[H][KWPN] Goodtimes x Le Mexico, gez.dress.hengst met vold b

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:28

amaze schreef:
De DVD heb ik vanmiddag ook nog bekeken ! :D
Ga morgen Nijhof bellen opwat voor merries hij het beste past...

Er werd ook ergens gezegd dat hij misschien ongelijke voorvoeten heeft ,wie weet hier meer van ?

misschien zegt hij wel het zelfde als wat de HH van Belissimo zei: Er passt auf alle Stuten! Goed advies...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:45

Niet echt slim ! Dat komt je geloofwaardigheid als HH niet bepaald ten goede. :7

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:03

lucas03 schreef:
Jan_VT schreef:
Begrijp eigenlijk niet goed wat je bedoelt met 'te grof'?

Je merrie is klein, wel fors, maar kan volgens mij wel wat gebruiken... vooral maat dan.
Als je met een jonge hengst wil dekken vanuit het KWPN, dan lijkt me 'grof' geen aandachtspunt. Ik denk dat vele jonge hengsten in het KWPN zeker en vast niet 'grof' zullen fokken. Er is bloed genoeg aanwezig dat dat zal voorkomen.
De vraag is, hoe ga je deze merrie uitvergroten...? Dat groffe zou ik echt niet zo mee inzitten. ;)

Dayano vind ik in deze zin een optie. Ike heb de hengst onlangs nog gezien, ook nakomelingen volg ik. Zou ik toch eens uitspitten.

Veel succes! ;)

Nou ik probeer het duidelijker te maken; de 2 vaillanten zijn net als moeders correct gebouwd, fors, maar missen het gouden draadje wat ik graag zie. Dus ik hoef niet perse 'bloed' maar wel bloeduitdrukking. Ik zeg niet dat de KWPN hengsten dat niet kunnen geven. Anderzijds is gewoon dat de maat een groot aandachtspunt is, ze is gewoon te klein.
Naar aanleiding met een onderonsje met Amaze, ben ik nu idd ook naar Dayano aan het kijken en probeer nog wat nakomelingen te spotten om te kijken hoe hij vererft. De stam waar hij uit komt is een hele grote Holsteiner

springstam en dat wekt mijn interesse toch zeer zeker. Dus als je meer (verervings)info hebt over hem...laat maar

komen. De DVD van Nijhof heb ik gezien, helaas alleen los in de kooi op de HK.

Zet deze laatste zin je niet aan het denken............... :o
Jongere hengsten laat hij wel onder het zadel zien!

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:36

Ik heb zelf een nakomeling van Dayano en ben Dayano onlangs nog gaan bezichtigen in Belgie op wedstrijd waar hij loopt onder Nick van Laer.
Het paard loopt heerlijk los en soepel onder het zadel en heeft een mooi sterk achterbeen gebruik. (wat je ook op het filmpje kunt zien, zonder zadel dan :D )
Dayano is redelijk vlot vertrokken naar Belgie waardoor hij denk ik niet onder het zadel gefilmd is. Hij staat nu bij http://www.roshoeve.be
Tja ik heb zeker respect voor de rijkunsten van Nick van Laer maar het is jammer dat Dayano niet hier in Nederland (onder een Nederlandse ruiter) wordt uitgebracht waardoor hij ook hier meer in de picture zou lopen.

Die laatste opmerking vind ik trouwens onterecht als je het paard zelf niet onder het zadel hebt gezien!
Citaat:
De DVD van Nijhof heb ik gezien, helaas alleen los in de kooi op de HK.

Citaat:

voor mijn Dayano'tje kun je kijken op http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=983941

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:04

SteffieA schreef:
Ik heb zelf een nakomeling van Dayano en ben Dayano onlangs nog gaan bezichtigen in Belgie op wedstrijd waar hij loopt onder Nick van Laer.
Het paard loopt heerlijk los en soepel onder het zadel en heeft een mooi sterk achterbeen gebruik. (wat je ook op het filmpje kunt zien, zonder zadel dan :D )
Dayano is redelijk vlot vertrokken naar Belgie waardoor hij denk ik niet onder het zadel gefilmd is. Hij staat nu bij http://www.roshoeve.be
Tja ik heb zeker respect voor de rijkunsten van Nick van Laer maar het is jammer dat Dayano niet hier in Nederland (onder een Nederlandse ruiter) wordt uitgebracht waardoor hij ook hier meer in de picture zou lopen.

Die laatste opmerking vind ik trouwens onterecht als je het paard zelf niet onder het zadel hebt gezien!
Citaat:
De DVD van Nijhof heb ik gezien, helaas alleen los in de kooi op de HK.

Citaat:

Wie zegt dat ik hem niet onder het zadel gezien heb? 8-)
Vorig jaar was hij in Weert tijdens de hengstencompetitie.......

Trouwens om een filmpje te maken in België of Nederland welk verschil is dat...?
Beetje naiëf........... 8-)

Maar ieder zijn smaak anders dekte iedereen bij dezelfde hengst!

suzycarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:13

Daar hebben we Kornrose weer!
Gaat het goed met haar?
Ik heb met haar gereden voor het sportpredikaat.

