[HK] Bonte dekhengst met springkwaliteiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:30

Exxon is een geweldige hengst die het zeker gaat maken.
Komt uit de moederlijn van Bubalu VDL

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:32

VDS schreef:
Ik weet nu niet wat doen..
wou heel graag een bonte uit deze merrie, maar als ik zo zie, al gebruik ik een homozygoot bonte hengst, is het risico nog groot op schimmelbont of schimmel..
Dan denk ik dat ik mijn plannen best enkele jaren uitstel en dan een bonte uit haar bruine veulen fok.
Als ik dan een homozygoot bonte hengst gebruik, uit mijn bruine veulen, heb ik dan sowieso een bont veulen of kan er dan ook nog schimmelbont bijzijn?

Je hebt 50% kans op schimmel en bij een heterozygote hengst 50% kans op bont en dat staat dan los van elkaar. Dus; veulen wordt vos, bruin of zwart, daarnaast heb je 50/50 bont én 50/50 schimmel. Dus kan schimmel én bont zijn, maar ook alleen bont, of alleen schimmel of geen van beide.

Is Ballan Soso al genoemd?
Vind dat zo'n gave hengst, mooi lopen, fijn papier, als je daar een effen veulen mee fokt verlies je er niets op.
http://www.sarahvanhasselt.be/terdekking.html

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:36

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:38

Afbeelding

Exxon is inderdaad niet bont.
Mijn veulen is ondertussen geboren: bruinbont merrieveulen ;)

pokkiewokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:54

Eddy Wally!
geweldige hengst

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:56

Piet4 schreef:
-Uit je bruine veulen krijg je geen schimmel met een niet-schimmel hengst.
-Uit je schimmel merrie heb je met een het bonte theoretisch 50% kans op bont waarvan 50% schimmel wordt.
-Als je haar laat dekken van Caesar wordt je veulen bont met de helft kans op schimmel.
-Voordeel is wel dat bij de meeste bonte warmbloedhengsten het tobiano gen gebonden zit aan zwart en ze dus bijna geen vosbonte nakomelingen geven maar de bonte veulens zijn meestal bruin-of zwartbont( eventueel wel 1 kleurig vos). Indien schimmel zullen deze bruin-of zwartbonte veulens langer donker blijven dan hun vosschimmel broer of zus. Vosschimmel wordt sneller wit.
-Fokken is gokken en niet geschoten is steeds mis!

Sinds wanneer is bont gebonden aan zwart? :?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:58

Coloured schreef:
Piet4 schreef:
-Uit je bruine veulen krijg je geen schimmel met een niet-schimmel hengst.
-Uit je schimmel merrie heb je met een het bonte theoretisch 50% kans op bont waarvan 50% schimmel wordt.
-Als je haar laat dekken van Caesar wordt je veulen bont met de helft kans op schimmel.
-Voordeel is wel dat bij de meeste bonte warmbloedhengsten het tobiano gen gebonden zit aan zwart en ze dus bijna geen vosbonte nakomelingen geven maar de bonte veulens zijn meestal bruin-of zwartbont( eventueel wel 1 kleurig vos). Indien schimmel zullen deze bruin-of zwartbonte veulens langer donker blijven dan hun vosschimmel broer of zus. Vosschimmel wordt sneller wit.
-Fokken is gokken en niet geschoten is steeds mis!

Sinds wanneer is bont gebonden aan zwart? :?

Ik zeg niet dat dat zo is maar feit is wel dat Samber drager was van vos maar ik me geen vosbonte kan herinneren.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:02

Volgens mij zei Piet dat Janderegelaa :?
Ik ga eens even zoeken naar een vosbonte Samber. :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:03

Gezocht en gevonden in de database van het KWPN: meerdere vosbonte nakomelingen van Samber.
Eentje uit een bekend lijntje: Juweel Roze = Samber x Monarch. Kon het ook maar slecht geloven dat bont gekoppeld zou zitten aan zwart. :n

Anoniem

Re: [HK] Bonte dekhengst met springkwaliteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:32

Ik snap ook niet waar die redenatie wegkomt. Mijn zwartbonte shethengst geeft ook wel eens een vosbonte

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:17

Het tobiano gen staat los van de basiskleuren, volgens mij zijn dat gewoon boerenwijsheden.
Vosbont zie je minder maar ik denk dat dat vooral komt omdat de meeste mensen het niet mooi vinden en dus vanzelf gaan zoeken naar een combinatie om de kans zo klein mogelijk te maken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:40

anneliesdj schreef:
Het tobiano gen staat los van de basiskleuren, volgens mij zijn dat gewoon boerenwijsheden.
Vosbont zie je minder maar ik denk dat dat vooral komt omdat de meeste mensen het niet mooi vinden en dus vanzelf gaan zoeken naar een combinatie om de kans zo klein mogelijk te maken.

