Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:33

TS. Ik ben stiekem benieuwd of je al wat hengsten op het oog hebt, die je wel wat lijken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:10

Er zijn bijna geen bonte koudbloeden buiten tinkers, vandaar dat ik het even ter sprake wilde brengen. Ik weet zeker dat TS goed nadenkt voor ze dingen doet.

Ik vind de Freiberger nog wel wat maar die komen ook niet in bont en staan niet echt in NL.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:05

Cayenne schreef:
reina schreef:
Enigszins off topic omdat ik geen hengst voor je weet, maar misschien wel leuk voor je: ik heb een kruising Belg x NRPS. De fokker wilde een bont Trekpaard fokken en dat is haar 1x gelukt. Het jaar erna kreeg ze een effen veulen. Ze koos voor Ed King Hill.

Als je beide volle broers wilt bekijken kijk dan eens in het profiel moniqueedgar en dat van mij. Voor vragen over karakter etc staat mijn pb box open!

Succes met je keuze.

Ed King Hill is dood.

NatasjavE schreef:
En een kruising Belg x NRPS is gewoon geen bont trekpaard, dus in die zin is het niet gelukt. Op die manier kun je geen trekpaard fokken.

Ja, Ed King Hill is dood en was bovendien niet homozygoot. Vandaar dat ik ook aangaf: ik weet geen hengst en mijn reactie is off topic.

Verder zal de fokker inderdaad niet als keiharde eis/doel hebben gehad om een bont trekpaard te fokken want dan had ze wel een homozygote bonte trekpaardhengst gekozen. Ik denk alleen wel dat het idee van de fokker van mijn paard qua idee erg op het idee van Tineke leek. Vandaar dat ik het hier in het topic zet.

Overigens wil ik nog toevoegen dat Ed voor mij het perfecte paard. En ook zijn broer is goed en gelukkig terecht gekomen. Dus er is een markt voor kruisingen, ook al kunnen sommige rasliefhebbers zich dat niet voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:39

Keona, ik wil graag de maat behouden, omdat ik zelf ook erg lang ben. :)

NatasjavE, ik heb inderdaad geen ervaring met fokken, vandaar dat ik ook hulp vraag. :)

Selka, ik heb daar al een paar mooie hengsten gezien inderdaad, maar wil toch graag rond de 1.70/1.75m houden.
Ik zag er een paar bij staan van bijna 2 meter!! :wow:

Cayenne, tuurlijk mag je je mening geven en je mag het zeker zonde vinden. :j

Amyz, spannend maandag!

Sizzle, ik zou wel graag een wat actiever veulentje eruit willen, maar echt zo heet als jij beschrijft is natuurlijk weer het andere uiterste.

Terpentijn, klopt... :o Ik kan het zelf ook amper geloven.
Jouw paard was ook leuk geweest inderdaad!
Ja is dat zo over kruisingen met Barock Pinto's?

Reina, volgens mij ken ik Edgar. :j

Palsgraaf, vind ik ook een erg mooi ras.

Share, nog niet specifiek. :o
Er is eigenlijk teveel keus!

Sizzle, bont is ook geen must. :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:03

Zag al een aantal opties voorbij komen, maar dit zijn de homozygoot bonte(tobiano) tinkers die ik zo 123 weet :)
Ryon O' Malley (bokker Annelot)
ITS Bandit (bokker JPtinkers)
Tolkien (bokker is resi_lover verzorgster)
Shenco (bokker Aniekepiek)
Kasmir (bokker Snowdon)
Robert O'Neill
Woody
en Bing natuurlijk ook.

of DR Snuggles homozygoot is weet ik niet, maar dat zou je eigenaresse bokker Schimpje kunnen vragen :)

Veel bonte tinkers hebben wel ook naast tobiano nog sabino wat de hoge witte benen en grote blessen, zoals de shires, geeft. Dus bij heterozygoot bont en dus kans op effenkleurig heb je dan nog altijd wel goede kans op sabino-aftekeningen :) dat vind ik persoonlijk ook erg mooi, zeker bij een zwaar paard 8-)

Veel tinkers dekken vaak wel alleen natuurlijk... dus dat beperkt waarschijnlijk wel je keuzemogelijkheden kwa tinkers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:09

Ik nijg naar Shire, die zijn iets 'edeler' en ook doorgaans vrij looplustig met een meewerkend karakter.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:07

Is misschien Rieuwerd-Jack wat? http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... euwerd.htm
Weinig sok, toch barock en vrij breed. 1.60 hoog, weet niet of ie kunstmatig doet maar heeft een super karakter!
Heb een jonkie van hem, ken de hengst zelf ook. Erg 'koel' en vriendelijk, vooral tegen kinderen! Hij geeft geen 100% kans op bont maar dat is meestal. Wel kansje op blauwe oogjes <3

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 05:36

Shire hengsten hebben inderdaad een bepaalde maat, maar ze zijn zeker niet allemaal reuzen! Ik ken er meer van 1.85 of kleiner dan de 2 meter varianten. Je zou natuurlijk altijd kunnen vragen of de ervaring is dat een bepaalde hengst extra maat geeft of niet.