Galloperen kan ze als geen ander, ik denk dat je moet kijken naar een hengst die veel swung en lossigheid geeft in de draf.
Quarterback bv
Als dat wil lukken, heb je een topper :D

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:18

Ja haar galop is geweldig, de draf is gewoon normaal en kan idd meer lossigheid heben. Toevallig gisteren een beoordeling gedaan met mijn vriend op de 2 vaillanten en daarin kwam ook naar voren dat deze 2 goed kunnen galoperen maar idd meer souplesse moeten hebben. Dus....wederom bevestiging.

Quarterback; geweldige moederlijn natuurlijk.
Ik meen me te herinneren dat ik de veulenveiling van Verden heb zitten kijken, daar kwamen ook een paar leuke voorbij. Nog eens even op zoeken. Zou dit duitse bloed de lossigheid bieden? Bij Dayano en De Chirico kan ik me dit meer voorstellen vanwege de moederlijn. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:38

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:21

lucas03 schreef:
Naar aanleiding met een onderonsje met Amaze, ben ik nu idd ook naar Dayano aan het kijken en probeer nog wat nakomelingen te spotten om te kijken hoe hij vererft. De stam waar hij uit komt is een hele grote Holsteiner springstam en dat wekt mijn interesse toch zeer zeker. Dus als je meer (verervings)info hebt over hem...laat maar komen. De DVD van Nijhof heb ik gezien, helaas alleen los in de kooi op de HK.

Ik heb zojuist met Nijhof gebeld . Volgens hen past hij het best op wat beknopte merries die maat nodig hebben en zelf voldoende ''bloed''hebben.Hij heeft geen ongelijke voorvoeten. Zijn nakomelingen noemt hij ongecompliceerd.Zijn oudste nakomelingen worden 2jaar. Ze hebben er zo'n 20 in de opfok.Ik ga er binnenkort maar eens kijken.
Voor jouw idee mist hij misschien ''het goudendraadje'' ,het is natuurlijk maar net wat je eronder verstaat.
Ik ben in elk geval geinteresseerd! *D

suzycarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:30

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 13:54

amaze schreef:
lucas03 schreef:
Naar aanleiding met een onderonsje met Amaze, ben ik nu idd ook naar Dayano aan het kijken en probeer nog wat nakomelingen te spotten om te kijken hoe hij vererft. De stam waar hij uit komt is een hele grote Holsteiner springstam en dat wekt mijn interesse toch zeer zeker. Dus als je meer (verervings)info hebt over hem...laat maar komen. De DVD van Nijhof heb ik gezien, helaas alleen los in de kooi op de HK.

Ik heb zojuist met Nijhof gebeld . Volgens hen past hij het best op wat beknopte merries die maat nodig hebben en zelf voldoende ''bloed''hebben.Hij heeft geen ongelijke voorvoeten. Zijn nakomelingen noemt hij ongecompliceerd.Zijn oudste nakomelingen worden 2jaar. Ze hebben er zo'n 20 in de opfok.Ik ga er binnenkort maar eens kijken.
Voor jouw idee mist hij misschien ''het goudendraadje'' ,het is natuurlijk maar net wat je eronder verstaat.
Ik ben in elk geval geinteresseerd! *D

laat ff weten wanneer je gaat. Interesting... Ben je al verder met De Chirico?

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:16

Citaat:

Trouwens om een filmpje te maken in België of Nederland welk verschil is dat...?

Beste Raggel,

Oke ik had er 'onlangs' tussen moeten zetten.
Maar geef toe een paard kan zeer veel leren in een jaar tijd want we praten over 2007 nu toch?

Ik snap dat je overal een filmpje kunt maken, dus om mij nu ineens naief te noemen...
Wat ik probeerde te zeggen is dat Dayano aan de Roshoeve uitbesteed is aangezien hij in Belgie wel goedgekeurd is.
Hoe het dan zit met rechten en plichten tussen Team Nijhof en De Roshoeve weet ik niet precies.

En dat laatste klopt wel, al heb ik niet zelf met Dayano gedekt maar mijn veulen gekocht :D
Ik heb echt geen roze bril en weet dat Dayano geen bewegingswonder is zoals Vivaldi of zo, maar ik denk wel dat hij formaat en souplesse toe kan voegen en zijn basisgangen zijn gewoon erg goed. Maar hij loopt ook met zijn croupe omhoog wat zeker niet goed is. Maar zo heeft ieder paard iets en het hangt er maar van af wat je wilt of moet verbeteren in het nageslacht.

Ach de tijd zal het leren tot waar hij gaat komen...

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:02

Mij maakt het niet zo veel uit, ik vind het veel belangrijker wat de nakomelingen doen, hoe bewegen die, hoe zijn ze gebouwd enz.

