Welke dressuur hengst voor Johnson x Kroongraaf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 22:13

wat een veulen :wow: <3

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:46

DePaardenman schreef:
Veranderd dat wat aan zijn waarde als fokhengst? Die hengst komt uit een dijk van een moederlijn. Hoogbenig, bloeduitstraling, goed karakter.

Dat verandert de vraag naar de hengst als fokhengst. En dat is vaak geen goed teken. Een hengst die niet gezien wordt, is niet gewild. Een hengst met weinig nakomelingen heeft minder kans om in de (massale!) fokkerij op te vallen. Zie die neerwaartse spiraal maar eens te doorbreken als hengsthouder.

Filmpje gezien: veulen heeft beter voorbeen dan maar zelfde achterbeen als de moeder.
Draf is leuk voor keuringen, maar kan die ook galopperen?

Om Carl Hester te citeren:
Citaat:
BD convention, Carl Hester: "The trot is the easiest page to change & improve but you need to buy a good walk and a good canter"

Elisa2

Re: Welke dressuur hengst voor Johnson x Kroongraaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:52

Wel een erg knap veulen..veel veer,lossigheid en mooi voorbeen! galop is moeilijk te beoordelen met de staart erop maar ben het met Dees eens dat de galop en stap belangrijker zijn dan de draf..achter is een goed achterbeengebruik het allerbelangrijkste anders kun je de draf ook maar tot bepaalde hoogte verbeteren..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:53

De hengst zelf heeft trouwens een hele goede galop dus ik verwacht wel dat hij die verbeterd..en stappen kan ie ook..

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 11:30

eigenlijk als je een merrie met een krachtig achterbeen heb, wil je het liefst er een hengst op die dat ook heeft? begrijp ik het nu goed?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:54

Pliensdream schreef:
eigenlijk als je een merrie met een krachtig achterbeen heb, wil je het liefst er een hengst op die dat ook heeft? begrijp ik het nu goed?

Je moet gewoon zorgen dat je erop let..jouw merrie lijkt een goed achterbeengebruik te hebben..dan kun je best een hengst kiezen die het zelf iets minder heeft.Deze Davino is bijvoorbeeld wat traag achter,zoals veel hengsten met Gribaldi bloed..echter vererft hij wel kracht..jouw merrie lijkt minder kracht te hebben maar wel een actiever achterbeen..dan zou zo'n combi dus prima kunnen mijn inziens.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:21

Elisa2 schreef:
Pliensdream schreef:

Je moet gewoon zorgen dat je erop let..jouw merrie lijkt een goed achterbeengebruik te hebben..dan kun je best een hengst kiezen die het zelf iets minder heeft.Deze Davino is bijvoorbeeld wat traag achter,zoals veel hengsten met Gribaldi bloed..echter vererft hij wel kracht..jouw merrie lijkt minder kracht te hebben maar wel een actiever achterbeen..dan zou zo'n combi dus prima kunnen mijn inziens.

tnx voor je uitleg! *D

ik werd nog gewezen op de hengst voice .. wat denken jullie van hem?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:08

Niet doen! ik pb je even..

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 09:26

:+: tnx!!

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 09:27

Ik heb zitten denken mijn merrie mee te nemen richting van Uytert en Team Nijhof, zij kunnen de merrie dan beoordelen en een hengst aanraden. Denken jullie dat dat nuttig kan zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:35

Ze zullen altijd een hengst uit hun eigen stal aanraden..ik zou dat niet objectief genoeg vinden..je kan dan beter fokadvies aan het kwpn zelf vragen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:47

Elisa2 schreef:
Ze zullen altijd een hengst uit hun eigen stal aanraden..ik zou dat niet objectief genoeg vinden..je kan dan beter fokadvies aan het kwpn zelf vragen.

Ik vind persoonlijn dat het kwpn ook altijd met dezelfde hengsten komen. Je zou ook een aantal bekende fokkers in nederland kunnen vragen, die zelf geen hengsten hebbben.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:43

kan je mij er een paar noemen? of nog beter waar kan ik ze vinden? :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:13

_coquette_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ik vind persoonlijn dat het kwpn ook altijd met dezelfde hengsten komen. Je zou ook een aantal bekende fokkers in nederland kunnen vragen, die zelf geen hengsten hebbben.

Dat is wel zo inderdaad..vaak komen ze met de "modehengsten"..je zou ook eens een topic op www.fokt.nl kunnen zetten,zitten meer fokkers.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:34

Dees schreef:
Briljant is geen modehengst en (daarom?) behoorlijk ondergewaardeerd op Bokt.
De hengst geeft correcte gangen, een goede bouw, meer maat en verreweg het belangrijkst: een goed stel hersens tussen de oren. Zijn moederlijn brengt al vele generaties fijne sportpaarden, de kwaliteit van de Zelma-lijn is onomstreden.

