@ Tita, bedankt voor 't meedenken, maar dankzij de enorme berg informatie die ik nu heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voor een springhengst ga.
LJB schreef:Wat mij opvalt in dit topic is dat er enorm veel verschillende hengsten voorbij komen. Je word van links naar rechts geslingerd.
Ik heb het idee dat TS en de rest geen of niet hetzelfde beeld voor ogen hebben hoe hun ideale paard er uitziet.
Als ik een hengst uit zou zoeken zou ik in eerste plaats in de merrielijn gaan kijken. Welke dieren en kenmerken staan mij aan en door welke hengst kan ik deze bevestigen?
Of heb ik het nu mis?
Maar ik sluit me aan bij je, LJB, er worden zoveel hengsten genoemd, ik zie door de bomen het bos bijna niet meer.

Geen idee of ik een ander beeld heb dan de mensen die hier posten. Ik weet wel wat ik wil met het veulen en wat voor eigenschappen ik daarin zoek maar voor de rest heb ik weinig verstand van fokkerij... Wat je nu noemt over de merrielijn bijvoorbeeld, ik weet ongeveer wat de moeder heeft gedaan en d'r nakomelingen maar voor de rest heb ik geen kaas gegeten.
Moeder van mijn paard was NSP ondanks haar 1.59m. Hier haar nakomelingen: http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=22109
Wat ik weet is dat de moeder de stokmaat vrij sterk doorfokt, de nakomelingen zijn niet bijzonder groot. De 2e bezichtingshengst Othello (v. Celano) springt internationaal onder een Zweedse amazone.
Wederom mijn doel met het veulen: ik wil een leuk allround paard die een nette Z-proef kan lopen en een M-parcours kan springen. Daarnaast wil ik de veelzijdigheid van de merrie bewaren net als het karakter. Qua romprichting wil ik wat meer een horizontaal of bergopwaarts gebouwd paard en wat meer maat. Het zou ook mooi zijn als de hengst wat meer souplesse in de beweging toevoegt.
Tot nu toe vind ik Tangelo van de Zuuthoeve een goede kandidaat die ik ook serieus ga overwegen (mits het dekgeld volgend jaar exorbitant gaat stijgen). De reden dat ik niet boven de € 1000 dekgeld uit wil komen is omdat het haar eerste veulen wordt en ik niet weet hoe ze na gaat fokken.
Nog niet, maar ik zal even een tekstje opstellen. Had 't nog niet aan tijd gehad.