goede balans.
De veulens waren erg fris bij de beoordeling wat ten nadele kwam van de souplesse.

Kort samengevat: Uniforme collectie goed ontwikkelde hoogbenige en rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens hebben een verticale halsaanzet. In beweging hebben de veulens voldoende ruimte. De galop is krachtig.

De collectie bestond uit 10 door het KWPN aangewezen veulens waarvan er drie afwezig waren in verband met ziekte. Deze veulens zijn thuis geïnspecteerd. Twee veulens passen in het beeld van de rapportage; het derde veulen wijkt in negatieve zin van de rapportage af.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was gemiddeld
Getoond: 7 (+3) veulens uit 31 in 2006 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2007
Viceroy-T kan de springkwaliteit en de kracht van de galoppade verbeteren. De hengst lijkt te passen bij merries die kortbenig zijn en weinig front hebben.
Het fokadvies is gebaseerd op het verrichtingsonderzoek en de veulenbeoordeling.

regilio: Afbeelding

Helaas is er geen aanparingsadvies op kwpnstallion.com geplaatst
Verrichtingscijfers
Stap 7
Draf 6
Galop 7.5
Aanleg dressuur 6
Subtotaal dressuur 26.5
Plaatsing dressuur 10e
Afdruk 8.5
Techniek 7.5
Vermogen 8
Aanleg springen 8
Subtotaal springen 32.0
Plaatsing springen 4e
Puntentotaal 58.50
Plaatsing 5e van 16 (13)
Jaar verrichting 2002

Afstammelingen 2003 (september; veulens)
Regilio toonde een uniforme collectie, matig tot voldoende ontwikkelde veulens, die rijtypisch zijn en over voldoende ras en kwaliteit beschikken.
Het hoofd is sprekend en goed gevormd. De nek heeft voldoende lengte. De hals is goed gevormd en gespierd, maar zou meer lengte moeten hebben. De schoft is goed ontwikkeld en loopt lang door. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed bespierd. De lendenen zijn goed gevormd en goed aangesloten. De croupe is goed van lengte, soms wat rond. De broekspier loopt ruim voldoende ver door. Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld. De voorstand is doorgaans frans. Het achterbeen is lang en gebogen. Het fundament heeft kwaliteit, maar is fijn.
De stap is zuiver, beperkt van ruimte en zou meer souplesse moeten hebben. De draf heeft voldoende ruimte en het achterbeen heeft voldoende afdruk en buiging. De veulens hebben in draf ruim voldoende houding, maar blijven wat vlak in het voorbeen. De galop is actief en ruim voldoende van ruimte en afdruk.

Er zijn 9 geprikte en 2 door de eigenaar geselecteerde veulens getoond. Eén thuis geïnspecteerd veulen (van een tweeling) is te weinig ontwikkeld.De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was matig tot gemiddeld.
Getoond: 11 (+1) veulens uit 23 in 2002 gedekte merries.

Afstammelingen 2007 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Regilio wordt één jaar uitgesteld vanwege onvoldoende (minder dan 10) nakomelingen op de keuringen.

zou de keuze tussen deze 2 hengten niet uitmaken? Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:52

Heb je bij Regilio geen aanparingadvies kunnen vinden?

Wat mij (negatief) opvalt in de tekst is het volgende;
Viceroy;
Het achterbeen is lang en staat achter de massa. Het fundament is hard, teer en bij enkele veulens zou het spronggewricht beter afgewerkt moeten zijn. De veulens draven met voldoende ruimte waarbij het achterbeen goed wordt gebogen maar meer moet ondertreden.
Regilio; De voorstand is doorgaans frans. Het achterbeen is lang en gebogen.

