Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:23

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:
Nougat is (dacht ik) geruind.

@Cayenne ... zijn vader was ggk bij het RBP dus heeft het veulen van een ggk hengst recht op inschrijving in die Stamboek (is trouwens EU Wet). Trouwens stamboek is niet alleen voor palomino's ;)

Wat ik me dus wel afvraag...In het reglement staat dat een hengst een andere kleur mag hebben en toch op de keuring toegelaten wordt als hij drager van het creme gen is. Maar dat heeft hij toch niet!? Is dat getest? Art. 3.1 laatste regel.

Lost in translation ... denk ik:
3.1 Peuvent participer aux concours de sélection:
- Les équidés de robe palomino, isabelle,cremello ou perlino –porteurs du gène crème, ayant au moins trois ans et répertoriés dans les registres A ou B
- Les équidés d’une autre couleur ayant au moins trois ans et répertoriés dans les registres A ou B

Ik vermoed dat het eerder 'afkomstig van creme-dragers' moet zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:25

Anke spronck heeft een mooie hengst lopen super bloed ook een appaloosa maar niet op keuring geweest

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:25

Peterina jazeker haha, die wil ik! Maar die is dus 1400 euro dekgeld via diepvries, en dat vind ik een te hoog bedrag voor deze merrie.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:29

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:31

Anke ken ik heel goed, dat is de fokster van een van mijn hengsten :D

Prachtige hengst! Maar mist wel wat punten die ik nu zoek in een hengst voor haar, plus dat ik een goedgekeurde hengst wil.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:43

Manda schreef:
Peterina jazeker haha, die wil ik! Maar die is dus 1400 euro dekgeld via diepvries, en dat vind ik een te hoog bedrag voor deze merrie.

Wist niet dat het dekgeld zo duur was! Beetje belachelijk duur!
Hij staat wel in Duitsland nu (is pas gekocht) en zou daar ook gewoon dekken (niet via diepvries).

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:45

Ik had geïnformeerd en die prijs geldt helaas ook voor niet arabieren ja.... Hij is verkocht en staat nu tot juni op een sperma opvangstation mailden ze, tot juni nog vers en na juni alleen via diepvries.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:03

Jammer dan.
Dat zijn amerikaanse prijzen ... hier in Europa gaan ze weinig dekkingen krijgen aan die prijs voor een hengst die verder weinig bekend is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 22:06

Echt jammer ja...

Ik kom er niet over uit, ik twijfel te veel en bij twijfel maak ik geen overhaaste keuzes. Ik laat deze hengstigheid dus voorbij gaan. In ieder geval een begin punt nu voor de volgende keren....

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 06:58

Peterina schreef:
Jammer dan.
Dat zijn amerikaanse prijzen ... hier in Europa gaan ze weinig dekkingen krijgen aan die prijs voor een hengst die verder weinig bekend is.

Dat zou je nog verbazen...
Prijzen voor AV liggen nu eenmaal veel en veel hoger. Maar meestal geldt voor Niet AV gereduceerd tarief.
Dit paard is niet onbekend en met die bloedlijn en die kleur vind ik het persoonlijk een redelijke prijs.

Zoals eerder genoemd denk ik dat onze hengst Yanour Hayati wel eens heel goed zou kunnen passen. Hij is een GGK en al op twee jarige leeftijd geprimeerde hengst (bruin Rabicano) van 1.52 m.
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... engst.html
Omdat hij nog jong is en nog maar een nakomeling kan laten zien alleen dit jaar voor een zeer aantrekkelijk tarief.
De eerste nakomeling heeft een prachtig dishy hoofdje (merrie heeft een mooi maar geen overdreven dishy hoofd),
lange hals en zeer correct op benen en body. Heel veel type!
Beweging en coole, open karakter heeft ze ook zeker van de hengst mee gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Nog maar kort onder het zadel doet hij het ook niet onverdienstelijk! Tot dusver twee wedstrijden verreden (Europees Amateur Kampioen ridden stallions en derde plaats in zware klasse Tulip cup ridden class stallions waar hij veruit de jongste en minst ervaren hengst was).

Afbeelding

Afbeelding

Je bent altijd welkom om eens langs te komen! :)

Zijn nakomeling:

Afbeelding

Afbeelding

Wil je verzekerd zijn van een dishy hoofd dan zijn de justice en Ajmanlijnen misschien opties? Goede ruggen/croupe moeten dan wel in de gaten worden gehouden!!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 11:22

Yanour Hayati staat ook mijn lijstje nu ja :)

Had nog bericht van de Champagne hengst met veel arabisch bloed. Maar vind die ook te duur, een bedrag per dekking gaat me gewoon te ver.
En wist ook niet dat diepvries zo ontzettend duur is om te verzenden.... hoeveel precies weet ik niet maar schijnt dus heel duur te zijn, iemand enig idee wat daar de prijs ongeveer van is?

Ik heb ook geïnformeerd of er misschien al nakomelingen van spot on sa te koop zijn *D maar las dat hij dit jaar voor het eerst nakomelingen verwacht dus zal wel nog niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:41

Manda schreef:
Yanour Hayati staat ook mijn lijstje nu ja :)

Had nog bericht van de Champagne hengst met veel arabisch bloed. Maar vind die ook te duur, een bedrag per dekking gaat me gewoon te ver.
En wist ook niet dat diepvries zo ontzettend duur is om te verzenden.... hoeveel precies weet ik niet maar schijnt dus heel duur te zijn, iemand enig idee wat daar de prijs ongeveer van is?

