[H][KWPN] Alround hengst voor Numero Uno merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 06:28

Van Kigali heb ik wel fijne nakomelingen gezien, zijn ook wel allround en laten zich fijn werken :j

De Pacific's zijn mij tot nu toe tegengevallen. Wel braaf, maar vond er verder niet zoveel aan te beleven.

Vaillant zou ik op deze merrie vanwege de beweging laten staan, vergroten doet hij zeker en vermogen zit ook wel goed.

Quattro's vererving staat buiten kijf, daar kun je alle kanten mee op. Nadeel is wel dat ik hem voor een eerste veulen voor eigen gebruik wel erg aan de prijs zou vinden.

Kasparow zou ik op een Numero Uno niet doen, ben bang dat je dan een te popperig paard krijgt. Zowel Numero Uno als Kasparow willen weleens een wat gedrongen ponyachtig paard geven dus die combinatie zou ik zelf niet snel maken.

Contendro II zou ik ook nog wel een optie vinden voor deze merrie, die kunnen wel lopen en hebben genoeg maat. Over lastig heb ik nog nooit iets gehoord, maar er zal vast wel ergens een lastige rondlopen :+

Verder zou je nog eens naar bijv Riverman kunnen kijken. Geeft ook wel fijne allrounders, niet spectaculair, maar gewoon fijne gebruikspaarden die een fijne sprong maken en net bewegen.

merelhof

Re: [H][KWPN] Alround hengst voor Numero Uno merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:15

wat ik wel een toffe hengst zou vinden bij deze merrie (fijne merrie trouwens!) is Lordanos. Dan heb je ladykiller via Lord en Landgraf wat top is, hij fokt groot, super nafok in het springen en heel fijn te rijden paarden van karakter.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 15:59

Vaillant word het zowiezo niet

Ik vind Riverman ook wel interresant. Hij lijkt goed bij mijn merrie te passen heeft er iemand nog commentaar over Riverman?
Lordanos kan ik weinig over vinden...
Kigali zet ik ook op het lijstje.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:02

En wat ik persoonlijk een hele gave hengst vind (interessant ook) is Lord Leatherdale.
Nu is dit wel een dressuurhengst maar op de eén of andere manier trekt dit paard mij enorm.

Hij is KWPN/Westfaals gefokt en 1:70m

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:05

De hengst is niet helemaal mijn smaak en het is ook zonde om een dressuurhengst erop te zetten... ookal wil ik een allrounder dan kan ik beter een goed bewegende springer erop te zitten (stel dat ik het veulen moet verkopen...)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:06

Daar heb je gelijk in :j

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:15

voor lordanos: www.sosath.com (bij de ijzeren man hebben ze hem ook ter beschikking)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:20

Op dit moment lopen er 2 hele fijne goedbewegende Contendro I nakomelingen mee in het verrichtingsonderzoek.
Mooie modellen, goed bewegen met veel buiging in gewrichten en goed springen.
Of kijk even naar het topic verrichtingsonderzoek, daar heb ik gisteren een heel verslag geplaatst.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:28

Venthe schreef:
Vaillant word het zowiezo niet

Ik vind Riverman ook wel interresant. Hij lijkt goed bij mijn merrie te passen heeft er iemand nog commentaar over Riverman?
Lordanos kan ik weinig over vinden...
Kigali zet ik ook op het lijstje.

Ik ben niet kapot van Riverman er zijn nog geen echte toppers van gekomen en ik vind hem erg massaal fokken.

Edit: ik blijf bij Karandasj!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:44

Katja schreef:
Is zou zelf kiezen voor de Contender zoon Cantos. Echt een ontzettende fijne hengst die zeer goed fokt en zeker qua type en bewegen wat toe kan voegen.
http://www.hbcstal.nl/index.php?core%5B ... egory%5D=3

ik zelf vindt Cantos ook wel een aanrader Geeft mooi front mee en een sterk achterbeen en leveren vaak prestaties zowel in het springen als dressuur.
Ik heb zelf ook een cantos nakomeling gehad en heb er erg veel plezier van gehad!
Zowel een zeer fijn paard met rijden als in de omgang, wat ik zelf ook erg belangrijk vindt.

Katja schreef:
Afbeelding

Hier een foto van mijn Cantos! Heb helaas geen andere bewegingsfoto's van hem...
Laatst bijgewerkt door Hoppje op 03-11-09 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:45

Iorrr schreef:
Katja schreef:
Is zou zelf kiezen voor de Contender zoon Cantos. Echt een ontzettende fijne hengst die zeer goed fokt en zeker qua type en bewegen wat toe kan voegen.
http://www.hbcstal.nl/index.php?core%5B ... egory%5D=3

Raad ik qua maat ten zeerste af! Cantos vereft absoluut geen maat... Wel uitstraling, beweging en karakter!