De kwaliteit van de merrie's was bij Viceroy iets beter dan bij Regilio.
Op basis van de verrichtingscijfers zou ik voor Viceroy gaan maar op basis van de reportage zou ik voor Regilio gaan, Viceroy geeft het blijkbaar niet optimaal door.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 19:27

Nee jammer genoeg stond er geen aanparingsadvies van Regilio op kwpnstallion

wat is er "verkeerd" aan een lang, gebogen achterbeen?
Ik had dat namelijk zelf niet als negatief punt gezien, ik dacht zelfs dat het eigenlijk wel positief was ondanks dat het zo in het rapport staat Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:18

Das hetzelfde als jouw merrie heeft, geen ideale combinatie dus Knipoog

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 19:02

Ik heb nog even terug zitten kijken naar de verbeter punten die jij had gezegt, en ik zag dus dat ik op het punt sabelbenigheid moest letten dat het er niet in zat terwijl ik dus op sabelbenige hengsten zat te zoeken.. Bloos

Ben ik dus nog maar een keer op hengsten gaan zoeken bij kwpnstallion.com
en nu kreeg ik dus maar 32 hengsten eruit waarvan dressuur en/of spring en tuigers Clown al een stuk minder dus Duivel.

Dus de punten die ik heb ingevoerd zijn dus de kruislengte, stand voor - en achterbenen, daarbij kreeg ik het lijstje met hengsten (dressuur en tuigers er af laten vallen Knipoog)

Amulet, Belisar, Colino, Equador, Habsbrug, Horse la loi 2, Idocus, Jumbo-Jet, Kroongraaf, Karandasj, Lux Z, Namelus R, Riverman, Vaillant en Wolfgang Tong uitsteken
Helaas zit hier geen Regilio in dus vandaar dat het verklaart de stand van de achterbenen Clown

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 19:59

Ik heb de hengsten Niveau, Murano, Lupicor en Amor volgens mij over geslagen maar die horen er ook bij :p

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:18

Ik ga mezelf een informeren bij zangersheide en nrps, misschien dat hun ook nog hengsten hebben die hieraan voldoen Knipoog
Ik zal laten weten als ik bericht van hun heb gehad Lachen
Vraag ook gelijk het hengstenboekje van NRPS aan, is wel zo makkelijk Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:28

Hoe heb je precies gezocht dan op de kwpn site?

Je hebt imo nog keuze zat... Tong uitsteken

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:54

Ik heb bij uitgebreid zoeken ingevuld:

kruislengte: lang (> 100)
stand achterbenen: steil (> 100)
stap korrectheid: frans (>100)

de belangrijkste punten om op te letten maar ik ga het ook een invullen bij paardenfokken.nl misschien dat daar nog wat uitkomt Lachen kan ik ook meer dan 3 dingen invullen (a)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:58

huh?
Ik denk dat je beter kunt zoeken op een correcte hengst, nu zoek je dus hengsten met een steil achterbeen een franse voorstand. Uiterste x uiterste geeft meestal geen gemiddelde namelijk, je kunt imo beter een hengst zoeken die qua benen 100% goed is.
En watvoor resultaten krijg je hierbij? Is dat puur op exterieur van de hengst zelf of ook op nakomelingen?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:04

Ik denk dat het puur op de extrieur van de hengst zelf is, er staat niet bij of het ook op basis van nakomelingen is.
Dus ik moet 1 van de opties kiezen dus of een hengst die een franse voorstand door fokt of juist het steile achterbeen? of begrijp ik het verkeerd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:56

Nee je kunt ze wel beide gebruiken maar je moet niet het uiterste kiezen.
Je merrie is sabelbenig, tegengestelde van sabelbenig is een steile stand. Logischerwijs zou je die dus kiezen maar een steile stand is ook niet gewenst en uiterste x uiterste geeft geen gemiddelde meestal. Je kunt dus beter een hengst zoeken die keurig nette benen heeft, dus niet steil en niet sabelbenig.

Wbt de voorstand, je merrie lijkt licht toontredend maar het is niet heel goed te zien op de foto's, wel is ze onderstandig, dat zou je ook kunnen gebruiken bij het zoeken en voor kruislengte zou ik niet direkt gaan voor heel lang maar meer een gemiddelde kiezen. (stel 0=kort en 100=lang dan ga je bv voor 60-70, zit je net aan de lange kant van het gemiddelde)

Maar ik ben niet zo bekend met de kwpn site dus ik zou niet weten hoe het precies werkt.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 09:48