Bont is ook geen kleur. Het is een patroon.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:55

En daarom heeft het ook niets te maken met de aan of afwezigheid van vos.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:05

Ik denk dat wat bedoeld is ... is dat bont, mn tobiano, vaak 'mee' reist met een bepaalde kleur allel. Als die bepaalde kleur allel doorgegeven wordt dan gaat het tobiano allel ook mee.
Maar dit ligt niet 100% waterdicht vast.

Voorbeeld ... om uit te leggen:
als een hengst heterozygoot zwart is, E + e, en Tobiano, TO ... uit een vos tobiano vader (ee TOto) en een zwart moeder ..... dan is het TO allel 'meegereisd' met het vos-allel.
Indien deze heteroz. hengst zijn vos-allel doorgeeft, dan in de meeste gevallen geeft hij ook zijn TO allel mee. Welke kleur het veulen heeft ligt aan de merrie maar het is wel vos-drager en hoogst waarschijnlijk ook Tobiano.
Er zijn al verschillende studies in U.S.A. hieromtrent.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:43

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:22

Peterina schreef:
Ik denk dat wat bedoeld is ... is dat bont, mn tobiano, vaak 'mee' reist met een bepaalde kleur allel. Als die bepaalde kleur allel doorgegeven wordt dan gaat het tobiano allel ook mee.
Maar dit ligt niet 100% waterdicht vast.

Voorbeeld ... om uit te leggen:
als een hengst heterozygoot zwart is, E + e, en Tobiano, TO ... uit een vos tobiano vader (ee TOto) en een zwart moeder ..... dan is het TO allel 'meegereisd' met het vos-allel.
Indien deze heteroz. hengst zijn vos-allel doorgeeft, dan in de meeste gevallen geeft hij ook zijn TO allel mee. Welke kleur het veulen heeft ligt aan de merrie maar het is wel vos-drager en hoogst waarschijnlijk ook Tobiano.
Er zijn al verschillende studies in U.S.A. hieromtrent.

Dan zou tobiano dus eerder "meereizen" met vos i.p.v.zwart. En dat is aannemelijker omdat een vos ook vaak meer wit in de aftekeningen heeft dan een zwarte of bruine.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:48

Voorbeeld was om het verbondenschap van tobi met een kleur allel aan te duiden, niet om specifiek een verbinding met vos aan te duiden.

Had net zo goed een voorbeeld van zwart tobiano hengst uit een zwart tobiano vader (EE TOto) en een vos moeder (ee toto) kunnen gebruiken. Maar dan gaat men zich afvragen welke van de homozygoot E het TO aan vast hangt. :D

Anders gezien, het klopt idd dat 'wit' aftekeningen genen, die niet verbonden zijn aan 'bont' genen (bijv. tobiano ;) ), veel meer tonen op vos dan op zwart. Maar of ze nu aan elkaar 'verbonden' (cq meereizen) zijn (tobiano tov 'White' gen aftekeningen) is natuurlijk de vraag.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:43

Fonne Mundig R is ook wel eens het bekijken waard. Een bruinbonte van Vleut x Verdi. 1, 70. Staat oa op de site van Kees Van Den Oetelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:55

Hij wordt geadverteerd op marktplaats
Moederlijn is op het eerste gezicht niet zo interessant maar verder lijkt het me een leuke hengst

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:18

[***] schreef:
Hij wordt geadverteerd op marktplaats
Moederlijn is op het eerste gezicht niet zo interessant maar verder lijkt het me een leuke hengst

Die vind ik alles behalve interessant

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:22

Tjonge wat een constructieve bijdrage.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:02

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:31

Die hierboven zag ik ook net, vind hem wel erg gaaf

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:30

Die Vleut x Verdi is wel een interessant optie voor de liefhebbers van bont die een springpaard zoeken. Zag hem deze week op concours lopen. Springt goed genoeg en gallopeert prima, vind hem wel iets zwaarmoedig aandoen. Lijkt een merrie met voldoende bloed nodig te hebben :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 00:26