Het lijkt mij voor ts een stuk belangrijker om niet te gaan lopen zagen naar elkaar, maar gewoon van advies te dienen (die dan bij voorkeur ook nog eens ergens op is gebaseerd).
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Kaja schreef:Sammie schreef:Kan, maar cijfers zeggen wat anders. Vergrotingsfactor van ca. 2.05* op het gemiddelde. (dat meestal rond de 1.66 ligt). Gemiddeld zijn zíjn nakomelingen dus 2.05 cm groter. Tja. Daar kan best eentje van 1.60 tussen zitten maar dan moet er wel een van 1.70 tegenover staan. Zo werkt dat met gemiddelden. Maar hij verkleint dus duidelijk (gemiddeld) niet!
* Is niet een cijfer van dit jaar, maar als je wil kan ik die nog wel opzoeken voor je (maandag ofzo).
Ik heb het niet over cijfers, maar wat ik er zelf van gezien heb.
Er word namelijk niet bij vermeld dat de grote nakomelingen uit kasten van merries komen...
Charlottte schreef:Er is nog altijd een groot verschil tussen een MENING ( wat jij dus ziet ) en een FEIT ( wat die getallen dus aangeven ).
Rhea schreef:Vraag me af of je dadelijk net zo zwart wit reageert op de factor mbt ocd vererving, of het dan feiten zijn dat hengsten ocd vererven of niet
Dees schreef:Een hengst als Rubiquil past prima op deze merrie.
Rubiquil geeft een fantastische werkwilligheid, een no-nonsense karakter en daarnaast ook een mooie langgelijnde bouw en een mooi front (inclusief beeldig koppie). Bewegingen zijn krachtig en van achter uit, mooi veel schoudervrijheid en een deftig voorbeengebruik. Waarom de indexen van Rubiquil niet meevallen op de KWPN-merriestapel is mij grotendeels een raadsel, maar is wel logisch als men een merrie gebruikt met te weinig ras. Iets waar de TS zichtbaar niet over in hoeft te zitten.
Nadeel aan Rubiquil's fokkerij is dat hij nogal eens teer beenwerk wil geven (conform Rubinstein-bloed) en de stap helt niet over aan ruimte. Het tere beenwerk zou bij de merrie van TS een dealbreaker kunnen zijn. Kwa gangenwerk heeft TS niets te vrezen, niet met Rubiquil maar eigenlijk met geen enkele hengst. Kracht en beweging zit supersterk in de merrielijn verankerd. Al zit een iets beperkte schoudervrijheid ook in de merrielijn, dus het is uitkijken met hengsten die zelf ook wat beperkt zijn in de schouders.
Of Rubiquil vergroot zou ik niet weten. Ik heb hem indertijd gebruikt op een 1.61m. merrietje met een genetisch verkleinende factor en daar is toen wederom een 1.61m. merrietje uit gekomen. Niet groter dan haar moeder, maar dankzij (?) Rubiquil ook niet kleiner.
Ook in beweging heb ik veel variaties gezien, wel allemaal zadelmak geboren en een instelling om te zoenen
Kel2004 schreef:Frenka schreef:Van die nafok valt nog niet zoveel te zeggen, officiele eerste jaargang is nu net 3. Er zijn er wel een aantal die vorig jaar al op de keuring zijn geweest, die deden het in ieder geval goed.
Voorbeen zou zeker passen, karakter ook, maat vererft hij zeker. Galop durf ik niet direct te zeggen of hij dat kan verbeteren. Pluspunt bij Zhivago is ook de mooie merrielijn, maar ja daar kun je later niet op rijden.
Jij bent bevooroordeeld![]()
Jouwe is mooi
, hoogbenig, mooi aan de maat (alleen deze is erg groot) en wat weinig/korte hals.
Ik zou zelf dan voor lastig gaan. Wat is eigenlijk lastig? Vind alleen de paarden die recht overeind gaan en zich laten vallen lastig..
Kel2004 schreef:maar ik weet nog niets over wat mijn merrie vererft
Je moet het ook niet allemaal willen fokken, want grotendeels wordt een paard goed door hoe hij gereden wordt.
Zit je evengoed met het Vivaldi bloed wat je mooi vind maar lijkt D net even wat mooier te passen.

Ach.. Die heeft zo snel een opmars gemaakt die moet ik nog ff in mn hoofd parkeren.