[H]springhengst gezocht voor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biesje

Re: [H]springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:14

als je naar de hengstenkeuring gaat in den bosch, kan je ook naar een hengsten houder toe stappen en advies vragen.
Ik heb het de eerste keer ook gedaan en dat heeft wel geholpen.
even kopie stamboom meenemen misschien wat foto's en ze kunnen altijd een voorkeur geven.
ik zou het wel bij verschillende proberen, de meeste zullen een paard aanraden die ze zelf ter dekking hebben staan.
Ik ben toen heel eerlijk geholpen door meneer Nijhof (sr) zelf op stal uit genodigd om verder over de bloedlijn te praten en de hengsten in het echt te zien.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:06

Ja idd goed idee om ook te doen Pling Moet ik iederdaad niet vergeten om foto's/film en stamboek mee te nemen Tong uitsteken
Ik had ook op de site van van-olst stables gelezen dat zei ook adviezen gaven, maar als ik idd naar de keuring ga kan ik ze net zo goed ook aanspreken Haha!

Hoeveel hengsten verschijnen er ongeveer op zo'n dag? Wat kan ik van zo'n dag verwachten?
hoe is jou ervaring ermee?

Ik wou sowieso de hengsen in het echt gaan bekijken dat is toch anders.
Bovendien is het mijn eerste veulen wat wij gaan fokken en waarschijnlijk gaat het ook wel weer even duren voordat ik weer een veulen zal fokken, dus ben zeker wel van plan het in 1x zo goed mogelijk aan mijn wensen te laten voldoen Schijnheilig Vandaar dat ik er ook zoveel mogelijk tijd in steek Bloos en zoveel mogelijk adviezen en idee van mensen wil weten/horen Cool

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:17

Je ziet veel hengsten maar omdat het de keuring is zie je voornamelijk hengsten die (nog) niet goedgekeurd zijn en de hengsten van het jaar ervoor. Je ziet dus geen oudere, ervaren en bewezen hengsten(uitzonderingen daar gelaten).
Wat je wel in de gaten moet houden is dat de hengsten die daar in de baan komen nog het verrichtingsonderzoek moeten doen voor ze definitief ggk zijn en op het verrichtingsonderzoek krijgen ze ook hun cijfers en aanparingsadvies, dat weet je daar dus nog niet.

Verder zijn er veel stands van hengstenhouders die je advies kunnen geven en vaak ook filmpjes hebben van de oudere hengsten. Je kunt er mbt je hengstenkeuze dus wel terecht, maar vraag wel advies aan meerdere stallen, de meesten raden alleen paarden aan die bij hunzelf ter dekking staan.

Wat je ook kunt doen is op internet hengstenbrochure's aanvragen via de site's van de hengstenhouders, sommigen hebben er ook een dvd bij dus dan kun je thuis op je gemak alvast een selectie maken.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:33

waar je op moet letten is niet de hengsten die aangewezen zijn voor de 2e bezichtiging maar die voor de 3e worden door verwezen.
hier na komen de 70 dagen testen.
als ik jou was zou ik niet een jonge hengst uit zoeken die nog niet gedekt heeft, hier van weet je gewoon niet wat ze gaan door vererven.
je moeten kijken naar de vaders en beetje wat er in de moeder lijn zit. Als je daar een leuke 3 jarige ziet kijken wat zijn afstamming is.

ook staan er veel hengsten te koop en die kan je allemaal bekijken daar is de stallen. zo kan je ook een beetje vergelijken wat er wordt door vererft.
en wat jou aanspreekt.

s'avonds heb je de hengsten competitie van verschillende klasse. dus dan kom je ook de bewezen hengsten tegen en kun je ze zelf in actie zien.

ook wordt er bekent gemaakt welke hengsten er keur zijn geworden en wordt er een breed scala van nakomelingen laten zien.

je ziet dus echt genoeg op zoon dag. en dus niet alleen maar de jonge beesten die nog goed gekeurd moeten worden

