Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

Re: Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:37

Zardando komt niet in de sport en is ook niet ohz!

Ik snap je goed GJ9!volgend jaar wat shows af gaan en daarna op stal even bekijken op beenwerk enzo! Dan kom je er vast wel uit! Ik ga ieder jaar ook wat shows af om hengsten te zien! En daarna op te zoeken op stal en anders een afspraak maken! Kijken kost niks :D

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:41

contendro |, zoon van contender en bewezen staat op plaats 8 op de spring ranking.
ik vind toch dat je er beter een goed bewegende springhengst op zet om het veelzijdige te behouden.
marius claudius vind ik ook zeker geen slechte optie

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:25

Ik heb op het moment een Kimberley merrie staan, een hele beste beweger! Ze is nu 2,5 dus ik weet niet wat ze onder het zadel doet, maar de beweging is er zeker. Verder is ze heel braaf in omgang.

In de opfok ook 2 Kimberleys gehad, waarvan 1 hengst ook érg gaaf. PROK ok, aansprekend dier!

Moederlijn zal ook mee spelen, mijn merrie komt ook uit een goede sport lijn.. (m elite sport lichte tour)

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:30

Wat een mooie klassieke afstamming, met Folio nog zo dichtbij!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:39

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:32

Maar schijnt geen verrichting en/of keuring gehad te hebben? Niet KWPN dus? Dan maar niet....................... -O-

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:03

Dat is wel een knapperd inderdaad! Maar heeft geen goedkeuring bij het KWPN, alleen een reg A papier. Zie ook geen prok erbij staan.

emily68 schreef:
Wat een mooie klassieke afstamming, met Folio nog zo dichtbij!

Thanks, vind ik ook!

Vulina, wil hem wel eens bekijken. Maar ben nog niet helemaal overtuigd. De gok is te groot voor een merrie waar ik nog maar een paar kansen mee heb.

xxx88: ik ga toch voor een dressuurhengst. Je paard kan niet in beiden uitblinken, dus je moet wel kiezen welke van de twee de voorkeur heeft. Dan ga ik liever voor dressuur en dan graag een paard dat instelling genoeg heeft om eens over een balkje te springen.

Lisch: ja ik ga ook altijd shows af en de HK. En voor ik een hengst gebruik wil ik hem ook zeker van dichtbij gezien hebben.

Janneke die zijn veel te duur ;) Maar wel goed om te kijken welke namen het goed doen. LL is een hype maar denk niet dat die daar gaat komen bijv.

Ben nog steeds Dorado fan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:32

Volgens mij heb jij je keuze allang gemaakt...;-}

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:39

Volgens mij ook elisa! Haha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 18:07

Dorado staat wel op de lijst ja. Als enige tot nu toe waarvan ik echt weg ben.
Maar heb er graag nog wel opties bij, je weet nooit.
En ik zou er liever een hebben die beter kan springen, maar de mooie passende heb ik nog niet gevonden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:00

Heb je Chello III dan al bekeken? Die had op zijn verrichtingstest goede cijfers voor de beweging.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:33

Wat een mooie merrie met een mooie Gelderse afstamming.
In mijn ogen zou het zeer zonde zijn om te kijken naar een rijpaardhengst!
Als je goede ervaringen hebt met Danser, zou ik die nog eens proberen en toch hopen op een merrie veulen. Volgens mij heb ik jouw merrie en veulen gezien afgelopen zomer in Hengelo, wat een plaatje van een veulen! Dekte Danser trouwens natuurlijk?
Erg jammer dat de poging met Upperville niet gelukt is, mij is verteld dat het zeer goed DV was. Als je toch nog een keer DV wilt proberen zou ik Chablis proberen. Mijn merrie was in een keer drachtig (tweeling zelfs!) van Chablis, wel van vers. Zou zeer interessant zijn voor deze merrie.
Anderzijds wel logisch dat je nu voor safe zou gaan. Misschien een gek voorstel, maar waarom geen Sirius? Zuiver Gelders, goede Gelderse nafok, veelzijdig, betrouwbaar en Koss vrij.. Ik ben zelf erg weg van Goudsmid, veelzijdig en goed karakter!
Ik zag ook een voorstel van Métall/Special D. Ik hoor daar vaak geen positieve verhalen over vanwege karakter. Kimberley zou ik ook niet overwegen, ondanks ik heel erg fan ben van zijn type en afstamming. Dit ook vanwege het vaak geen fijne karakter.
Heb je al eens gekeken naar Forty? Geen KWPN, maar lijkt me een zeer fijne hengst met fijne bewegingen.
Succes met je keuze, ben erg benieuwd!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:04

Ja ik vind het ook zonde, maar wat moet ik als er in de Gelderse richting niets naar mijn zin bij zit...
Upperville heeft geen enkele merrie drachtig gekregen met zijn DV, dus ik betwijfel de kwaliteit. Na die poging is ze gaan vuilen, dus ben nu wat huiverig voor DV. Anders zou ik zeker Chablis nog eens proberen. Misschien dat ik nog wel ff informeer naar de kwaliteit en of er al merries drachtig van zijn.