Mijne was 1.65 dus niet super groot, maar ook niet erg klein....
Maar uiteraard moet je zelf doen waar je het beste gevoel bij hebt!!
Alvast veel succes met het kiezen ;)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:02

1.65 is niet klein, maar Cantos vergroot zeker niet, dat is wat probeer mee te geven.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 18:11

Als Cantos niet vergroot dan houd het op :P mijn merrie is 1.66 en het zou mooi zijn als daar 3 cm bij komt.
Iorrr wat bedoel je precies met massaal fokken? (ik moet nog veel leren)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:14

De paarden die ik van Riverman ken zijn groot qua maat en groot in het lichaam

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:06

Persoonlijk vind ik het prettiger als een springpaard tussen de 1.66 en 1.68.
Zeker niet groter.
Deze vind ik makkelijker, sneller en wendbaarder. Een grote komt met regelmaat in de problemen als de bedoeling is dat er 3 galopsprongen tussen 2 hindernissen gemaakt moet worden. (en soms strafpunten als je die 3 galopsprongen niet maakt)
Zo'n grote vind ik persoonlijk niet makkelijk met de wendingen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar doe mij maar zo'n compact, flexibel, wendbaar springpaardje.

Voor de dressuur is het misschien wel fijner om wat maat te hebben maar als je paard wat kleiner is, gaan je punten echt niet daarom omlaag....

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:14

Ik vindt Kigaly beslist een goede optie!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:24

Toetsenbord schreef:
Persoonlijk vind ik het prettiger als een springpaard tussen de 1.66 en 1.68.
Zeker niet groter.
Deze vind ik makkelijker, sneller en wendbaarder. Een grote komt met regelmaat in de problemen als de bedoeling is dat er 3 galopsprongen tussen 2 hindernissen gemaakt moet worden. (en soms strafpunten als je die 3 galopsprongen niet maakt)
Zo'n grote vind ik persoonlijk niet makkelijk met de wendingen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar doe mij maar zo'n compact, flexibel, wendbaar springpaardje.

Voor de dressuur is het misschien wel fijner om wat maat te hebben maar als je paard wat kleiner is, gaan je punten echt niet daarom omlaag....

Ligt ook een beetje aan de ruiter natuurlijk, ik lijk best wel groot op mijn dressuurpaard van 1.68, dat is wel jammer. 1.67/1.68 is een mooie maat, maar veel kleiner zou ik ze niet willen. Wij hebben een springpaard van 1.61 op stal en dan kom je in de problemen omdat je heeel hard moet gassen in het parcours om de afstanden te redden. Dit verschilt natuurlijk per paard, maar hij heeft gewoon geen ruime galop. Als je ze meer verzameld krijgt kan je je wendingen ook wel rijden, én heb je meer galop. Dus ik zou ook liever geen paard kleiner dan 1.67 fokken.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:51

cantos verkleint met gemiddeld een centimeter

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 03:05

En op een numero uno-merrie die al niet te groot is zou ik cantos dus niet zo snel kiezen om die reden.

Riverman vergroot en vergroft daarbij soms ook iets. Ik denk alleen dat deze merrie dat wel kan hebben :j Ik zou hem bijv niet aanraden op een grove wat logge merrie. Het is waar dat hij geen supercracks geeft, maar het zijn superfijne gebruikspaarden die allround zijn en ook voor een amateur fijn te rijden. Daar zou ik als ik voor de hobby een veulen fokte meer waarde aan hechten dan aan een enorme crack die een eind lastiger te werken is.

NaSanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:01

Ik heb een zesjarige donkerbruine merrie van Pacific. Voor foto's zie mijn profiel. Ze doet het erg goed in de dressuur en springen.

Je hebt al heel wat opties gekregen. De keuze is altijd heel persoonlijk. Veel succes met kiezen!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:27

Haha ja ik heb al heel veel opties gekregen maar hoe meer hoe beter. Er zijn ook zo veel hengsten om uit te kiezen, je raakt nooit uit gekeken.

Ik heb aardig lange benen en op mijn paard vind ik het er nog net mooi uit zien maar kleiner moet die niet zijn. Ook moet ik met mijn paardje soms best gassen om inderdaad het aantal galopsprongen te halen. (dat gassen is gelukkig geen probleem want ze trekt onwijs aan op de sprong).

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:48

Toch nog even een upje. Het begint allemaal nu wel erg te kriebelen.
Het staat vast dat we in 2010 naar de merriekeuring gaan. Ga binnen kort met iemand contact opnemen of die mijn merrie keuring klaar wil maken. (als je nog iemand weet in de buurt van Vianen (utrecht) meld het even).

Ik ben nog niet gestopt met zoeken. En mijn oog is nu gevallen op Carambole...
Wat vinden jullie? slecht idee??
Hoog boven aan mijn lijstje staat nog steeds Chello III

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:04

Ik blijf bij Canturano voor deze merrie. Chello III lijkt veelbelovend maar daar ken ik geen veulens van, maar lijkt wel mooi aan te sluiten op je merrie.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 18:46

Canturano staat nu ook op mijn lijstje. Mooie hengst en lijkt goed aan te sluiten bij mijn paard. In 2010 ga ik zeker een paar hengsten in het echt bezoeken... (tenminste dat is toch mogelijk?)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:12

Ook Sam-R heb ik toch aan mijn lijstje toe gevoegd. Deze werd in het begin van het topic genoemd maar met als puntje dat hij wat hete karakters door geeft. Ik denk dat ik dat opzich wel aandurf hij lijkt goed te passen bij mijn merrie (voor zover ik dat kan beoordelen). Iemand hier nog een reactie over?

tot nu toe mijn lijstje

1. Chello III
2. Carambole
3. Canturano
4. Contender
5. Sam-R