Bv; Quarterback; ik vind hem oke, zijn nakomelingen hebben idd veel veer, maar iedere die ik gezien heb is een hakkentrekker. Daar hou ik echt niet van, dus hij valt gewoon daarop af.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:19

Ik denk dat Dayano gewoon 50/50 van De Roshoeve en Nijhof is eigenlijk...

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:24

helaas van Dayano nog te weinig nakomelingen in beweging gezien.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:33

Sir Oldenburg is nog niet genoemd. Die is groot genoeg en het is ander bloed. Maar een goed lopende springhengst kan ook nog! Arthos vind ik bv een mooi langgelijnd paard.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:42

SteffieA schreef:
Citaat:

Beste Raggel,

Oke ik had er 'onlangs' tussen moeten zetten.
Maar geef toe een paard kan zeer veel leren in een jaar tijd want we praten over 2007 nu toch?

Ik snap dat je overal een filmpje kunt maken, dus om mij nu ineens naief te noemen...
Wat ik probeerde te zeggen is dat Dayano aan de Roshoeve uitbesteed is aangezien hij in Belgie wel goedgekeurd is.
Hoe het dan zit met rechten en plichten tussen Team Nijhof en De Roshoeve weet ik niet precies.

En dat laatste klopt wel, al heb ik niet zelf met Dayano gedekt maar mijn veulen gekocht :D
Ik heb echt geen roze bril en weet dat Dayano geen bewegingswonder is zoals Vivaldi of zo, maar ik denk wel dat hij formaat en souplesse toe kan voegen en zijn basisgangen zijn gewoon erg goed. Maar hij loopt ook met zijn croupe omhoog wat zeker niet goed is. Maar zo heeft ieder paard iets en het hangt er maar van af wat je wilt of moet verbeteren in het nageslacht.
Ach de tijd zal het leren tot waar hij gaat komen...

Maar met nakomelingen die net 2 jaar zijn (worden) is over zijn vererving nog geen zinnig woord te zeggen. Het is maar welk risico je wilt nemen maar dat geldt voor de meeste jonge hengsten.
Maar juist dat lopen met een hoge croupe stoort mij mateloos.......... *D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:49

Raggel schreef:
Maar juist dat lopen met een hoge croupe stoort mij mateloos.......... *D

Nu de belangrijkste vraag .... doen zijn nakomelingen het ook ?
Of hij het doet ,dat zal me een worst wezen ,als zijn kinderen het maar niet doen ! :P

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:07

Succes met het beoordelen van de jaarlingen en tweejarigen..... :7

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:08

Trouwens als je een generatie verder denkt kun je de fouten van een hengst zéér wel terug krijgen! *D

Fokken heet toch: denken in generaties........

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:10

Persoonlijk vind ik het wel erg kortzichtig om je op 1 mindere punt vast te pinnen ...
Als iedereen dat deed dan waren er geen Jazzen kracks of Ferros geweest!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:20

Het is heel persoonlijk maar ik denk het is maar waarvoor je wilt fokken:

a. je wilt een merrieveulen zelf aanhouden om de lijn voort te zetten, in dit geval zou ik nooit een jonge hengst gebruiken maar een bewezen hengst waarvan de nafok enigzins voorspelbaar is.
b. je fokt voor de verkoop en dan kan een jonge hengst interessant zijn omdat mensen steeds iets nieuws
willen hebben, naloop gedrag van mensen.

Ik laat anderen het voor me uitvogelen en trek hieruit mijn plan en gebruik de hengsten wel als ze wat ouder zijn mits ze waardevol genoeg zijn gebleken in fokkerij en gebruik. Dan kun je ook bewust bepaalde fouten incalculeren.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:38

Ik ga voor antwoord A :D

Dus Raggel vertel me maar; welke bewezen hengst mag ik nemen vrij van de grote 3, die voldoende souplesse en maat geeft, waar ik mijn fokkerij mee voort kan zetten? Ik weet het namelijk nog steeds niet.

Ging ik voor antwoord B dan was ik veel sneller klaar, maar helaas, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:47

lucas03 schreef:
Ik ga voor antwoord A :D

Dus Raggel vertel me maar; welke bewezen hengst mag ik nemen vrij van de grote 3, die voldoende souplesse en maat geeft, waar ik mijn fokkerij mee voort kan zetten? Ik weet het namelijk nog steeds niet.

Ging ik voor antwoord B dan was ik veel sneller klaar, maar helaas, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Het hadden mijn woorden kunnen zijn! :D

Ik ga dus ook voor A :D ,en zeker niet ,met mijn merrie uit een bewezen stam, (evenals Lucas ;) )voor een commerciele hengst waar 3/4 paardenfokkend/rijdend Nederland achteraan loopt...
Juist als je een ''bewezen'' merrie hebt vind ik dat je het "risico'' kunt nemen ,door met een nog niet bewezen hengst te fokken. *D

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:52

Je moet eerst eens voor je zelf uitmaken of je een Nederlandse of Duitse hengst wil. Bij de laatste kom je al gauw in het A register. Voor velen is dat een belemmering...
Bij de eerste zul je het moeilijk hebben wat betreft maat cq. formaat.