Bedankt voor je uitleg OK dan! ik snap wat je bedoeld en je hebt helemaal gelijk! Ja
Ik vind het echt super hoe je mij wilt helpen echt super bedankt daar voor! OK dan!
Op de kwpnstite kan je alle hengsten te voorschijn halen die goedgekeurd zijn/waren bij kwpn,
maar je kan d.m.v een zoek actie op extrieur ook zoeken naar geschikte hengten(maar dan mag je max maar drie dingen invullen Tong uitsteken ). Dan komt er dus tevoorschijn bijv de verrichtingscijfers, extrieur en sportindex afstammingsrapport, goedgekeurde zonen, verrichtingsonderzoek, rontgen, nakomelingen enz.
Opzich zelf heel handig, jammer dat niet bij alle hengsten aan aanparingsadvies staat dat is denk ik meer van de laatste tijd. Tong uitsteken

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:03

Een nieuwe hengst die uit de lijst verschijnt is de hengst Farmer:

Farmer Afbeelding
Afstammelingen 1992 (veulens)
Deze hengst toonde een uniforme collectie voldoende ontwikkelde veulens. Hoewel het type nog wel eens wisselend is (jongere veulens doen nog iets beknopt aan, terwijl de oudere langer gelijnd bleken te zijn), is er vrijwel steeds sprake van sterke verbindingen.
Het hoofd is sprekend en expressief. De hals heeft doorgaans voldoende lengte, kenmerkt zich door een goede bovenlijn met goede nek en wordt in beweging goed gedragen. In enkele gevallen komt de hals iets diep uit de borst. De schoft heeft voldoende lengte maar is nog wat weinig ontwikkeld. De schouder heeft voldoende lengte, maar kon veelal wat schuiner liggen. Rug- en lendenpartij zijn sterk gespierd. Uniform is de gespierde, brede, hellende croupe. Het voorbeen is goed gesteld; in enkele gevallen is een steil voorbeen waargenomen, alsmede een arm voorbeen. Het achterbeen is goed gebouwd en gesteld. Het fundament is opvallend correct, hard en droog.
De stap zou doorgaans royaler kunnen zijn. De draf heeft op zich een goede bewegingsvorm, maar er is sprake van een klein zweefmoment, terwijl de schoudervrijheid voor verbetering vatbaar is. De balans is goed, maar het achterbeen zou meer door moeten treden, terwijl de beweging ook beter door de rug zou kunnen vloeien.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van bovenstaande rapportage, maar had beste bewegingen.
De hengst kreeg in meerderheid beste, langgelijnde merries toegevoerd.
Getoond: 31 veulens uit 166 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (december; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Farmer voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2000 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Farmer voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2004 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Farmer definitief goedgekeurd.
Bij de beoordeling van de 11-jarige nakomelingen hanteert de commissie de volgende richtlijn: een sportindex lager dan 120 leidt tot afkeuring. Een sportindex hoger dan 130 met voldoende betrouwbaarheid (75%) leidt tot definitieve goedkeuring. In alle gevallen wordt de exterieurvererving in de beoordeling betrokken.
Van Farmer zijn al een aantal kinderen internationaal actief. De zoon van Voltaire scoort zowel voor dressuur als springen boven het gemiddelde, net als voor exterieur en beweging. Hoewel de fokwaarde (111) voor het model het vierkantsmodel aangeeft en er rekening moet worden gehouden bij de hoogte van de stokmaat, is het feit dat hij voor beide disciplines boven het gemiddelde scoort de reden Farmer definitief goed te keuren.

Verrichtingscijfers
Stap 7
Draf 8
Galop 8
Rijproef 8.5
Springen vrij 7.5
Springen ohz 8
Terreinproef 8
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 82.00
Max punten 100
Plaatsing 2e van 30 (16)
Jaar verrichting 1990

Jammer genoeg fokt hij klein hoogtemaat is -2,19 cm en hij is zelf al maar 1.63

Ook de hengst Pierrot is niet onopvallend gebleven:

Helaas geen foto.