Correcte gangen, maar daar houdt het ook op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:22

Spectaculaire gangen zijn ook overbodig voor een sportpaard.
Dat is voor showpaarden.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:39

Je hebt ook spectaculaire correcte gangen! ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:57

Functioneel kan spectaculair worden..maar het belangrijkste is toch dat het de merrie aanvult..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:35

In de zoektocht naar spectaculair gangenwerk zijn vele fokproducten echt wel mislukt hoor.
Een hengst als Briljant kan héél veel toevoegen aan veel opgehypte hete modepop-achtige merries, vooral wat betreft karakter.

Het bijproduct van de zogenaamde topsportpaardenfokkerij die zo modern is, is voor veel amateur-paardhouders niet bruikbaar: te heet, te sensibel, teveel beweging. Bewegingskwaliteit te over maar kortsluiting in het koppie. Het is maar net wat je wilt fokken hoor, maar is je fokproduct nét niet interessant genoeg voor de getalenteeerde Adelinde's onder ons, dan fok je inmiddels wel voor de slager (met als voorstation DA, fysio en osteo maar daarna toch echt de slager).
Te weinig fokkers besteden aandacht aan de bovenkamer van hun fokproduct, je weet wel, dat stukje tussen de oren.
Een correcte hengst als Briljant dus verguizen omdat hij toevallig niet die hele grote Pavo-beweging heeft, is dus echt onterecht en kortzichtig.

TS wil groot en braaf: dat kan hengst Briljant geven.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:53

Briljant is 1.68, z'n vader is 1.68 en z'n moeder is 1.64..
Ik zou richting Ferro-bloed gaan kijken.
Rhodium?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:32

Rhodium en braaf?

Ik ken de genen waar Briljant uit komt: heb hier een merrie uit die lijn staan. 1.81m. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:43

Hmm ik verguis geen enkele hengst..maar vindt Briljant type duikboot die ook niet echt een heel goed achterbeen heeft..zie in dit geval niet wat hij kan verbeteren..
Je hebt ook hengsten met brave karakters die ook nog wat toe te voegen hebben qua type/beweging..

Ferro bloed was ook mijn eerste ingeving voor deze merrie..maar de maat vindt ik daar een aandachtspunt..overigens zou ik dan meer richting Negro kijken ivbm type en body.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:56

Er zijn ook heus andere hengsten.
Het model wat jij beschrijft als 'duikboot' komt bij vader Uphill vandaan... volgens mij is dat in deze tijd een van de paar best fokkende dressuurhengsten :=

Ik snap niet dat ook maar iemand aan het woordje 'braaf' denkt bij de nafok van Ferro.

Anders groot en braaf: Santano

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:47

Het is maar net wat je best fokkend noemt..ik zou dat model er niet in willen fokken..

Ik heb al heel wat brave nafok gezien van Ferro en zonen..uiteraard niet allemaal..sommige wat ril maar ook geen extreem lastige paarden..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:18

Pliensdream schreef:
Hallo bokkers :D ,

Ik wil volgend jaar mij merrie laten deken weet alleen niet welke hengst :P

Info over mijn Merrie:
Geboortejaar 2006.
Johnson x Kroongraaf ster
Stokmaat ongeveer 1.62m.
Kleur zwartbruin

Wat wil ik verbeteren aan mijn merrie:

Ze zou wat mij betreft gespierder mogen in de bovenlijn (mooiere halsbespieren? :P )
Het is een enorme zenuwpees, qua karakter is het een ontzettend lieve merrie die graag wilt werken maar door
haar nervositeit vaak erg in de stress schiet. Verder zou de merrie een slag grover mogen, het is nu echt een poppetje. :+
Het liefst een hengst met zo min mogelijk inteelt met mijn merrie.

hierbij de link met haar stamboom:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1481693

een foto van de merrie onder het zadel:
[ Afbeelding ]

een foto los (zijn niet de mooiste ik weet het :P )
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen! :D

Ik zou op deze merrie geen zware, groot verervende hengst zetten. Het model zoals ze nu is vind ik prachtig. Halsaanzet is wat diep uit de borst en er moeten spieren op getraind worden. En dan moet je geen hengst nemen die een verticale hals geeft, je moet een hengst nemen die een correcte hals geeft. De ene fout compenseer je niet met de andere fout, je probeert te verbeteren door een hengst te gebruiken die het minpuntje van jouw merrie compenseert omdat dat bij hem een pluspunt is. Ik vind het halsgebruik tijdens het rijden wel weer heel functioneel. Je merrie is niet sabelbenig, vind haar wel vrij grof in de gewrichten.

Een zwaardere hengst zie ik niet zo zitten met Burggraaf in de lijn, dan krijg je zometeen een tank. Om dezelfde reden ook geen grote hengst, er zitten zoveel grote paarden in de lijn dat dat heus wel goed komt als je een hengst gebruikt die gewoon een goede maat vererft.

Ik zou zoeken naar een hengst met een correcte hals met een goede halsbespiering, correct beenwerk en die niet strooit in zn maat.