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:39

Even tussen door. Kijk eens Bei LANCER II Holsteiner.
Staat in Luxemburg bei Claude Muller in Lintgen.
Deckstation, waar LANCER II nog voor volgend jaar voorzien is.
Echt een super en edel paard ; - ))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:08

biesje schreef:
waar je op moet letten is niet de hengsten die aangewezen zijn voor de 2e bezichtiging maar die voor de 3e worden door verwezen.
hier na komen de 70 dagen testen.
als ik jou was zou ik niet een jonge hengst uit zoeken die nog niet gedekt heeft, hier van weet je gewoon niet wat ze gaan door vererven.
je moeten kijken naar de vaders en beetje wat er in de moeder lijn zit. Als je daar een leuke 3 jarige ziet kijken wat zijn afstamming is.

ook staan er veel hengsten te koop en die kan je allemaal bekijken daar is de stallen. zo kan je ook een beetje vergelijken wat er wordt door vererft.
en wat jou aanspreekt.

s'avonds heb je de hengsten competitie van verschillende klasse. dus dan kom je ook de bewezen hengsten tegen en kun je ze zelf in actie zien.

ook wordt er bekent gemaakt welke hengsten er keur zijn geworden en wordt er een breed scala van nakomelingen laten zien.

je ziet dus echt genoeg op zoon dag. en dus niet alleen maar de jonge beesten die nog goed gekeurd moeten worden

Voornamelijk de jonge beesten, de hengsten die 's avonds meedoen zijn vaak van het jaar ervoor en dan komt er idd een keer een bewezen hengst tussendoor zoals Jazz vorig jaar maar ze zijn niet bij bosjes aanwezig hoor.
En al die jonge hengsten hebben nog niet gedekt dus valt er weinig te zeggen over wat ze gaan vererven. Als je merrie nog nooit een veulen heeft gehad en jij bent geen ervaren fokker dan is het verstandiger om een bewezen hengst te nemen zodat je min of meer weet wat je kunt verwachten. Maar afgezien daarvan is de HK erg leuk en leerzaam en er zou er maar zo een tussen kunnen lopen die je wel aanstaat, enige wat je dan wel moet kunnen is in enkele minuten de goede en de slechte punten eruit halen.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:35

anneliesdj schreef:
Voornamelijk de jonge beesten, de hengsten die 's avonds meedoen zijn vaak van het jaar ervoor en dan komt er idd een keer een bewezen hengst tussendoor zoals Jazz vorig jaar maar ze zijn niet bij bosjes aanwezig hoor.
En al die jonge hengsten hebben nog niet gedekt dus valt er weinig te zeggen over wat ze gaan vererven. Als je merrie nog nooit een veulen heeft gehad en jij bent geen ervaren fokker dan is het verstandiger om een bewezen hengst te nemen zodat je min of meer weet wat je kunt verwachten. Maar afgezien daarvan is de HK erg leuk en leerzaam en er zou er maar zo een tussen kunnen lopen die je wel aanstaat, enige wat je dan wel moet kunnen is in enkele minuten de goede en de slechte punten eruit halen.

ben je wel eens op de spring dag geweest van de hengstenkeuring??
Ik ben er iedere jaar en ik heb bijna alle bewezen hengsten voorbij zien komen.

en je zegt precies hetzelfde als ik over een jongen hengst en een verse merrie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:37

Ik ga er vanuit dat TS werkt zoals de meeste mensen en dus niet door de weeks naar Den Bosch kan afreizen Lachen

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 14:07

Ik heb hier een paar filmpjes, geprobeert van alle gangen de stap, de draf en de galop.
een filmpje van het springen heb ik ook gemaakt maar ik zal even proberen een betere te maken want in je eentje beweegt dat beeld heel de tijd dus lukt het niet zo goed Dromen Tong uitsteken

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 14:18

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 14:27

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 14:30

de stap moet nog even worden geupload maar ik ga gauw naar school Tong uitstekenzet hem er vanavond bij en zal morgen een paar onder het zadel maken Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:17

Als ik jou was ging ik in eerste plaats voor het springen. Je merrie beweegt niet echt apart dus ik zou niet specifiek op zoek gaan naar een hengst die dat kan verbeteren omdat je dan wss gaat inleveren op het springen.

