Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
VDS schreef:Ik weet nu niet wat doen..
wou heel graag een bonte uit deze merrie, maar als ik zo zie, al gebruik ik een homozygoot bonte hengst, is het risico nog groot op schimmelbont of schimmel..
Dan denk ik dat ik mijn plannen best enkele jaren uitstel en dan een bonte uit haar bruine veulen fok.
Als ik dan een homozygoot bonte hengst gebruik, uit mijn bruine veulen, heb ik dan sowieso een bont veulen of kan er dan ook nog schimmelbont bijzijn?
Piet4 schreef:-Uit je bruine veulen krijg je geen schimmel met een niet-schimmel hengst.
-Uit je schimmel merrie heb je met een het bonte theoretisch 50% kans op bont waarvan 50% schimmel wordt.
-Als je haar laat dekken van Caesar wordt je veulen bont met de helft kans op schimmel.
-Voordeel is wel dat bij de meeste bonte warmbloedhengsten het tobiano gen gebonden zit aan zwart en ze dus bijna geen vosbonte nakomelingen geven maar de bonte veulens zijn meestal bruin-of zwartbont( eventueel wel 1 kleurig vos). Indien schimmel zullen deze bruin-of zwartbonte veulens langer donker blijven dan hun vosschimmel broer of zus. Vosschimmel wordt sneller wit.
-Fokken is gokken en niet geschoten is steeds mis!
Coloured schreef:Piet4 schreef:-Uit je bruine veulen krijg je geen schimmel met een niet-schimmel hengst.
-Uit je schimmel merrie heb je met een het bonte theoretisch 50% kans op bont waarvan 50% schimmel wordt.
-Als je haar laat dekken van Caesar wordt je veulen bont met de helft kans op schimmel.
-Voordeel is wel dat bij de meeste bonte warmbloedhengsten het tobiano gen gebonden zit aan zwart en ze dus bijna geen vosbonte nakomelingen geven maar de bonte veulens zijn meestal bruin-of zwartbont( eventueel wel 1 kleurig vos). Indien schimmel zullen deze bruin-of zwartbonte veulens langer donker blijven dan hun vosschimmel broer of zus. Vosschimmel wordt sneller wit.
-Fokken is gokken en niet geschoten is steeds mis!
Sinds wanneer is bont gebonden aan zwart?
anneliesdj schreef:Het tobiano gen staat los van de basiskleuren, volgens mij zijn dat gewoon boerenwijsheden.
Vosbont zie je minder maar ik denk dat dat vooral komt omdat de meeste mensen het niet mooi vinden en dus vanzelf gaan zoeken naar een combinatie om de kans zo klein mogelijk te maken.
Peterina schreef:Ik denk dat wat bedoeld is ... is dat bont, mn tobiano, vaak 'mee' reist met een bepaalde kleur allel. Als die bepaalde kleur allel doorgegeven wordt dan gaat het tobiano allel ook mee.
Maar dit ligt niet 100% waterdicht vast.
Voorbeeld ... om uit te leggen:
als een hengst heterozygoot zwart is, E + e, en Tobiano, TO ... uit een vos tobiano vader (ee TOto) en een zwart moeder ..... dan is het TO allel 'meegereisd' met het vos-allel.
Indien deze heteroz. hengst zijn vos-allel doorgeeft, dan in de meeste gevallen geeft hij ook zijn TO allel mee. Welke kleur het veulen heeft ligt aan de merrie maar het is wel vos-drager en hoogst waarschijnlijk ook Tobiano.
Er zijn al verschillende studies in U.S.A. hieromtrent.
), veel meer tonen op vos dan op zwart. Maar of ze nu aan elkaar 'verbonden' (cq meereizen) zijn (tobiano tov 'White' gen aftekeningen) is natuurlijk de vraag.