Verrichtingscijfers
Stap 9
Draf 7
Galop 8
Aanleg dressuur 7.5
Subtotaal dressuur 31.5
Plaatsing dressuur 2e
Afdruk 8
Techniek 7.5
Vermogen 7.5
Aanleg springen 8
Subtotaal springen 31.0
Plaatsing springen 2e
Puntentotaal 62.50
Plaatsing 2e van 9 (7)
Jaar verrichting 2000

Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Pierrot toonde een uniforme collectie matig tot voldoende ontwikkelde, matig tot voldoende rijtypische veulens. De sterk gespierde veulens zijn doorgaans beknopt.
Het hoofd is wisselend gevormd. In sommige gevallen is de profiellijn bol en het hoofd iets grof. De nek is voldoende van lengte en vorm. De hals is normaal gevormd, maar doorgaans kort en doorgaans zwaar bespierd. De hals komt meermalen diep uit de borst. De schoft heeft voldoende lengte, maar is doorgaans plat. De schouder heeft voldoende lengte, maar is meermalen steil gelegen. De rug is iets gezonken, maar goed bespierd. De lendenen zijn doorgaans goed gevormd, zijn breed en sterk aangesloten. De croupe is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De broekspier is matig tot voldoende van lengte. Het voorbeen is correct gesteld. De voorstand is meermalen frans. Het achterbeen is doorgaans recht. Het fundament is normaal ontwikkeld en heeft kwaliteit. De kootstand is meermalen steil.
De stap is zuiver en wisselend van ruimte. De draf is lichtvoetig. De draf heeft voldoende ruimte. Het achterbeen wordt actief gebruikt, maar de veulens zouden meer souplesse moeten hebben. De galop is erg gespannen en heeft een matige ruimte. De buiging en souplesse zouden groter moeten zijn.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
Geen bijzonderheden.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 16(+1) veulens uit 63 dekkingen in 2000.

Ik zou alleen bij deze 2 hengsten echt niet waar ze beschikbaar zijn, staat op de kwpn site van wel.

Wat vind jij eigenlijk van de hengst Hors La Loi 2?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:55

Pliensdream schreef:
Bedankt voor je uitleg OK dan! ik snap wat je bedoeld en je hebt helemaal gelijk! Ja
Ik vind het echt super hoe je mij wilt helpen echt super bedankt daar voor! OK dan!
Op de kwpnstite kan je alle hengsten te voorschijn halen die goedgekeurd zijn/waren bij kwpn,
maar je kan d.m.v een zoek actie op extrieur ook zoeken naar geschikte hengten(maar dan mag je max maar drie dingen invullen Tong uitsteken ). Dan komt er dus tevoorschijn bijv de verrichtingscijfers, extrieur en sportindex afstammingsrapport, goedgekeurde zonen, verrichtingsonderzoek, rontgen, nakomelingen enz.
Opzich zelf heel handig, jammer dat niet bij alle hengsten aan aanparingsadvies staat dat is denk ik meer van de laatste tijd. Tong uitsteken

Daar moet je lid voor zijn toch?
En ach, ik vind het gewoon leuk en intressant dus je hoeft me niet te bedanken.
Alleen jammer dat er niet meer mensen meediscussieren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:58

Citaat:
Jammer genoeg fokt hij klein hoogtemaat is -2,19 cm en hij is zelf al maar 1.63

Zie mijn eerdere reactie hierop, bij een hengst van 1,63 is dit minder erg dan bij een hengst van 1,73

Als je een veulen met een goede draf wilt fokken zou ik Farmer niet nemen, Pierrot is weer minder in de galop en heeft nogal wat aan te merken op het beenwerk.
Waar ze staan weet ik niet, geloof dat Pierrot in het buitenland is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 26-11-08 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:00

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:23

Silly1972 schreef:

Jammer dat daar verder geen info bij staat.

Hors La Loi schijnt een vreselijke draak te zijn geweest toen hij nog hengst was.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 08:46

zou je mijn meer kunnen vertellen over de hengst?
Op de site staat niet zo veel van hem, jammer genoeg.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:14

Ik heb zelf een zoon van hem, tis een kanjer van een beest, dit is zijn stamboom, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... id=172095, maar wat wil je over hem weten?
Heb hem zelf gezien toen ik mijn paard daar kocht. hij staat ook op de site van het easp stamboek kan je ook even naar kijken

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:53

Zou ik misschien foto van jou kanjer kunnen zien?
In hoever lijkt hij op zijn vader? Heb je misschien ook andere foto;s van Darius?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:30

op die site die ik door heb gegeven staan foto's van Darius en uiteraard heb ik wel foto's van mijn paardje maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen of in mijn profiel. Volgens de fokker van Darius likt hij heel veel op zijn vader Lachen