Ik denk dat je beter een hengst kunt zoeken die het springvermogen kan verbeteren en als ie dan ook nog leuk loopt is dat mooi meegenomen. (hoewel ik dat zelf wel altijd een must vind)

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:44

komt ze is inderdaad geen bewegingswonder, dat heeft ze jammer genoeg niet van haar opa meegenomen :p

maar voor mij maakt dat toch niet echt uit omdat ik zelf liever naar de spring kant ga Knipoog

vind jij dat ik de punten die ik wel verbeteren moet aanscherpen?
wat zou jij nog verbeteren? Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:46

Wbt de gangen zou ik het houden bij een hengst met meer soepelheid en wat meer oprichting.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:47

wat bedoel je precies met meer oprichting? de kracht?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:50

Voor het springen zou ik een hengst zoeken die de voorbeentechniek kan verbeteren, veel vermogen heeft en zich mooi rond maakt op de sprong.

Oprichting; je merrie is wat neerwaarts gebouwd en dat zie je terug in de beweging, ze loopt wat kort. Een hengst die opwaartser gebouwd is en zichzelf mooi draagt kan dat verbeteren maar wss moet je dan al meer in de dressuurrichting zoeken.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:53

je ziet het bij meerdere springers dat ze neerwaarts gebouwd toch? tenminste dat dacht ik altijd.. Bloos
denk je nog steeds dat we met de regilio als combinatie goed zaten? heb je nu een andere hengst al voorbeeld?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:57

Klopt dat veel springers neerwaarts zijn gebouwd maar dat komt niet ten goede aan een dressuurcarriere en persoonlijk vind ik dat een paard ook gewoon netjes moet kunnen stappen en draven. (sommige springpaarden zijn echt om te janken wbt de gangen)

Ik zal eens kijken voor een hengst maar vind het altijd moeilijk om er zo een aan te wijzen.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:58

dat ben ik dus helemaal met je eens Afgod

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:03

Van de site van HBC-stal;
De fokwaarden van Regilio zijn van een absurd hoog niveau. Zijn sportindex is weer gestegen naar 159 met 63% betrouwbaarheid. Ook de fokwaarden exterieur (109) en beweging (110) zijn voor een springgefokte hengst ronduit fantastisch. Regilio houdt de stokmaat op peil (+0.51).

Ik denk dat Regilio een goede keuze is, zonder meer. Hij zal een goede voorbeentechniek en vermogen meegeven aan het veulen, daarbij maken vrijwel al zijn nakomelingen zich mooi rond op de sprong.
Dat hij dan qua exterieur en gangen ook nog kan verbeteren heb je mooi meegenomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:06

Tangelo vd Zuuthoeve zal wel het springvermogen verbeteren maar niet de gangen, die loopt zelf ook teveel op de voorhand en in galop draagt hij zichzelf niet genoeg.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:28

Ja daar was ik ook al bang voor met de Tangelo.. Nagelbijten / Gniffelen helaas blijft een pracht hengst! Knipoog

Zaten we ondanks de foto's toch al goed Pling haar voorbeentechniek tsja die had ik niet verwacht, omdat ik zelf een keer de dierenarts erbij heb moeten halen omdat ze ineens met een enorme pus bobbel tussen haar voorbenen had.
Enige verklaring dierenarts dat ze met haar voorbenen erlangs schaaft en waarschijnlijk tijdens het springen, dus toen dacht ik zit wel goed met die voorbeentechniek.
totdat ik vanmiddag het filmpje zat waarbij ze ze toch laat hangen Slapen haha so sta je altijd weer voor een verrassing Tong uitsteken
Zo zie je maar altijd goed om je paard terug te zien en je zelf op video Knipoog

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:30

wat bedoelen ze eigenlijk met stokmaat op peil +0,51?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:52

misschien iemand nog een betere keuze? Lachen