Wat Sizzle zegt ben ik het wel mee eens. Het zal ongetwijfeld per paard verschillen maar de Shires die ik gezien heb zijn heel gevoelig en meewerkend. Misbruik maken van zijn grootte en kracht gebeurt niet snel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:33

VivaByoux schreef:
Is misschien Rieuwerd-Jack wat? http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... euwerd.htm
Weinig sok, toch barock en vrij breed. 1.60 hoog, weet niet of ie kunstmatig doet maar heeft een super karakter!
Heb een jonkie van hem, ken de hengst zelf ook. Erg 'koel' en vriendelijk, vooral tegen kinderen! Hij geeft geen 100% kans op bont maar dat is meestal. Wel kansje op blauwe oogjes <3

Nou, er staan een paar exterieur eigenschappen bij die als het veulen van Kim rijtypischer moet worden ik echt er niet bij zou willen. Er staat bij dat hij een kort zeer hellend kruis heeft. Het tegenovergestelde wat je wil zien bij een paard.(je wil een lange licht hellende croupe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:05

Mijn voorkeur begint toch naar een Shire te neigen...

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:12

Kijk anders ook eens bij de clydesdale. Deze hebben meer wit dan dr shire en sommige neigen zelfs naar bont.
Dit zal dan niet homozygoot zijn maar vergroot wel je kans op een grappige aftekening!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:12

Shirts zijn gaaf!
Hoe duur is eigenlijk een dekking van zo'n Shire?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:22

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:31

Waar gaat de merrie bevallen? Gewoon waar ze nu staat? Onder begeleiding van een dierenarts? Kim is een zwaar type, als je er een grote (zware) hengst opzet, dan zou ik ze onder begeleiding laten veulenen... Ik zie het helaas te vaak misgaan met zware trekpaarden bij de geboorte, het houdt bij hen toch een hoger risico in. Succes! :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:59

xSogno schreef:
Ik weet niet of je een Noriker moet willen gebruiken op een al dominante dame. Meeste Norikers hebben een behoorlijk eigenzinnig karakter.

Dat ligt maar helemaal aan welke bloedlijnen je hebt. Er zijn inderdaad lijnen die koppig zijn,maar er zijn ook hele sportieve Norikers en hele relaxte brave die totaal niet koppig zijn.

Kruisingen doen ze hier bij ons niet moeilijk over in ieder geval, maar dat gaat waarschijnlijk buiten het stamboek om. KI daarentegen is totaal niet gangbaar hier. De hengsten van het stamboek staan over het algemeen gewoon bij kleine boertjes. Maar het is natuurlijk niet heel praktisch hengsten uit het buitenland.

Deze 2 heren wonen bij mij in het dorp en zijn beiden zeer braaf. De vos is type BREED,relaxed en braaf.
De zwarte is ranker en groot en het sportieve type.

Afbeelding

Afbeelding

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:30

Oh my <3

Je staat voor een moeilijke keuze Tineke!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:57

Als je een Barock Pinto overweegt kijk dan eens naar de ggk hengst Hugo. Die dekt middels KI en beschikt over een mooi model en super instelling!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:27

Babette, ik zal eens kijken of daarvan ook dekhengsten in Nederland bestaan. :j

xSogno, tussen de 500 - 800 euro zijn die ik nu ben tegen gekomen.

Ayasha, ondanks de prachtige kleur, heb ik inderdaad besloten om het echt bij een grote koudbloed te houden. :)

Djeenie, waar ze nu staat hebben ze veel ervaring met fokken en natuurlijk onder begeleiding van een dierenarts. :j

CrazyCat, klopt, uit het buitenland wordt wel erg lastig inderdaad.
Dat hoofd van die zwarte is echt prachtig!! :wow:

Jenn0dv, klopt haha!

Pletje123, ik ga ws. toch voor een Shire, maar ik zal hem even opzoeken. :j

Janderegelaa, die heb ik inderdaad al een paar keer voorbij zien komen en is echt heel gaaf!

Ik heb een aantal gave Shirehengsten gezien. :)
De derde vind ik errug gaaf!

1: http://www.nshs.nl/bettw%20william%20james.pdf
2: http://www.nshs.nl/Gleadhill%20Samson.pdf (waarschijnlijk geen goede rug om met Kim te kruisen)
3: http://www.nshs.nl/Brownroyd%20Regal%20Prince.pdf
4: http://www.nshs.nl/Chestnut%20Stable%20 ... rleone.pdf
5: http://www.nshs.nl/Cumeragh%20House%20Classic.pdf
6: http://www.nshs.nl/Hillmoor%20Trademark.pdf
7: http://www.nshs.nl/Snowhill%20Jumpin%20Jack.pdf

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:45

Ik vind hengst nummer 2 wel heel erg mooi <3 <3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:34

Mousaka schreef:

2de is ook mooi,maar zal ook door deze foto komen waar die nethes onder get zadel word gereden.maar deze gengst staat in duitsland dat wilde ts niet

Mousaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:44

keona schreef:
Mousaka schreef:

2de is ook mooi,maar zal ook door deze foto komen waar die nethes onder get zadel word gereden.maar deze gengst staat in duitsland dat wilde ts niet

Dat is zeker waar! Maar waarschijnlijk had ze deze hengst er niet bijgezet als ze het te ver vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:54

Het ligt eraan hoever, maar ik denk dat die hengst sowieso niet zo slim is, omdat ik juist een wat sterkere rug zou willen.
De eerste zou daar erg geschikt voor zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:02

KoudbloedKim schreef:
Het ligt eraan hoever, maar ik denk dat die hengst sowieso niet zo slim is, omdat ik juist een wat sterkere rug zou willen.
De eerste zou daar erg geschikt voor zijn.

En waarom heeft hengst 2 dat niet op die foto kun je vind ik weinig beoordelen

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:02

Norikers en Schwarzwalder Fuchs' zijn ook leuk :)