Ik heb ook geïnformeerd of er misschien al nakomelingen van spot on sa te koop zijn *D maar las dat hij dit jaar voor het eerst nakomelingen verwacht dus zal wel nog niet.

Verzenden is ongeveer 50 euro. Het grote voordeel van diepvries is vind ik, als je een goede dierenarts hebt die met een endoscoop insemineert, je misschien wel 10 merrie's ermee kan dekken. Ligt een beetje aan de kwaliteit. En dan is 1400 euro niet duur.

amyz

Re: Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:46

Diepvries transporteren binnen nl betaalde ik 160 voor. Vers is idd ongeveer 50.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:47

amyz schreef:
Diepvries transporteren binnen nl betaalde ik 160 voor. Vers is idd ongeveer 50.

Ik vorig jaar van Rousseau 50 euro binnen NL. Wel met vaatje van de DA.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 11:53

Als je zaad besteld mag je toch niet zomaar meer merrie's daarmee insemineren neem ik aan? Je betaald toch een bedrag per merrie?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:56

Manda schreef:
Als je zaad besteld mag je toch niet zomaar meer merrie's daarmee insemineren neem ik aan? Je betaald toch een bedrag per merrie?

Dat kunnen ze wel zeggen maar jij koopt het dus het is van jou. Mijn DA schrijft het dekbewijs dus ik heb niets meer te maken met een hengstenhouder.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:16

[F-AM] Dosisverkoop Rietjes

Bij AVS ligt het dekboek bij de hengstenhouder en wordt het Dekbewijs door de hengstenhouder afgegeven.
De meeste hengstenhouders werken met een dekovereenkomst waarin beide partijen afspraken maken. Ik vind t niet meer dan netjes als beide partijen zich aan die vastgelegde afspraken houden, zowel hengsten- als ook merriehouder. En dan heb ik het niet eens over het juridische stuk, want meerdere merries insemineren terwijl er maar een is afgesproken lijkt mij niet legaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:30

YildizArabs schreef:
[F-AM] Dosisverkoop Rietjes

Bij AVS ligt het dekboek bij de hengstenhouder en wordt het Dekbewijs door de hengstenhouder afgegeven.
De meeste hengstenhouders werken met een dekovereenkomst waarin beide partijen afspraken maken. Ik vind t niet meer dan netjes als beide partijen zich aan die vastgelegde afspraken houden, zowel hengsten- als ook merriehouder. En dan heb ik het niet eens over het juridische stuk, want meerdere merries insemineren terwijl er maar een is afgesproken lijkt mij niet legaal.

Ik verkoop ook sperma en de koper mag kiezen, of je betaald per inseminatieronde bij mijn dierenarts of je koopt rietjes en dan mag je zelf weten wat je er mee doet. Al maak je er 10 merrie's drachtig mee.

En ik snap het ook niet. Jij vindt het sperma van jouw hengst X waard. Zeg 800 euro voor die hoeveelheid sperma. Als ze geen dracht hebben dan hebben ze niets, hooguit een kleine restitutie maar als ze 2 drachten hebben dan is het dus 2 keer volle mep? Dat is raar.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:36

Wij geven levend veulengarantie daar zit n denk ik het verschil?

Wellicht heb ik het verkeerd gelezen/opgevat?
Bij jullie maak je dus ook afspraken en mag je kiezen? Dat lijkt mij prima zolang alle partijen zich maar aan de gemaakte afspraken houden. :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:43

YildizArabs schreef:
Wij geven levend veulengarantie daar zit n denk ik het verschil?

Wellicht heb ik het verkeerd gelezen/opgevat?
Bij jullie maak je dus ook afspraken en mag je kiezen? Dat lijkt mij prima zolang alle partijen zich maar aan de gemaakte afspraken houden. :)

De handel in diepvriessperma is nu zo groot dat het voor een hengstenhouder haast niet meer bij te houden is waar het sperma is. Mijn dierenarts schrijft gewoon een dekbewijs (ook voor Arabieren weet ik) als er een merrie drachtig of als er een embryo aanslaat. Daar zit geen hengstenhouder meer tussen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:53

Het komt inderdaad zeker wel voor dat merrie-eigenaren de rietjes delen en daarmee ook de dekkosten beperkt proberen te houden. Of het zo netjes naar de hengstenhouder is, is een tweede. Maar ik ken best een heel aantal mensen die zo te werk gaan..

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:08

Winkelen zonder af te rekenen beperkt de kosten ook maar blijft gewoon diefstal. :P

Maar goed, we gaan behoorlijk off-topic! :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:20

Cayenne schreef:
Het komt inderdaad zeker wel voor dat merrie-eigenaren de rietjes delen en daarmee ook de dekkosten beperkt proberen te houden. Of het zo netjes naar de hengstenhouder is, is een tweede. Maar ik ken best een heel aantal mensen die zo te werk gaan..

Je hebt betaald voor een dosis sperma, dat koop je met diepvries, en niet voor een veulen. En ALS je dan extra moet betalen voor nog een dracht dan vind ik het raar dat je daar het volle pond voor moet betalen want het kost de hengstenhouder helemaal niets.

Dus hoezo diefstal Yildiz? Ik heb het niet gestolen, ik heb het beter benut.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:59

Manda schreef:
Ik had geïnformeerd en die prijs geldt helaas ook voor niet arabieren ja.... Hij is verkocht en staat nu tot juni op een sperma opvangstation mailden ze, tot juni nog vers en na juni alleen via diepvries.

Volgens informatie die ik uit Duitsland heb gekregen is het dekgeld voor verssperma (KI dus) 800 euro.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:17

Dat is ook mijn info.