Sirius is het m niet voor mij, ik denk niet dat ik deze merrie met hem zal verbeteren. Ben niet weg van zijn croupevorm en het karakter van zijn nakomelingen. Zichem x Goudsmid is prachtig, maar wel uit een stam waar weinig sport uit komt, en dat zie je ook wel terug aan de nakomelingen. Hoewel ik wel erg weg ben van Wanda trouwens (mv. Elegant) maar die heeft er nog een flinke scheut RP bloed achter zitten en Roos duidelijk niet.
Forty vind ik wel een gaaf dier ja, maar binnen het KWPN zijn er ook fijne keuzes, dan heb ik een gewoon papier.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:09

O echt waar? Ik dacht dat Hekkert er eentje drachtig had van Upperville!?
En wat vind je van die nieuwe die nu is aangewezen? Edmundo (Upperville x Modern)? Ik vond het een erg gaaf dier om te zien, zeer braaf lijkt mij ook. Misschien alleen iets te tuigtypisch voor jou merrie?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:13

Er is een merrie drachtig van hem die wel vers gedekt is, in februari..
Edmundo kan ik niet gebruiken, mijn merrie heeft al grote voeten, daar doet hij nog een schepje bovenop. Wil geen paard met zwemvliezen fokken.
Daarnaast zou ik wel heel graag af wachten hoe een Upperville x TP x Hackney gaat fokken...

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:35

Aah die heeft flink geluk dan!
Haha, wat is er dan mis met zwemvliezen?
Dan had ik nog een vraagje aan je. Je had je merrie met Danser gedekt. Ik hoorde dat hij natuurlijk dekte, doet ie dat nog steeds?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:39

Ja dat heeft ze zeker!
Roos had er toen nog een veulen in zitten dus dat ging hem niet worden.

Haha nou grote voeten is prima maar het moeten niet van die grote platvoeten worden, daar ben je niet blij mee bij de smid. Als ze alleen maar opzij groeien en niet naar beneden heb je geen sterke voeten. De hoefvorm van Roosmarie is ook breed. Als ze bekapt wordt hoeft er van de onderkant weinig af, alleen de vorm bijwerken.

Danser dekte altijd natuurlijk ja, hoe dat dit jaar is weet ik niet. Roos is op natuurlijke manier gedekt (bij de vorige eigenaar) en drachtig bij ons gekomen.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:45

Ik zat je foto's eens te bekijken, maar ik vind eerlijk gezegd dat ze prima voeten heeft hoor :) Ieder z'n voorkeur denk ik zo!
Weet je al welke hengst het gaat worden? Ben benieuwd!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:02

GJ9 schreef:
Daarnaast zou ik wel heel graag af wachten hoe een Upperville x TP x Hackney gaat fokken...

Vergeet het scheutje sadlebred niet. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 00:07

Orchidee96 schreef:
Ik zat je foto's eens te bekijken, maar ik vind eerlijk gezegd dat ze prima voeten heeft hoor :) Ieder z'n voorkeur denk ik zo!
Weet je al welke hengst het gaat worden? Ben benieuwd!

Ze heeft zeker prima voeten en mijn smid doet daar ook hard zn best voor ;) maar ze heeft wel een brede hoefvorm en de neiging uit te waaieren, dat moet ik niet gaan versterken.

Ja idd Natas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:27

Ligt enorm aan de bodem.
Ik heb er 1 die in nederland afbrokkel waaiervoeten had, maar nu juist hele mooie ronde sterke voeten omdat de bodem harder is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:41

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:22

Ik ken een Charmingmood x Elegant: super fijn dier, braaf en duidelijk met een Gelderse opdruk.

Hij was mee naar een fair en de eigenaar kon em die dag meerdere malen verkopen als ze dat wilde :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 10:32

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:33

Als ik het het goed heb gelezen ,is Vitens hier niet genoemd (alleen door Sizzle dat ze hem zelf heeft gebruikt) Hij heeft Folio in de 5e generatie en Koss in de 3e .

Voor mij is hij een mooi dressuur type Gelders paard. Ook komt hij uit een erg goede moederlijn.
Volgens de indexen fokt hij bovengemiddelde kruislengte en smalle hoeven ;)
Zijn nakomelingen kunnen bovengemiddeld bewegen.

Zoals je al weet ;ik zou voor zo'n goede Gelderse merrie het erg jammer vinden om er een rijpaard type uit te fokken.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 19-01-15 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt