Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:40

Je bent op een zeer onrealistische manier bezig om een hengst in een dusdanig hoekje te zetten, waarbij je dus zelfs de cijfers (gemiddelden) op een dusdanige manier probeert krom te draaien dat jouw opmerking vooral maar wél klopt. Rubiquil vergroot op gemiddelde basis, dat heb ik aangetoont. Voor mij is die kwestie dus afdaan. Dat jij daar hele andere dingen in denkt te zien, moet je zelf weten. :+

Het lijkt mij voor ts een stuk belangrijker om niet te gaan lopen zagen naar elkaar, maar gewoon van advies te dienen (die dan bij voorkeur ook nog eens ergens op is gebaseerd).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:45

Een hengst als Rubiquil past prima op deze merrie.
Rubiquil geeft een fantastische werkwilligheid, een no-nonsense karakter en daarnaast ook een mooie langgelijnde bouw en een mooi front (inclusief beeldig koppie). Bewegingen zijn krachtig en van achter uit, mooi veel schoudervrijheid en een deftig voorbeengebruik. Waarom de indexen van Rubiquil niet meevallen op de KWPN-merriestapel is mij grotendeels een raadsel, maar is wel logisch als men een merrie gebruikt met te weinig ras. Iets waar de TS zichtbaar niet over in hoeft te zitten.

Nadeel aan Rubiquil's fokkerij is dat hij nogal eens teer beenwerk wil geven (conform Rubinstein-bloed) en de stap helt niet over aan ruimte. Het tere beenwerk zou bij de merrie van TS een dealbreaker kunnen zijn. Kwa gangenwerk heeft TS niets te vrezen, niet met Rubiquil maar eigenlijk met geen enkele hengst. Kracht en beweging zit supersterk in de merrielijn verankerd. Al zit een iets beperkte schoudervrijheid ook in de merrielijn, dus het is uitkijken met hengsten die zelf ook wat beperkt zijn in de schouders.

Of Rubiquil vergroot zou ik niet weten. Ik heb hem indertijd gebruikt op een 1.61m. merrietje met een genetisch verkleinende factor en daar is toen wederom een 1.61m. merrietje uit gekomen. Niet groter dan haar moeder, maar dankzij (?) Rubiquil ook niet kleiner.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:47

Rustig aan Sammie, geen probleem :+
Soms is verder kijken dan je neus ( of de cijfers for that matter..) lang is ook een aanrader!!

Maar goed... back on track :D ! No hard feelings ;)

Dees schreef:
Rubiquil geeft een fantastische werkwilligheid, een no-nonsense karakter

Dit is echt ontegenzeggelijk waar :j

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:52

Kaja schreef:
Sammie schreef:
Kan, maar cijfers zeggen wat anders. Vergrotingsfactor van ca. 2.05* op het gemiddelde. (dat meestal rond de 1.66 ligt). Gemiddeld zijn zíjn nakomelingen dus 2.05 cm groter. Tja. Daar kan best eentje van 1.60 tussen zitten maar dan moet er wel een van 1.70 tegenover staan. Zo werkt dat met gemiddelden. Maar hij verkleint dus duidelijk (gemiddeld) niet!

* Is niet een cijfer van dit jaar, maar als je wil kan ik die nog wel opzoeken voor je (maandag ofzo).

Ik heb het niet over cijfers, maar wat ik er zelf van gezien heb.
Er word namelijk niet bij vermeld dat de grote nakomelingen uit kasten van merries komen...

Er is nog altijd een groot verschil tussen een MENING ( wat jij dus ziet ) en een FEIT ( wat die getallen dus aangeven ). :)*

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 04:56

Charlottte schreef:
Er is nog altijd een groot verschil tussen een MENING ( wat jij dus ziet ) en een FEIT ( wat die getallen dus aangeven ). :)*

Getallen zijn pas feiten als ze op de juiste "volledige" gegevens gebaseerd zijn en volgens mij hebben we net geconcludeerd dat dat met vergrotingsfactor niet mogelijk is. oa omdat er niet meegenomen wordt wat de maat van de moeder is en kleintjes niet op de keuring komen.

Vraag me af of je dadelijk net zo zwart wit reageert op de factor mbt ocd vererving, of het dan feiten zijn dat hengsten ocd vererven of niet

Verder is alle exterieur/aanparingsadvies gebaseerd op meningen. Als paardenfokken kon op basis van feiten dan liepen er enkel toppers rond en was ik rijk. ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:10

Rhea schreef:
Vraag me af of je dadelijk net zo zwart wit reageert op de factor mbt ocd vererving, of het dan feiten zijn dat hengsten ocd vererven of niet

Dat vind ik een zeer lastige kwestie. Ook dat is niet altijd zo zwart/wit als het is of lijkt.

Zoals eerder benoemd in dit topic mbt Kimberley, ik ken niet anders dan 'schone' nakomelingen.
Allemaal 1-tjes, met hier en daar heel af en toe een verdwaalde 2.
Dus die 'stempel' gaat niet altijd op...

Echter ben ik wel van mening dat 'waar rook is, is vuur'.....
Geruchten komen niet zomaar ergens vandaan, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat er dan met elke hengst wel 'iets' zal zijn.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:05

Kaja schreef:
Echter ben ik wel van mening dat 'waar rook is, is vuur'.....
Geruchten komen niet zomaar ergens vandaan, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat er dan met elke hengst wel 'iets' zal zijn.

_/-\o_

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:30

Dees schreef:
Een hengst als Rubiquil past prima op deze merrie.
Rubiquil geeft een fantastische werkwilligheid, een no-nonsense karakter en daarnaast ook een mooie langgelijnde bouw en een mooi front (inclusief beeldig koppie). Bewegingen zijn krachtig en van achter uit, mooi veel schoudervrijheid en een deftig voorbeengebruik. Waarom de indexen van Rubiquil niet meevallen op de KWPN-merriestapel is mij grotendeels een raadsel, maar is wel logisch als men een merrie gebruikt met te weinig ras. Iets waar de TS zichtbaar niet over in hoeft te zitten.

Nadeel aan Rubiquil's fokkerij is dat hij nogal eens teer beenwerk wil geven (conform Rubinstein-bloed) en de stap helt niet over aan ruimte. Het tere beenwerk zou bij de merrie van TS een dealbreaker kunnen zijn. Kwa gangenwerk heeft TS niets te vrezen, niet met Rubiquil maar eigenlijk met geen enkele hengst. Kracht en beweging zit supersterk in de merrielijn verankerd. Al zit een iets beperkte schoudervrijheid ook in de merrielijn, dus het is uitkijken met hengsten die zelf ook wat beperkt zijn in de schouders.

Of Rubiquil vergroot zou ik niet weten. Ik heb hem indertijd gebruikt op een 1.61m. merrietje met een genetisch verkleinende factor en daar is toen wederom een 1.61m. merrietje uit gekomen. Niet groter dan haar moeder, maar dankzij (?) Rubiquil ook niet kleiner.

Volledig mee eens.
Juist het de omvang van het beenwerk, dat valt nog goed mee. Hier in de regio ( zeeland) loopt het vol van de rubiquil's en dat zijn vaak massale paarden met toch een stel degelijke benen.
Als de merriestam van de TS vergrotend fokt en met sterk achterbeen zou ik deze hengst zeker durver gebruiken.
Rubiquil heeft ze gemiddeld groot, langgelijnd en goed achterbeen en mooie schoudervrijheid.

Wat het verkleinde betreft dat valt nog goed mee. Mijn merrie van 170 fokt enorm klein ( rond de 160) zit gewoon in de moederlijn. Zei heeft een veulen gekregen van Rubiquil paar jaar geleden. En daar is toch een paard van 163 cm uitgekomen. Wat theoretisch verkleinend is maar voor haar, toch ruim groot.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:51

Rubiquil wil ik niet, heb teveel variërende nakomelingen van hem gezien, de een te mooi om te bedenken en de ander echt NIET mooi. Ligt uiteraard aan moeders, maar ik weet nog niets over wat mijn merrie vererft :n Ook in beweging heb ik veel variaties gezien, wel allemaal zadelmak geboren en een instelling om te zoenen :j
Maar dan kies ik liever voor 'lastig' :o

En ik ga ook het liefst voor een (volledig) rontgen vastgestelde moederlijn, met oog op OC/OCD

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:19

Kel2004 schreef:
Frenka schreef:
Van die nafok valt nog niet zoveel te zeggen, officiele eerste jaargang is nu net 3. Er zijn er wel een aantal die vorig jaar al op de keuring zijn geweest, die deden het in ieder geval goed.
Voorbeen zou zeker passen, karakter ook, maat vererft hij zeker. Galop durf ik niet direct te zeggen of hij dat kan verbeteren. Pluspunt bij Zhivago is ook de mooie merrielijn, maar ja daar kun je later niet op rijden. ;)

Jij bent bevooroordeeld :D
Jouwe is mooi :j

nee hoor, ik bekijk het toch echt objectief. Heb wel verschillende nakomelingen van de hengst gezien omdat ik dat natuurlijk interessant vind met het oog op mijn eigen beestje. Zhivago is echter ook weer een jonge hengst, voor een eerste veulen zou ikzelf voor een hengst gaan waar qua vererving meer van bekend is.

Welke hengsten staan er tot nu toe nog aan de goede kant van de streep?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:03

Vivaldi is absolute favoriet, alleen denkt mn bankrekening daar anders over :o
Dus mede daarom staan de jonge hengsten Desperado en Dreamboy heel hoog.

En aangezien we in vrij vroeg stadium binnen dit topic Krack C en Flemming in achter hebben gesteld ivm weke/zwakke rug en toch Vivaldi telkens boven komt drijven, ben ik ook verder gaan kijken en:
Amazing Star vind ik heel interessant :j

En in mn onderzoek naar nakomelingen van Houston moeders blijkt toch wel dat de 'moeilijkste' hengsten een hele pak nakomelingen heeft gebracht met predicaten :j
Jazz, UB40, Apache, San Remo, Rousseau :j

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:11

Heb meerdere Vivaldi-Houston's meegemaakt en het zijn allemaal een beetje dit model paarden: klik
Behoorlijk Vivaldi model met Houston bovenlijn :D, hoogbenig, mooi aan de maat (alleen deze is erg groot) en wat weinig/korte hals.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:15

Dan noem je er wel meteen een paar.. Het is de vraag of je liever een lastiger karakter of een mooi paard hebt? ;) Ik zou zelf dan voor lastig gaan. Wat is eigenlijk lastig? Vind alleen de paarden die recht overeind gaan en zich laten vallen lastig..

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:26

Smeetjoew
Waren de Vivaldi x Houstons fijne paarden? Lekker bewegen en nog extra in het vat?

Nu overweeg ik niet Jazz, UB40 valt af vanwege Michelangelo te dichtbij (geloof ik, snap de lijnenteelt nog niet zo goed) Apache vind ik wel interessant en Rousseau vind ik ook interessant :j
Ik kan een hele hoop 'lastig' hebben, wat te lastig wordt gaat naar de pro's... En ik geloof dat ik door de jaren heen ook ook wel ben gaan inschatten dat ze lastig zijn voor je erop gaat zitten (dus niet dat je een half geprobeerd zadelmak paard naar iemand moet brengen omdat ie gevaarlijk is, terwijl je ze zelf onzeker hebt gemaakt)

Ik heb persoonlijk liever een lastig paard dat een onzeker paard :j

Willie was (is nog steeds maar ik ben haar of voor, of iig niet meer onder de indruk) vroeger watervlug, spokerig, twee-bokken-en-je-ligt-er-gegarandeerd-naast paard.
Ze is dominant, maar niet too hot to handle-heet onder het zadel.

Het enige wat ik echt na al die jaren niet heb kunnen verbeteren/veranderen is dat ze door haar hele lichaam toont dat ze nog niet aan het werk is, dat ze net een fractie vast houdt ergens, dat ik net teveel been gebruik, dat ik net te graag wil, dat ik slecht geslapen heb, ruzie met bf etc etc....
Dus dat is mijn voornaamste doel, een mooi paard fokken, met karakter, het moet niet een te ril beestje worden waar je niet op kan stappen, maar wel een elegant paard wat binnen het KWPN doel past. En dus werkwilligheid....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:04

Kel2004 schreef:
maar ik weet nog niets over wat mijn merrie vererft :n

Dat zie je volgens mij wel iets verkeerd, Kel2004: de kans is hééél groot dat je kwa model én beweging een kopie zult krijgen van je merrie. De merrielijn heeft zich al generaties lang doorgedrukt - waarom zou dat bij jouw merrie dan ineens stoppen? Zo dominant zijn de genen van Houston nou ook weer niet.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:18

Kel: zeker soepeltjes bewegen, galop extra goed en een draf die je er zeker uit kunt rijden als ze ouder en sterker zijn. Vind ze zelf qua type niet heel aansprekend en ze zijn soms wel erg smalletjes(ze gaan vooral de hoogte in). Allemaal driejarigen dus nog niet veel te zeggen over of het toekomstpaarden zijn, dat weet je pas als ze het doen :D Je moet het ook niet allemaal willen fokken, want grotendeels wordt een paard goed door hoe hij gereden wordt.

Persoonlijk zou ik opzoek gaan naar een hengst die nuchter is in z'n hoofd, souplesse heeft(iig niet snel strakke bovenlijnen vererft), even wat meer front (meer en langer) en meer schoudervrijheid.
Tjah en dan blijft Dreamboy toch wel een mooie optie :D Zit je evengoed met het Vivaldi bloed wat je mooi vind maar lijkt D net even wat mooier te passen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:30

Leuke plannen, Kelly! +:)+

M.bt. Ferro-bloed denk ik ook aan Metall :)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:18

Ik vind Metall wel een mooie optie Aimee :j

Bewezen hengst, goeie galop, front :j

Ben benieuwd, wat vinden jullie? En zal ik een mooier voorbeen kunnen verwachten van Metall?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:32

Metall is ook DV toch? Ik zou dan liever kiezen voor Rousseau met Roemer erachter. Ik heb niks tegen Metall, trouwens maar behalve Special D (kort voorbeen) en Ufo ken ik niet heel veel nakomelingen ervan die hoog in de sport lopen. Zijn van Metall trouwens ook een aantal springers. :D

Is Metall nog vers te verkrijgen? Rousseau is sowieso DV, weet niet of dat nog voorradig is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:34

Volgens mij is te lezen op bokt dat Metall komend dekseizoen gewoon vers beschikbaar is via Van Uytert.

Het lijkt me dat Uthopia geen onbekende nakomeling van Metall is := :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:36

Oh ja :') Ach.. Die heeft zo snel een opmars gemaakt die moet ik nog ff in mn hoofd parkeren.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:37

Volgens mij werd toen ook bekend dat v. Uytert de prijs flink omhoog gaat schroeven :Y) Bij Metall denk ik niet meteen aan een lang voorbeen en schoudervrijheid..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:39

Zie bericht van Joop zelf, hij gaf toen aan rond de 1000 euro.
Dus wel hoger dan afgelopen jaar, maar niet exorbitant hoog.

Naar mijn mening heeft Uthopia een langer voorbeen dan zijn moeder :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:39

Dan kun je wel evt. weer de discussie aangaan hoe belangrijk ís een lang voorbeen. Een paard dat kan en gaat zitten van achter krijgt vanzelf meer ruimte aan de voorkant (waardoor een voorbeen vanzelf langer lijkt).

Uthopia is trouwens ook beschikbaar, toch. Zal wrs ook wel DV zijn.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:42

En je moet je ook niet teveel focussen op een voorbeen. Het voorbeen is juist hetgene wat je eraan kunt rijden. Hoe beter ze gaan, hoe meer voorbeen ze krijgen. Er moet nog wel wat overblijven om eraan te rijden :))

Ohja Rousseau is echt uit den boze op deze merrie vind ik. Rousseau geeft fijne beesten maar merrie moet ab-so-luut goed karakter hebben dan. Anders krijg je een sensibele zeikerd die steeds z'n harses a la een giraffe omhoog (zich de hele tijd willen opdrukken uit die aanleuning) wil doen.